Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

AJMVer
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2018 11:59

Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door AJMVer »

Vandaag heb ik een oproep gehad voor het AstraZeneca vaccin. Maar ik wil die liever niet. Niemand kan mij uitleggen waarom ik een vaccin zou nemen waar een risico aan zit, al is het nog zo klein, als er een alternatief is. Ik heb in het verleden een ernstig tekort gehad aan bloedplaatjes. Ik ga niet het risico lopen dat weer te krijgen. Men zegt dat het eerder tekort geen teken is voor herhaling, maar zeggen ook dat ze niet weten waar deze ernstige bijwerkingen vandaan komen. Een beetje tegenstrijdig.
En hoezo stoppen ze met het vaccineren met AstraZeneca voor mensen die 2 jaar jonger zijn dan ik? Hoezo voor hen niet en voor mij wel?
Ik heb gebeld er kom niet in aanmerking voor een ander vaccin, puur alleen omdat ik in 1958 geboren ben. Vette pech dus...
Laatst gewijzigd door AJMVer op 04 mei 2021 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom nog een topic geopend?

AJMVer
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2018 11:59

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door AJMVer »

Foutje

kuklos
Berichten: 9726
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door kuklos »

Knap dat het je allebei de kere niet lukt om AstraZeneca correct te spellen.

AJMVer
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2018 11:59

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door AJMVer »

@ kuklos (de spelingscorrectie maakt hier kliko van)

Flauwe opmerking. Ik heb gewoon ergens verkeerd gedrukt zodat hetzelfde bericht nog een keer is geplaatst.

Neem me niet kwalijk dat ik niet zo slim ben als jij😥

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
04 mei 2021 16:05
Knap dat het je allebei de kere niet lukt om AstraZeneca correct te spellen.
:D

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door alfatrion »

AJMVer schreef:
04 mei 2021 15:31
Vandaag heb ik een oproep gehad voor het AstraZenica vaccin. Maar ik wil die liever niet. Niemand kan mij uitleggen waarom ik een vaccin zou nemen waar een risico aan zit, al is het nog zo klein, als er een alternatief is.
Er is te weinig van het alternatief voor iedereen. Aan ieder vaccin zit een risico. Dat risico moet opwegen tegen het risico van het virus. Volgens mij doet het dat. Ik zou je zorgen met de huisarts bespreken. Ik ga er vanuit dat jij een ander vaccin zult krijgen als daar een goede medische reden is

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

AstraZeneca is gewoon goedgekeurd. Tevens heeft de vaccins minder bijwerkingen dan paracetamol

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat heeft paracetamol er nou weer mee van doen. Wat een dwaze vergelijking.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
04 mei 2021 17:28
Wat heeft paracetamol er nou weer mee van doen. Wat een dwaze vergelijking.
Niets dwaas aan: het relativeert de vaccinatie-angst en plaats het in een wat ander kader.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Seinhuis schreef:
04 mei 2021 17:09
AstraZeneca is gewoon goedgekeurd. Tevens heeft de vaccins minder bijwerkingen dan paracetamol
Er zijn erg veel negatieve dingen over AstraZeneca geschreven dus kan mij voorstellen dat iemand die niet wil hebben.

TS komt echt wel aan de beurt , alleen later dan.

Ben het zowaar een keer met Lady eens :-) Paracetamol kan je hiermee niet vergelijken.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
04 mei 2021 17:31
Lady1234 schreef:
04 mei 2021 17:28
Wat heeft paracetamol er nou weer mee van doen. Wat een dwaze vergelijking.
Niets dwaas aan: het relativeert de vaccinatie-angst en plaats het in een wat ander kader.
Maar om corona te voorkomen heb je niet veel aan paracetamol. Kan je net zo goed gaan vergelijken met neusdruppels of een hoestdrank. Zitten ook risico’s aan,

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door witte angora »

AJMVer schreef:
04 mei 2021 15:31
Niemand kan mij uitleggen waarom ik een vaccin zou nemen waar een risico aan zit, al is het nog zo klein, als er een alternatief is.
Dat kunnen wij je ook niet uitleggen denk ik. Heel misschien dat er iemand is die de overwegingen van de beslissers kent, maar ook dat zal niet het antwoord zijn op je vraag vermoed ik zo.

Feitelijk sta je voor de keuze:
- niet nemen
- wel nemen

Waarbij ik wel wil opmerken dat een paar weken geleden iemand in het nieuws was die de AstraZeneca geweigerd heeft, besmet is geraakt, en ernstig ziek is geworden. Het is niet alleen een keuze, maar ook een gok.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

AJMVer schreef:
04 mei 2021 15:31
Vandaag heb ik een oproep gehad voor het AstraZeneca vaccin. Maar ik wil die liever niet. Niemand kan mij uitleggen waarom ik een vaccin zou nemen waar een risico aan zit, al is het nog zo klein, als er een alternatief is.
Vreemd die uitleg is vrij simpel er zijn te weinig vaccins voor iedereen daarom kun je mensen geen keus geven.
AJMVer schreef:
04 mei 2021 15:31
Ik heb in het verleden een ernstig tekort gehad aan bloedplaatjes. Ik ga niet het risico lopen dat weer te krijgen. Men zegt dat het eerder tekort geen teken is voor herhaling, maar zeggen ook dat ze niet weten waar deze ernstige bijwerkingen vandaan komen.
Maar ze weten wel dat er geen verband is met mensen die eerder een tekort hebben gehad.
AJMVer schreef:
04 mei 2021 15:31
En hoezo stoppen ze met het vaccineren met AstraZeneca voor mensen die 2 jaar jonger zijn dan ik? Hoezo voor hen niet en voor mij wel?
Je moet ergens een grens leggen en ze weten dat deze bijwerkingen bij 60+ niet voorkomen. Als kunnen ze het risico nooit uitsluiten maar dat heb je bij de andere vaccins ook.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar welk vaccin had je dan gewild? Ook van Moderna en Pfizer zijn al een aantal mensen met ernstige bijwerkingen geweest, maar ik vind het vreemd dat het Lareb daar dan niets over meldt.
https://www.lareb.nl/coronameldingen#/

Even op de site van het Lareb gekeken en bijvoorbeeld Pfizer heeft 592 meldingen van ernstige bijwerkingen. Daarvoor moet je even naar de uitleg van ernstige bijwerkingen gaan:
'Een bijwerking is ernstig, als deze heeft geleid tot opname in het ziekenhuis, levensbedreigend was of overlijden. Ook blijvende invaliditeit en aangeboren afwijkingen noemen we ernstig.'

Moderna komt op 71, AstraZeneca op 251. Beide minder dan Pfizer. Ik heb proberen te kijken hoeveel prikken er met welk vaccin zijn gezet, maar dat is moeilijk te vinden. Als iemand die cijfers heeft, dan zou ik ze graag vinden. Persoonlijk vind ik de heisa over AstraZeneca de grootste onzin.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door joep873 »

Nijogeth schreef:
04 mei 2021 21:30
Ik heb proberen te kijken hoeveel prikken er met welk vaccin zijn gezet, maar dat is moeilijk te vinden. Als iemand die cijfers heeft, dan zou ik ze graag vinden.
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... accinaties
Houd je muis op de grafiek "Geleverde en gecontroleerde vaccins & gezette prikken in totaal"

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met een snelle bierviltjesberekening biedt de kans op ernstige bijwerkingen kennelijk niet zo heel veel verschil.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door moederslink »

Na de 1e prik Pfizer geen enkele bijwerking gehad, ook in de vrienden/familie en kennissenkring niet.
Wél, helaas, na het zetten vd 2e prik.
Daar zijn enkelen toch heel goed ziek van geworden.
Hopelijk blijft dat mij bespaard. 😔

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
04 mei 2021 18:07
Moneyman schreef:
04 mei 2021 17:31
Lady1234 schreef:
04 mei 2021 17:28
Wat heeft paracetamol er nou weer mee van doen. Wat een dwaze vergelijking.
Niets dwaas aan: het relativeert de vaccinatie-angst en plaats het in een wat ander kader.
Maar om corona te voorkomen heb je niet veel aan paracetamol. Kan je net zo goed gaan vergelijken met neusdruppels of een hoestdrank. Zitten ook risico’s aan,
... waarmee je heel duidelijk maakt het punt te missen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZeneca als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
04 mei 2021 21:47
Met een snelle bierviltjesberekening biedt de kans op ernstige bijwerkingen kennelijk niet zo heel veel verschil.
Inderdaad, Pfizer heeft de meeste ernstige bijwerkingen, maar is ook het meeste gezet. Nummer 2 is AstraZeneca, wat misschien een iets hoger percentage heeft, maar het verschil is verwaarloosbaar op het aantal gezette prikken.

Gesloten