LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kurkuma

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

http://www.medicalfacts.nl/2009/04/28/g ... t-kurkuma/

Regina Apiah-Opong concludeert in haar promotieonderzoek dat Kurkuma/ Curcumine en sommige analoga ervan klinisch relevante interacties met geneesmiddelen kunnen veroorzaken, maar dat de invloed van dergelijke interacties apart bestudeerd zal moeten worden. Geneesmiddel-geneesmiddel – en geneesmiddel-voeding interacties zijn een belangrijke oorzaak van soms ernstige bijwerkingen van geneesmiddelen. In sommige gevallen wordt zelfs een geneesmiddel van de markt teruggehaald.

Appiah-Opong, afkomstig uit Ghana, heeft onderzoek verricht naar de oorzaken van soms ernstige bijwerkingen van geneesmiddelen.
(lees verder onder link)

Apiah-Opong beveelt Geneesmiddel- en Voedingsmiddelencommissies aan, met name in landen waar veel Curcumine producten gebruikt worden, om zich bewust te worden van deze potentieel gevaarlijke effecten van Curcumine en om verstrekkers en gebruikers van dergelijke producten daarover goed voor te lichten.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

Er word gesproken over gevaarlijke bijwerkingen van bepaalde medicijnen in combinatie met bepaalde, al eeuwen gebruikte, voedingsmiddelen. Het zijn dus de medicijnen die het probleem zijn, niet de Curcumine.

D. Lip
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 jun 2009 20:41

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door D. Lip »

Curcumine veroorzaakt een slechtere werking van een aantal enzymen die ervoor zorgen dat afvalstoffen goed worden afgevoerd. Bij een hoge inname van curcumine (bijvoorbeeld in de vorm van een kruidenmengsel) kunnen afvalstoffen te lang in het bloed blijven, wat tot overmatige, mogelijk gevaarlijke, bijwerkingen kan leiden. Dit effect van curcumine treedt overigens niet alleen op bij medicijnen, maar ook bij andere stoffen, bijvoorbeeld slangengif.

Er zijn meer stoffen die het effect van curcumine hebben, grapefruit bijvoorbeeld.

Alle stoffen - ook 100% "natuurlijke" stoffen - kunnen inwerken op elkaar. Dit is een kwestie van chemie.

Zeggen dat het probleem bij de geneesmiddelen ligt is daarom naar mijn mening buitengewoon naïef.

Werkzame stoffen - of het nu kruiden zijn, voedingsmiddelen of reguliere geneesmiddelen - moeten altijd in de juiste balans worden toegediend om een optimaal resultaat te verkrijgen en bijwerkingen zoveel mogelijk uit te sluiten.
Daarvoor is kennis nodig van de effecten die stoffen op elkaar hebben.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

Tja, het zijn toch echt de medicijnen die voor de bijwerkingen zorgen. Dat kun je wel ontkennen maar zonder medicijnen geen bijwerkingen. Curcumine 'an sich' geeft geen bijwerkingen. Er is echter (vrijwel) geen medicijn te vinden zonder bijwerkingen. Curcumine zorgt hooguit dat er nóg meer bijwerkingen komen.

D. Lip
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 jun 2009 20:41

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door D. Lip »

Curcumine "an sich" geeft ook bijwerkingen:

Het kan verstoringen in de ijzerbalans in het lichaam veroorzaken.
Het kan het bloedsuikergehalte verlagen.
Het kan het risico op bloedingen vergroten.
Bij langdurig gebruik in grote hoeveelheden kan het maagzweren veroorzaken.
Het kan misselijkheid, overgeven en diarree veroorzaken.
Het kan de afweer verlagen.
Het kan krampen in de galblaas veroorzaken.

Informatie hierover is allemaal al gegeven in dit onderwerp.
Zónder curcumine geen bijwerkingen. Jammer dat je zo slecht leest.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

Ach, in tegenstelling tot de rest zal ik maar weer een linkje geven: http://www.food-info.net/nl/e/e100.htm

D. Lip
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 jun 2009 20:41

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door D. Lip »

Zoals ik al zei, alle informatie in mijn comment was al gegeven eerder gegeven bij dit onderwerp. De bijwerkingen blijken uit wetenschappelijk onderzoek en de link naar dat onderzoek staat gewoon in dit onderwerp, er is zelfs al meerdere keren naar verwezen. Ga zelf maar zoeken, ik heb geen zin om die luiheid van bepaalde lieden hier te gaan belonen.

Kurkuma wordt verkocht als kruidengeneesmiddel, het wordt op allerlei alternatieve websites aangeprezen als geneesmiddel tegen kanker en het wordt verkocht als onderdeel van geneeskrachtige kruidenmengsels. Als specerij zal het weinig kwaad kunnen vermoed ik. Maar als iemand de bovengenoemde producten wil gaan gebruiken in verband met gezondheidsklachten is het wel degelijk verstandig om dit in overleg met een arts te doen, zoals AL ook al terecht naar mijn mening aangaf.

De bijwerkingen hangen samen met de werkzaamheid van curcumine. Werking en bijwerking zijn onscheidbare zijden van één en dezelfde medaille. Het is alleen maar goed om daar kennis van te hebben en rekening mee te houden. Wie dat ontkent is juist onverantwoordelijk bezig wat mij betreft.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

De onderzoeken tonen allemaal aan dat Curcumine geen bijwerkingen heeft, hoewel bepaalde medicijnen in combinatie met Curcumine bijwerkingen kunnen geven. Ook zijn er geen bijwerkingen als het in normale hoeveelheden word gebruikt. Er staat zelfs een onderzoek tussen waarbij zelfs bij hoeveelheden tot 12 gram geen bijwerkingen optreden.

En ik heb geen zin om op zoek te gaan naar het zogenaamde bewijs van een stelling die JIJ plaatst. Zeker niet als je volhoud dat je gelijk hebt pal na het zoveelste bewijs dat je stelling niet klopt.

D. Lip
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 jun 2009 20:41

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door D. Lip »

AL, niet alle onderzoeken tonen aan dat er geen bijwerkingen zijn.

Uit de gang van zaken bij andere onderwerpen op dit forum is het me allang duidelijk dat er weinig kans is op een normale discussie met jou. Dat ga ik dus ook zeker niet proberen. Wat jij allemaal wil geloven is helemaal jouw zaak.

Braam, ik doelde niet op het onderzoek van Apong.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

@Kees, die C slaat niet op de bijwerkingen maar op het effect van Curcumin op de genoemde kwalen. Maar het toont wel aan dat we maar moeten raden wat er in het koppie van D. Lip omgaat. D.Lip die overigens over merkwaardig gelijke manier onder een discussie uitduikt als TW, die, raar maar waar, op de tijden dat D.Lip hier post niks van zich laat horen en omgekeerd.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door kuklos »

Inderdaad! Daarom raadpleeg altijd een goed gekwalificeerd orthomoleculair arts zeg ik altijd.
Waarom geen gewoon arts? Als jij je complete website laat hangen op wat een goed gekwalificeerd orthomoleculair arts zegt, dan sluit je dus enorme groepen artsen uit. Hoe onafhankelijk ben je dan? Hoe eerlijk ben je dan?

Verdergaand, wat goed gekwalificeerd? waarin verschilt dat van gewoon gekwalificeerd?

Ik ben trouwens eens even gaan kijken op het internet wat men daar zegt over orthomoleculair. Wikipedia kwam met de volgende artikelen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthomolec ... eneeskunde (Nederlands)
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthomolecular_medicine (Engels)

Onomstreden is het zeker niet. Dus nogmaals de vraag, waarom raadpleeg jij een orthomoleculair arts? Raadpleeg jij ook reguliere artsen?
die C slaat niet op de bijwerkingen maar op het effect van Curcumin op de genoemde kwalen.
Hier lees ik toch een behoorlijke AUW voor de uitspraak van Kees. Kees, zet jij deze C ook bij alle uitspraken op je website?
Tevens is jouw stelligheid in deze uitspraak
Kurkuma dat bij zo goed als alle kankersoorten en naast chemo en bestraling een bewezen therapeutisch effect heeft
dus waardeloos. C. stelt immers dat het wetenschappelijke bewijs niet duidelijk is.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

Grappig genoeg staat dat bij slechts één website. De meeste andere websites laten zien dat er voldoende bewijs is voor grootschalige onderzoeken hoewel daarbij wel het probleem om de hoek komt kijken van de financiering. Als het om een patenteerbaar middel zou gaan, hadden die onderzoeken allang plaats gevonden. Blijkt echter dat Curcumin inderdaad een beter middel is dan chemo, zoals een aantal onderzoeken suggereren, dan is dat natuurlijk een financiele klap van jewelste voor de farmaceutische industrie.

D. Lip
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 jun 2009 20:41

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door D. Lip »

Nou, vooruit dan maar:
Het stond allemaal al vermeld in het onderstaande comment. Ik geef de link ook nog maar even: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... meric.html (is hier trouwens ook al meerdere keren geplaatst).
trijntjewinkel schreef:
Alweer een conclusie dus die niet door feiten word ondersteund maar door aannames.
Over veiligheid en bijwerkingen van kurkuma:
Turmeric (Curcuma longa Linn.) and Curcumin

The U.S. Food and Drug Administration does not strictly regulate herbs and supplements. There is no guarantee of strength, purity or safety of products, and effects may vary. You should always read product labels. If you have a medical condition, or are taking other drugs, herbs, or supplements, you should speak with a qualified healthcare provider before starting a new therapy. Consult a healthcare provider immediately if you experience side effects.

Allergies
Allergic reactions to turmeric may occur, including contact dermatitis (an itchy rash) after skin or scalp exposure. People with allergies to plants in the Curcuma genus are more likely to have an allergic reaction to turmeric. Use cautiously in patients allergic to turmeric or any of its constituents (including curcumin), to yellow food colorings, or to plants in the Zingiberaceae (ginger) family.

Side Effects and Warnings
Turmeric may cause an upset stomach, especially in high doses or if given over a long period of time. Heartburn has been reported in patients being treated for stomach ulcers. Since turmeric is sometimes used for the treatment of heartburn or ulcers, caution may be necessary in some patients. Nausea and diarrhea have also been reported.

Based on laboratory and animal studies, turmeric may increase the risk of bleeding. Caution is advised in patients with bleeding disorders or taking drugs that may increase the risk of bleeding. Dosing adjustments may be necessary. Turmeric should be stopped prior to scheduled surgery.

Limited animal studies show that a component of turmeric, curcumin, may increase liver function tests. However, one human study reports that turmeric has no effect on these tests. Turmeric or curcumin may cause gallbladder squeezing (contraction) and may not be advised in patients with gallstones. In animal studies, hair loss (alopecia) and lowering of blood pressure have been reported. In theory, turmeric may weaken the immune system and should be used cautiously in patients with immune system deficiencies.

Turmeric should be used with caution in people with diabetes or hypoglycemia or people taking drugs or supplements that lower blood sugar.

InteractionsReturn to top
Most herbs and supplements have not been thoroughly tested for interactions with other herbs, supplements, drugs, or foods. The interactions listed below are based on reports in scientific publications, laboratory experiments, or traditional use. You should always read product labels. If you have a medical condition, or are taking other drugs, herbs, or supplements, you should speak with a qualified healthcare provider before starting a new therapy.
Interactions with Drugs
Based on laboratory and animal studies, turmeric may inhibit platelets in the blood and increase the risk of bleeding caused by other drugs. Some examples include aspirin, anticoagulants ("blood thinners") such as warfarin (Coumadin®) or heparin, anti-platelet drugs such as clopidogrel (Plavix®), and non-steroidal anti-inflammatory drugs such as ibuprofen (Motrin®, Advil®) or naproxen (Naprosyn®, Aleve® ).

Based on animal data, turmeric may lower blood sugar and therefore may have additive effects with diabetes medications.

In animals, turmeric protects against stomach ulcers caused by non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) such as indomethacin (Indocin®) and against heart damage caused by the chemotherapy drug doxorubicin (Adriamycin®).

Turmeric may lower blood pressure levels and may have an additive effect if taken with drugs that also lower blood pressure.

Turmeric may lower blood levels of low-density lipoprotein (LDL or "bad" cholesterol) and increase high-density lipoprotein (HDL or "good" cholesterol). Thus, turmeric may increase the effects of cholesterol-lowering drugs such as lovastatin (Mevacor®) or atorvastatin (Lipitor®).

Based on animal studies, turmeric may interfere with the way the body processes certain drugs using the liver's "cytochrome P450" enzyme system. As a result, the levels of these drugs may be increased in the blood and may cause increased effects or potentially serious adverse reactions. Patients using any medications should check the package insert and speak with a healthcare professional or pharmacist about possible interactions.

When taken with indomethacin or reserpine, turmeric may help reduce the number of stomach and intestinal ulcers normally caused by these drugs. However, when taken in larger doses or when used for long periods of time, turmeric itself can cause ulcers.

Interactions with Herbs and Dietary Supplements
Based on animal studies, turmeric may increase the risk of bleeding when taken with herbs and supplements that are believed to increase the risk of bleeding. Multiple cases of bleeding have been reported with the use of Ginkgo biloba , some cases with garlic, and fewer cases with saw palmetto.

Based on animal data, turmeric may lower blood sugar. Individuals taking other herbs or supplements or diabetes medications should speak with a healthcare professional before starting turmeric.

Turmeric may lower blood levels of low-density lipoprotein (LDL or "bad" cholesterol) and increase high-density lipoprotein (HDL or "good" cholesterol). Thus, turmeric may increase the effects of cholesterol-lowering herbs or supplements such as fish oil, garlic, guggul, or niacin.

Based on animal studies, turmeric may interfere with the way the body processes certain herbs or supplements using the liver's "cytochrome P450" enzyme system. As a result, the levels of other herbs or supplements may become too high in the blood. It may also alter the effects that other herbs or supplements possibly have on the P450 system.

Turmeric may lower blood pressure and may therefore have an additive effect if taken with herbs that also lower blood pressure.
Zie voor het volledige artikel: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... meric.html
Ik zei al dat de informatie hier al gegeven was. De link naar de betreffende informatie is hier zelfs al meerdere keren geplaatst.

Een fatsoenlijke discussie begint met goed lezen.

Wie kurkumine als kruidengeneesmiddel wil gaan gebruiken doet er goed aan hierover contact op te nemen met de arts. Waarom dat per se een orthomolenculair arts zou moeten zijn zie ik niet zo. Maar dat moet ieder voor zich weten.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door kuklos »

@kuklos weer ga jij off topic me indirect als webmaster en als persoon aanvallen.
Als jij bezwaren hebt over mij als persoon of over de website kanker-actueel.nl dan schrijf in ons forum of open hier een nieuw onderwerp met dat in de onderwerptitel.
Wellicht moet je eens bij jezelf te rade gaan aangaande hoe je je hier wil profileren. In dezelfde reactie kom je immers al met
Daarnaast zeggen we
. Hieruit kan ik niet anders concluderen dan dat we voor jou de site is die je beheert. De site welke je overigens zelf bent komen aanprijzen hier toen je begon met posten.
We hebben het hier over curcumine - kurkuma vandaar mijn reactie en opmerking een goed gekwalificeerd orthomoleculair arts te raadplegen. Voor gebruik van dieeten en voedingssuppletie lijkt ons dat namelijk het beste omdat deze daarvoor gestudeerd hebben.
Nogal een willekeur. Gewone artsen serveer je dus af.
Gaan we nog even verder, waar kunnen die orthomoleculairen dan studeren? Is dat opleidingsinstituut geaccrediteerd?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door kuklos »

Nou kees, ik ben eens even gaan kijken op de site van de NVAO en kon daar niks vinden aangaande de deskundogelogen die jij raadpleegt. Nergens zag ik een orthomoleculaire opleiding, dan wel opleider staan.

En de NVAO is het instituut wat opleidingen beoordeelt op hun niveau. Dus, wat zegt dit nu over de orthomoleculairen? Wat is hun niveau? Of beter gezegd het niveau van het instituut waar zij hun kennis hebben opgedaan?

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

@D. Lip: Het artikel staat bomvol met 'may'. Ook zijn de enige onderzoeken die worden aangehaald onderzoeken 'in vitro' of op dieren, het type onderzoek dus waar jullie keer keer van zeggen dat die niet veel betekenen als het jullie zo uitkomt. Ook word er gezegd dat het gaat om grote dosages (wat een grote dosis is is nog steeds door niemand gezegd, terwijl ik al hebben laten zien dat het tot 12 gram geen bijwerkingen gaf) en veel van de bijwerkingen zijn enkel af en toe voorkomende bijwerkingen en dan enkel bij mensen met een bestaande ziekte en/of in combinatie met producten.
Kort samengevat kun je hetzelfde zeggen over alles wat je tot je neemt al is de kans op bijwerkingen bij medicijnen aanzienlijk groter.

Je opmerking:
De bijwerkingen blijken uit wetenschappelijk onderzoek
is met dat artikel geenzins bewezen.

@Kuklos: Wanneer kom je nou zelf eens met een bijdrage in plaats van alleen maar te hakketakken op jan (kees) en alleman?

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

Kees Braam zegt:
Paar citaten van Apiah-Opong zoals medical facts dit in hun blog hebben vermeld zonder overigens ook een link naar het promotie onderzoek zelf dus niet traceerbaar of zij ook echt wel goed hebben geciteerd.
http://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/agend ... -opong.asp

Apiah-Opong beveelt Geneesmiddel- en Voedingsmiddelencommissies aan, met name in landen waar veel Curcumine producten gebruikt worden, om zich bewust te worden van deze potentieel gevaarlijke effecten van Curcumine en om verstrekkers en gebruikers van dergelijke producten daarover goed voor te lichten.

Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare.

Dat blijkt dus niet het geval.
Er staat een foute link.
Had wegens tijdgebrek dat niet gecontroleerd.
Slordig van de VU en mij dus, sorry.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 03 nov 2009 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

Je zet de wereld op zijn kop.
Apiah-Opong waarschuwt namelijk niet voor
deze potentieel gevaarlijke effecten van Curcumine
(jouw quote) maar waarschuwt
Geneesmiddel-geneesmiddel - en geneesmiddel-voeding interacties zijn een belangrijke oorzaak van soms ernstige bijwerkingen van geneesmiddelen.
(uit de tekst via je link). De volgende zin uit dat artikel is nog duidelijk:
In sommige gevallen wordt zelfs een geneesmiddel van de markt teruggehaald.
Zoals ik al eerder zei: Het is dus niet de Curcumine die het probleem is maar de bijwerkingen van sommige medicijnen. Ook andere doodnormale producten kunnen in combinatie met bepaalde medicijnen ernstige bijwerkingen opleveren. Correct conclusies trekken is dan ook van toepassing.
Overigens leid de link in dat artikel niet naar het proefschrift van Apiah-Opong maar naar een proefschrift van Matthijs Bal: "Age and Psychological Contract Breach in Relation to Work Outcomes"

D. Lip
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 jun 2009 20:41

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door D. Lip »

Wat een belachelijke drukte hier, alleen omdat iemand zegt dat het goed is om het met een arts af te stemmen als je kurkumine wil gaan gebruiken als geneeskrachtig middel. Is toch normaal??

Bijwerkingen zijn vastgesteld in onderzoek in vitro en op proefdieren. Niet op mensen inderdaad, tenmiste niet voor wat betreft systematische bestrijding van kanker of andere ziektes. Onderzoek op mensen vwb effecten bij kanker loopt nog. Omdat dus niet duidelijk is dat de waargenomen bijwerkingen zich niet bij mensen zullen voordoen, is een waarschuwing op zijn plaats. Dat jullie daarop reageren als door wespen gestoken vind ik uitermate vreemd.

AL, je gaat er van uit dat curcumine wordt toegediend in de vorm van kurkuma bij kankerbestrijding. Voor effectief gebruik als chemotherapie lijkt het mij waarschijnlijker dat de werkzame stof chemisch zal worden gebouwd tot een constante, stabiele stof die als grondstof kan dienen voor de nieuwe chemotherapie.

Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat curcumine álle beschikbare chemotherapieën zal kunnen vervangen. Er is ook helemaal geen aanwijzing om dat te veronderstellen. Als jij die aanwijzingen wel hebt, wil ik ze graag zien.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kurkuma

Ongelezen bericht door antileugens »

Wat een belachelijke drukte hier, alleen omdat iemand zegt dat het goed is om het met een arts af te stemmen als je kurkumine wil gaan gebruiken als geneeskrachtig middel. Is toch normaal??
Ach kijk, een stroman argument. Is er ook maar één persoon die gezegd heeft dat dat niet normaal is?
AL, je gaat er van uit dat curcumine wordt toegediend in de vorm van kurkuma bij kankerbestrijding.
Zou je er mogelijk verstandig aan doen niet allerlei conclusies over waar ik vanuit ga te trekken?! Ik weet het, dat is de standaardmanier waarop jij en je medestanders werken, maar ik wil het je sterk afraden.

Dat is overigens maar één van de aannames die je in je reactie doet.
Voor effectief gebruik als chemotherapie lijkt het mij waarschijnlijker dat de werkzame stof chemisch zal worden gebouwd tot een constante, stabiele stof die als grondstof kan dienen voor de nieuwe chemotherapie.
Hoe kun je overigens Curcumine gebruiken als Chemotherapie?!
Laatst gewijzigd door antileugens op 03 nov 2009 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten