LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

@ Kuklos,

De chiropraxie verklaart het ontstaan van ziektes als volgt:
Een verkeerde stand van de ruggenwervels de bron is van alle ziekten en deze kunnen bestreden worden door de ruggenwervels weer in de goede stand te zetten.

Centraal in de chiropraxie staat de 'subluxatie'. Het betekent dat de botjes die aan de ruggenwervelschijven vastzitten en die het ruggenmerg beschermen, niet goed op elkaar aansluiten, en daardoor op zenuwen en bloedvaten drukken. Volgens de chiropractors worden hierdoor de zenuwen bekneld die uit het ruggenmerg komen en waardoor de Levenskracht of Aangeboren Intelligentie stroomt, en dit zou dan de oorzaak van bijna alle ziekten zijn.
Opm:
De zenuwen in het ruggenmerg kunnen wel in de knel komen, namelijk doordat de kraakbeenschijven tussen de ruggenwervels uitpuilen (hernia) of doordat de desbetreffende botjes dikker worden. Uitpuilende schijven komen overigens ook vaak voor zonder dat er pijnklachten zijn. Bij operaties om deze kwalen te verhelpen merkt de neurochirurg hoe moeilijk het is om de ruggenwervels ook maar iets ten opzichte van elkaar te verschuiven. De menselijke rug is zo gebouwd dat de zenuwen zelfs bij grote afwijkingen en beschadigingen beschermd blijven. Proeven met ruggengraten van overledenen hebben hetzelfde uitgewezen: het is fysiek onmogelijk dat de uittredende zenuw bekneld raakt door mechanische vervorming van de ruggengraat (rukken en trekken), zonder dat de ruggengraat breekt.

Zie:
http://www.kwakzalverij.nl/909/Encyclopedie_Chiropraxie
http://tinyurl.com/yeh6olr
Laatst gewijzigd door trijntjewinkel op 17 jan 2010 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos »

@trijntjewinkel, dank voor je reactie. Het is ze dus nog hoger in de bol geslagen dan kees.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Hier word je ook niet vrolijk van:
https://scottslockedin.com/Home_Page.html

En dit is ook wel interessant: hoe de chiropraxie omgaat met inhoudelijke kritiek:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2009 ... wakzalver/
Laatst gewijzigd door trijntjewinkel op 17 jan 2010 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door puma73 »

@ al

lees je eigenlijk wel wat hier wordt geschreven??

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door antileugens »

waar slaat dat nou weer op?
Voor de goede orde: TW heeft haar post aangepast NADAT ik mijn reactie had geplaatst dus wellicht komt het daar door? Zou het kunnen dat ik het beter lees dan jij?!

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

antileugens schreef:waar slaat dat nou weer op?
Voor de goede orde: TW heeft haar post aangepast NADAT ik mijn reactie had geplaatst dus wellicht komt het daar door? Zou het kunnen dat ik het beter lees dan jij?!
Ik heb inhoudelijk niks veranderd, alleen typefouten verbeterd. Dat het nut kan hebben bij lage rugpijn stond er inderdaad al.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos »

@puma73, ik deel je mening volledig, maar ik ben bang dat dergelijke woorden voor de moderators reden zijn om je te bannen. En dat zou jammer zijn, onze *kuch* vriend is dat niet waard.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

In deze discussie blijkt gelukkig dat er veel mensen zijn die mijn mening delen dat de kwakzalverij een hoop kapot maakt in Nederland.

Het is denk ik verstandig dat dit binnen een wettelijk kader wordt geplaatst, zodat mensen die onzin-middeltjes of therapieen verkopen ook vervolgd kunnen worden.

Dit zou in de toekomst een hoop onnodige slachtoffers schelen... :!:
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 06 jun 2010 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Wat denk je @seagoing racer zouden wettelijke kaders helpen om echte kwakzalvers te ontmaskeren? Als je ziet wat er nu weer naar buiten komt over belangenverstrengeling van WHO adviseurs bij de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep dan lijkt me duidelijk dat ook wettelijke kaders makkelijk kunnen worden omzeild
Dit zijn twee verschillende zaken met verschillende maatregelen.

De pharmacie is een grote industrie die haar belangen op alle manieren probeert te behartigen. Daarbij ontstaan inderdaad soms schimmige toestanden die ook bestreden zouden moeten worden. Men kan hier denken aan ontslag van betrokkenen of een boete.

De kwakzalverij echter is oplichting. Hier worden onzin-middeltjes tegen grof geld aan de man gebracht. Deze activiteiten dienen met wortel en tak uitgeroeid te worden, en degene die hier geld aan verdienen moeten vervolgd worden.
Wat mij betreft wordt hier de pluk-ze-wet gebruikt om criminele winsten terug te vorderen.

In het eerste geval is het dus een normale bedrijfstak, waar helaas excessen in voorkomen, en in het tweede geval betreft het een criminele bedrijfstak waar helaas groffe winsten worden gemaakt.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Bijvoorbeeld : Alle kruiden en drankjes (Denk aan groene thee) tegen kanker. Het helpt niks en kost allemaal geld.

Dit moet je toch niet onbekend voorkomen.

Volgens mij hou je je expres van de domme... :mrgreen:

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door Amyl »

Nu is de vaccinatie tegen de mexicaanse griep weer dubieus?
Kijk even naar de enorme daling van de incidentie nadat hiermee was gestart.
Overrated? Misschien; maar dat konden we destijds niet inschatten en voorkomen is beter dan genezen. Daar tegen over staat dat kwakzalverij lang niet altijd crimineel is (baat het niet dan schaadt het niet en onderschat ook het placebo effect niet), doch is het mijns inziens niet netjes om geld af te trochelen met therapieën die veel onderzocht doch nooit ook maar enigszins degelijk bewezen zijn. En wanneer er dan kenmerken aan het product worden toegekend die het niet heeft, dan vind ik dat wel strafbaar. Helaas vinden dergelijke praktijken meestal niet plaats onder het toeziend ook van toezichthouders of derden, waardoor het een zeldzaam geval is dat een dergelijke zaak opgerold wordt.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Alle Chinezen misschien
Nee zeker niet, dan zou ik zelf namelijk crimineel zijn... :mrgreen:

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos »

Tjonge tjonge wat een voorbeeld.
Onbewezen claims van niet werkende troep op dubieuze sites.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door Amyl »

Juist kees en met die instelling hoef je dus nooit op enig forum te komen.
Juist daarom schrijf ik heel duidelijk, mijns inziens en vind ik! Daarmee heel duidelijk onderscheid makende tussen feit en mening, naar mijn mening kun jij daar nog wat van leren. Een rechter bepaald overigens niet wat strafbaar is, dat wordt namelijk door de wet bepaald en die stelt stelling dat je geen kenmerken mag toekennen aan een product dat het niet heeft, vandaar ook dat zeer recent de euchina homeopatische druppels van de buis zijn gegaan. De rechter bepaalt of het daadwerkelijk het geval is, dat is iets anders, hij legt de strafmaat op. Indirect bepaalt de maatschappij wat strafbaar is...

Het is simpel; de alternatieve geneeskunde heeft nog nooit iemand beter gemaakt, behoudens het placebo-effect (waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat dit een zeer belangrijk effect is dat een heel groot deel van de kwalen zou oplossen), maar gsk wel, wetenschappelijk en omonstotelijk... of de prijs die zij berekenen terecht is, is een andere discussie, persoonlijk ben ik tegenstander van patenten op dergelijke zaken en daarmee waarschijnlijk van iedereen hier nog het meest met je eens... helaas maakt je manier van discussie voeren het heel lastig om een normale conversatie met je te voeren.

Ik heb liever dat ik voor een tientje genaaid wordt en een ziekte ontloop dan dat ik een tientje uitgeef aan thee die nergens aan bijdraagt... maar dat, is mijn mening.

Ten slot zou ik je aanraden nogmaals de stelling van TS te lezen, want dat streeft niet met hetgeen jij nu aanhaalt. De stelling gaat niet over GSK.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Of je een ziekte ontloopt met een vaccinatie , bv. tegen de Mexicaanse griep is zeker niet 100% gegarandeerd
Hier wil ik wel in meegaan.

Echter,

Of je een ziekte ontloopt met kwakzalverij , bv kanker, is zeker 100% niet het geval.

En deze tegenstelling is de kern van het verhaal .
Een tientje uitgeven aan thee of andere voedingsmiddelen, liefst biologisch doe ik regelmatig. gewoon omdat ik thee en biologische producten lekker vind. En indirect omdat ik persoonlijk denk dat dit gezond is en me fit houdt
Dit is toch ook prima, en ik heb nog niemand gezien op dit forum die dit genot aan je wil ontzeggen.
Zij (de farmacie sg2) maken naar mijn mening veel en veel meer kapot dan welke kwakzalver dan ook
En hier ga je toch weer hopeloos de fout in.

Voor het gemak diskwalificeer je een hele bedrijfstak maar even, omdat er enige onregelmatigheden zijn geconstateerd. Alle genezingen en zegeningen die we hebben mogen ontvangen door de reguliere farmacie, worden onder het tapijt geveegd.

En het alternatief volgens jou,
Groene thee drinken, kruidenmiddeltjes, drankjes, etc.
Niet omdat je ze lekker vindt, maar omdat ze helpen tegen de ziektes zoals kanker. Enfin dat laatste is een kwalijk statement en ook de essentie van mijn openings-statement.

Groene thee is dodelijk als je denkt dat het functioneel gelijkwaardig is aan chemo, of aan een operatie. In dat opzicht maakt kwakzalverij meer kapot dan je lief is.

En bedenk dat terdege a.j.b. voordat je weer uitspraken in die richting doet.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos »

@kees braam ,het is je toch weer gelukt een tendentieuze post hier te plaatsen.
Denk je nu werkeljk @Amyl dat bij het ontwerp van een wet de maatschappeljke stem het zwaarste weegt?
Wat probeer je hiermee te insinueren?
Dat jij andere keuzes maakt in voeding, in vaccinaties, in wel of neit roken enz. enz. is prima lijkt mij maar leg mij jou keuzes voor wat dan ook niet op.
Dat gebeurt hier niet en is ook nog nooit gebeurd. Pas toen de levenswijze werd doorgetrokken naar een algemeen advies werd er tegen geageerd. Dat heb jij zelf ook meerdere malen ervaren.
Ik probeer met het bericht van de belangenverstrengeling van de WHO adviseurs aan te tonen dat farmaceutische bedrijven op hele grote schaal hun invloed aanwenden en ruchsichtloos daar onze gezondheid bij voor lief nemen.
Jouw gedrag hier valt eerder te typeren als een complete hetze tegen alles wat niet regulier is. Onder andere door termen als oplichting etc. Niemand hier zal ontkennen dat farmaceutische bedrijven lobbyen en dat zij ook fouten maken, maar daarmee is er nog geen sprake van een onze gezondheid kapotmaken.
Zij maken naar mijn mening veel en veel meer kapot dan welke kwakzalver dan ook.
Inderdaad, jouw mening. Alleen nu graag het bewijs. Dat ontbreekt namelijk nog steeds.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door jor »

Kees Braam schreef: Ik had daar een nieuw topic voor geopend maar op een of andere manier is dat verdwenen. Wel vreemd vind ik dat de TROS dit onderwerp al na een paar uur weghaalt. Zeker in het weekend waarin zover ik weet geen moderatie wordt uitgevoerd.
Inderdaad, zover jij weet. Er word momenteel wel degelijk ook in het weekend gemodereerd en dat is een goede ontwikkeling gezien de zeurverhalen ( slaat niet perse op jou reactie ) en andere gasten die dachten in deze periode last te kunnen veroorzaken.

Kruidenmengsels/groene thee/allerlei soorten drankjes zijn allemaal fijn zolang er maar niemand een gezondheidsclaim aanhangt dat het ook maar iets aan de genezing van kanker zou bijdragen.Neem daar dan bij de soms exorbitante bedragen die voor deze producten word gevraagd en het cirkeltje is rond, geld geld en nog eens geld. Daar draait het bij de alternatieven (ook) om.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos »

Volgens mij is er bij de adviseurs van de WHO inzake de vaccinaties sprake van pure misleiding en het niet vertellen en openbaarmaken van de waarheid met als doel wereldwijd een wellicht onnodig vaccinprogramma in te voeren met als doel zeer grote winsten te maken.
Graag bewijs. Vooral dat dit hun doel was. En nogmaals, presenteer je mening niet als een feit.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seconds-out »

jor schreef: Kruidenmengsels/groene thee/allerlei soorten drankjes zijn allemaal fijn zolang er maar niemand een gezondheidsclaim aanhangt dat het ook maar iets aan de genezing van kanker zou bijdragen.Neem daar dan bij de soms exorbitante bedragen die voor deze producten word gevraagd en het cirkeltje is rond, geld geld en nog eens geld. Daar draait het bij de alternatieven (ook) om.
Jor had het niet beter kunnen samenvatten!
Al drink je per dag hele sloten (groene) thee, je wordt er niet slechter of beter van (behalve dat sommigen zich wel heeeeel "opwekkend" zullen voelen) :D

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seconds-out »

Kees Braam schreef: Overigens Jor maak ik bezwaar dat je alternatief onder kwakzalverij schaart. Dat zijn twee heel verschillende begrippn. Duidelijker gesteld: kwakzalverij komt voor bij zowel regulier als alternatief.
Alternatieve geneeswijzes zijn ontwikkeld omdat de reguliere geneeskunst geen uitkomst meer kon bieden voor de kwaal.
Als alternatieve geneeswijzes echt zouden werken zouden ze niet alternatief genoemd worden en gewoon door een ziektekostenverzekering vergoed worden.
Zolang dat niet het geval is kan je er met een gerust hart vanuit gaan dat het kwakzalverij is.
Onzin om te stellen dat kwakzalverij ook voorkomt in de reguliere geneeskunst: dat zijn incidenten die van tijdelijke aard zijn en beslist niet fundamenteel.

De enige nuance die ik zie zijn dure en vaak experimentele operaties en behandelingen in het buitenland die (nog) niet worden vergoed door je ziektekostenverzekering.

Gesloten