LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wanneer je een foto (met mobiel) maakt wordt ook de exacte locatie waar je foto hebt genomen opgeslagen. Wanneer ik die gegevens wil verwijderen dan krijg ik een melding "er is een fout opgetreden tijdens het schrijven" Hoe kan dat? Mensen die een geheim adres hebben en niet willen dat de exacte locatie openbaar wordt op het internet (denk aan Facebook) hebben een groot probleem. Zo kunnen kwaadwillenden een geheim adres van zo iemand achterhalen? Hoe kun je alsnog de GPS gegevens verwijderen uit de foto?
Laatst gewijzigd door gezondheid op 05 apr 2015 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Wanneer je een foto maakt wordt ook de exacte locatie waar je foto hebt genomen opgeslagen.
Lijkt me sterk, geen van de fototoestellen die ik bezit hebben een GPS ontvanger.

En op mn iPhone kan ik het gewoon uitzetten.

Of achteraf verwijderen :
https://itunes.apple.com/us/app/degeo-p ... 72011?mt=8

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Laatst gewijzigd door Radar op 06 apr 2015 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende toevoegingen verwijderd

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

U leest kennelijk mijn bericht niet goed. Ik gaf juist aan dat ik met Windows 7 de gegevens wilde verwijderen maar dan een foutmelding in beeld komt. Dat is juist het probleem.

Melding:

Er is een foutopgetreden tijdens het schrijven van eigenschap 'breedtegraad'naar bestand ***.img

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

***.img
Misschien omdat .IMG geen fotoformaat is ?
Wat voor type mobiel hebben we het hier over ?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het betreft een Wolfgang toestel gekocht bij de Albrecht Discounter. Het zou best kunnen dat het niet een foto formaat is. Dat geeft soms problemen met het ontwikkelen van de foto's vanwege de formaten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door newmikey »

GPS coordinaten worden in afbeeldingen in de z.g. EXIF-info opgeslagen. U kunt deze informatie achteraf wissen met een exif editor zoals bijvoorbeeld Exiftool van Phil Harvey (free software).

Beter is het de handleiding van uw telefoon eens goed door te lezen en deze feature uit te schakelen als u deze data nooi wilt opslaan uiteraard.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

De foto bestanden eerst even van de geheugenkaart van de smartphone kopiëren naar de harde schijf van de computer, evt de read-only beveiliging er af halen, en dan met een exif editor (google maar even, zijn wel freeware programma's voor) de locatie gegevens verwijderen. En om dit te voorkomen kan je of de plaatsbepalingfunctie van het toestel (dus niet strikt de gps) uitzetten, of de geotag functie binnen de gebruikte camera app.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

@NewMikey, Sjohie,

Voor zover ik weet zit EXIF tagging alleen in de "echte" foto formaten als JPG, TIFF en niet in .IMG bestanden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Er zijn tegenwoordig zat cameras met ingebouwde GPS ontvanger
Maar ik neem aan dat je ook daar geo-tagging uit kunt zetten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door berndv »

de tip is gegeven, overzetten naar pc en met een gratis exif editor de geotagging verwijderen, en als de hazewind de optie op de telefoon uitschakelen, zodat dit de volgende keer niet meer nodig is.

En Facebook verwijderen kan ook helpen als je zo zuinig bent op je privacy.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 apr 2015 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

[[/size]Ik had me vergist het is jpg bestand. Via Windows zelf is er ook mogelijkheid het te verwijderen maar dat werkt dan niet. Hoe zit dat bij anderen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

http://www.groovypost.com/howto/securit ... windows-7/

Op die manier zou het wel moeten lukken.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat heb ik dus geprobeerd maar krijg dan dus die foutmelding.

In de helpfunctie van Windows zie ik de mogelijke verklaring hierop:

In het dialoogvenster Eigenschappen verwijderen kunt u alleen eigenschappen verwijderen die met Windows zijn toegevoegd. Als u eigenschappen hebt toegevoegd met een ander programma, moet u dat programma gebruiken om die eigenschappen te verwijderen.

Dus dat kan alleen met het toestel waarmee de foto is gemaakt. De foutmelding die je vervolgens krijgt wijst daar niet naar. Handig is dat niet vind ik.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus dat kan alleen met het toestel waarmee de foto is gemaakt. De foutmelding die je vervolgens krijgt wijst daar niet naar. Handig is dat niet vind ik.
Nee het kan ook met externe tools.
Zoek op EXIF Editor zoals al eerder gesuggereerd.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ja dat klopt maar als Windows 7 het zelf ook kan wil ik liever geen externe tools op mijn computer installeren. Ik wil zo weinig mogelijk programma's op de computer hebben. Maar bedankt voor je hulp!

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

gezondheid schreef:Ja dat klopt maar als Windows 7 het zelf ook kan wil ik liever geen externe tools op mijn computer installeren. Ik wil zo weinig mogelijk programma's op de computer hebben. Maar bedankt voor je hulp!
Volgens mij was je eigen conclusie al dat Windows 7 het niet kan. Dus het installeren van een ander programma is dan de enige oplossing. En als je geen programma's wil gebruiken op je computer dan wordt de kans op een oplossing wel heel erg klein :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Ja dat klopt maar als Windows 7 het zelf ook kan wil ik liever geen externe tools op mijn computer installeren. Ik wil zo weinig mogelijk programma's op de computer hebben. Maar bedankt voor je hulp!
Joh doe niet zo eigenwijs. Windows is erg beperkt op dit gebied. Installeer een goed tooltje voor exif editing, verwijder de gegevens en haal het tooltje er weer af.
DESNOODS maak je eerst een systeemherstelpunt voor je dat tooltje installeert, en zet je dit terug als je klaar bent.
De tip over alleen lezen (read only) zou ik ook even goed bekijken. Vaak wordt een bestand van toestel naar pc als alleen lezen gekopieerd en moet je die eigenschap handmatig verwijderen in windows. Lukt dat niet dan moet je eerst eigenaarschap van het bestand claimen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezondheid, heb of gebruik je een fotobewerkingsprogramma? Vaak hebben die ook een optie "save for web" of iets dergelijks, waarbij de exif-gegevens niet ingesloten worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GPS gegevens (locatie) van de foto verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik wil zo weinig mogelijk programma's op de computer hebben.
EN geen batterijen, ik heb nog een Apple IIE voor je staan , is dat niks ? :wink:

Gesloten