LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sluitertijd Sony Alpha A99 klopt niet

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
rob van well
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2017 19:53

Sluitertijd Sony Alpha A99 klopt niet

Ongelezen bericht door rob van well »

ik ben in het bezit van een Sony alpha a99 fullframe camera, gekocht als opvolger van mij a900.
de specificaties van deze camera beloven veel, echter een ding klopt niet en voldoet niet aan de door sony genoemde specificaties.
de hoogste sluitertijd van 1/250 sec wordt niet behaald, dit is de eerste camera die ik van Sony heb die daar niet aan voldoet.
ik heb contact opgenomen met Sony Benelux in Badhoevedorp.
we zijn ondertussen 6-7 weken verder en men verschuilt zich steeds achter het feit dat niet alle apparatuur van derden deze specificaties rechtvaardigen.
nergens wordt daarvan melding gemaakt, zowel in de gebruiksaanwijzing als op diverse sites en op de Sony website.
als je dit probleem gegoogled, kom je wereldwijd dit probleem tegen.
in het mailverkeer wordt door de techneuten aangegeven dat het probleem wordt erkend.
steeds weer komen ze met de oplossing aan zetten dat het probleem zicht niet voordoet met Sony Flitsers.
Ik heb al diverse malen zowel per mail als telefonisch gemeld dat het niet werkt met mijn diverse studio flitsers.
andere camera werken wel op 1/250 maar de a99 niet.
Sony maakt geen studioflitsers dus ik kan hun mening over apparatuur van derden niet plaatsen zeker omdat er nergens iets gemeld wordt.
Ik sta dus in de kou nu, wat kan ik doen?
iemand een oplossing?
Rob.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Sluitertijd Sony Alpha A99 klopt niet

Ongelezen bericht door newmikey »

Het is inderdaad bekend dat er problemen zijn met de syncspeed bij gebruik van niet-Sony flitsapparatuur. Het probleem schijnt een kleine vertraging op het middelste flitscontact te zijn. U kunt daar niet zo heel erg veel aan doen en de meeste andere merken hanteren zowiezo een lagere sync van 1/180 of 1/200 seconde. Het zal hooguit een halve stop schelen en daar kunt u rekening mee houden door uw diafragma iets aan te passen of wat belichtingscompensatie toe te passen. Een halve tot een hele stop is ook nog goed op te lossen in de raw bewerking (als u raw schiet tenminste).

U bent teleurgesteld en dat is goed te begrijpen maar aan de andere kant kan een fabrikant ook niet compatibiliteit met alle 3rd-party apparatuur garanderen. In het geval van Sony is nog eens een extra complicatie omdat dit merk een merk-eigen flitsschoen gebruikt. Oplossingen zie ik niet zo snel aangezien dit probleem al wat langer bekend is en niet met firmware updates verholpen lijkt te zijn.

rob van well
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2017 19:53

Re: Sluitertijd Sony Alpha A99 klopt niet

Ongelezen bericht door rob van well »

ik snap je uitleg maar dat doet niet af aan het feit dat er niets over gezegd of vermeld wordt op hun site of in de gebruiksaanwijzing.
men weet dit al lang schijnbaar van het middelste contact maar doet helemaal niks aan communicatie toch?
ik vind het niet dan billijk dat een bekend probleem genoemd mag worden toch.
ik schiet altijd op 1/250 ste.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Sluitertijd Sony Alpha A99 klopt niet

Ongelezen bericht door newmikey »

Daarom wacht ik ook altijd vrij lang vóór ik een nieuwe camera aanschaf en koop nooit een model wat net nieuw is en nog de eerste firmware-versie heeft. Dan kan je op fotografie-fora en via Google exact alle problemen vinden en besluiten of je het stoort of niet. Alle merken hebben de nodige issues, Nikon heeft met geloof ik de D700 lange tijd issues gehad met spetters van een olieachtige stof op de sensor, de D750 had weer last van een slecht-functionerende sluiter enzovoorts. Eén van de Pentax modellen had een slecht functionerende diafragmapal en de K-5 een loszittende lens-release knop. Enfin, u snapt het.

Ik zou me er niet op vastbijten. Schieten met een halve stop minder is géén halszaak en géén enkele bedrijf hoeft aan te geven dat zijn produkt niet compatibel is met een andere merk accessoire - dat is aan de fabrikant van die accessoire.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Sluitertijd Sony Alpha A99 klopt niet

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Canon heeft dezelfde issues met de 1D series en als je dan contact opneemt met het service center krijg je ook tehoren dat het aan third party ligt aangezien ze niet alle third party equipement kunnen testen met de cameras (wat ik ook snap)

Gesloten