'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Radar »

'Toegang tot je innerlijke kracht' en 'verbinding met het al', dat claimt het kruidenmiddel Shambala van radio-dj Giel Beelen. Een paar druppels onder de tong per dag moet genoeg zijn om 'je innerlijke guru te vinden'. Het middel wordt als onschuldig kruidenmiddel op de markt gebracht, maar sommige farmacologen vergelijken componenten van Shambala met een antidepressivum.

Je kunt de uitzending van 11 oktober 2021 hier terugkijken:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zulke rommel zou gelijk verboden moeten worden.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je voelt je er dus wel een stuk minder depressief door, dus de werking zal dus enigszins kloppen ;)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Je innerlijke guru vinden"

Als dat lukt, ben je dan nooit meer je sleutels kwijt?

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Niet alleen dat. Je haar gaat mooier glanzen, je tanden worden witter. Iedereen vindt je aardig en je energielasten gaan omlaag :D

Fantastisch middel.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

lievemarie schreef:
11 okt 2021 19:30
Niet alleen dat. Je haar gaat mooier glanzen, je tanden worden witter. Iedereen vindt je aardig en je energielasten gaan omlaag :D

Fantastisch middel.
Volgens mij val je er ook vanaf. In ieder geval je portemonnee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door moederslink »

Giel Beelen had ook al ruzie gekregen met Gerard Joling :D

Is die Giel nog in orde? Waarom moet hij hier nu weer een platform voor krijgen?
Vanavond alleen maar extra aandacht/ reclame dus .

die andere Andrea
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2021 21:34

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door die andere Andrea »

Ik ben aan de hand van de ingrediëntenlijst op de site van Superfoodies eens gaan rekenen. Een flesje bevat 4,9 ml. 50% daarvan bestaat uit alcohol. Een liter alcohol weegt 700 gram, 2,45 ml weegt dus 1,715 gram. Er zit 5,7 gram bobinsana per ml in, dat is dan 27,93 gram per flesje. 3 gram caapi per ml is 14,7 gram per flesje. De hoeveelheid water staat niet aangegeven dus dat laat ik maar even. Deze drie ingrediënten komen dus uit op 44,345 gram per flesje. Een liter van dit goedje zou dan 9 kilo wegen. Hm.

monique.vg
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2021 21:48

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door monique.vg »

Het is echt rommel! Ik heb het afgelopen donderdag voor de eerste keer en ook laatste keer ingenomen. Ik heb 1 druppel genomen, echt maar 1. Niet zoals Giel een heel pipetje. Ik wordt binnen 1 uur zo ziek. Heel erg benauwd, onder temperatuur, kon alleen maar trillen was echt helemaal van de wereld. Stond echt op het punt om 112 te bellen. Mijn man schrok zich ook dood, was echt heel eng. Dag daarna nog niet lekker, echt bizar. Heb het meteen weg gegooid. NEEM HET NIET!!!

Helloducky12
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2017 11:45

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Helloducky12 »

Zo ontzettend triest dat iets wat echt goed is voor de wereld altijd meteen afgeblaft wordt zoals in dit vreselijke slechte interview.
Antidepressiva die mensen vaak afhankelijk maakt en uiteindelijk kapot maakt, zoals mijn broer die ze 30 jaar lang A.D. hebben doen laten slikken en uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd, omdat zijn hele chemische huishouding kapot was gemaakt. Anitdepressiva onderdrukt en creëert afhankelijkheid, zodat Big Pharma er weer lekker aan kan verdienen. Alle plantmedicijnen maken nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor mensen echter beter kunnen worden en gelukkiger. Ik gebruik het zelf ook en voel mee er ontzettend goed bij. Helaas is dit prachtige product ook weer een grote concurrent van de medische industrie en moet dit net als ayahuaska de grond in worden getrapt. Mensen van Radar, ga eerst is zelf dit soort mooie dingen ervaren, voordat je komt met een vooroordeel en ingenomenheid van hier tot aan Jeruzalem. Dit zijn producten waar we echt iets aan hebben. Giel, ga door met je mooie werk, de wereld heeft je nodig!!!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Helloducky12 schreef:
12 okt 2021 08:14
Zo ontzettend triest dat iets wat echt goed is voor de wereld altijd meteen afgeblaft wordt zoals in dit vreselijke slechte interview.
Echt goed voor de wereld? Yeah right...

Prima om een tegengeluid te laten horen, maar als je er allerhande onderbuikgevoelens en complotten ingooit zal dat niet gauw tot een zinvolle discussie leiden.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Helloducky12 schreef:
12 okt 2021 08:14
(...) Alle plantmedicijnen maken nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor mensen echter beter kunnen worden en gelukkiger. (...)
Interessant! Kunt u daar iets meer over vertellen? Hoe werkt dat met die nieuwe verbindingen in de hersenen? En wat zijn precies "alle plantmedicijnen"? Vallen extracten van deze planten daar ook onder?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
12 okt 2021 08:45
Helloducky12 schreef:
12 okt 2021 08:14
(...) Alle plantmedicijnen maken nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor mensen echter beter kunnen worden en gelukkiger. (...)
Interessant! Kunt u daar iets meer over vertellen? Hoe werkt dat met die nieuwe verbindingen in de hersenen? En wat zijn precies "alle plantmedicijnen"? Vallen extracten van deze planten daar ook onder?
Ik denk meer nieuwe verbindingen met schimmels en sporen in de grond, als je begraven bent? Beetje lukraak wat grazen uit de natuur, kan, zoals je terecht al laat zien, levensgevaarlijk zijn.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Zo ontzettend triest dat iets wat echt goed is voor de wereld altijd meteen afgeblaft wordt zoals in dit vreselijke slechte interview.”

Ik vond het interview nogal lachwekkend, omdat de geïnterviewden geen antwoorden hadden op de vragen van Fons.
En dan Giel met z’n “connected” met zijn innerlijk :lol:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik hoef het spul niet.

Echter,
Het interview van Fons was (dit keer) slecht. Onbegrijpelijk wat Fons wilde weten. De werkzame ingrediënten staan op de verpakking. De 100% exacte hoeveelheden zijn altijd moeilijk te geven in een interview.

Vergelijk:
- Wat zit er exact in een druppel Cola?
- Wat zit er exact in een druppel Wijn?
En staat dat beschreven op het etiket?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Lowieze »

arvandongen schreef:
12 okt 2021 12:25
Ik hoef het spul niet.

Echter,
Het interview van Fons was (dit keer) slecht. Onbegrijpelijk wat Fons wilde weten. De werkzame ingrediënten staan op de verpakking. De 100% exacte hoeveelheden zijn altijd moeilijk te geven in een interview.

Vergelijk:
- Wat zit er exact in een druppel Cola?
- Wat zit er exact in een druppel Wijn?
En staat dat beschreven op het etiket?
Aangezien er op hun website staat:

“Wanneer je nog moet autorijden of op een andere manier aan het verkeer gaat deelnemen, mag je Shambala niet gebruiken. Dat geldt ook voor wanneer je jonger bent dan 16 jaar, zwanger bent, een psychische stoornis hebt, onder behandeling bent bij een psycholoog of psychotherapeut of wanneer je medicijnen gebruikt. “ vond ik de vragen van Fons niet zo vreemd.
Jammer dat er geen duidelijk antwoord op kwam.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door juliomariner »

wanneer pakt de 2e kamer een keer door en verbied alle vormen van kwakzalverij?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Lowieze schreef:
12 okt 2021 12:35
Aangezien er op hun website staat:

“Wanneer je nog moet autorijden of op een andere manier aan het verkeer gaat deelnemen, mag je Shambala niet gebruiken. Dat geldt ook voor wanneer je jonger bent dan 16 jaar, zwanger bent, een psychische stoornis hebt, onder behandeling bent bij een psycholoog of psychotherapeut of wanneer je medicijnen gebruikt. “ vond ik de vragen van Fons niet zo vreemd.
Jammer dat er geen duidelijk antwoord op kwam.
Shambala schreef: Ingrediënten:
Banisteriopsis caapi (Caapi), Calliandra angustifolia (Bobinsana), water, alcohol (50%).
Samenstelling per ml (+/- 20 druppels)
5,7 gram Bobinsana
3,0 gram Caapi
Inhoud: 4,9 ml (goed voor 7 druppels per dag, 14 dagen lang)
- Een duidelijke ingrediëntenlijst, vergelijkbaar met wat er op voedingsmiddelen staat.
- Zelfs de hoeveelheden van de werkzame stoffen staan vermeld
- 50% alcohol (!): Nogal wiedes, dat men dit niet aan <16 jarigen mag verkopen. Zou eigenlijk <18 moeten zijn.
- Er werd in het interview duidelijk uitgelegd dat de natuurlijke ingrediënten een (naar eigen zeggen) positief effect hebben op de hersenen. Logisch men niet aan het verkeer mag deelnemen na het gebruiken van stimulerende middelen.

Conclusie: Dit product is beter beschreven dan menige fles wijn. (Hoeveel zwavel?, hoeveel tannine?, hoeveel restsuiker?, welk druivenras? Wat is naast de alcohol het effect van dat druivenras op je hersenen? Om nog maar te zwijgen van de effecten van rijping in een houtvat)

N.B.: Ik geloof niet in het product, maar dat staat los van mijn mening over de kwaliteit van het interview.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Helloducky12 schreef:
12 okt 2021 08:14
Zo ontzettend triest dat iets wat echt goed is voor de wereld altijd meteen afgeblaft wordt zoals in dit vreselijke slechte interview.
Antidepressiva die mensen vaak afhankelijk maakt en uiteindelijk kapot maakt, zoals mijn broer die ze 30 jaar lang A.D. hebben doen laten slikken en uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd, omdat zijn hele chemische huishouding kapot was gemaakt. Anitdepressiva onderdrukt en creëert afhankelijkheid, zodat Big Pharma er weer lekker aan kan verdienen. Alle plantmedicijnen maken nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor mensen echter beter kunnen worden en gelukkiger. Ik gebruik het zelf ook en voel mee er ontzettend goed bij. Helaas is dit prachtige product ook weer een grote concurrent van de medische industrie en moet dit net als ayahuaska de grond in worden getrapt. Mensen van Radar, ga eerst is zelf dit soort mooie dingen ervaren, voordat je komt met een vooroordeel en ingenomenheid van hier tot aan Jeruzalem. Dit zijn producten waar we echt iets aan hebben. Giel, ga door met je mooie werk, de wereld heeft je nodig!!!
Hallo Chiel :D

Daanvt
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2021 15:01

Re: 'Wondermiddel' Shambala van Giel Beelen of gewoon antidepressivum?

Ongelezen bericht door Daanvt »

Ik heb verder niks voor of tegen Shambala, maar ik vind het wel ontzettend jammer dat deze "farmacoloog" mensen bang zit te maken terwijl hij blijkbaar de klok heeft horen luiden over dit middel maar niet weet waar de klepel hangt. Blijkbaar heeft Radar ook niet even de moeite genomen om te checken of dit waar is, want het zal zo wel leuk klinken op televisie. In die zin moet ik Giel en zijn vriend toch gelijk geven.

Caapi, of beter gezegd Harmine / Harmaline is een selectieve, reversibele MAO-Remmer, Bij dergelijke middelen treedt er géén "cheese effect" op en kun je dit middel dus prima met kaas, worst of en alle andere voedingsmiddelen eten. Bovendien wordt dit middel sublinguaal toegediend waardoor het grootste deel niet eens de maag-darmstelsel berijkt, maar dat terzijde.

De MAO-Remmers die gevaarlijk zijn in combinatie met dergelijke voedingsmiddelen, zijn zowel aselectief (werken op zowel MAO-A als MAO-B) en zijn irreversibel. Voorbeelden hiervan zijn antidepressieva zoals Fenelzine en Tranylcypromine, die eigenlijk nauwelijks nog gebruikt worden.

Daarbij is Caapi niet verboden in bepaalde landen omdat het zo gevaarlijk zou zijn, want daar is GEEN wetenschappelijk bewijs voor. Ook voor het "serotoninesyndroom" waar naar verwezen wordt, is bij reversibele MAO-A remmers (zowel caapi als bijv. moclobemide) geen enkel bewijs of case te vinden. De reden dat het verboden is in bepaalde landen, is waarschijnlijk omdat het onderdeel is van Ayahuasca. De wetgevers hebben er daar voor gekozen om alle ingrediënten te verbieden, waarbij er in Nederland voor is gekozen om de planten die daadwerkelijk DMT bevatten, te verbieden. Kwestie van wetgeving, niet van gezondheid.

Dus farmacoloog en radar: Check even je Pubmed voordat je dingen op nationale tv gaat roepen aub. Jullie doen alsof jullie beter zijn dan Giel en Superfoods omdat jullie een "expert" hebben ingeschakeld, maar zijn hierin dus geen haar beter. Sterker nog; jullie doen "wetenschappelijke" uitspraken die nergens op gebaseerd zijn, zij niet.

Gesloten