LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bose 123

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Laten we hopen dat nu iedereen en ook de firma BOSE wakker is geschud. Dat ze vroeg of laat door de mand zouden vallen is duidelijk. Hulde aan de consumentengids. :lol:

garry
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2005 13:06

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door garry »

beste mensen; het geluid van je installatie is net zo goed al je dat zelf vindt de ene zweert bij het ene merk en de andere heeft liever wat anders!; dat is met andere produkten ook het geval; er is in principe geen slechte geluidsapparatuur!; er zijn altijd betere spullen; maar of de meeste consumenten dat verschil hoort?;dat vraag ik mij wel eens af; het valt of staat met de geluidsdrager die er op wordt af gespeeld!
sommige cd.s zijn ook op een goed spul het aanhoren niet waard!; de echte kenner hoort dat; maar er zijn ook mensen die denken er verstand van te hebben; duur spul kopen; maar het verschil niet kunnen horen!; die hebben dus alleen gekocht voor de heb!
en Bose is gewoon een redeijk merk; en sommige produkten zijn gewoon goed!

Johan19
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2006 18:33

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door Johan19 »

@Garry, sorry maar hier ben ik het niet mee eens, iedereen (behalve iemand die doof is) hoort het verschil tussen een goed en slecht audio systeem. Misschien niet in een A/B vergelijking in een middelmatige winkel maar thuis gedurende langere tijd luisteren. Als je van muziek houd (en je hebt wat tijd over) maar niet meer voor je setje gaat zitten luisteren en genieten dan weet je dat het in de categorie 'slecht' valt. De meest gehoorde klacht is luistermoeheid en dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een foute tonale balans (overdreven bas, midden of hoge tonen), boemerige/slappe bas, 'versmering' van verschillende instrumenten/stemmen (onrustig geluid) en een fout stereobeeld.

Overigens behoort niet alleen Bose tot de categorie 'slecht', een goed systeem kost best behoorlijk wat geld en vind je zo en zo niet bij de grote retailers als de MM, BCC, It's etc.. Je hebt zeker gelijk wat betreft het bronmateriaal maar goed bronmateriaal klinkt slecht op een slechte set en goed op een goede set.

Van een goed systeem wordt je vrolijk en baal je er weer van dat je naar je nest moet :).

garry
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2005 13:06

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door garry »

daarom ga ik ook te laat naar mijn nest!; maar de meeste consumenten zijn net eksters; het glimt en het is klein; maar die boxen brrr! en draaien ook meestal alle 13 goed muziek!; ook staan hele mooie installaties weg te rotten op zolder; omdat ze te groot zijn voor in die te kleine kast; ik geniet elke dag van mijn installatie dat wat ouder is; maar wel kwaliteit heeft en niet te duur was;kwestie van goed samenstellen en opstellen

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Wat een "goede"installatie is is voor iedereen verschillend. Je kunt voor een redelijk bedrag een behoorlijk klinkende installatie samenstellen.
Ik ben overgestapt op eigenbouw luidsprekers omdat ik die volledig kan aanpassen aan de kamer en mijn smaak. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen luisteren echter niet meer aandachtig naar muziek en hebben het vaak niet eens in de gaten als er een luidspreker niet werkt of er iets kapot is.Deze mensen zullen met een Bose 321 setje heel gelukkig zijn omdat de verkoper heeft verteld dat het heeeeeeel goed spul is.Maar ja er zijn ook mensen die vinden dat hun Yoko HiFi set geweldig klinkt. Ik had in mijn auto Hifonics,Dynaudio en Earthquake. Die combinatie klonk geweldig goed,maar dat mag dan ook wel voor dat geld. Toch waren er ook mensen die vonden dat hun Caliber versterker en speakers veel beter klonken...tja dan ben je uitgeluld. :cry:

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik heb thuis al jaren een Bose 301 set staan. Heerlijk geluid. Niks mis mee. Destijds nieuw gekocht voor een leuke prijs. Tussen mijn boxen en mijn versterker zit geen goedkoop en dun koperdraadje, maar hoogwaardige kabel, gekocht bij een speciaalzaak.
De tuner/versterker is inmiddels al wel 9 jaar uit, maar destijd was dit één van de beste JVC vesterkers die ik na heel veel uitpluizen heb gekocht.

Films en muziek gaan perfect over deze boxen. In mijn woonkamer heb ik niks aan 5.1 of 321 of wat dan ook, want dat komt gewoon nooit tot zijn recht. Te kleine kamer.

Als ik weer eens iets nieuws koop, dan koop ik losse componenten, goede kabels en een set boxen die dan goed zijn. Het zal wellicht geen Quad of Luxman (bouwen die eigenlijk nog versterkers?) worden, maar dat is voor mij ook niet nodig.

Punt dat ik wel wil maken is dat Bose echt geen slecht merk is. Het zal wel niet de top of the bill zijn, maar sommige mensen hebben dat niet nodig. Een verkoper die je wat kan aanpraten, tja.. daar ben je zelf bij en dat heeft niets met Bose te maken.
En je hebt mensen die Linux gebruiken en Windows afzeiken en je mensen die Windows gebruiken en Linux afzeiken. Die moet je ook hebben, maar je eigen beeld vorm je pas als je het hoort. Vraag in de zaak of je één nummer op verschillende boxen mag horen via dezelfde versterker. Dan hoor je wel (of niet) het verschil tussen de boxen.

Maar een Bose 321? Tja... voor dat geld koop ik iets anders, maar dat is omdat ik niet van dat "alles in één ding gepropt" spul hou. :wink:

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door een »

Wij hebben Harman Kardon en zijn er erg tevreden over. In de winkel gaven ze aan dat dit (zeker voor thuisgebruik) ongeveer het beste is wat je kunt krijgen.

Ook hebben we nog een set van Onkyo met 5.1. Ook geweldig geluid!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Wat de verkoper vertelt is niet belangrijk! Wat jij als consument hoort wel!Wat je koopt interesseert me geen bal,zolang jij maar vindt dat het goed klinkt! Jouw gehoor en smaak bepalen wat wel of niet mooi is!
Ik ben audiofiel en wil niet eens dood gevonden worden in de buurt van Bose...Ik ga komend weekend naar Veldhoven,naar de VAD-HiFi-show.
Daar staat echt mooi spul!!! 8)

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik ben dus inderdaad afgelopen weekend in Veldhoven geweest bij de VAD show.En daar was geen Bose 321...Raar he? op een hifibeurs geen Bose 321... 8)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door magel725 »

Misschien ronden ze Bose wel af op 5 eurocent en ben je daarom geen fan van Bose? :wink:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Leuk je weer te zien/horen.
En weer onzinnig commentaar.
Ik ben het inmiddels gewend,dus ga gerust zo door.
Je schaadt alleen jezelf er mee.
Wat weet jij nou van audio?
Laat gerust merken dat je een kenner bent!
Dan zal ik mijn reacties ook aanpassen. 8)

Dit soort reacties bewijst dat je nergens verstand van hebt,
Of niet soms Magel725?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door magel725 »

Waar heb je het over? Ik ben het met je eens dat Bose rommel is.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Maar hoezo is Bose rommel!? Omdat het voldoet aan de eisen van een stel audiofielen!?

Ik heb tegenwoordig mijn PC aan mijn versterker met daaraan weer mijn 301 Bose boxen. In mijn PC zit een Creative X-fi Elite Pro (vrij recent erin gezet). Allemaal goed spul en het geluid is hartstikke mooi. Misschien voldoet het niet aan de eisen van een handje vol audiofreaks (niks mis met audiofielen/freaks, iedereen zijn/haar hobby), maar het voldoet beter dan de oude Philipsboxen die ik had. Dus rommel!? Nee hoor!

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door magel725 »

Als je zo'n Bose setje van €300,- beluistert en daarna luister je naar een Creative setje van €149,-. Als die Creative boxen dan beter of gelijkwaardig klinken, dan vind ik Bose rommel.

Uit Bose komt echt geen slecht geluid, alleen voor hetzelfde geld heb je veel betere boxen van andere merken. Bose heeft dat marketingtechnisch gewoon beter gedaan dan de anderen. Account Managers van Bose geven het zelf ook toe notabene.

Bose verkoopt juist niet aan audiofielen (ben ik zelf overigens niet) omdat die dit weten. Bose wordt verkocht aan mensen die willen laten zien dat ze geld hebben, maar van kwaliteit niets weten.

jiping

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door jiping »

Dat het soms frustrerend is waneer je ergens veel verstand van hebt en er veel tijd/moeite insteekt en je de grote massa als makke lammetjes ergens achteraan ziet lopen zonder zichzelf daar in te verdiepen overtuigt van wat ze is voorgekauwt dat snap ik.
Maar het is ook zo dat iedereen op een bepaald gebied wel tot deze grote massa behoort.

Een audiofiel koopt mischien gewoon zijn eten bij de albert heijn wat voor iemand die met zijn supertechmasterblasterpro2000-setje die al zijn geld aan de beste kwaliteits etenswaar spendeert en uren per dag bezig is met het bereiden ervan ook best irritant.

Ik wordt als schilder ook soms best moe van mensen die trots komen aanzetten met de zoveelste Dali( :roll: )poster van expo ervan overtuigd dat die posters net zo goed zijn als schilderijen met de hedendaagse druktechniek. :shock:

Of mensen die beweren dat electronische muziek geen échte muziek is terwijl ze de enige muziek die ze daarvan kennen datgene is waar je mee uit de top 40 bestookt wordt en dus hun oordeel vellen met minimale kennis.
Of die hun kleren bij de zeeman kopen omdat dat net zo goed is klinkt voor iemand die zijn maandsalaris aan designerskleding spendeert ook als een lachertje....

Ik wil maar zeggen dat niemand eraan ontkomt om op een bepaalde manier tot de grote domme grijze massa te horen :D

jiping

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door jiping »

Bovendien is geluidskwaliteit ook niet zaligmakend, in ieder geval vanuit het muziek produceren gezien.
Tegenwoordig is er muziekapparatuur om te produceren met sublieme geluidskwaliteit verkrijgbaar maar producenten grijpen daardoor ook steeds vaker terug op bijvooorbeeld de oude 8-BITS samplers met lo-fi geluidskwaliteit. De duurste en beste synthesizers zijn nog altijd monofoon en analoog en op mijn digitale apparatuur zitten knoppen om het geluid lo-fi te maken en 30 soorten ruis en kraak om eronder te zetten.
Sommige apparatuur heeft juist door de slechte geluidskwaliteit eeuwige roem verworven zoals de casio vl-tone een synthesizer/calculator recent nog te horen als de bliepjes in dat nieuwe nummer van robbie williams rudebox en da da da van dat duitse bandje.
Ik wil maar zeggen dat voor mij en vele anderen in ieder geval geluidskwaliteit ook niet allesbepalend is en zeker niet voor de kwaliteit van de muziek.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Even een reactie voor iedereen,
Of Bose rommel is of niet is eigenlijk niet relevant.
Waar het mij om gaat is dat Bose misleidend is in zijn voorlichting.
Gelukkig is deze voortlichting aangepast na verschillende mailtjes van mijn kant.Toch blijven de verkopers het bestaan van de basmodule verzwijgen.En even kort een boodschap voor Magel725.
Ik waardeer iedere serieuze reactie,dus ook die van jou(al lijkt het soms anders).Groetjes acjzr1 :wink:

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door magel725 »

Het zou veel makkelijker zijn als er geen wetten waren voor garantie en als de consumentenbonden (die geen gezag daarover hebben, al doen ze van wel) zich niet zo zouden bemoeien met dit soort zaken. Zij denken klanten te helpen, maar wanneer ze klanten dingen beloven die niet waar te maken zijn heb je 2 boze mensen. De klant en de winkelier.

Als garantietermijnen niet wettelijk waren vastgesteld kreeg je op den duur dat goedkope merken geen garantie hebben, en dure merken hebben wel garantie. Dit moet dan wel verplicht duidelijk op de verpakking staan. Bovendien moeten de kosten voor garantie op de fabrikant verhaald worden, en niet op de winkeliers. Zo is het eerlijk voor iedereen en niet slechts eerlijk voor de consument.

Momenteel zou het dus niet uit maken of een klant een radio van 10 of van 100 euro koopt. Ze moeten even lang mee gaan, omdat je van een radio "mag verwachten" dat ze een x aantal jaar meegaan. Wat is dan de meerwaarde van zo'n duurdere radio? Niets! Alleen de winkelier heeft hogere kosten. Mooie wetgeving en ik vind het dan ook niet meer dan terecht als klanten in dit geval 0 op het rekest krijgen, ook al hebben ze wettelijk gezien gelijk. Ze spannen dan maar een rechtzaak aan. Dat doet toch niemand.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door een »

Het zou veel makkelijker zijn als er geen wetten waren voor garantie en als de consumentenbonden (die geen gezag daarover hebben, al doen ze van wel) zich niet zo zouden bemoeien met dit soort zaken. Zij denken klanten te helpen, maar wanneer ze klanten dingen beloven die niet waar te maken zijn heb je 2 boze mensen. De klant en de winkelier.
Huuuuhhhh, maar dat is nu toch juist het doel van zo'n consumentenbond?? En mag je de winkelier dus niet boos maken als je je recht wil krijgen? Een goede winkelier wordt niet boos maar lost het probleem op :roll:

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door magel725 »

Nee, dat is niet het doel van de consumentenbond. De consumentenbond is namelijk gewoon een bedrijf en heeft NIETS met de overheid te maken, anders dan dat ze zich ook aan de wet moeten houden. De regels die de consumentenbond soms verzint zijn leuk, maar hebben net zo veel waarde als dat jij of ik ze publiceer.
Een goede winkelier wordt niet boos maar lost het probleem op
Tot welke hoogte? Een goede winkelier maakt winst. En die zal problemen oplossen zolang hij daar aansprakelijk voor is. Als je na je garantieperiode nog steeds vind dat de winkelier alle problemen zonder morren moet oplossen, dan zit je er toch echt ver naast. Dan kun je rollen met je oogjes, maar gelijk heb je dan niet. Als jij mij een auto verkoopt, en na 15 jaar kom ik bij jou terug omdat de motor kapot is, ben jij dan een slechte winkelier als je het niet kosteloos repareert? Wat een onzin.

Gesloten