LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reiki

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

Deze stellingen slaan totaal nergens op, Kuklos!
Jij gelooft misschien in God, maar ik laat je in je waarde.
Ieder zijn ding, toch!

En ja, ik ben skeptisch, maar wil dat dan zeggen dat ik nergens in geloof?
Ik moet iets eerst zien of ervaren eer ik ergens in geloof.

Bij aspirine kan men een werking aantone, zeker!!!
Bij mij niet, hoor.
En hoe vaak geven ze mensen een placebo? En eureka...het helpt.

Mensen worden nu eenmaal graag voor de gek gehouden, alleen ik verdien er niets mee, de farmaceutische industrie wel.
Als iemand een hoofdpijntje heeft, dan haal ik dat weg...vraag er niets voor.
Altijd goedkoper dan een aspirientje, toch?

Jij gelooft wat jij gelooft, ik geloof wat ik geloof of ervaar.
Laat een ieder in zijn waarde, ik denk dat dit belangrijker is dan het welles/nietes spel van het wel of niet geloven in het handopleggen, Reiki en aanverwante zaken.

En om een bewijs te leveren?
Waarom, de meerderheid van de mensheid leeft tegenwoordig zo voor zichzelf dat het niet eens oog heeft voor het zelfgenezend vermogen van ieder mens.
Men grijpt veel te snel naar pilletjes en poeders en als er al een scheet dwars zit staan ze al bij de dokter voor een poedertje.

Ik wil niemand er van overtuigen dat het helpt, iedereen mag zijn of haar mening hierin hebben.
Maar afkraken hoe iemand erover denkt of ervaart, dat is toch iets anders.
Ik doe mijn ding en jij doet jouw ding.
Lekker leven en laten leven, zal ik maar zeggen :wink:

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

magneetje schreef:Deze stellingen slaan totaal nergens op, Kuklos!
Als je doelt op de stelling waarin jij Reiki vergelijkt met aspirine dan heb je volledig gelijk.
magneetje schreef:En ja, ik ben skeptisch, maar wil dat dan zeggen dat ik nergens in geloof?
Ik moet iets eerst zien of ervaren eer ik ergens in geloof.
En dus de vraag waarom je dan begint over jouw sterrenbeeld, want voor astrologie ontbreekt ook alle bewijs. Dus dat skeptisch? Dan zou je eerst bewijs willen zien als je werkelijk skeptisch bent.
magneetje schreef:Bij aspirine kan men een werking aantone, zeker!!!
Bij mij niet, hoor.
En hoe vaak geven ze mensen een placebo? En eureka...het helpt.
Klok en klepel. Bij aspirine kan men middels testen, controlegroepen en alles wat erbij komt kijken aantonen dat het toedienen van het middel werkt. Eenzelfde test uitvoeren bij Reiki levert een ander resultaat op en kan men geen werking aantonen.
magneetje schreef:Mensen worden nu eenmaal graag voor de gek gehouden, alleen ik verdien er niets mee, de farmaceutische industrie wel.
Ach, het werd weer tijd voor een dooddoener.
magneetje schreef:Jij gelooft wat jij gelooft, ik geloof wat ik geloof of ervaar.
Ik hoef niks te geloven want er kan bij aspirine een werking worden aangetoond en bij Reiki niet, met als gevolg dat je moet overschakelen op "je moet erin geloven".
magneetje schreef:Laat een ieder in zijn waarde
Nog zo'n dooddoener. Zodra je wijst op een totale afwezigheid van bewijs van de werking moet je mensen in hun waarde laten.
magneetje schreef:Ik wil niemand er van overtuigen dat het helpt, iedereen mag zijn of haar mening hierin hebben.
Maar afkraken hoe iemand erover denkt of ervaart, dat is toch iets anders.
Ik doe mijn ding en jij doet jouw ding.
Lekker leven en laten leven, zal ik maar zeggen :wink:
Mooi dat je afsluit met nog een paar dooddoeners. Maar waar is nu het bewijs van de werking? Dan hoeven we niet meer te geloven, maar hebben we gewoon een feit.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Reiki

Ongelezen bericht door klaas1978 »

magneetje schreef:
vlindertje1 schreef:Ik heb al eens gereageert en heb zelf reiki 1 en 2.
Nogmaals als iemand reiki behandelingen geeft en zegt dat hij\zij kan genezen is dat niet waar.
Je kan met reiki niemand genezen, maar je kunt wel iemand rust geven en daardoor al veel van de klachten minder worden.
Juist, Vlindertje.

Met Reiki kan je niets genezen, want dan zouden de reguliere artsen allemaal hun bsaan kwijtraken :wink:
Een gevalletje "het werkt niet maar het helpt wel", net als kusjes van mamma en toverzalf van de kleuterjuf. De vergelijking met aspirine gaat volledig mank zoals kuklos al zei maar zolang de reikimasters geen mensen weghouden van deskundige medische zorg is het inderdaad een kwestie van leven en laten leven.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Reiki

Ongelezen bericht door angel1978 »

klaas1978 schreef:
magneetje schreef:
vlindertje1 schreef:Ik heb al eens gereageert en heb zelf reiki 1 en 2.
Nogmaals als iemand reiki behandelingen geeft en zegt dat hij\zij kan genezen is dat niet waar.
Je kan met reiki niemand genezen, maar je kunt wel iemand rust geven en daardoor al veel van de klachten minder worden.
Juist, Vlindertje.

Met Reiki kan je niets genezen, want dan zouden de reguliere artsen allemaal hun bsaan kwijtraken :wink:
Een gevalletje "het werkt niet maar het helpt wel", net als kusjes van mamma en toverzalf van de kleuterjuf. De vergelijking met aspirine gaat volledig mank zoals kuklos al zei maar zolang de reikimasters geen mensen weghouden van deskundige medische zorg is het inderdaad een kwestie van leven en laten leven.
helemaal mee eens..
Als iemand zich er prettig bij voelt.. Prima.

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

Ik zal nooit en te nimmer een patient weghalen bij een reguliere arts.
Maar zelf doe ik niet veel meer met Reiki.
Niet dat ik er nu wel of niet in geloof, maar het is mijn ding niet.
Een behandeling duurt mij te lang en heb het geduld er niet voor.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

Je zal mij niemand zien verbieden om naar een Reiki "behandelaar" te gaan. Maar als zo'n "behandelaar" Reiki gelijkstelt aan aspirine, dan krijg je weerwoord. En dan vervolgens ook nog eens reageert met de dooddoener "mensen in hun waarde laten" als wordt gewezen op het gebrek aan bewijs voor de werking dan weet ik wel waar het heen gaat. Al helemaal als nog even wordt vermeld dat de farmaceutische industrie geld verdient aan medicijnen waarvoor ze eerst flinke kosten hebben moeten maken.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Reiki

Ongelezen bericht door Nicky_The »

magneetje schreef:Ik zal nooit en te nimmer een patient weghalen bij een reguliere arts.
Maar zelf doe ik niet veel meer met Reiki.
Niet dat ik er nu wel of niet in geloof, maar het is mijn ding niet.
Een behandeling duurt mij te lang en heb het geduld er niet voor.
Ik heb er gelukkig wel het geduld voor, want ik vind het heerlijk. Zodra de behandeling klaar is, voel ik me echt weer als herboren, iets wat ze in de medische wereld tot nu toe niet voor elkaar gekregen hebben ;)

Dat mensen hier nu Reiki af staan te katten, kan ik dan ook niet begrijpen..

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

Nicky_The schreef:Dat mensen hier nu Reiki af staan te katten, kan ik dan ook niet begrijpen..
Weer zo eentje. Af staan te katten. Werkelijk? Dus wijzen op het feit dat er geen bewijs voor de werking is is afkatten? Zullen we alle onwelgevallige feiten maar zo gaan behandelen?

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

Het lijkt wel "magneetje" pesten zo onderhand.
Alles wat ik neerzet in een bepaald topic wordt weer even hard onderuit gehaald...leuk!!!

Het aspirine gebruik gebruikte ik alleen maar om te laten zien dat Reiki niet bij iedereen werkt, zoals een aspirine niet altijd bij iemand helpt.
Dus begrijpend lezen valt ook niet mee, Kuklos.

En de mensen in hun waarde laten gaat erover dat je moet respceteren dat iemand een andere zienswijze heeft op bepaalde dingen, wat jou dus totaal vreemd is :mrgreen:

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

Kuklos? Als weleens zelf een behandeling gehad?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

magneetje schreef:Alles wat ik neerzet in een bepaald topic wordt weer even hard onderuit gehaald...leuk!!!
Misschien moet je je gewoon beperken tot feiten. Die vallen namelijk niet onderuit te halen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Reiki

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:
magneetje schreef:Alles wat ik neerzet in een bepaald topic wordt weer even hard onderuit gehaald...leuk!!!
Misschien moet je je gewoon beperken tot feiten. Die vallen namelijk niet onderuit te halen.
Volgens mij moet iedereen dit zelf weten en mag je hier op dit forum ook gewoon praten over meningen en onbewezen gedachten... Die moet je dan niet presenteren als feiten, maar dat is wezenlijk iets anders.

Als ik ergens in geloof, dan staat het mij volledig vrij om hierover te praten op dit forum..

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Reiki

Ongelezen bericht door Nicky_The »

kuklos schreef:
Nicky_The schreef:Dat mensen hier nu Reiki af staan te katten, kan ik dan ook niet begrijpen..
Weer zo eentje. Af staan te katten. Werkelijk? Dus wijzen op het feit dat er geen bewijs voor de werking is is afkatten? Zullen we alle onwelgevallige feiten maar zo gaan behandelen?
Sommige dingen kunnen ze niet verklaren, dat is een feit. Maar dat het er dan ook niet is, is niet een feit.

Een feit is wel dat jij de vraag of je zelf een behandeling hebt gehad, compleet negeert. Dat zegt al genoeg.

Toen ik op de verpleegkundige opleiding leerder wat Reiki was, wist ik ook niet wat ik er van denken moest, maar nu ik zelf ervaar wat Reiki voor mij doet, wat de medische wereld niet voor mij kan doen, ben ik overtuigd dat men heel veel kan bereiken met Reiki.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

angel1978 schreef:Volgens mij moet iedereen dit zelf weten en mag je hier op dit forum ook gewoon praten over meningen en onbewezen gedachten...
Sja, maar als je (magneetje) vervolgens gaat klagen dat andere mensen er een andere mening op nahouden. En dat vertaalt in "gepest worden" en "onderuit gehaald worden".

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

Nicky_The schreef:Sommige dingen kunnen ze niet verklaren, dat is een feit. Maar dat het er dan ook niet is, is niet een feit.

Een feit is wel dat jij de vraag of je zelf een behandeling hebt gehad, compleet negeert. Dat zegt al genoeg.
Wat een feit is is dat als er twee groepen zijn, een die aspirine krijgt en een die een placebo krijgt er verschillen te zien zijn in de resultaten. Eenzelfde onderzoek bij Reiki laat dit niet zien. Het is dus geen feit dat het werkt. Wat ik persoonlijk ervaren heb is niet van belang.

Als iemand Reiki wil ondergaan, be my guest, maar ga niet zeggen "het werkt". Zeg wel "ik heb er baat bij gehad", want dat is iets wat op iemand persoonlijk slaat, maar geen algemeen geldend feit weergeeft.
En dan zullen we zo netjes zijn om niet de discussie aan te gaan over de baat die beweerd wordt, want daar zijn vermoedelijk ook wel wat gaten in te vinden. Maar hé, dat is iemands eigen keuze om te ondergaan zo'n behandeling.

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

Natuurlijk mag je praten over meningen en onbewezen gedachten, maar het gaat er wel om de manier waarop!
Iemand onderuit halen die ergens in gelooft getuigt niet echt van respect.
Ik wil niemand overhalen om ergens in te geloven.

En jij hebt het over feiten, Kuklos.
Voor mij is het een feit dat handopleggen helpt, maar voor de wetenschap niet.
Het gaat erom dat ik ergens in geloof, samen met meerdere mensen, wat wetenschappelijk niet te verklaren is.
Maar als het helpt bij sommige mensen, dan is het toch goed>

Hele volkstammen geloven in een god.
Is het wetenschappelijk bewezen dat hij bestaat?
Nee...ook niet.
En moet je eens kijken wat een aanhangers en volgers alle godsdiensten hebben.
En mensen bidden tot deze goden.
Helpt het? Naar mijn inziens niet, maar als het deze mensen wel helpt en gemoedsrust of wat dan ook geeft, dan is dat toch mooi.

En of je nu in reiki, god, Pietje, Klaasje, Yomanda of Derek Ogilvie geloofd, en als het je helpt, dan is het goed.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

Ga je nu serieus Reiki en het geloof op 1 lijn trekken?

Reiki valt wel wetenschappelijk te verklaren, maar niet te bewijzen. Daar zit een groot verschil.

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

En wat is daar dan zo erg aan...het geloof en reiki op 1 lijn trekken?

Een geloof zegt het al!
Je moet er in geloven, want bewijs is er niet.

Dan moet je religie en reiki op 1 lijn trekken.
Heeft verder niets met elkaar te maken, maar het gaat erom dat mensen hun heil zoeken in hun geloof/religie.
En sommige in reiki.
Het gaat erom waar je in gelooft.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Reiki

Ongelezen bericht door Nicky_The »

kuklos schreef:
Nicky_The schreef:Sommige dingen kunnen ze niet verklaren, dat is een feit. Maar dat het er dan ook niet is, is niet een feit.

Een feit is wel dat jij de vraag of je zelf een behandeling hebt gehad, compleet negeert. Dat zegt al genoeg.
Wat een feit is is dat als er twee groepen zijn, een die aspirine krijgt en een die een placebo krijgt er verschillen te zien zijn in de resultaten. Eenzelfde onderzoek bij Reiki laat dit niet zien. Het is dus geen feit dat het werkt. Wat ik persoonlijk ervaren heb is niet van belang.

Als iemand Reiki wil ondergaan, be my guest, maar ga niet zeggen "het werkt". Zeg wel "ik heb er baat bij gehad", want dat is iets wat op iemand persoonlijk slaat, maar geen algemeen geldend feit weergeeft.
En dan zullen we zo netjes zijn om niet de discussie aan te gaan over de baat die beweerd wordt, want daar zijn vermoedelijk ook wel wat gaten in te vinden. Maar hé, dat is iemands eigen keuze om te ondergaan zo'n behandeling.
Ik begrijp daaruit dat dus dat jij puur van een test uit gaat en dat er in die test 0 mensen positief reageerden op reiki. Waar is dat rapport te lezen? Hebben ze wel reiki medewerkers gepakt die het ook daadwerkelijk konden doen?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

Nicky_The schreef:Een feit is wel dat jij de vraag of je zelf een behandeling hebt gehad, compleet negeert. Dat zegt al genoeg.
We kunnen het ook omdraaien. Dus als je het niet zelf ondergaan hebt, dan werkt het dus niet. Zou leuk worden als we zo medicijnen gaan testen.

Gesloten