LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

Na vele reacties op problemen van anderen, heb ik nu zelf eens een consumentenprobleem:

Begin vorig jaar een philips smart tv gekocht. Bij een 'echte' winkel waar we vaste klant zijn
wat betreft wit- en bruingoedaankopen.
Aanvankelijk werkte het toestel probleemloos.
er zat wel eens een bugje in de software hier en daar, maar daar was wel overeen te komen.

na een half jaar begon het toestel echter helemaal uit te vallen, of kwamen er roze strepen in het
beeld.
De handelaar gebeld, en deze kwamen langs (ze hebben nog een eigen technische dienst).
De CAM-module (waar de smartcard in zit) is toen vervangen.

Helaas was dit niet de oplossing, het probleem kwam snel weer terug. Weer gebeld, philips zou
ingeschakeld worden (nou ja, E-care, de reparatiedienst van philips).

E-care kwam langs, de hoofdprint van het toestel werd vervangen, dit zou de oplossing zijn volgens de
monteur.
Helaas, de volgende dag weer uitvallen en strepen in beeld.

Weer gebeld, E-care zou weer langskomen. Inderdaad, en de monteur constateerde dat de vervangen
print niet goed was, print nummer 3 kwam in het toestel.

Helaas was dit ook niet de oplossing. De problemen waren er nog steeds.

Handelaar weer gebeld, deze zou het met de vertegenwoordiger van philips overleggen over een
omruilvoorstel voor een nieuw toestel.
Na een paar weken werd het toestel inderdaad omgeruild voor een nieuwer type (42PUS7809).
Eind goed al goed zou je zeggen.

Helaas, dit toestel blijkt helemaal vol bugs te zitten, een avond normaal tv kijken is niet
mogelijk. Na een aantal keren van zender wisselen loopt het toestel vast, de stekker eruit en
erin steken is de enige mogelijkheid om hem weer te kunnen gebruiken.
Ook valt het toestel af en toe spontaan uit tijdens het kijken.

Het streamen van films vanaf mijn NAS is bij dit toestel een drama. avi-files die de vorige
tv probleemloos afspeelde, kwamen nu met de boodschap: formaat niet ondersteund.
En nee, geen illegale downloads, maar avi-files van mijn gezin die ik zelf heb gemonteerd.

Ik ben er klaar mee met philips. Ik heb de handelaar een e-mail geschreven dat ik de koop wil
ontbinden, dus gewoon mijn geld terug.
Volgens de site van consuwijzer heb ik daar recht op na een aantal reparatiepogingen.

De handelaar verschuilt zich echter achter de fabrikant, en wil hem weer omruilen via phlips.
typenummer gekregen (42pfk7509). Echter na raadpleging op internet blijken er ook bij dit toestel
vele klachten zijn m.b.t. vastlopen. zowel op kieskeurig.nl als op de philips site zelf.

aangegeven dat ik hiermee niet akkoord wil gaan, en toch echt mijn geld terug wilde.
Handelaar blijft echter volhouden, en wil hem niet terugnemen.

sailant detail: deze handelaar vertelde mij ook dat ze stoppen met philips, omdat er teveel uitval was, en er teveel werk van hebben ten opzichte van de marges.

Wat zijn mijn rechten als blijkt dat dit derde toestel ook problemen vertoond? Sta ik dan in mijn recht als ik de overeenkomst wil ontbinden?

Alvast dank voor jullie hulp!

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door wieder »

Volgens mij heb je dat recht inderdaad wel. Maar, zoals iedereen weleens meemaakt hier:
Recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen. Want als de winkelier zijn pootje stijf houdt heb jij helaas het nakijken. Er is geen controle op de uitvoering van de wet, of je zou naar de rechter moeten stappen. . .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet per se naar de rechter. Als de winkelier is aangesloten bij Uneto-VNI, dan kun je daar om bemiddeling vragen danwel een geschil aanspannen tegen de winkelier.

Helaas wordt door consumenten veel te weinig gebruik gemaakt van deze vorm van geschilbeslechting.

http://www.uneto-vni.nl/consumenten/ove ... -uneto-vni

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

Bob Schurkjens schreef:Niet per se naar de rechter. Als de winkelier is aangesloten bij Uneto-VNI, dan kun je daar om bemiddeling vragen danwel een geschil aanspannen tegen de winkelier.

Helaas wordt door consumenten veel te weinig gebruik gemaakt van deze vorm van geschilbeslechting.

http://www.uneto-vni.nl/consumenten/ove ... -uneto-vni
dank je bob voor het meedenken, daar heb ik zelf inderdaad ook al aan gedacht. de handelaar is inderdaad aangesloten, dus ik zou naar de geschillencommissie kunnen stappen.
Dat kost me wel +/- 80 euro 'klachtengeld', maar dat heb ik er wel voor over.

Maar dit gebruik ik alleen als laatste redmiddel. Zoals gezegd komen we al jaren bij deze handelaar, dus je wilt ook niet meteen naar dit middel grijpen om de relatie goed te houden.
Echter als dit 3e toestel ook een drama is, en de handelaar wil nog niets, dan ga ik uiteraard wel van de geschillencommissie gebruik maken.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

In principe geldt, koop is koop. Je moet namelijk de ondernemer wel in gelegenheid stellen een deugdelijke oplossing te bieden. Anders gaan klanten altijd nieuwe **** eisen bij het geringste mankement. En wat moet er dan met het oude toestel gebeuren? Met vlekken? Rookaanslag? Zaad? De fabrikant wil het niet terug natuurlijk.
Een toestel mag binnen garantieperiode 3x gerepareerd worden, gaat het een 4e maal kapot dan mag je vervanging eisen. Echter moet het mankement wel steeds hetzelfde zijn. Dus drie keer een kapot panel, drie keer brakke software of... nou ja je snapt het.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:..ik zou naar de geschillencommissie kunnen stappen.
Dat kost me wel +/- 80 euro 'klachtengeld', maar dat heb ik er wel voor over.
Dat krijg je toch terug als je in het gelijk wordt gesteld?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

Captain Pervert schreef:In principe geldt, koop is koop. Je moet namelijk de ondernemer wel in gelegenheid stellen een deugdelijke oplossing te bieden. Anders gaan klanten altijd nieuwe **** eisen bij het geringste mankement. En wat moet er dan met het oude toestel gebeuren? Met vlekken? Rookaanslag? Zaad? De fabrikant wil het niet terug natuurlijk.
Een toestel mag binnen garantieperiode 3x gerepareerd worden, gaat het een 4e maal kapot dan mag je vervanging eisen. Echter moet het mankement wel steeds hetzelfde zijn. Dus drie keer een kapot panel, drie keer brakke software of... nou ja je snapt het.
dat heb ik gedaan, ik heb elke keer contact opgenomen met de handelaar, zodat ze het probleem op konden lossen. De handelaar schakelt vervolgens e-care in.
het eerste toestel is 3 keer gerepareerd (1 keer door hun, 2 keer door e care), vervolgens is het toestel omgeruild door een instabiel exemplaar.
Dit is volgens mij ook een 'reparatie', de oorspronkelijke garantietermijn wordt immers niet verlengd.
En nu zit er dus weer een omruiling aan te komen.

@16again: dat klopt.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Je kunt de winkelier ook voorstellen om een ander merk te kopen e.v.t. met bijbetaling.
Als de winkel van Philips een nieuw toestel onvangt, kan hij dit weer aan een andere klant verkopen.
Helaas is je verhaal waarheid, als tv verkoper maken wij exact hetzelfde mee met Philips.
Het is een drama, in de winkel staan nog 2 Philips toestellen te wachten op verkoop en ook deze lopen meerdere keren per dag vast, stekker eruit en erin en ze doen het weer. Ook voor ons een reden om ze er uit te halen, einde Philips tv, als vakzaak hebben we er geen zin meer in, alleen maar problemen.
De chinese software is slecht, bar slecht. Het enigste wat Philips zegt: software update!!
Bij ons niet lang meer. Dan maar geen ambilight, advies: ga voor een Panasonic, Samsung of Sony.
Bijna nooit gezeur. Weinig uitval. Succes!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

Helaas audiofreak, dat wilden ze niet. Het was inderdaad ook mijn voorstel om de ruiling door te laten gaan, en wij lieten het toestel dan gewoon nieuw in doos zitten.
Deze zouden we dan aan de handelaar teruggeven, zodat we ons geld terug zouden krijgen, of eventueel iets anders uit te zoeken.

Maar dit wilde hij pertinent niet. 'we hebben er geen plaats meer voor' was zijn droge reactie. Dit omdat ook hij stopt met philips. Ik kon hem niet verplichten een toestel terug te nemen zei hij daarna.

Nee dat klopt, maar u bent handelaar, en u blijft verantwoordelijk voor het product volgens de wet. zei ik toen.
Maar die verantwoordelijkheid was voor hem alleen dat hij mij hielp door philips elke keer in te schakelen...

enfin, vanmiddag kregen we de mail binnen van ecare dat de ruiling akkoord was en dat de 42PFK7509/12 geleverd gaat worden. Ik ben benieuwd...

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Dan zou ik het toestel accepteren, en daarna direct op Marktplaats zetten, dan heb je waarschijnlijk wel wat verlies, direct een ander merk kopen en nooit meer denken aan dit merk.
Succes.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

audiofreak1 schreef:Dan zou ik het toestel accepteren, en daarna direct op Marktplaats zetten, dan heb je waarschijnlijk wel wat verlies, direct een ander merk kopen en nooit meer denken aan dit merk.
Succes.
Ja dat zei de handelaar ook al ;-) Maar eigenlijk vind ik dat niet kloppen:

Ik zadel een ander op met een infinieur toestel, en waarschijnlijk krijg ik er maar weinig voor. Mensen kopen toch liever een nieuw toestel in de winkel, dus ik moet hem scherp prijzen wil ik hem kwijt raken. Plus dat die koper dan later misschien bij me komt met: wat voor rommel heb je me nu verkocht (logisch, zou ik ook doen).

En het feit blijft dat de handelaar verantwoordelijk is. Ik snap dat het hem geld kost als ik de koop wil ontbinden, maar hij kan weer naar Philips stappen met dit verhaal, en van Philips vergoeding eisen voor het leveren van slechte producten.

Ik wacht eerst het 3e toestel af (wie weet is die software wel goed, maar ik vrees het ergste). Is dat weer een drama, dan wil ik echt mijn koop ontbinden, eventueel met hulp van de geschillencommissie van uneto-vni

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

Maandag is de nieuwe tv gebracht, inmiddels nummer drie dus. type 42pfk7509.
Bij deze valt echter het beeld na drie seconden uit als je nederland 1,2 of 3 hebt gekozen... zucht.
Heb nu een brief aangetekend verstuurd naar de handelaar dat we nu echt de koop willen ontbinden.
reageren ze hier niet op, of willen ze niet ontbinden, dan stappen we naar de geschillencommissie.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door crazyme »

Beetje offtopic wellicht:

Ik heb even de reviews opgezocht :
http://www.kieskeurig.nl/led_tv/product ... 09/reviews

En wanneer iemand regelmatig zijn tv weer moet opstarten door de stekker er in of uit te halen is de waardering nog steeds een 7,6
Dan komt het apparaat bij mij echt niet verder dan een 1.

Mijn conclusie : reviews op kieskeurig zijn geen fluit waard.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Kieskeurig gaat alleen voor de verkoop, niet voor een eerlijk vergelijk, ik snap nog steeds niet dat mensen dit niet doorhebben, gewoon een commercieel bedrijf wat afhankelijk is van winkels en fabrikanten!
Totaal niet te geloven!

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Captain Pervert schreef:Een toestel mag binnen garantieperiode 3x gerepareerd worden, gaat het een 4e maal kapot dan mag je vervanging eisen.
Dit is dus gebakakenlucht:
1. afgezien van twee uitzonderingen kun je direct vervanging eisen, omdat dit een keuze is die bij de consument ligt;
2. je kunt ontbinden wanneer de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast naar de keuze van de consument heeft uitgevoerd.

Willem xamuh

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

audiofreak1 schreef:Kieskeurig gaat alleen voor de verkoop, niet voor een eerlijk vergelijk, ik snap nog steeds niet dat mensen dit niet doorhebben, gewoon een commercieel bedrijf wat afhankelijk is van winkels en fabrikanten!
Totaal niet te geloven!

Ik plaats al jaren op kieskeurig, maar je wil niet weten hoe vaak ik al een aanvaring heb gehad over die reviews. Die lees ik dan doorgaans ook niet eens meer. Maar je merkt dat ook wel, want de aanloop neemt behoorlijk af. Ik heb goede contacten met Humax en Panasonic en heb het er met hen ook al meermalen over gehad: regeltje schrijven, puntentelling erbij en hoppa, er staat weer een 'review'. Sommigen stellen zelfs een korte onduidelijke vraag, zetten daar wat cijfers bij en ook dat wordt als review gezien. Daar heb je natuurlijk niets aan en daarom ben ik destijds ook gaan uitwijken, want ik erger me daar enorm aan.

Voorts zie je ook precies welke 'reviews' uit euforie en welke uit frustratie zijn geboren. De een heeft het apparaat 10 mimnuten in huis en geeft overal een 10 voor, zelfs voor de duurzaamheid, en anderen weten nog niets van het apparaat en hebben nog geen handleiding gelezen, maar kraken vervolgens een apparaat al aan alle kanten af. Dan krijgt een Humax 5200 een 4 voor het geluid... Tja, bij een moderne Tv klinkt natuurlijk niets lekker.

Laatst is het overgegaan naar Sanoma en zijn de regels voor de reviews nog meer versoepeld, onder het motto, dat het allemaal laagdrempelig moet blijven. Nou dat is gelukt. :mrgreen: Meestal kun je er als consument helemaal niets mee en ook al ben ik meestal niet zo kapot geweest van die reviews, kun je er nu helemaal nog weinig mee. Destijds kon je echter nog wel ideeën inbrengen, maar daar wordt nu niets meer mee gedaan. Ik help dus nog voor zover ik kan en dat gaat me aardig af, maar verder geloof ik het wel.

Maar als ik dan op Tv zie dat men in de reclames vermeld dat er ik weet niet hoeveel betrouwbare reviews zijn te vinden, zit ik dat hoofdschuddend te bekijken. Men moet de regels daarvoor niet versoepelen, maar juist strenger maken.

Mvg. Willem.

Willem xamuh

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Nog wel 'grappig' om te melden: Ik heb laatst van Quantis een LSW1 soundsysteem toegezonden gekregen om te testen. Men vroeg me daarover ook even een review te plaatsen, maar deze is al 2 keer van de site verwijderd, omdat het er te professioneel uitzag. Men denkt dan dat het om een bedrijf gaat, terwijl ze me al jaren kennen. Het wordt dus ook niet beloond als je wel werk maakt van en review.

Nu maar plaatsen: "klinkt goed, ziet er mooi uit, zeer tevreden." 10, 10, 10, 10, 10 10. :wink:

Mvg. Willem.

Willem xamuh

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Maar nu maar weer on-topic:

@ thecure, neem anders eens contact op met de autoriteit consument en markt, al valt me in veel programma's altijd op dat men overal recht op heeft, maar het erg moeilijk is dat recht ook daadwerkelijk te krijgen. Meer dan adviezen krijg je meestal niet. Dat moet de regering gewoon eens goed oppakken.

mvg. Willem.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door thecure »

Goed nieuws in deze zaak. Vorige week belde de handelaar en vond het toch erg vervelend dat ons derde toestel nu ook al problemen vertoonde.
Hij stelde voor om naar de winkel te komen om toch een andere oplossing te zoeken.

Dus wij afgelopen zaterdag de tv weer in de doos en naar de winkel. Hij stelde nu toch voor om de tv om te ruilen voor een ander merk.
Dus wij hebben nu een mooie Samsung UE48H6500 aan de muur hangen.

Wat een genot zeg, eindelijk een tv die doet wat je vraagt, en nog snel ook. Ook streamen van mijn NAS gaat bij dit toestel prima.

Fijn dat de handelaar nu toch zijn verantwoordelijkheid genomen heeft. En Philips moet zich diep schamen om zulke producten op de markt te brengen...

Willem xamuh

Re: tv probleem, wil koop ontbinden maar handelaar wil niet

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Hallo,

Gefeliciteerd! Hopelijk heb je hier lang plezier van! :D

Mvg. Willem.

Gesloten