LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reiki

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Reiki

Ongelezen bericht door VioletPrue »

juweeltje47 schreef:Beste forum leden,

Wat een discussie over wel of geen reiki geloof. Volgens mij werd er over ervaringen met Reiki gevraagt.
Een ieder mag toch gewoon geloven/voelen in wat hij/zij geloven/voelen wil.
Als mensen er niet voor open staan door hun mening, dat het boelschit enzo is zal er ook niets gebeuren. Als mensen zich openstellen voor hetgene er mag/kan gebeuren zou het zo maar eens anders benaderd kunnen worden.
Dan werkt reiki dus niet, dan werkt de suggestie dat het werkt.
Want als ik hoofdpijn heb en een ibuutje neem en denk dat het niet werkt, werkt het toch.
Dit komt omdat het werkt, niet omdat ik geloof dat het werkt.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

juweeltje47 schreef:Als mensen er niet voor open staan door hun mening, dat het boelschit enzo is zal er ook niets gebeuren. Als mensen zich openstellen voor hetgene er mag/kan gebeuren zou het zo maar eens anders benaderd kunnen worden.
Dus als je er voor openstaat dan werkt het en anders niet? Right. Kenmerk van kwakzalverij. Iets wat echt werkt werkt altijd, ongeacht of je ervoor openstaat.

juweeltje47
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2012 15:09

Re: Reiki

Ongelezen bericht door juweeltje47 »

:oops:
Laatst gewijzigd door juweeltje47 op 30 aug 2012 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Reiki

Ongelezen bericht door newmikey »

juweeltje47 schreef: Ik vraag mij dat soms wel eens af hoe dat dan zit als je een fijne Reiki behandeling hebt gehad/gegeven dat er mensen dan toch zeggen dat ze niets hebben gevoeld.
Goh, wat een superingewikkelde vraag! Misschien (en ik doe maar 's een gok) omdat ze niets hebben gevoeld? Omdat mensen die zeggen dat ze wel iets voelen gewoon liegen dat het gedrukt staat, net als de "behandelaars"?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Reiki

Ongelezen bericht door VioletPrue »

juweeltje47 schreef:Misschien heb ik het wat verkeert neergezet, maar ik bedoel niks ten negatieve over Reiki. En zeker niet dat je erin moet geloven.
Ik bedoel eigenlijk, als mensen er niet voor openstaan (vooroordelen hebben) en toch een behandeling aan gaan dat er dan omdat ze erniet voor openstaan in hun opzicht zogenaamd ook niets gebeurd.
Er wordt ook geschreven dat ze er niet in geloven....waarschijnlijk zonder ooit een behandeling te hebben gehad.
Reiki werkt altijd. Kan het zo zijn dat mensen niet echt durven te voelen wat het met ze doet/ gedaan heeft? En dan het zo formuleren dat ze niets hebben gevoelt.
Nee ik bedoel zeker geen kwakzalverij.

Ooit heb ik iemand gesproken die een reiki behandeling heeft ontvangen, maar die stond er helemaal niet voor open. Hij zei ja ik voelde wel wat, maar ik weet eigenlijk niet wat ik voelde. Ik heb nu nog steeds last van mijn rug voegde hij eraan toe. Hoe zouden jullie dit omschrijven dan?
Ik vraag mij dat soms wel eens af hoe dat dan zit als je een fijne Reiki behandeling hebt gehad/gegeven dat er mensen dan toch zeggen dat ze niets hebben gevoeld. En eigenlijk daardoor hun vooroordeel versterkt.
Hier spreekt dus hetzelfde uit als de eerste post.
Het werkt wel, alleen als je er niet in gelooft, voel je niet dat het werkt.
Met ander woorden, je voelt pas dat het werkt als je er in gelooft.
Je stelt 'reiki werkt altijd'.
Hoe kom je hier bij?
Uit welk onderzoek is dat gebleken dan?
En hoe verklaar je dan dat iemand die er niet in gelooft geen baat bij reiki heeft?
Je kunt toch niet serieus menen dat iemand die ergens niet in gelooft, geen profijt van een goed werkende behandeling kan hebben?
Hoe ik het zou omschrijven als iemand die niet in reiki gelooft zegt 'ik voelde wel iets, maar ik heb nog steeds rugpijn'?
Dat die iemand vast de aanraking heeft gevoeld, maar dat de rugpijn niet weg is.
Dat de reiki dus niet helpt.
Hoe lang wordt er al gewerkt met handoplegging?
Dat deden ze in de jaren 1400 al.
En hoe vaak heeft het precies gewerkt?
0,0% van de keren.
Chronische ziekten gaan niet weg door handoplegging.
Pijn gaat niet weg door handoplegging.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Reiki

Ongelezen bericht door ciske »

Chronische ziekten gaan niet weg door handoplegging.
Pijn gaat niet weg door handoplegging
Dat zou super zijn, als het waar zou zijn , voor alle mensen met chronische pijnen.

Helaas bedonderen ze de kluit.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

juweeltje47 schreef:Reiki werkt altijd.
Hoe definieer jij dan de werking? En waar is het bewijs van deze bewering? Als het altijd werkt zou het toch wel in het zorgpakket van de verzekeraars opgenomen worden, zou je denken.

vlindertje1
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:17

Re: Reiki

Ongelezen bericht door vlindertje1 »

Ik heb al eens gereageert en heb zelf reiki 1 en 2.
Nogmaals als iemand reiki behandelingen geeft en zegt dat hij\zij kan genezen is dat niet waar.
Je kan met reiki niemand genezen, maar je kunt wel iemand rust geven en daardoor al veel van de klachten minder worden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Reiki

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vlindertje1 schreef:Ik heb al eens gereageert en heb zelf reiki 1 en 2.
Nogmaals als iemand reiki behandelingen geeft en zegt dat hij\zij kan genezen is dat niet waar.
Je kan met reiki niemand genezen, maar je kunt wel iemand rust geven en daardoor al veel van de klachten minder worden.
En dat gebeurt ook bij mensen die er niet in geloven ?
Lichamelijke klachten worden dus verminderd door de innerlijke rust ?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Reiki

Ongelezen bericht door angel1978 »

Placebo-effect dus... Of wellicht hetzelfde effect als massage.
Niets mis mee overigens, zolang je niet beweert iets te genezen en enkel duidelijk maakt dat je probeert mensen beter te laten voelen

vlindertje1
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:17

Re: Reiki

Ongelezen bericht door vlindertje1 »

angel1978 schreef:Placebo-effect dus... Of wellicht hetzelfde effect als massage.
Niets mis mee overigens, zolang je niet beweert iets te genezen en enkel duidelijk maakt dat je probeert mensen beter te laten voelen
Je zegt het precies goed :wink:
Hetzelfde effect als massage of meditatie.
Je word er duidelijk rustig van.
Maar iemand beter maken kan niet,(Was het maar waar)
Dan zouden er maar weinig mensen ziek zijn en dat is helaas niet zo, :(

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

vlindertje1 schreef:Hetzelfde effect als massage of meditatie.
Je word er duidelijk rustig van.
Zelfs daar heb ik dus nog twijfels bij. Wellicht is dit jouw ervaring, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dit effect ervaart.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Reiki

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:
vlindertje1 schreef:Hetzelfde effect als massage of meditatie.
Je word er duidelijk rustig van.
Zelfs daar heb ik dus nog twijfels bij. Wellicht is dit jouw ervaring, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dit effect ervaart.
Dat hoeft toch ook niet?
Massage is toch ook niet verboden terwijl dit ook niet bij iedereen een rustgevend effect heeft..

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Reiki

Ongelezen bericht door bianca82 »

mijn vent valt bij masage in slaap..
hij baalde want hij wou genieten..

ik: schat dat je in slaap viel is juist goed dan ben je eindelijk is volkomen ontspannen..

zodra ik weer werk heb toch maar eens weer boeken zo'n duo masage.

ikzelf val niet in slaap van masage overigens.. wel van reiki.. heerlijk

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Reiki

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vlindertje1 schreef:
angel1978 schreef:Placebo-effect dus... Of wellicht hetzelfde effect als massage.
Niets mis mee overigens, zolang je niet beweert iets te genezen en enkel duidelijk maakt dat je probeert mensen beter te laten voelen
Je zegt het precies goed :wink:
Hetzelfde effect als massage of meditatie.
Je word er duidelijk rustig van.
Maar iemand beter maken kan niet,(Was het maar waar)
Dan zouden er maar weinig mensen ziek zijn en dat is helaas niet zo, :(
Nou, dan sta je er in ieder geval (naar mijn mening uiteraard) wel goed in.
Je houdt mensen niet voor dat je méér doet dan je doet.
Chapeau!

vlindertje1
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:17

Re: Reiki

Ongelezen bericht door vlindertje1 »

Nou, dan sta je er in ieder geval (naar mijn mening uiteraard) wel goed in.
Je houdt mensen niet voor dat je méér doet dan je doet.
Chapeau![/quote]

Zelfs een reiki master kan niet meer doen,
Als iemand die reiki geeft zegt dat ze iemand kunnen genezen zijn ze hartstikke verkeert bezig.

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

vlindertje1 schreef:Ik heb al eens gereageert en heb zelf reiki 1 en 2.
Nogmaals als iemand reiki behandelingen geeft en zegt dat hij\zij kan genezen is dat niet waar.
Je kan met reiki niemand genezen, maar je kunt wel iemand rust geven en daardoor al veel van de klachten minder worden.
Juist, Vlindertje.

Met Reiki kan je niets genezen, want dan zouden de reguliere artsen allemaal hun bsaan kwijtraken :wink:

Ik zelf ben Reikimaster, zeg niet dat het wel of niet helpt, maar het is niet mijn ding.
Heb mensen behandelt en er kwamen veel oude vastgeroeste emotie's los.
Komt dit door Reiki of komt dit door het feit dat men dan eindelijk eens aandacht krijgt?
Ik kraak Reiki niet af, ik weet wat het bij mensen kan doen en of het de energie is van Reiki of vanuit de kosmos of dat het de aandacht is die een client krijgt...geen idee! Maar als het dan bij het persoon helpt, dan is dat alleen maar goed.

Anders is het met pijn weg halen, het handopleggen.
Dat doe ik wel en echt....het helpt.
Heb een keer de meeste cynische persoon person behandelt aan schouderklachten en hij was er van af.
Hij dacht dat ik mijn hand op zijn schouder had liggen, wat dus niet waar was, want hij voelde een intense warmte (hitte) Ik raak mensen niet aan tijdens een behandeling.
Ik heb hem er van overtuigd dat het dus mogelijk is om pijn weg te halen.
Ik kan wel de pijn weghalen of verlichten, maar ik kan de klacht niet weghalen of genezen.

En ach...ik ben al wel gewend aan mensen die dit niet geloven.
De één gelooft in god en de ander niet.
En mijn motto is dan ook : "Een ieders waarheid hoeft nog niet jouw waarheid te zijn".
Of in dit geval : Een ieders geloof hoeft nog niet jouw geloof te zijn.
En zolang we een ander maar in hun waarde laten, vind ik het best.


En waarom geloven ze niet?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Reiki

Ongelezen bericht door VioletPrue »

magneetje schreef:
vlindertje1 schreef:Ik heb al eens gereageert en heb zelf reiki 1 en 2.
Nogmaals als iemand reiki behandelingen geeft en zegt dat hij\zij kan genezen is dat niet waar.
Je kan met reiki niemand genezen, maar je kunt wel iemand rust geven en daardoor al veel van de klachten minder worden.
Juist, Vlindertje.

Met Reiki kan je niets genezen, want dan zouden de reguliere artsen allemaal hun bsaan kwijtraken :wink:

Ik zelf ben Reikimaster, zeg niet dat het wel of niet helpt, maar het is niet mijn ding.
Heb mensen behandelt en er kwamen veel oude vastgeroeste emotie's los.
Komt dit door Reiki of komt dit door het feit dat men dan eindelijk eens aandacht krijgt?
Ik kraak Reiki niet af, ik weet wat het bij mensen kan doen en of het de energie is van Reiki of vanuit de kosmos of dat het de aandacht is die een client krijgt...geen idee! Maar als het dan bij het persoon helpt, dan is dat alleen maar goed.

Anders is het met pijn weg halen, het handopleggen.
Dat doe ik wel en echt....het helpt.
Heb een keer de meeste cynische persoon person behandelt aan schouderklachten en hij was er van af.
Hij dacht dat ik mijn hand op zijn schouder had liggen, wat dus niet waar was, want hij voelde een intense warmte (hitte) Ik raak mensen niet aan tijdens een behandeling.
Ik heb hem er van overtuigd dat het dus mogelijk is om pijn weg te halen.
Ik kan wel de pijn weghalen of verlichten, maar ik kan de klacht niet weghalen of genezen.

En ach...ik ben al wel gewend aan mensen die dit niet geloven.
De één gelooft in god en de ander niet.
En mijn motto is dan ook : "Een ieders waarheid hoeft nog niet jouw waarheid te zijn".
Of in dit geval : Een ieders geloof hoeft nog niet jouw geloof te zijn.
En zolang we een ander maar in hun waarde laten, vind ik het best.


En waarom geloven ze niet?
Je begon zó goed en zinnig.
Om vervolgens te verklaren dat je pijn kan weghalen bij mensen.
Jammer.

magneetje

Re: Reiki

Ongelezen bericht door magneetje »

Dat vind jij, VioletPrue.

Ik ben zelf een hele nuchtere aardse Stier.
Ook ik geloof niet alles en ben vrij skeptisch in bepaalde dingen.
Maar soms moet je dingen echt ervaren om iets te geloven of niet.
En als je het nooit ervaren hebt, weet je ook niet wat het is.

Magnetiseren of Reiki werkt hetzelfde als aspirine.
De één reageert er wel op, de ander niet.
Bij mij heeft asprine geen enkel effekt, maar Ibuprofen wel.
En zo is het ook bij alternatieve behandelwijze.

En weet je dat handopleggen in ieder mens aangeboren is?
Alleen men is veel te druk met andere dingen om deze bnatuurlijke gave te ontwikkelen, men stopt het liever ver weg.
Misschien angst ervoor?
Wat doet een moeder waarvan haar kind is gevallen??
Precies hetzelfde als wat ik en andere handopleggers doen, ook de pijnlijke plek vasthouden of erover wrijven :wink:
En eureka....het helpt nog ook!!!

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reiki

Ongelezen bericht door kuklos »

magneetje schreef:Ik ben zelf een hele nuchtere aardse Stier.
Ook ik geloof niet alles en ben vrij skeptisch in bepaalde dingen.
Je begint direct over jouw sterrenbeeld om daarna toe te voegen dat jij skeptisch bent?????
magneetje schreef:Maar soms moet je dingen echt ervaren om iets te geloven of niet.
......
Magnetiseren of Reiki werkt hetzelfde als aspirine.
De één reageert er wel op, de ander niet.
......
En zo is het ook bij alternatieve behandelwijze.
Auw. Je haalt nu een aantal zaken door elkaar, negeert alle wetenschappelijke zaken en voila. Zo werkt het niet. Bij aspirine kan men een werking aantonen. Middels controlegroepen etc. Bij Reiki niet.
Dus het werkt niet hetzelfde, het is niet hetzelfde en het zou niet eens in dezelfde zin genoemd mogen worden.
magneetje schreef:En weet je dat handopleggen in ieder mens aangeboren is?
Alleen men is veel te druk met andere dingen om deze bnatuurlijke gave te ontwikkelen, men stopt het liever ver weg.
Ik zou zeggen, lever het bewijs. Levert je wellicht nog een Nobelprijs voor de geneeskunde op.

Gesloten