LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voor het zingen de kerk uit?

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, ze gaan waarschijnlijk met de hele straat de dienst kijken bij die ene persoon die wel internet heeft en dat met 30 man in een klein hokje zonder mondkapje staan zingen.

Moneyman
Berichten: 29990
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

LouisavandenHeerik-Weijenbergh schreef:
07 okt 2020 00:16
Deze week bereikte ons het nieuws dat bewoners in Staphorst hun psalmen-boekje vér te buiten zijn gegaan. Volgens de aangescherpte coronamaatregelen hadden zij niet met 600 gelovigen tegelijk, zonder mondkapje, in de kerk aanwezig mogen zijn.
Lekkere topicopening zo: tendentieus en onjuist. Het lijkt de media wel... :roll:

Wat deze bewuste gemeente in Staphorst deed, was juist keurig binnen de geldende regels. Alle maatregelen zijn keurig in acht genomen. Men werkte met registratie en reserveringen, men had de gezondheidscheck bij binnenkomst, men desinfecteerde, men hield afstand, men gebruikte de juiste ventilatie, alles wat men moest doen, deed men ook.

De kerkzaal, die plaats biedt aan 2300 mensen, werd nu voor slecht een paar honderd mensen gebruikt. Want ze zaten niet eens alle 600 in die ene kerkzaal, ze zaten verspreid over die enorme kerkzaal én over nog twee grote zalen met beeld- en geluidsverbinding.

Los daarvan kijkt iedereen nu naar die ene kerk in Staphorst, terwijl er al maand in, maand uit door het hele land op exacte dezelfde wijze door allerlei kerken diensten gehouden werden.

Het feit dat het nu ineens een big deal is geworden, komt slechts doordat de media er bovenop gesprongen zijn én een scheef beeld hebben geschetst. Want ja, dat verkoopt, nuances niet.

Ik irriteer me daar mateloos aan - net als aan de toon van dit topic.

Iedereen mag iets vinden van de de vraag of je naar de kerk wilt gaan, zeker in deze tijd. Maar of men het nu leuk vindt of niet, er is nu eenmaal vrijheid van godsdienst in Nederland - en dat maakt dat dit soort uitzonderingen er gewoon zijn - en mogen zijn.

Nogmaals: iedereen mag daar iets van vinden. Maar voer de discussie dan wel eerlijk en op basis van de feiten, niet op basis van verzinsels en onjuiste uitgangspunten.
LouisavandenHeerik-Weijenbergh schreef:
07 okt 2020 00:16
Het houdt mij bezig, dat is duidelijk.
Prima. Maar als je je er dan tóch mee bezig houdt, zorg dan in ieder geval dat je je feiten op orde hebt voor je dergelijke onjuiste, emotioneel gekleurde reacties plaatst.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben het met Moneyman eens. De media heeft dit bericht aangegrepen om de kerken (weer) eens goed onder een vergrootglas te leggen. Het is ook zo makkelijk om de kerken te pakken, want de komen over het algemeen niet zo hard terug. Zoals aangegeven hielden ze zich aan de geldende richtlijnen. Hoewel het zingen an sich niet een heel wenselijke situatie opleveren, hoewel niet bewezen, zijn er vermoedens dat door zingen het virus over een grotere afstand zou kunnen verspreiden.

Ik ben zelf christen en ga ook naar de kerk. De kerk waar ik bij hoor leeft de richtlijnen na die door de overheid zijn opgesteld. Op basis van de ruimte mochten er tot vorige week maximaal 60 mensen de dienst bijwonen, dit gebeurde op basis van reservering, bij de ingang verplichte desinfectie van de handen, gezondheidscheck en registratie met naam, e-mail en/of telefoonnummer. Zitplaatsen op ruime afstand van elkaar, en er mocht niet gezongen worden. Er was voorzang door 2 of 3 mensen op het podium. De mensen die niet aanwezig kunnen of willen zijn, kunnen de dienst via livestream volgen.

Het nu geldende advies is om de samenkomsten te beperken tot maximaal 30 mensen, en daar kan ik prima mee leven. Wat ik dan wel krom vind is dat in een zaal als Carré, waar normaliter 1750 mensen kunnen zitten, nu 450 mensen mogen komen, hiervoor hebben ze ontheffing gekregen van de gemeente. De bewuste kerk in Staphorst heeft 2200 of 2300 zitplaatsen en hier mogen binnen het huidige advies nog maar 30 mensen samenkomen.

Ook las ik een artikel van de burgemeester van ik dacht Gouda. Daar wordt een kerkzaal ook als concertzaal gebruikt. Binnen de huidige adviezen zouden in die zaal op zondagmorgen 30 mensen mogen samenkomen. Maar als daar een concert is op de avond er voor, mogen er 250 mensen plaats nemen en doordeweeks zijn hier tentoonstellingen en dan mogen er zelfs 300 mensen gelijktijdig binnen zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb bij dit topic een duidelijk trol gevoel.

Moneyman
Berichten: 29990
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sowieso is het de vraag of dit onderwerp zich nu zo leent voor een consumentenforum. Maar ach, TS vraagt, wij draaien :wink:

Ik vond het vooral grappig dat TS luizenmoeder is op een school waarbij pas na 22.00 uur luizen gekamd worden :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij dacht Louise een “lollig” stukje te kunnen schrijven. Dat is het niet echt en dan ook nog polio er bij halen?

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Voor het zingen hoef ik al jaren de kerk niet meer in

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

peter17111962 schreef:
07 okt 2020 11:18
Voor het zingen hoef ik al jaren de kerk niet meer in
:oops:

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het is natuurlijk wel een item dat speelt in de samenleving.
Ik vind het wrang dat kroegen vervroegd moeten sluiten, mondkapjes steeds meer usance worden en dat er mogelijk zelfs een avondklok komt terwijl voor gebedshuizen een uitzondering wordt gemaakt.
Nemen we corona serieus of niet? Zo neen, dan beeindig alle beperkingen en gooi ook de discotheken gewoon weer open en we zien wel waar het schip strandt. Zo ja, geen uitzonderingen. Covid19 stopt niet bij kerken.
Moneyman schreef:
07 okt 2020 10:37
Los daarvan kijkt iedereen nu naar die ene kerk in Staphorst, terwijl er al maand in, maand uit door het hele land op exacte dezelfde wijze door allerlei kerken diensten gehouden werden.
Inderdaad. Zou deze grote ophef ook plaatsvinden indien het om moskeeen ging?

NeoDutchio
Berichten: 12301
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 10:59
Ik heb bij dit topic een duidelijk trol gevoel.
Ik kreeg meer het gevoel van een stofzuigende komkommer.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door berndv »

J. Deltoer schreef:
07 okt 2020 11:26
geen uitzonderingen. Covid19 stopt niet bij kerken.
Maar wel bij Carré? Of de melkweg? Of bij alle andere uitzonderingen die gemaakt worden? De maatregelen hangen aan elkaar van de uitzonderingen. Voor zover je van een uitzondering kunt spreken, het is niet dat er voor kerken een uitzondering gemaakt is, anders dan in de grondwet vastgelegd. De uitzonderingen zijn de zalen waar nu ondanks het verbod op meer dan 30 personen meer mensen mogen komen.

Ik vind het prima als er beperkingen komen voor het maximum aantal bezoekers die aanwezig mogen zijn bij kerkdiensten. Die overigens dan gelden voor religieuze bijeenkomsten in zijn algemeenheid, dus ook voor moskeeën, die voor zover ik begrepen heb hier ook gewoon open voor te staan. Maar dan kom je weer bij de andere uitzonderingen die nu weer voor bepaalde zalen gemaakt is. Waarom daar wel kijken hoeveel mensen je op basis van het aantal vierkante meters kunt toelaten en voor kerken, ongeacht hun grootte, beperken. Zie het eerder door mij aangehaalde voorbeeld in Gouda, heb het nieuwsbericht er bij gevonden:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/412187 ... -onterecht
Dus op zaterdagavond 250 mensen vanwege culturele ontheffing en op zondagmorgen 30 mensen, want kerkdienst.

Moneyman
Berichten: 29990
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
07 okt 2020 11:26
Ik vind het wrang dat kroegen vervroegd moeten sluiten, mondkapjes steeds meer usance worden en dat er mogelijk zelfs een avondklok komt terwijl voor gebedshuizen een uitzondering wordt gemaakt.
Tsja, wrang... of men het nu leuk vindt of niet, dit is nu eenmaal (nog) een grondwettelijk verankerd recht.

Vrijheid komt met verantwoordelijkheid. Als ik om me heen kijk, zie ik eigenlijk overal (in kerken en gebedshuizen van zwaar tot licht, van Rooms tot Islamitisch) dat men die verantwoordelijkheid serieus neemt. Bij de ene kerk betekent dat dat men alleen nog online diensten houdt, omdat het fysiek gewoon niet veilig kan, bij de andere kerk betekent het dat men drastisch inperkt qua bezoekers. Maar stuk voor stuk houden ze zich zo goed mogelijk aan de voorschriften - ik ben er in het half jaar dat we nu met Corona te maken hebben nog niet één, van welk pluimage ook, tegen gekomen die zich er niet aan hield.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2020 11:33
ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 10:59
Ik heb bij dit topic een duidelijk trol gevoel.
Ik kreeg meer het gevoel van een stofzuigende komkommer.
Die zou nooit zijn eigen naam gebruiken :lol:

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
07 okt 2020 10:37
Iedereen mag iets vinden van de de vraag of je naar de kerk wilt gaan, zeker in deze tijd. Maar of men het nu leuk vindt of niet, er is nu eenmaal vrijheid van godsdienst in Nederland - en dat maakt dat dit soort uitzonderingen er gewoon zijn - en mogen zijn.


Dit heeft niets te maken beperking van de vrijheid van godsdienst. Bidden kan je ook thuis doen en niemand die je tegen houdt. Het mag ook nog steeds met anderen maar niet in een hele grote groep (tenminste, dat wordt geadviseerd). Dit is een vals argument wat ik vaker tegen kom. Je hebt ook nog steeds vrijheid van meningsuiting maar liever niet in een grote groep. En daarnaast is het naar mijn mening van de zotte dat kerken vrijstellingen hebben die nergens op slaan (hoeven bijvoorbeeld geen belasting te betalen). Is dat niet ook een ongelijke behandeling?

Het artikel luidt: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Vrijheid van godsdienst betekent voor mij niet dat je je niet aan de geldende regels hebt te houden. Onder de douche kan je ook zingen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door scontra »

Ondoorgrondelijk is 'Gods' weg en zeker voor hen die hem klakkeloos volgen op zijn reis !

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

berndv schreef:
07 okt 2020 11:35
J. Deltoer schreef:
07 okt 2020 11:26
geen uitzonderingen. Covid19 stopt niet bij kerken.
Maar wel bij Carré? Of de melkweg? Of bij alle andere uitzonderingen....
Nee. Geen uitzonderingen zijn geen uitzonderingen.

En inderdaad, de grondwet komt niet in het geding wanneer je de kerk tijdelijk niet meer kunt bezoeken. En als dat wel zo zou zijn dan maar de noodtoestand of iets dergelijks uitroepen.

Of gewoon doen of er niets aan de hand is, kan ook...

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Voor het zingen de kerk uit?

Ongelezen bericht door Radar »

Een consumentenforum lijkt me niet echt de plek voor dit verhaal van TS. Ik zet er een slotje op. De discussie die hieruit voortvloeit lijkt me prima geschikt voor de Huiskamer of het algemene Coronavirustopic. Voel je uiteraard vrij om daar, of in een nieuw topic, verder te discussiëren. ^YB

Gesloten