LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] goede ervaring acupunctuur

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door marietje224 »

ik ben iemand dit erg veel mankeer,ik ben echt ja voor sommige dingen uitbehandeld,en zit aan veel medicatie,tens ,liggen en dat is het is.
heeft iemand met heel veel pijnklachten,ik noem,bv rug,nek.schouders,bekken,en de hele onderkant zeg maar baat gehad bij dit?
wordt elke week gekraakt,gemasseerd en weet ik het allemaal niet,ergotherapie

volgens mij als ik bij die gene kom ben ik net die man van de reklame een paar jaar geleden met al die naalden in zijn lichaam die naar beneden moest springen..
ben dus alleen benieuwd naar ervaringen,weet al een goede,en aangesloten en hier bij dichtbij,
dus heeft u ook lekkere klachten een beetje zoals ik,dan wacht ik met smart op u reatie al zou het maar 20% helpen..ieder beetje is meegenomen en misschien een pil minder??

mvg

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Kropsla »

Dokter Liu in Arnhem! Op de Zijpendaalse weg zit ie. Een echte chinees die mij tijdelijk weer op de been heeft geholpen en ook veel andere mensen heeft kunnen helpen. Vraag me niet hoe hij het doet, hij voelt alleen je pols en komt een tijdje later met de naaldjes. En dat heeft me echt heel erg geholpen!
En ook nog lekker dichtbij :D

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Marer »

Voor neuropatische pijn (na een behandelingen voor kanker) ben ik bij een pijnpoli terechtgekomen. Prima. Anesthesisten behandelen goed specifieke pijnen.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door marietje224 »

@ kropsla het is iets te ver weg voor mij,maar maakt niet uit elke ervaring is welkkom!! en nu ?je zei tijdelijk?

@marer ja pijnpoli daar loop ik al jaren maar veel infiltraties en die zijn ook niet top.veel cortrostroiden in injecties gehad,opvliegers bij de fleet....ze stellen de medicatie samen en als het moet samen met huisarts...ik heb dit soort dingen dus allemaal al gehda...
daarom ben ik benieuwd naar accupunctuur.baat het niet schaat het niet??
toch?

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Marer »

Baat het niet schaadt het niet?
Ach je portemonnee wordt ietsje lichter.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... cupunctuur

Tandenstoker werkt net zo goed als acupunctuur
SIMULATIE Patiënten met lage rugpijn hebben evenveel baat bij acupunctuur als bij een simulatie van die behandelmethode. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek bij 638 volwassenen dat deze week verschijnt in Archives of Internal Medicine. De onderzoekers gebruikten tandenstokers om acupunctuur na te bootsen. De resultaten werpen volgens hen vragen op over het veronderstelde werkingsmechanisme van acupunctuur, die uitgaat van meridianen in het lichaam. Bij alle patiënten die in de huid werden geprikt, namen de klachten af.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door marietje224 »

@marar

kijk hier heb ik dus wat aan,ja idd baat het niet schaat niet,daar bedoel ik mee,ik pomp niet meer troep in mijn lijf....maar als ik dit zo lees...nou tandenstokers heb ik nog..een boek ook waar de meridianen lopen,kan mijn man eens vragen vanavond of ie ff wil prikken :D ja grapje natuurlijk he...

ja idd je moet een eigen bijdrage betatlen het valt bij mij wel mee,maar dat gaat het niet om als het iets helpt...dan ben ik de hemel te rijk,maar tot heden nog niet zoveel positiefs...dus ik hou het wel ff zo :oops:
heel erg bedankt voor de moeite...

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Kropsla »

marietje224 schreef:@ kropsla het is iets te ver weg voor mij,maar maakt niet uit elke ervaring is welkkom!! en nu ?je zei tijdelijk?
Te ver weg? Tja, als je iets dichtbij vraagt en je woonplaats nergens verbergt krijg je dat he.
Tijdelijk omdat er met mij een hoop meer an de hand is dan de naaldjes ooit kunnen verhelpen.
En toch ben ik nu, jaren later, nog steeds tevreden en onder de indruk van dokter Liu.

Te ver weg bestaat volgens mij niet als je graag een goeie behandeling wilt hebben. Nederland is echt niet zo groot. Ja als je het moet kruipen is alles te ver weg natuurlijk ;)

Dan nog de prijs... Liu kun je van de meeste verzekeringen netjes vergoed krijgen!

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door marietje224 »

@kropsla
arnhem toch echt heel verweg als je weet wat ik allemaal mankeer,ik hoef hier niet allemaal uit telggen wat ik mankeer,maar neem van mij aan dat als ik naar belgie moet voor de arts (1 van de artesn de rest zit hier)deze is gespeciliseerd in iets)dan moet ik een week bijkomen,plat op bed!!en kruipen doe ik dan wel door het huis.
ik denk dat je daar even over na moet denken dat diemensen er ook zijn,
zoals nu ligt mijn schouder half uit de kom vandear de fouten ik ryp met links...

ik ben heel blij met je mening maar je moet mensen niet beoordelen....
mensen kunnen niet alles hoe graag ze ook willen.

mvg
Laatst gewijzigd door marietje224 op 23 nov 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Kropsla »

Marietje,
Met deze uitleg snap ik dat wel. Maar als je een adres vraagt wat dichtbij is kan alleen een koffiedik kijker weten waar dat dan dichtbij moet zijn! Dus gewoon iets duidelijker zijn in je vraag.
Oke, die afstand is dan dus wel een bezwaar wegens je problemen. Ook dat viel niet op te maken uit je vraag en kon ook alleen diezelfde koffiedikkijker weten hoe je situatie is.

Helaas, bij Rotjeknor in de buurt weet ik ook niks te vinden. Wel kan ik je mijn indrukken van acupuncturisten in het algemeen vertellen en die luid: Hoe duurder hoe slechter!
Er bestaan nogal wat ex darters die ineens rijk willen worden aan de ellende van anderen. Zeker met acupunctuur is dat het geval. Een basiscursus naaltjes prikken is totaal anders dan de lange weg van leren, begrijpen en toepassen wat deze geneeskracht inhoud. Hetzelfde geld trouwens voor homeopathie.

Ik wens je heel veel sterkte met het zoeken naar een goede acupuncturist of andere genezer, maar pas heel erg op dat je je niet verzuipt in de modderpoel van neppers die alleen zelf beter worden van jouw kwaal.

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Marer »

@Marietje: wees voorzichtig met je gegevens op internet. Niet teveel neerplempen hoor!

Hier nog een artikel betr. acupunctuur. Tot nu toe is er niet bewezen dat acupunctuur werkt.

http://www.skepsis.nl/duitse-acupunctuurproeven.html
Acupunctuur tegen pijn
Niet beter dan een schijnbehandeling
Acupunctuur is de meest onderzochte alternatieve geneeswijze. Vooral in Duitsland werd de laatste jaren veel onderzoek uitgevoerd. Meestal bleek acupunctuur niet beter te werken dan een overtuigende schijnbehandeling. ...
............................

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door marietje224 »

hallo kropsla wat een leuke naam :D

maar ik heb het misschien verkeerd geschreven denk ik?maar ik bedoelde hoe zijn de ervaringen van mensen,,,dat wilde ik eigenlijk weten.


ja hier zit een goede aangesloten,en op weer een ander adres die komt maar 1x in de week en dat is ook een chinees...
maar idd,je bent zo bang voor kruidje dit en dat...
wat ik dus bij homeopathie heb gehad,nou heeft marietje veel,maar de hersens werken goed,dus ik trapte er niet in....
als ik alles had gekocht was ik 400 euro kwijt,die is gek.....

ik ga gewoon echt alles uitzoeken en na een eerste consult merk je al of iemand serieus is of je in de maling neemt,zo doordenkend ben ik wel,met alles,dat moet ook wel in deze tijd..
je ziet typen gaat weer iets makkelijker...arm zit wwer op zijn plek...
maar wel nu erg pijnlijk...
ik wil je in elk geval heeeeeeel erg bedanken voor je belangstelling!!!
en het lukt allemaal wel hoor,ben een taaie :D
nou ja......op korte afstand :D

@marer

ja ik weet het 8) ik weet wel wat ik neerzet en niet!
dank je wel voor je link!
ik heb even snel gekeken,maar heb nu de fut niet meer moet even gaan liggen,
maar vanavond als het lukt ga ik ff lezen!dank je el!!!

satopex
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:26

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door satopex »

ik heb in het verleden een goede ervaring gehad om te stoppen met roken.maar na 4maanden stak ik weer een sigaret op en ben weer gaan roken.erg dom van mij maar accpuntuur is wel een goede manier om te stoppen met roken.de kosten van accupuntuur zijn gelijk aan die van roken dus daar hoef je het niet voor te laten. :D

ikkes1
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2009 18:04

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door ikkes1 »

Hoi Marietje,

Ikzelf ben ernstig ziek en de doktoren zijn uitbehandeld.
Lang verhaal hou ik ff voor me.
Een klein detail ik had altijd last met slikken en het gevoel dat er iets in mijn keel zat.

Ben ook idd bij accupuntuur terecht gekomen, dit hielp niet echt veel maar wel ietsje.
Tot het helemaal fout ging na 10 behandelingen.
De accupuncturiste raakte in paniek en vertelde mij de keer erop dat ze echt niets meer voor me kon doen.

Dacht dat het allemaal geen nut meer had om nog iets te proberen.
Tot een vriendin van mij we wees op Chakra healing.
Ben daar geen voorstander van en geloof er ook helemaal niet in.
Maar goed kosten 40 euro voor een consult dus ik dacht baat het niet schaadt het niet.
Eerlijk gezegd hebben we dubbel gelegen van het lachen en op de terug weg zei mijn vriendin nou dit zal echt niet gaan helpen helpen.
Sorry dat ik je hier naartoe heb laten gaan.

Twee weken later ben ik op vakantie naar Spanje gegaan.
Daar kwam ik plots tot de conclusie dat die "pit in mijn keel"weg was.
Werkelijk ik was stom verbaasd.
Het heeft dus wel degelijk geholpen, heel af en toe is die pit weer terug, maar voor het grootste gedeelte is die weg.
Ik ben nu dus van mening dat dit weldegelijk kan helpen.
Dus ok het is 40 euro maar zoals eerder gezegd baat het niet dan schaadt het niet

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Marer »

Ikkes1: Waarom is het zeker dat die "rare" behandeling geholpen heeft? En waarom was de paniek bij de "naaldenprikster"? Verkeerd gestoken?
En 40 euro weggooien vind ik toch veel geld. Als 10 mensen per week er zo overdenken, volgt er voor die onzinbehandelaar een fijne belegde boterham.

ikkes1
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2009 18:04

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door ikkes1 »

Nou als je jaren lang dag in dag uit problemen hebt met slikken en eten en twee weken na zo'n behandeling bijna geen last meer hebt lijkt het me toch duidelijk.
En nee ze had niet verkeerd geprikt, maar had mijn lichaam te hard laten werken zeg maar.
Dat kan voor mij fataal zijn namelijk.

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Marer »

Nee dat maakt niets duidelijk.
"Bijna geen last meer" is een testimonial van één persoon en nog niet eens toe te schrijven aan de "behandeling" van z.g. chakra's en aureolen.
Het kan ook gewoon een placebo effect zijn. En waarschijnlijk had elke andere "behandeling" dan geholpen.
Het lichaam hard laten werken door accupunctuur is ook niet mogelijk, zeker gezien de laatst gepubliceerde onderzoeken over de zin van accupunctuur.
Maar misschien is het geloof in deze behandelingen zo sterk dat er verbetering van de klachten optreedt en dat is ook postitief.

ikkes1
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2009 18:04

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door ikkes1 »

ik trek me hier ook helemaal niets van aan hoor.
Het gaat hier niet om mij.
Er werden ervaringen gevraagd en ik heb daarop geantwoord.
Dat iemand eigenlijk stelt dat ik lieg, want daar komt het op neer, die doet zijn best.
Zijn meestal wel mensen die zelf waarschijnlijk niets mankeren.
Wil nog wel ff reageren op de stelling "zal wel een placebo zijn geweest".
Knap daar ik geen medicijnen slik.
En nee, ik ben dus een heel nuchter persoon en geloof absoluut niet in hocus pocus.
En dat accupunctuur weldegelijk zou werken ben ik ook wel van overtuigd, alleen niet in mijn geval.
Vindt het alleen wel raar dat als iemand een vraag stelt en een ander persoon reageerd hierop, dat er wordt doorgegaan op iets wat de ander gezegd heeft.
Het gaat toch om de vraag welke in het begin wordt gesteld?

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

De werking van acupunctuur is gebaseerd op het placebo-effect. Er is dus wel een effect, maar dat is komt niet doordat acupunctuur werkt, maar door de verwachting bij de patiënt dat zijn klachten zullen verminderen. Die verwachting leidt ertoe dat de patiënt minder pijn voelt. Na verloop van tijd neemt het placebo-effect af en zullen de pijnklachten weer terugkomen.

Bij geneesmiddelen en medische behandelingen gaat het er om uit te vinden of het medicijn of de behandeling een effect heeft dat boven het placebo-effect uitgaat. Dan is er namelijk pas sprake van een echte (intrinsieke) werking.

Veel mensen zijn boos als er gezegd wordt dat de werking van een behandeling voortkomt uit het placebo-effect. Ze denken dan dat er eigenlijk gezegd wordt dat zij het zich maar verbeelden en dat het 'alleen maar' 'tussen de oren' zit. Zij vergeten daarbij dan echter dat het placebo-effect een reëel en vaak zeer krachtig effect is dat altijd (dus ook in de reguliere geneeskunde) optreedt als mensen een bepaalde verwachting hebben van een medicijn of een behandeling.

Door het placebo-effect kunnnen wel degelijk pijnklachten en dergelijke verminderen. Je moet er echter rekening mee houden dat de placebo-werking niets kan genezen en dat het effect van tijdelijke aard is. Op een gegeven moment krijgen je hersenen het 'door' en dan werkt het niet meer. Het kan dus tijdelijk bepaalde verschijnselen wegnemen of verminderen, maar beter kun je er niet van worden want er gaat geen genezende werking van uit. Uit onderzoek is gebleken dat de werking van de meeste complementaire/alternatieve behandelingen gebaseerd is op het placebo-effect.

Het omgekeerde van het placebo-effect bestaat ook; dan heet het nocebo-effect. Dat treedt bijvoorbeeld op als je verwacht dat iets heel erg pijnlijk of vervelend zal zijn; onderzoek heeft uitgewezen dat de pijnervaring sterker als mensen verwachten dat iets pijn zal doen.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door antileugens »

Bewijs? Nee, dat krijg je niet van TW. Er zijn tal van onderzoeken waar uit is gebleken dat er mogelijk wel degelijk een effect is maar daar wil TW niet aan. En bewijs dat het enkel op placebo-effect gebaseerd is geeft ze niet en antwoorden die je er over stelt krijg je ook niet beantwoord.

Niks van het commentaar aantrekken dus, is mijn advies. Doe je eigen onderzoek.

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: goede ervaring acupunctuur

Ongelezen bericht door Kropsla »

Er zijn 2 soorten bewijzen:
Wetenschappelijke bewijzen waarbij de werking wordt aangetoont op een wetenschappelijke manier en statistische bewijzen.
Statistische bewijzen zijn doodeenvoudige tellingen onder mensen die de behandeling ondergaan en die verbetering laten zien.

okeeeeee Kun je natuurlijk altijd met placeboeffecten gaan zwaaien maar dat is niet echt een teken van nadenken. Bijvoorbeeld Homeopathie. Ik heb zelf een hond meegemaakt die maandenlang een flinke kwaal had en die met reguliere geneeskunde niet opknapte.
Homeopathie bracht verlichting en uiteindelijk genezing binnen 1 week!
Nou kun je van Boxers heel veel zeggen, maar niet dat ze kunnen liegen of snappen wat voor soort behandeling ze krijgen.

Er is meer dan alleen de genezing uit de reguliere gezondheidszorg. Homeopathie, acupunctuur, acudruk en weet ik veel wat.
Wetenschappelijk niet aantoonbaar. Maar het succes van een geneeswijze is niet afhankelijk van het feit of onze botte hersens het snappen.
Helaas zijn er ook veel figuren die misbruik maken van het onbekende. Een sfeertje van zweverij trekt al snel een groot publiek van zweefteven. Beetje lullen over chakra's en energievelden doet sommigen al soppen van genot en die mensen betalen daar dan grif de hoofdprijs voor.
En ja, ook dat is dus een (dure) manier om mensen een beter gevoel te geven.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die zich echt inspannen om met andere geneeswijzen de mensen te dienen. Echt, ze bestaan. Nu alleen nog even zien te vinden.
In mijn eerste antwoord noemde ik Dokter Liu in Arnhem. Dit is zo'n man. Trouwens ook gebonden aan het ziekenhuis op de afdeling pijnbestrijding. Tenminste in die tijd wel. Ik praat over een jaartje of 10 geleden.
Als Dokter Liu het kan dan zijn er geheid meer die dat kunnen.

Prima, geen wetenschappelijk bewijs omdat de acupunctuur nog niet wetenschappelijk verklaard kan worden, maar wel een verbetering van de kwaliteit van leven.

Gesloten