LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
kuklos

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos » 07 jun 2010 12:28

Volgens mij is er bij de adviseurs van de WHO inzake de vaccinaties sprake van pure misleiding en het niet vertellen en openbaarmaken van de waarheid met als doel wereldwijd een wellicht onnodig vaccinprogramma in te voeren met als doel zeer grote winsten te maken.
Graag bewijs. Vooral dat dit hun doel was. En nogmaals, presenteer je mening niet als een feit.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 12:33

jor schreef: Kruidenmengsels/groene thee/allerlei soorten drankjes zijn allemaal fijn zolang er maar niemand een gezondheidsclaim aanhangt dat het ook maar iets aan de genezing van kanker zou bijdragen.Neem daar dan bij de soms exorbitante bedragen die voor deze producten word gevraagd en het cirkeltje is rond, geld geld en nog eens geld. Daar draait het bij de alternatieven (ook) om.
Jor had het niet beter kunnen samenvatten!
Al drink je per dag hele sloten (groene) thee, je wordt er niet slechter of beter van (behalve dat sommigen zich wel heeeeel "opwekkend" zullen voelen) :D

Kees Braam

Ongelezen bericht door Kees Braam » 07 jun 2010 12:53

@Jor
...geld geld en nog eens geld. Daar draait het bij de alternatieven (ook) om
.

Inderdaad geld geld geld, maar is niet alleen voorbehouden aan een bepaalde groep. Zie bericht over manipulaite van onderzoeksgegevens inzake Schiphol en de overlast daarvan (Volkskrant vandaag o.a.)

Overigens Jor maak ik bezwaar dat je alternatief onder kwakzalverij schaart. Dat zijn twee heel verschillende begrippn. Duidelijker gesteld: kwakzalverij komt voor bij zowel regulier als alternatief.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 13:28

Kees Braam schreef: Overigens Jor maak ik bezwaar dat je alternatief onder kwakzalverij schaart. Dat zijn twee heel verschillende begrippn. Duidelijker gesteld: kwakzalverij komt voor bij zowel regulier als alternatief.
Alternatieve geneeswijzes zijn ontwikkeld omdat de reguliere geneeskunst geen uitkomst meer kon bieden voor de kwaal.
Als alternatieve geneeswijzes echt zouden werken zouden ze niet alternatief genoemd worden en gewoon door een ziektekostenverzekering vergoed worden.
Zolang dat niet het geval is kan je er met een gerust hart vanuit gaan dat het kwakzalverij is.
Onzin om te stellen dat kwakzalverij ook voorkomt in de reguliere geneeskunst: dat zijn incidenten die van tijdelijke aard zijn en beslist niet fundamenteel.

De enige nuance die ik zie zijn dure en vaak experimentele operaties en behandelingen in het buitenland die (nog) niet worden vergoed door je ziektekostenverzekering.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 07 jun 2010 13:39

@kees braam, je gaat stelselmatig niet in op verzoeken om het bewijs te leveren van de uitspraken die je hier doet. Waarom is dat toch?

En ik deel de mening van Jor, alternatief = kwakzalverij. Zonder bewijs kun je het moeilijk een geneeswijze/therapie noemen.

Kees Braam

Ongelezen bericht door Kees Braam » 07 jun 2010 14:08

@seconds-out
Onzin om te stellen dat kwakzalverij ook voorkomt in de reguliere geneeskunst: dat zijn incidenten die van tijdelijke aard zijn en beslist niet fundamenteel.
Dan heb je het toch niet helemaal begrepen. Juist normaal gekwalificeerde artsen en/of therapeuten worden vaak kwakzalvers genoemd. Kwakzalverij heeft niets te maken met alternatief c.q. experimenteel c.q. complementair.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 14:27

Kees Braam schreef: Dan heb je het toch niet helemaal begrepen. Juist normaal gekwalificeerde artsen en/of therapeuten worden vaak kwakzalvers genoemd. Kwakzalverij heeft niets te maken met alternatief c.q. experimenteel c.q. complementair.
Joh!
Ik heb het niet helemaal goed begrepen?

Omdat JIJ denkt te weten dat veel mensen juist de reguliere artsen een kwakzalver noemen?
Volgens mij ben jij de kwakzalver van dit forum met je domme uitspraken die op niets gebaseerd zijn.
Er zullen best patienten ontevreden zijn over hun arts maar slechts weinigen zullen hem dan ook een kwakzalver noemen.

En kwakzalverij heeft alles te maken met alternatieve geneeswijzes, juist daar stikt het van de beunhazen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 07 jun 2010 14:55

In Van Dale, groot woordenboek der Nederlandse Taal, 13e druk staat onder kwakzalver:

1."Iemand die nutteloze middelen toepast ter genezing van de een of andere ziekte of middelen beweert te kennen tegen alle mogelijk ziekten, ofwel iemand die zulke middelen, meestal met veel ophef, te koop aanbiedt. - onbevoegd beoefenaar van de geneeskunst.

@Kees

de uitspraak:
Juist normaal gekwalificeerde artsen en/of therapeuten worden vaak kwakzalvers genoemd.
lijkt me dan ook niet correct. Normaal gekwalificeerde artesen kunnen nooit onbevoegd beoefenaar zijn.. Tevens geloof ik niet dat zij een middel beweren te kennen tegen alle mogelijke ziekten..

@seconds-out:
En kwakzalverij heeft alles te maken met alternatieve geneeswijzes, juist daar stikt het van de beunhazen.
Dan houd je er wel een heel vreemde definitie op na... Omdat er een flink aantal ( volgens jouw woorden: 'beunhazen' voorkomen, is iedereen die met alternatieve geneeswijzes werkt een kwakzalver ?
Ook niet iedere bouwvakker is een zwartwerker / belastingontduiker, puur omdat ook daar beunhazerij veel voorkomt !
Volgens mij ben jij de kwakzalver van dit forum met je domme uitspraken die op niets gebaseerd zijn.
Onnodig persoonlijk kwetsende opmerking !

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 15:09

:D
angel1978 schreef:.
@seconds-out:
Dan houd je er wel een heel vreemde definitie op na... Omdat er een flink aantal ( volgens jouw woorden: 'beunhazen' voorkomen, is iedereen die met alternatieve geneeswijzes werkt een kwakzalver ?
Ook niet iedere bouwvakker is een zwartwerker / belastingontduiker, puur omdat ook daar beunhazerij veel voorkomt !
Alternatieve geneeswijzes staat in mijn opinie gelijk aan kwakzalverij al zal er best wel iets nuttigs tussen kunnen zitten waarvan later bewezen kan worden dat het helpt/werkt.
Het gros is echter alleen bezig om er zelf van beter te worden.

Dus als jij stelt dat ik ze een kwakzalver noem is dat juist. :D

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 07 jun 2010 16:09

Dat maakt je opinie dus net zo ongefundeerd als:
Omdat JIJ denkt te weten dat veel mensen juist de reguliere artsen een kwakzalver noemen?
Pot verwijt dus de ketel ...

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 07 jun 2010 16:23

@angel1978, hou aub op met hier de moraalridder uit te hangen die hier we even gaat vertellen wat wel en niet netjes is.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 07 jun 2010 16:32

@kuklos,

Jij bent niet diegene die hier bepaalt wat een ander wel en niet moet doen..
Sowieso zie ik jou weer allerlei verzoeken om bewijzen vragen waarbij je op z'n minst hetzelfde doet.. Kan me niet herinneren dat in de gedragsregels staat dat je je eigen mening moet onderbouwen met bewijzen...

Ik geef dus enkel aan wat ik vind van iemand z'n post, ik zeg daarbij absoluut niet wat wel of niet mag... Misschien je eigen posts daar ook eens van onthouden ?

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 17:06

angel1978 schreef:
Dat maakt je opinie dus net zo ongefundeerd als:
Pot verwijt dus de ketel ...
Omdat IK stel dat de reguliere geneeskunst geen kwakzalvers zijn en alternatieve geneeskunst vaak wel?
Dat zijn gewoon de feiten.
Omdat ik de mening van een ander afkeur en er zelf een andere (uitgesproken) mening over heb is de pot de ketel aan het verwijten...?
Tja...

Iedereen kan genezen en geholpen worden met de reguliere geneeskunst (op een enkele uitzondering na misschien) maar soms is dat ook niet mogelijk en gaan mensen hun heil zoeken in het alternatieve circuit.
Er zullen best verhalen bekend zijn van wonderbaarlijke genezingen met de (soms) gebruikelijke placebo effecten alleen geloof ik daar niet in.
De meeste reguliere artsen ook niet dus nou kan jij over potten en ketels beginnen maar dat slaat nergens op.
Mijn mening wordt gedeeld door vele mensen die WEL verstand hebben van de geneeskunst!

Kees Braam

Ongelezen bericht door Kees Braam » 07 jun 2010 19:17

@angel1978
.....lijkt me dan ook niet correct. Normaal gekwalificeerde artesen kunnen nooit onbevoegd beoefenaar zijn.. Tevens geloof ik niet dat zij een middel beweren te kennen tegen alle mogelijke ziekten..
In feite heb je gelijk maar in de volksmond en ook uitgedragen door antikwakbewegingen als bv. Skepp en VtdK heeft het woord kwakzalver ook een andere betekenis gekregen.

Uit Wikepedia:
SKEPP en Skepsis verstaan onder kwakzalverij:

"het toepassen van niet wetenschappelijk bewezen behandelingen door zowel artsen als niet-artsen".
De definitie van kwakzalverij die wordt gehanteerd door Vereniging tegen de Kwakzalverij samengevat door het hof Amsterdam[2] luidt: "elk beroepsmatig handelen c.q. het verlenen van raad of bijstand in relatie tot de gezondheidstoestand van mens of dier dat niet gefundeerd is op toetsbare en voor die tijd logische dan wel empirisch-houdbare hypothesen en theorieën
die actief onder het publiek worden verspreid (‘overpromotion’)
zonder dat toetsing binnen de beroepsgroep op effectiviteit en veiligheid heeft plaatsgevonden en
die (veelal) zonder overleg met medebehandelaars wordt toegepast".

Er zijn dus bevoegde artsen en therapeuten die afgelopen jaren processen hebben moeten voeren om van het stigma kwakzalver of charlatan te zijn opgeplakt door antikwakbewegingen af te komen.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 19:56

Kees Braam schreef:
Er zijn dus bevoegde artsen en therapeuten die afgelopen jaren processen hebben moeten voeren om van het stigma kwakzalver of charlatan te zijn opgeplakt door antikwakbewegingen af te komen.

Dat is juist.
Natuurlijk zijn er in de reguliere gezondsheidszorg ook misstanden(geweest) maar zoals ik al eerder aangaf blijft dit beperkt tot enkele incidenten.
Dit in tegenstelling tot de alternatieve geneeswijzes wat naar mijn mening niks toevoegt of verbeterd aan de bestaande reguliere zorg.

Om dit nu als argument te gebruiken om je gelijk aan te tonen is wel een beetje kort door de bocht.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 07 jun 2010 20:27

Op wie doel je? Robert Gorter? De uitvinder van de Biostabil?

Ga je trouwens nog bewijzen dat farmaceutische bedrijven onze gezondheid niet belangrijk vinden en enkel geld? Of blijft ook dat zoals al jouw stellingen aangaande reguliere geneeskunde zonder bewijs?

Kees Braam

Ongelezen bericht door Kees Braam » 07 jun 2010 21:02

@seagoing racer:
Natuurlijk zijn er in de reguliere gezondsheidszorg ook misstanden(geweest) maar zoals ik al eerder aangaf blijft dit beperkt tot enkele incidenten.
De aanleiding dat jij reageerde was het rapport dat BMJ heeft gemaakt over de belangenverstrengeling van de WHO adviseurs rondom de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep. En dat noem jij enkele incidenten? Je hebt wel een erg gekleurde bril op geloof ik.

Amyl

Ongelezen bericht door Amyl » 07 jun 2010 22:06

Kees nu wordt ik boos.

Ik heb nog nooit mijn keuzes aan jou opgelegd, noch aan een ander, doch ik bestrijd bangmakerij van mensen op grond van onbewezen feiten of geruchten, of nog erger, op de meest waardeloze onderzoeken die absoluut ongefundeerd zijn en stijf staan met bias en meestal niet eens significant zijn. Waarom? Omdat dit levens kost! Niets meer, niets minder.

De reden dat artsen relatief zoveel processen aan hun broek krijgen, is simpelweg dat zij verplicht zijn dossiervoering te verrichten en onderricht zijn aan het tuchtrecht, plichten die tot nochthans niet gelden voor kwakzalvers / alternatief genezers / homeopathen / of wat dan ook. Wat niet weet, wat niet deert????!!!!

Of we qua prijs genaaid zijn wat betreft de inenting van de mexicaanse griep heeft echt geen bal te maken met dit topic. En wat een organisatie van kwakzalvers zelf voor definitie heeft verzonnen maakt het niet tot de algemeen aanvaarde, dat weet je zelf ook wel.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out » 07 jun 2010 23:49

Kees Braam schreef:@seagoing racer:
Je quote de verkeerde Kees!
Je maakt er een zooitje van!

Kees Braam

Ongelezen bericht door Kees Braam » 08 jun 2010 06:57

@Amyl
De reden dat artsen relatief zoveel processen aan hun broek krijgen, .....Wat niet weet, wat niet deert????!!!!
Oh ik begrijp het. Daarom probeerde Cees Renckens het overlijden en de misstanden op zijn afdeling in het Westfries gasthuis in de doofpot te stoppen? Wat niet weet wat niet deert? Is hij dan nu ook een kwakzalver die meer kapot maakt dan men lief is? Want de voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij die altijd met zijn grote mond vooraan staat als het gaat om het veroordelen van anderen probeerde de mensen en de Inspectie te misleiden door niet de volle waarheid te vertellen over wat er gebeurd was op zijn afdeling?

Als voorbeeld van de hypocrisie van de VtdK: zie dit: Baby overleden na craniosacraaltherapie : http://www.kwakzalverij.nl/883/Baby_ove ... altherapie en nergens kun je op hun site iets vinden over dit: http://antroposofieindepers.blogspot.co ... iller.html

Paar citaten uit een naar mijn mening prachtige analyse van de drijfveren (van de bestuursleden) van de VtdK:

‘Patiënten met een beroerte zijn volgens het AD het slechtst af in het Westfriesgasthuis in Hoorn. Daar wordt slechts elf procent op tijd behandeld. Het ziekenhuis reageert in de krant geschrokken en kondigt maatregelen aan. In juli kwam het ziekenhuis ook al in opspraak omdat de afdeling gynaecologie een ernstig incident bij een bevalling niet bij IGZ had gemeld. De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil ziekenhuizen een jaar de tijd geven om de situatie te verbeteren.’

Volg...... Volgens deze commissie en de inspectie spraken de leden van de afdeling verloskunde niet of nauwelijks met elkaar, zodat fouten konden ontstaan bij de bevallingen. Overdracht van de gynaecologen vindt voortaan drie keer per dag plaats op vaste tijden. Bij moeilijke situaties is standaard een gynaecoloog aanwezig. Ook is tijdelijk een externe gynaecoloog aangesteld.’

Je vraagt je natuurlijk af of het in zo’n werkklimaat wel goed kan gaan. Gynaecologen die begeleiding nodig hebben bij hun overleg omdat ze anders niet met elkaar communiceren?

En er staat nog een heleboel meer op dat blog vooral onderaan.

Nee @Amyl ook jij meet met twee maten als het gaat om kwakzalverij. En begrijp me goed echte kwakzalverij en oplichting moet ook naar mijn mening hard worden aangepakt maar dan wel eerlijk en zonder aanziens des persoons en niet een hele beroepsgroep erbij slepen als een van hun de fout in gaat.

Gesloten