LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sauna

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
westhoekje
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 okt 2007 08:13

Sauna

Ongelezen bericht door westhoekje »

Heb inmiddels een paar offerte`s opgevraagd / wat voor een systeem is het beste? / infrarood / 3 fasen groep 230 volt! hoezo in nederland zijn wij toch standaard aangesloten op 220 volt? Weer een ander meld dat deze manier van verwarmen niet aan de nuttige functie`s voldoet.
Dat deze manier verwarmen niet de juiste manier is, om adequaat etc. etc. het lichaam te reinigen.
Stel alle advies zeer op prijs, de te plaatsen sauna is voor prive gebruik voor minimaal 4 pers. ligging Inpandig.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Sauna

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Sauna????

Alleen het rotte is dat je naast zo'n saunaruimte ook een hele grote diepvrieskist nodig hebt.
Zie maar die Heinekenreklame op de TV.

Grootvader

westhoekje
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 okt 2007 08:13

Re: Sauna

Ongelezen bericht door westhoekje »

verklaar u nader a.u.b. heb niet veel tijd om tv te kijken, En al helemaal niet na die vermaledijde reclame.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Sauna

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Sauna II

In het Heinekenreclamespotje zie je blote kerels vanuit de sauna naar een wak rennen dat in het ijs is uitgehakt.
Trouwens, het is bekend dat je naast die hete stoom en berkentakken om het lijf mee te beslaan ook direct daarna een heel koude afspoeling nodig hebt.
De echte doorgewinterde saunaganger herhaalt dat proces een aantal malen.

Stoom ze!

Grootvader

westhoekje
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 okt 2007 08:13

Re: Sauna

Ongelezen bericht door westhoekje »

Dat slaan met die takken en zo! dat behoort volgens ons tot een andere disipline.
En dan wel SM en zo hoef ik niet aan mijn trekken te komen.
Tên minste nu nog niet! het is maar aan welke kant je staat.
Ieder geval bedankt voor de tip!
Wij kunnen hier hartelijk om lachen en dat schijnt ook gezond te zijn.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Sauna

Ongelezen bericht door Jan1 »

Een bosje berkentakken waarmee je jezelf flink op je blote lijf slaat. Klinkt wellicht wat SM-erig, maar heeft daar niks mee te maken! Door het slaan met de berkentakken word je bloedcirculatie gestimuleerd en je huid gereinigd. In Nederland bent u al enige jaren standaard op het 230 volt net aangesloten, de 3 fasen zijn waarschijnlijk nodig vanwege het hoge watt verbruik, denk ook aan een kookplaat in de keuken.

HannekeS
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2008 10:18

Re: Sauna

Ongelezen bericht door HannekeS »

Hoi! Ik heb een sauna gekocht via supersauna.nl deze zomer. Ik ben gaan kijken uiteraard en heb er uiteindelijk een gekozen: een kleintje (1.20m breed) en er zitten 5 lampen in. Hij gebruikt 1800 watt, dus nu wil ik graag een windmolentje... Een lamp, bij je kuiten, kun je uitzetten, dat is fijn voor mensen met spataderen. Ik gebruik hem graag en heb nu minder last van spierpijn in mijn rug. Het is voor mij een heerlijke manier van ontspannen.
Groeten!
Hanneke

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Sauna

Ongelezen bericht door buckleup »

De enige echte sauna is er een sauna met een kachel.
Bij voorkeur houtgestookt natuurlijk, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Met een kachel kun je zelf hitte en (belangrijker nog) de luchtvochtigheid regelen.
Beste is om de temperatuur langzaam op te laten komen, door telkens een beetje meer water op de kachel te gooien.
Het is uiteindelijk de combinatie van hoge temperatuur (60 tot 70 graden is voldoende) en hoge luchtvochtigheid die je lekker doet zweten.

Het slaan op de huid met een bosje berkentakken is optioneel.
Het kan de bloedcirculatie verbeteren inderdaad.
Daarnaast geeft het een lekker kruidige geur in de sauna (lekker als je een beetje verstopte neus hebt)

Dat iemand die een sauna gaat kopen, denkt dat het slaan met takken een SM-activiteit is, vind ik eerlijk gezegd een beetje treurig.
In tegenstelling tot wat er in Nederland (soms) van gemaakt wordt, heeft de sauna in Scandinavie en Finland niets met sex te maken.
Het zou een idee zijn om je eerst eens in de eeuwenlange sauna-tradities en -gebruiken te verdiepen, voordat je tot zo'n dure aankoop overgaat.

Sauna op basis van infrarood .... sorry ik heb er een paar keer ingezeten, maar dat werkt niet. Ze zijn benauwd en niet vochtig genoeg. De hitte slaat als droge lucht op je longen in plaats van dat het als zweet uit je porieen gutst.
Infrarood saunas worden wel warm, maar mijn ervaring is dat ze de lucht te droog is. Daardoor moet je de sauna extreem heet maken voordat je eindelijk een beetje begint te zweten.
Resultaat is dat je dan in te hete, droge lucht zit. En dat is benauwd in plaats van ontspannend. Hier in Finland (waar ik woon) zie je ze dus ook niet, die infrarood neppers..

marieke2407

Re: Sauna

Ongelezen bericht door marieke2407 »

sorry

ik moest eerlijk gezegd even lachen over dat sms en die berken takken,waarschijnlijk nog nooit in een uitgebreid sauna centrum geweest,ik heb zelf lekker veel baat bij infra rood...

maar goed is ieder zijn eigen mening...
als ik naar een centrum ga ,probeer ik alles uit,maar zoals er hierboven geschreven staat dat je doorgewinterd moet zijn en dan ijkskoud moet afkoelen..oh ik kan het niet ...ik doe mijn voeten onder de ijskoude douche dan mijn handen en mijn hoofd..maar ik krijg het nog steedds niet voor elkaar om het lef te hebben....volgens mij rkijg ik gelijk een hartstilstand...

veel plezier met je aanschaf!!

marieke2407

Gesloten