LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BioStabiel komt terug

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door jor »

De BioStabiel komt weer op de markt,op naar de volgende karrenvracht goedgelovige kopers die zweren er baat bij te hebben. Kan de Tros er weer een uitzending aan besteden om duidelijk te maken hoe nep deze rommel is.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar ... terug.html
BioStabil keert terug

BioStabil, de magnetische hanger die wonderen verricht, keert terug. De 72-jarige Italiaanse marmerkoning Bruno Santanera verkocht tot 2004 ruim 250 duizend exemplaren van de BioStabil. De verkoop stortte volledig in toen TV-programma Radar onthulde dat het magische kettinkje niet zou werken.
Het wereldberoemde placebo- effect en wetenschappers die natuurlijk hun naam niet noemen.
Santanera heeft diverse wetenschappers van de Vrije Universiteit in Amsterdam ingeschakeld, die hun identiteit niet bekendmaken. Zij hebben de BioStabil uitvoerig onderzocht. De wetenschappers concluderen op basis van gesprekken met gebruikers dat mensen echt baat hebben bij de BioStabil. Ze geloven in hun hangertje.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door kuklos »

Jor, dank voor dit bericht. Er vallen een aantal dingen op.

Het "onderzoek" is niet verifieerbaar.
Bewijs van de werking wordt niet geleverd, er wordt eigenlijk alleen gemeld dat de gebruikers erin geloven. Dat mag ook wel, want zij hebben het aangeschaft.

Maar een bewijs van de werking is er dus niet. Men is net zo solide bezig als alle andere kwakzalver therapiëen waar je vooral in moet geloven.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door JtC »

Je moet er wel rekening mee houden dat er schijnbaar mensen zijn die er daadwerkelijk mee geholpen zijn. Ik geloof zelf helemaal niet in dat ding. Maar als die andere mensen er wel mee geholpen zijn, dan zou het toch iets moeten betekenen. Misschien niet als produkt op zich, maar wel het hele concept dat het placebo effect creeert? Is het dan meteen slecht, of fake? Hoe kan iets fake zijn als het toch helpt? Ik vind het zelf moeilijk om hier een oordeel over te vellen. Als geloof fake, waarom hebben er dan toch zoveel mensen baat bij? Want ook geloof valt niet wetenschappelijk te staven, om maar wat te noemen....

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Doordat ze geloven in hun hangertje, helpt het. Dat heet placebo.
http://www.skepsis.nl/pararit16.html#164b

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door jor »

JtC schreef...Misschien niet als produkt op zich, maar wel het hele concept dat het placebo effect creeert? Is het dan meteen slecht, of fake? Hoe kan iets fake zijn als het toch helpt?
Als voor de BioStabiel reclame word gemaakt en men zegt daarbij dat het uitsluitend een placebo-effect genereert heb ik daar ook geen moeite mee, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren! dan word er namelijk geen 1 verkocht.

Tullio fan
Berichten: 1033
Lid geworden op: 08 dec 2007 16:05

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door Tullio fan »

Vertellen artsen ook aan patiënten dat zij een placebo krijgen?

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door Da silva »

Nee Fan,anders werkt het placebo-effect niet,heb je nog meer intelligente vragen?

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Tullio fan schreef:Vertellen artsen ook aan patiënten dat zij een placebo krijgen?
Artsen zijn verplicht om dat te vertellen. Kun je niet lezen? Maar homeopaten hoeven dat niet te vertellen, de hemel mag weten waarom niet.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door jor »

Ik las net een aardig stukje over het onderzoek naar de bioStabiel dat gedaan is.
Een dubbelblind onderzoek: blind voor wetenschap en blind voor ethiek! :wink:

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door Da silva »

Hier wordt het placebo-effect iets beter uitgelegd.
http://www.kwakzalverij.nl/1149/Mag_een ... cebo_geven_
Vroeger mochten artsen placebo's voorschrijven. In plaats van een luisterend oor kreeg de patiënt een indrukwekkend recept voor de apotheek. De dokter wist kennelijk wat er aan de hand was, anders zou hij geen medicijn kunnen voorschrijven. Daar ging een grote geruststelling van uit en klachten zonder ziekte kunnen dan geweldig verbeteren en ook klachten bij een ziekte. Dergelijke recepten kunnen niet meer worden voorgeschreven, want de apotheker is verplicht te vermelden wat er in zijn pillen zit. De patiënt hoort of ziet dus dat er niets in zit. In die situatie heeft het voorschrijven van placebo's geen zin meer.

Er zijn artsen die dit probleem hebben opgelost door in plaats van placebo's homeopathische middelen voor te schrijven, waar gegarandeerd niets in zit. Dat spaart tijd, want anders hadden die artsen met hun patiënten moeten praten. Maar de patiënt is gefopt.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door kuklos »

@jor, zou je de link naar dat onderzoek hier kunnen plaatsen? Ik heb er ook interesse in.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door jor »

De grap is je toch niet ontgaan hoop ik :oops:
blind voor wetenschap en blind voor ethiek! :wink:

Pepsis
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:34

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door Pepsis »

Lekker artikeltje met veel smut over de eerste stuiptrekkingen van de biostabil met Roy Martina....

http://cryptocheilus.wordpress.com/2008 ... y-martina/

Onthullend en weinig bekend.

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door Marer »

Het ding werkt niet, maar helpt wel!

Zeker voor de verkoper.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door jor »

http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... 7bfa87/27/
Een tijd lang was het stil rond de BioStabil, maar nu doet Santanera dus weer van zich spreken. 'In het diepste geheim' schakelde hij wetenschappers in van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zó geheim zelfs, dat hun identiteit niet wordt prijsgegeven.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Ze weten zelf niet eens dat ze aan het onderzoek hebben meegewerkt. Zo geheim was het!

lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door lousje04 »

ik wil hem wel testen :D
maar vermoedt dat ik niet gevoelig ben voor placebo effect geval. Zo zonde van het geld ws om zon ding te kopen en mensen de hoop op minder pijn en een betere gezondheid te geven.
Juist mensen die de wanhoop nabij zijn maken gebruik van dit soort middelen als uiterste poging tot beterschap. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die misbruik maken van deze wetenschap en mensen.

gerardscheper
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2010 18:51

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door gerardscheper »

De definitie van placebo is "namaakmedicijn".
Dit zegt volgens mij genoeg.

eclipse1919
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2006 23:29

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door eclipse1919 »

gerardscheper schreef:De definitie van placebo is "namaakmedicijn".
Dit zegt volgens mij genoeg.
volgens mij als je een medicijn namaakt je dezelfde smurrie verkrijgt ????
placebo is toch meer het nep-effect, suggereer de goede medicijn , maar geef een deegpilletje of wat dan ook als het maar niet van vorm verschilt of smaak ..je geest zegt zo ik heb me medicijnen genomen terwijl werkelijk je niets werkends hebt ingenomen gr Han

gerardscheper
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2010 18:51

Re: BioStabiel komt terug

Ongelezen bericht door gerardscheper »

Placebo is een Latijns woord en betekent "ik zal behagen". Het zogenaamde geneesmiddel, bevat geen werkzame bestanddelen.
Het geeft puur een positief psychisch effect, omdat degene die het inneemt of gebruikt, denkt dat het werkt.

Gesloten