LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] placebo effect

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Het is zo jammer. Het placebo-effect is een van de wonderlijkste, raadselachtigste, spannendste en interessantste verschijnselen die we kennen. En in plaats van het daarover te hebben wordt er alleen maar geziekt dat de reacties niet deugen en wordt de discussie weer helemaal verziekt. Ik snap zulke dingen gewoon niet.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

@ seagoing racer 2,

In deze video legt een onderzoeker van de Stanford Universiteit uit wat er in de hersenen gebeurt als het placebo-effect optreedt:
http://www.youtube.com/watch?v=udJ31KKXBKk

Dit is ook een informatief artikel over het placebo-effect. Een citaat:
As reported in Discover magazine, Zubieta used PET brain scanner to take pictures of the placebo effect in action for the first time, confirming what scientists had suspected for decades: In the patients who said the placebo relieved their pain, he saw that the brain did indeed produce its own natural pain-killing chemicals. Called opioids, these chemicals plug into tiny "sockets" on nerve cells, called mu-opioid receptors, the same way medications like morphine do -- dulling or eliminating feelings of pain.
http://www.sciencentral.com/articles/vi ... =218392716

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Dat is een verrekt interessante video.
Het lijkt me dan ook dat er veel meer onderzoek moet worden gedaan over hoe het placebo effect gestimuleerd kan worden. Want voor zover ik weet heeft placebo geen negatieve bijwerkingen en als het nog verder gestimuleerd kan worden zou het maar zo kunnen dat het beter werkt dan medicijnen.
Als een patient eenmaal weet (als we ooit zover komen) dat het 'geloven' net zo goed werkt of zelfs beter (op dit moment is dat dus nog niet zo) hebben we zelfs geen medicijnen meer nodig want dan kunnen we zover komen dat het placebo-geneeskunde een apart vakgebied word waarvan de klant wéét, in plaats van gelóóft, dat het werkt.

Hoe werkt het placebo effect trouwens bij zaken die niet pijn-gerelateerd zijn.
Er zijn al tal van ziekenhuizen die bijvoorbeeld technieken gebruiken om de (kind)patient vrolijker te maken en ook dit stimuleert de genezing. In hoeverre zijn de gedachten van een patient verantwoordelijk voor zijn/haar ziekte.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Het placebo-effect kan veel, maar niet alles. Voor een aantal zaken is het dus niet geschikt, helaas. Het kan geen kanker genezen, geen botten helen, geen virusziekten genezen, geen ontstoken blindedarm genezen. Maar het kan wel een heleboel andere dingen en met name bij pijnbestrijding kan het een heel belangrijke rol spelen.

Veel mensen denken dat placebo betekent dat je je iets 'inbeeldt', maar dat is niet zo. Zoals in de tweede video ook wordt aangegeven, denken wetenschappers dat het een autonoom proces is dat is ontstaan als een overlevingsmechanisme. In bepaalde situaties maakt ons lichaam opiumachtige stoffen aan, waardoor we minder of helemaal geen pijn meer voelen en ons daardoor kunnen redden uit benarde situaties of iets heel moeilijks langer kunnen volhouden.

De verwachting dat er eten komt zou ook kunnen verklaren dat natuurvolken die nog zelf op jacht gaan, een jacht zolang volhouden. Van bosjesmannen is bekend dat ze dagen aaneen kunnen rennen om een prooi uit te putten. Als het beest dan gevangen is, moeten ze zich met geweld naar hun dorp slepen want dan zijn ze ineens doodmoe.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Hoe kun je weten dat het niet veel meer kan bewerkstelligen? Je stelt zelf dat er veel meer onderzoek naar gedaan moet worden. Wie weet wat we in de toekomst nog ontdekken, als er tenminste onderzoek naar gedaan word.
Mijn overgrootvader zei destijds ook dat we nooit op de maan zouden kunnen staan.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Hoe werkt het placebo effect trouwens bij zaken die niet pijn-gerelateerd zijn.
Dat weet ik niet.
Er zijn al tal van ziekenhuizen die bijvoorbeeld technieken gebruiken om de (kind)patient vrolijker te maken en ook dit stimuleert de genezing. In hoeverre zijn de gedachten van een patient verantwoordelijk voor zijn/haar ziekte.
Het is lang gedacht dat dit inderdaad zo is. Recent onderzoek wijst anders uit. Met name bij kinderen met kanker blijkt de 'druk' om toch vooral positief en opgewekt te blijven, bij veel kinderen een gevoel van schuld en tekortschieten op te roepen en in een aantal gevallen zelf depressie. En als je al niet verdrietig mag zijn als je kanker hebt, wanneer dan wel?

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld niet dat mensen die positief van aard zijn, hun kanker langer overleven of minder vaak kanker krijgen. Er is wat dat betreft geen verschil tussen de droeftoeters en de zieltjes zonder zorg.

Wat niet wil zeggen dat die relatie er niet is bij andere aandoeningen, dat weet ik niet. Maar dan nog: we kunnen onze gedachten nu eenmaal niet volledig sturen. Het is wel erg moeilijk om juist als je ernstig ziek bent, alleen maar positieve gedachtes te hebben.
Laatst gewijzigd door trijntjewinkel op 31 jan 2010 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Hoe kun je weten dat het niet veel meer kan bewerkstelligen? Je stelt zelf dat er veel meer onderzoek naar gedaan moet worden. Wie weet wat we in de toekomst nog ontdekken, als er tenminste onderzoek naar gedaan word.
Mijn overgrootvader zei destijds ook dat we nooit op de maan zouden kunnen staan.
Ik zeg niet dat het niet veel meer zou kunnen bewerkstelligen. Maar het lijkt er op tot nu toe niet op dat het placebo-effect daadwerkelijk ernstige ziektes kan genezen. Wat mogelijk wel kan met placebo is dat bepaalde behandelingen beter verdragen worden. Maar een gebroken been moet gespalkt worden of in het gips. Met placebo kun je de pijn verlichten, maar een been groet niet aan elkaar als je het zomaar laat hangen, al doe je nog zoveel placebo. Bij het placebo-effect komen stoffen vrij die je minder gevoelig maken voor pijn en/of je stemming verbeteren, dat zijn die opiaten. Maar van die stoffen is nu in elk geval niet bekend dat ze ook ziektes kunnen genezen. Maar goed, wie weet wat er nog ontdekt wordt.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Nu heb je het over een gebroken been wat geen ziekte is maar een ongeval. Er zijn tal van voorbeelden waar mensen weigerden op te geven en veel langer leefden dan de dokters verwachten. Het zou me dus niet verbazen dat er inderdaad meer mogelijk is met je gedachten. Er druk achter zetten lijkt me echter geen goed idee; dat gebeurt met het placebo-effect ook niet. Maar zoals in het filmpje gezegd word: mind-over-matter!
Dat kan positief maar ook negatief werken. Wat niet betekend dat je geen verdrietige bui mag hebben maar het lijkt me wel goed dat je weet hoe je daar mee om kunt gaan. En een vrolijk gekleurde kamer heeft nog nooit iemand depressief gemaakt; daar liggen andere oorzaken achter.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Nu heb je het over een gebroken been wat geen ziekte is maar een ongeval. Er zijn tal van voorbeelden waar mensen weigerden op te geven en veel langer leefden dan de dokters verwachten. Het zou me dus niet verbazen dat er inderdaad meer mogelijk is met je gedachten. Er druk achter zetten lijkt me echter geen goed idee; dat gebeurt met het placebo-effect ook niet. Maar zoals in het filmpje gezegd word: mind-over-matter!
Dat kan positief maar ook negatief werken. Wat niet betekend dat je geen verdrietige bui mag hebben maar het lijkt me wel goed dat je weet hoe je daar mee om kunt gaan. En een vrolijk gekleurde kamer heeft nog nooit iemand depressief gemaakt; daar liggen andere oorzaken achter.
Ik wil toch graag een onderscheid maken. Het placebo-effect is niet iets wat je zelf bewust oproept, het zijn niet je gedachten. Het placebo-effect ontstaat autonoom, op basis van een verwachting die wordt opgeroepen door externe factoren.

Misschien is er wel meer mogelijk met je gedachten, dat weet ik niet.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Maar je verwachtingen roep je toch zelf op? Dan zou het ook mogelijk kunnen zijn om die verwachtingen te sturen. We weten simpelweg nog onvoldoende van hoe onze hersenen werken.


trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Maar je verwachtingen roep je toch zelf op? Dan zou het ook mogelijk kunnen zijn om die verwachtingen te sturen. We weten simpelweg nog onvoldoende van hoe onze hersenen werken.
Dat kan zijn, maar je roept ze niet bewust op, ze worden voor je opgeroepen in jou, door je hersenen.

Als het inderdaad een een evolutionair ontstaan belangrijk overlevingsmechanisme is, lijkt het ook logisch dat het autonoom is. Als je het bewust zelf moet oproepen, is het risico te groot dat dat niet gebeurt.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Tja, en misschien is het mogelijk om dat te leren. Maar we praten nu in een rondje dus tenzij er aanvullende info is denk jij dat het niet mogelijk is en ik dat het misschien wel mogelijk is. Da's prima.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Ik weet niet of dat mogelijk is. Meer kan ik er niet van zeggen.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »


antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door antileugens »

Nocebo? Wat bedoel je daar mee. Ik zette die link neer om te laten zien dat wat je gedachten kunnen doen.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:Nocebo? Wat bedoel je daar mee. Ik zette die link neer om te laten zien dat wat je gedachten kunnen doen.
Dat begrijp ik. Nocebo is het tegenovergestelde van placebo.

witte angora
Berichten: 30754
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil wel een tipje van de sluier oplichten inzake de werking van placebo hoor.

Katten spinnen. Hoe dat onstaat weet niemand. Het doel weet men ook niet precies. Wel wordt vermoedt dat, als een kat pijn heeft, ze gaat spinnen om op die manier minder last van de pijn te hebben. Spinnen lijkt dus een soort placebo-effect te hebben.

Of dit onderzocht is weet ik niet, maar wellicht dat deze relatie (spinnen-placebo) eens nader bekeken kan worden? Wellicht dat wij als mensen dan ook makkelijker kunnen leren met een placebo-effect pijn beter te beheersen.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Ja dat heb ik ook gelezen. Maar ze spinnen ook als ze bij je op schoot zitten. Misschien is spinnen zowel om pijn te onderdrukken als uit blijde verwachting dat er iets gezelligs gebeurt.
Laatst gewijzigd door trijntjewinkel op 31 jan 2010 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30754
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: placebo effect

Ongelezen bericht door witte angora »

antileugens schreef:De kindertjes hebben een nieuw speeltuintje gevonden. Graag weer on-topic.
spinnen is een vorm van placebo, dus wel degelijk on-topic.

Gesloten