LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zullen cliënten van een zorgboerderij weer snel naar hun familie kunnen?

Barry.bb
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2017 11:41

Zullen cliënten van een zorgboerderij weer snel naar hun familie kunnen?

Ongelezen bericht door Barry.bb »

Ik bedoel dat cliënten van een zorgboerderij weer snel op weekend kunnen of mogen om naar op weekend naar hun ouders te gaan https://www.vgn.nl/nieuws/kamerdebat-ov ... ekregeling , de kappers zijn open het zwembad de scholen en straks het pretpark Hun hebben nu toch ook recht op versoepelingen , ik bedoel dat ouders komen en buiten wacht en dan hun zoon of dochter ophalen en mee naar huis nemen om op weekend te gaan
Laatst gewijzigd door Barry.bb op 12 mei 2020 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zullen cliënten van een zorgboerderij weer snel naar hun familie kunnen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Barry.bb schreef:
12 mei 2020 22:21
Ik bedoel dat cliënten van een zorgboerderij weer snel op weekend kunnen of mogen om naar op weekend naar hun ouders te gaan https://www.vgn.nl/nieuws/kamerdebat-ov ... ekregeling , de kappers zijn open het zwembad de scholen en straks het pretpark Hun hebben nu toch ook recht op versoepelingen , ik bedoel dat ouders komen en buiten wacht en dan hun zoon of dochter ophalen en mee naar huis nemen om op weekend te gaan
Iedereen hoopt dat, maar de experts van de regering vinden het risico te groot. Stel dat de cliënten na hun weekendje uit besmet raken met Corona en hierdoor de gehele instelling besmetten, wie denk je dan dat in de media de schuld krijgt?

En zoals je zelf al zegt gaat het om een zorgboerderij, hier zit je niet als je geen zorg nodig hebt. En juist die groep die zorg nodig heeft is extra kwetsbaar voor dit virus. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar is een weekend uit het risico waard....

Dus hoe vervelend ook ik snap heel goed dat de regering de maatregelen niet aan alle kanten kan versoepelen. Een tweede golf zou miljarden extra schade geven en vele arbeiders werkeloos maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zullen cliënten van een zorgboerderij weer snel naar hun familie kunnen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Barry.bb schreef:
12 mei 2020 22:21
Ik bedoel dat cliënten van een zorgboerderij weer snel op weekend kunnen of mogen om naar op weekend naar hun ouders te gaan https://www.vgn.nl/nieuws/kamerdebat-ov ... ekregeling , de kappers zijn open het zwembad de scholen en straks het pretpark Hun hebben nu toch ook recht op versoepelingen , ik bedoel dat ouders komen en buiten wacht en dan hun zoon of dochter ophalen en mee naar huis nemen om op weekend te gaan
Er worden plannen opgesteld door de branche, want de overheid heeft altijd "Nee, tenzij" gezegd, wat veel bedrijven in 1e plaats als simpel "Nee" hebben uitgelegd. Ook zie je dat de 2e kamer hier van alles van vind, en moties die dit soort dingen aanmoedigen, eigenlijk unaniem worden aangenomen. Dus ik denk voor wat waard is, dat dit soort dingen de komende tijd wel hun weg gaan vinden. Nooit snel genoeg voor ons gevoel denk ik, maar nu mensen wat op adem komen in het nieuwe normaal, wordt er weer naar voren gekeken, en zie je overal oplossingen opduiken.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zullen cliënten van een zorgboerderij weer snel naar hun familie kunnen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

In een zeer beperkt aantal zorginstellingen wordt nu 'proef gedraaid' met het in beperkte mate ontvangen van bezoek. Wat de volgende stappen zullen zijn en op welke termijn deze genomen worden, zal grotendeels afhangen van hoe het komende twee weken verloopt met de proef van ca. 25 zorginstellingen.

Natuurlijk zou iedereen van harte wensen dat morgen alle maatregelen ingetrokken worden. Maar dat zal niet gebeuren. Er is nog veel onbekend over het virus, maar één ding staat vast: mensen in zorginstellingen zijn extra kwetsbaar en zeer vatbaar voor Covid-19.

Daar komt bij dat het virus zich ontzettend snel kan verspreiden binnen een afdeling van een zorginstelling, vaak al voordat één van de medewerkers of bewoners duidelijke symptomen vertoont. Helaas leidt dit er toe dat binnen één afdeling soms in korte tijd meer dan de helft van de bewoners komen te overlijden.

Geheel terecht wil niemand de verantwoordelijkheid voor die risico's nemen. Tegelijkertijd wil iedereen zo veel als mogelijk de menselijkheid terugbrengen voor de bewoners van de instellingen. Maar het is een nieuw virus en er zijn nog weinig zekerheden over hoe het zich precies verspreid, en dus ook welke maatregelen nodig zijn om grootschalige verspreiding te voorkomen en welke maatregelen weinig bijdragen aan het tegengaan van verspreiding. Door de (slimme) lock-down in kleine stapjes los te laten, kan van elk stapje bestudeerd worden welk effect dat heeft op de verspreiding. Het is dan ook niet ondenkbaar dat wanneer een stapje in het loslaten van de maatregelen leidt tot een grote toename aan nieuwe infecties, de geschrapte maatregel opnieuw wordt ingevoerd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zullen cliënten van een zorgboerderij weer snel naar hun familie kunnen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik begrijp heel goed wat u zegt Barry.bb.
Juist in deze " zorg" instellingen , zo ook in de psychiatrie , zijn de bewoners heel erg kwetsbaar en niet elk kwartje valt .
Hier loopt iedere ouder/ verzorger momenteel tegenaan. Het is hard, er is geen knuffel, maar er zijn wel mogelijkheden gecreëerd om je kind op te zoeken in ieder geval.

Maar het " op verlof " komen en dan ook nog een heel weekend mag nog niet en dat is erg.
Stel dat je kind besmet raakt en daarmee de begeleiding en medebewoners besmet dan is er een héél groot probleem, want de GGZ en Zorgboerderijen tobben al met zware onderbezetting.
Ook in deze instellingen loopt men op het tandvlees en worden er al niet voldoende gekwalificeerde krachten ingezet. Treurig , maar wel waar.

Op bezoek gaan kan héél goed, mits men de juiste protocollen volgt, je zelf niet ziek bent of koorts hebt. Het is wat armetierig en wat zonder warmte, maar dat is het voor nu.

Gesloten