LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zzp'ers vallen buiten de boot

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

https://zzpdaily.nl/zzp-zonder-kvk/ plus een paar artikelen meer op deze blog.
zzpdaily schreef:Voldoe je niet aan alle criteria voor inschrijving bij de KvK, dan hoef je jezelf niet in te schrijven. Je kan dan toch nog zzp’er zijn. Dat kan bijvoorbeeld als je geen kapitaal hoeft te investeren in de onderneming en zo af en toe een klus doet. Je werkt dan wel nu en dan als zelfstandige zonder personeel, je hebt alleen niet genoeg activiteiten en risico’s om door de kvK als ondernemer aangemerkt te worden.
Hier heb je de reden, waarom heel veel mensen met een vrij beroep geen KvK-nummer hebben. Zelfs al zouden ze zich willen inschrijven, worden ze nog geweigerd door de KvK, want ze voldoen niet aan de kapitaaleis. Geldt o.a. voor auteurs, musici, acteurs, theatertechnici of multitalenten.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is geen kapitaal eis door de KvK.

Hier bijvoorbeeld wat voorwaarden om je in te schrijven bij de KvK.

Deze criteria zijn:
§ Er wordt een ‘regelmatige maatschappelijke werkzaamheid’ verricht;
§ De werkzaamheden worden tegen betaling verricht;
§ Er wordt zelfstandig opgetreden, dus voor eigen rekening en risico;
§ Er wordt openlijk opgetreden, in concurrentie met anderen;
§ Er wordt deelgenomen aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen;
§ Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.

Bron ondernemen en internet.

Overigens maakt de belastingdienst uit of je bedrijf aan de voorwaarden van een onderneming voldoet. Met de daarbij behorende voorwaarden.

Het overgrote deel van de beroepen die u opnoemt kunnen zich zeker inschrijven. Geen idee wat multitalenten zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

PietertjeTwee, dat is simpel en duidelijk.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
09 apr 2020 18:36
Het overgrote deel van de beroepen die u opnoemt kunnen zich zeker inschrijven. Geen idee wat multitalenten zijn.
Multitalenten passen niet in een vakje van de KvK of belastingdienst. :wink:

Kunnen inschrijven is iets heel anders dan je moeten inschrijven. Je kunt je geld ook als natuurlijk persoon verdienen - daar heeft de belastingdienst eigen regelingen voor - en ook anno 2020 weigert de KvK inschrijvingen, die niet aan alle criteria voldoen.

Wat ik wilde opmerken, blijft nog steeds overeind: de eis om een KvK-nummer is te smal. Er zijn genoeg zzp'ers zonder inschrijving, die wel degelijk nu zonder inkomsten zitten, zoals de muzikant op de vorige pagina en buiten elke noodregeling vallen.

De accountant is een tax accountant, daarmee belastingadviseur.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk kun je ook als natuurlijk persoon je geld verdienen. En als je dan niet in loondienst bent, zijn dat inkomsten uit andere arbeid.

Geen zelfstandigen aftrek. Geen startersaftrek, geen MKB aftrek, geen FOR toevoeging.

Maar inderdaad, als je af en toe ergens een klusje doet, ben je geen ondernemer, overigens ook geen ZZP-er. Want je bent geen zelfstandige.

Er bestaan in Nederland maar twee “soorten “ accountants.

Quote
Een accountant is iemand die de boekhouding en de financiële administratie van een bedrijf of instelling controleert. Het betreft een beschermde titel: AA staat voor accountant-administratieconsulent; RA voor registeraccountant. AA-accountants hebben een hbo-opleiding gevolgd, terwijl de opleiding tot RA-accountant een universitaire opleiding isquote

Een tax accountant bestaat niet.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door angel1978 »

heeft de belastingdienst eigen regelingen voor - en ook anno 2020 weigert de KvK inschrijvingen, die niet aan alle criteria voldoen
Wanneer heb je voor het laatst een KvK inschrijving gedaan? Ik 4 maanden geleden en van criteria was geen enkele sprake. Iedereen ( volwassen ) kan een KvK nummer aanvragen en zo als zzp'er aan de slag.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

In NL heb ik er alleen via mijn werk mee te maken en zodra het om de vrije beroepen gaat, is de KvK lastig tot afwijzend.

Maar dat is hier niet het issue. Het gaat erom, dat je zonder kvk-nummer buiten de boot van de noodmaatregelen valt. Dat is het onderwerp en dan zijn sommige reacties vriendelijk uitgedrukt op empathieniveau nul.

Want Angel, als het zo makkelijk is om een kvk-nummertje te scoren, waarom hebben zoveel zzp'ers geen kvk-nummer? Communicatiefout van de Rijksoverheid? Zeg het maar.

Hier is de tax accountant:
j.amans schreef:
08 apr 2020 15:03
En ik doe een keer per jaar de belastingaangifte via mijn tax accountant.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door angel1978 »

Want Angel, als het zo makkelijk is om een kvk-nummertje te scoren, waarom hebben zoveel zzp'ers geen kvk-nummer? Communicatiefout van de Rijksoverheid? Zeg het maar.
Het kost je bij de kvk 50 euro en 10 min.
Waarom ze het niet doen? Zeg het maar?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
09 apr 2020 21:48
Waarom ze het niet doen? Zeg het maar?
Dat vraag ik jou :wink:
Als ik naar alle berichten uit de groep 'buiten de boot' kijk, valt gewoon op, dat het of starters zijn of juist mensen zijn, die al jaren alles goed geregeld hadden, geen kvk-nummer nodig hadden om hun geld te verdienen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
09 apr 2020 22:07
angel1978 schreef:
09 apr 2020 21:48
Waarom ze het niet doen? Zeg het maar?
Dat vraag ik jou :wink:
Als ik naar alle berichten uit de groep 'buiten de boot' kijk, valt gewoon op, dat het of starters zijn of juist mensen zijn, die al jaren alles goed geregeld hadden, geen kvk-nummer nodig hadden om hun geld te verdienen.
Die hadden dus al jaren de boel niet goed geregeld. En tot 2000 waren er nog wat eisen voordat je je ondernemer mocht noemen.

Quote
Het middenstandsdiploma was verplicht

Het middenstandsdiploma was tot eind 2000 verplicht voor ondernemers die een eigen bedrijf vestigden.

Voor een aantal branches gaf de Kamer van Koophandel tot eind 2007 startende ondernemers alleen een vergunning om zich ergens te vestigen als ze een middenstandsdiploma of een gelijkwaardig diploma hadden.quote

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
09 apr 2020 22:07
angel1978 schreef:
09 apr 2020 21:48
Waarom ze het niet doen? Zeg het maar?
Dat vraag ik jou :wink:
Als ik naar alle berichten uit de groep 'buiten de boot' kijk, valt gewoon op, dat het of starters zijn of juist mensen zijn, die al jaren alles goed geregeld hadden, geen kvk-nummer nodig hadden om hun geld te verdienen.
Je blijft er een beetje omheen draaien en komt met allerlei criteria, drempels enz die er gewoon niet zijn. Blijkbaar hebben die mensen het dus NIET goed geregeld en vallen ze nu buiten de boot.. ook ik kan daar weinig medelijden mee hebben.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar iemand kan natuurlijk altijd een beetje bijklussen naast zijn werk, of helemaal daarnaast niet werken. Maar dan zijn ze geen ondernemer en ZZP-er.

En die ene uitkering is nou per se voor ZZP-ers.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zelfs het merendeel van de o zo verfoeide dropshippers, vaak nog studenten zijn ingeschreven bij de kvk.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
09 apr 2020 22:14
Je blijft er een beetje omheen draaien en komt met allerlei criteria, drempels enz die er gewoon niet zijn. Blijkbaar hebben die mensen het dus NIET goed geregeld en vallen ze nu buiten de boot.. ook ik kan daar weinig medelijden mee hebben.
1. Jij geeft niet eens antwoord op de meest simpele vraag van mij. Dat wordt een pot-ketel situatie - geen zin in :wink:
2. Of de mensen het wel of niet goed geregeld hebben, is niet het punt. Er is een regeling bedacht, die grotendeels buiten de realiteit ligt, want anders zouden er niet zoveel negatieve reacties op komen. Window-Dressing in mijn ogen.
3. Juist dat gebrek aan inlevingsvermogen stoort vreselijk, weerhoudt andere mensen, die ook buiten de regelingen vallen, ervan zich hier te melden.

Ik kauw kort door op twee. Heel fijn, dat het zo makkelijk voor jullie is om een KvK-nummer te krijgen. Wat is de meerwaarde van zo'n inschrijving voor jullie? Heb je iets aan de KvK in je dagelijks werk of op andere momenten?

Nogmaals de vraag waarom heeft de KvK of de Rijksoverheid de afgelopen jaren niet duidelijk gemaakt, dat het voor iedereen een semi-verplichting is, om daar geregistreerd te staan? Of andersom: waarom zit er in de noodregelingen geen alternatief: heeft u geen kvk-nummer, maar komt u verder wel in aanmerking, neem dan contact op met ...

Juist met zo'n toevoeging stel je je als overheid toegankelijker op en heb je sneller boven water wat er niet goed is. Nu moet het weer via de klaag-en-protest-route.

Kijk niet raar op, als over een jaar het cultuur-en-kunst-aanbod vrijwel gehalveerd is, want juist in deze sector vallen momenteel de zwaarste klappen, omdat heel veel mensen als natuurlijk persoon werken, ook al worden ze zzp'er genoemd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die regeling is juist helemaal niet buiten de realiteit. Iedere ZZP-er weet dat hij zich moet inschrijven bij de KvK. Uiteraard zullen er altijd uitzonderingsgevallen zijn, maar dat is niet het deel waar de overheid zich in eerste instantie op richt. Is toch compleet logisch? Heeft niets met empathie of cultuur te maken. Er zijn vergeten inschrijvingen, onjuiste inschrijvingen en ga maar door.

Maar eerst komen de doodgewone normale inschrijvingen aan de beurt.

En u hebt het over “jullie”. Nou ik heb geen inschrijving, hoef hem ook niet, ben ook geen ondernemer, maar twee kinderen wel en die wisten duvels goed dat ze zich moesten inschrijven. En u wilt weten wat je aan de KvK hebt? Zij geven bijvoorbeeld trainingen en cursussen over het hebben van een onderneming.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Moneyman »

De inschrijvingsoorwaarden volgens de KvK zijn simpel en helder. Iedere ZZP-er voldoet hieraan en moet zich gewoon inschrijven - of niet piepen als je dat om wat voor reden dan ook niet gedaan hebt en er dan achter komt dat je dan ook geen beroep kunt doen op de ondernemersvoordelen die bij die inschrijving horen.
Wanneer schrijf ik me in bij KVK? KVK hanteert hiervoor 3 criteria:

* Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
* Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
* Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.
https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzi ... derneming/

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
09 apr 2020 23:07
Nogmaals de vraag waarom heeft de KvK of de Rijksoverheid de afgelopen jaren niet duidelijk gemaakt, dat het voor iedereen een semi-verplichting is, om daar geregistreerd te staan?
Ehm... hoeveel KvK-voorlichtingsreclames heb je de afgelopen jaren gemist...? Er wordt heel veel aan voorlichting gedaan. Voor iedereen die zichzelf en zijn onderneming serieus nam, was die informatie eenvoudig beschikbaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

Allemaal leuk en interessant, maar geen verklaring voor het feit, dat er meer dan genoeg zzp'ers zonder kvk-inschrijving zijn en dat was wel de vraag.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een verklaring daarvoor moet je aan hen zélf vragen. Er kunnen legio redenen voor zijn. Gemakzucht, onkunde, desinteresse, fiscale redenen, nog minder frisse redenen... vul maar in.

Overigens begon de discussie hiermee:
Jablan schreef:
09 apr 2020 16:31
PietertjeTwee schreef:
09 apr 2020 15:52
Je drijft dus een onderneming, maar bent niet ingeschreven in het Handelsregister (in Nederland of elders)? Dat kan niet, dat is verplicht. Je accountant heeft daar niks mee te maken.
Eigen schuld dus, en deze fout komt je nu duur te staan.
Je begrijpt het niet, PietertjeTwee. Een KvK-inschrijving heeft geen toegevoegde waarde voor het geleverde werk.
En dat was natuurlijk een zinloos statement: het gaat er niet om of de inschrijving bij de KvK toegevoegde waarde heeft voor het geleverde werk, het gaat erom dat het een verplichting is. En dat de overheid die verplichting als één van de eisen hanteert om voor hulp in aanmerking te komen is niet meer dan logisch.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Quote
, maar veel zelfstandigen blijken nog steeds buiten de boot te vallen. Wat moet er gebeuren?
Quote

Dit stond onder meer in de OP. Ik heb de uitzending niet gezien, dus weet ik niet op welke zelfstandigen gedoeld wordt die nog steeds buiten de boot blijken te vallen.

Gesloten