LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door codebeat »

@Snuffel1 SATA zwaar verouderd haha, die is goed, heb je wel goed gelezen eigenlijk? Weetje: Er zit nu een nieuwe drive in, geproduceerd in 2017, ja je leest het goed, 2017. Zou niet graag mijn koelkast of machine bij jou laten maken, zodra het te moeilijk wordt of niet weet haak je af, geef je zelf ook aan in je schrijven. Reageer maar niet meer, het begint nu een beetje te irriteren als ik eerlijk mag zijn.

En @kweenie op 09 dec 2018 10:03, heb de rest gelezen? Gezien je reactie denk ik van niet.

@Erthanax, heb nu opdrachtgever vervangen door 'opdrachtgever', alhoewel, denk dat Philips heus nog wel wat bepaald bij het verstrekken van een licentie, daar zullen wel voorwaarden aan vast zitten.
Laatst gewijzigd door codebeat op 09 dec 2018 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kweenie: Precies, zo is het. Dergelijke producten hebben dus niets met Philips te maken. Niet met de geschiedenis, niet met de kennis, niet met de kwaliteit.

Codebeat: Aanhalingstekens zijn prima, maar het punt is dat Philips er niets mee te maken heeft. Zij hebben alleen een licentie op het gebruik van hun merknaam verstrekt. Als de inkomsten daaruit tegenvallen (voor de desbetreffende fabrikant) wordt de licentie niet verlengd. Meer is het niet.

codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door codebeat »

@Erthanax Nogmaals, Philips zal heus nog wel wat bepalen bij het verstrekken van een licentie, daar zullen wel de nodige voorwaarden aan vast zitten. Denk niet dat producenten compleet de vrije hand krijgen zoals jij suggereert. Zou wat zijn zeg, hier heb je mijn naam, je mag het ook misbruiken. Dan zou de schoorsteen wel heel snel uit kunnen gaan.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk zijn er voorwaarden en verplichtingen verbonden aan een licentie voor het gebruik van een merknaam, maar echt niet op het gebied van repareerbaarbaarheid. Wat wel altijd uitgebreid aan de orde komt zijn octrooien en vooral (uitsluiten van) aansprakelijkheid

Verder gaat zo'n contract hoofdzakelijk over de duur van de licentie, het type product, de aantallen, de landen waar deze verkocht mogen worden. Daarvoor betaalt de fabrikant (licentienemer) een vast bedrag ineens en/of per jaar, plus een bedrag of percentage per product.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar de belangrijkste vraag is of dit bij Philips nu zo veel slechter is dan bij andere merken. Dat betwijfel ik nog steeds.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat betwijfel ik helemaal niet. Nee, het is bij Philips niet essentieel anders dan bij andere merken.

codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door codebeat »

Ik betwijfel het niet want immers geeft e-care aan dat de spare parts er niet meer zijn en dat meneer (Sander) maar een nieuw apparaat moet aanschaffen. Reeds eerder heb ik voorbeelden genoemd waarbij repareren wel kan, ook al is het apparaat jaren oud. Ten tweede had e-care direct kunnen aangeven dat het apparaat niet kan worden gemaakt omdat er geen spare parts zijn. Nu is meneer (Sander) opgezadeld met kosten die eenvoudig voorkomen hadden worden, zowel bij geen reparatie zijn er kosten voor het onderzoek of hij moet maar ingaan op het 'aanbod' van e-care om een nieuw apparaat te kopen. E-care had per definitie het apparaat niet in behandelingen moeten nemen anders zie ik toch echt als een verkapte methode om zogenaamd 'care' te bieden dat uitsluitend maar één doel heeft, om een nieuw apparaat aan te smeren, dus lauter alleen om te verkopen. Sorry maar dat kan echt niet netjes worden genoemd.

Het meest gekke is wel dat in de SERVICE manual (vanaf pagina 47) van het apparaat een enorme waslijst staat aan onderdelen, inclusief PART NUMBER. Waarom zou je als bedrijf een service manual uitbrengen als het na twee jaar al niet meer te repareren is of niet bedoeld is om te kunnen repareren? Zo'n service manual is er juist om service aan het apparaat te kunnen verlenen, een handleiding voor de service monteur. Denk niet dat je zo'n uitgebreide manual maakt om de schijn maar op te houden dat het te repareren is.

Dus hier gaat wel degelijk wat fout, in het geval van Philips als licentieboer spreken alle betrokken partijen niet dezelfde taal, niet dezelfde verwachtingen. Denk niet dat je dit vind bij Panasonic bijvoorbeeld.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Worden alle Panasonic apparaten dan in licentie gemaakt? Zoekt u eens op dit forum naar Onkyo. Daar is men ook niet zo tevreden over. Wat dacht u van de al jaren bestaande softwarefout in bepaalde Sony fotocamera's? Of van als die consumenten die geen enkel probleem hebben met hun "Philips brand" bruingoed?

Dat u niet tevreden bent over uw product, is uw goed recht. Dat veel apparaten niet of moeilijk gerepareerd kunnen worden is vervelend en o gewensd, dat ben ik helemaal met u eens.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik betwijfel het niet want immers geeft e-care aan dat de spare parts er niet meer zijn en dat meneer (Sander) maar een nieuw apparaat moet aanschaffen.
En hoe lang leveren Samsung , Panasonic, Sony etc spare parts ?
Het meest gekke is wel dat in de SERVICE manual (vanaf pagina 47) van het apparaat een enorme waslijst staat aan onderdelen, inclusief PART NUMBER. Waarom zou je als bedrijf een service manual uitbrengen als het na twee jaar al niet meer te repareren is of niet bedoeld is om te kunnen repareren?
Omdat je tijdens productie een BOM (Bill Of Material) moet hebben anders kunnen de onderdelen niet ingekocht worden en het apparaat niet geassembleerd. Alle onderdelen bij Philips die in een apparaat gebruikt worden (werden) hebben een 12NC nummer, heeft niets te maken of ze nu wel of niet op voorraad gehouden worden maar geeft meer aan via welke locatie (fabriek) het onderdeel komt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een 'repareerbaarheidscijfer' voor (Philips-)apparaten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb een iets te lang antwoord en maakte daarom een vervolg-topic aan met mogelijke/praktische oplossingen...

huishoudelijke-apparatuur-f38/meldpunt- ... 89264.html

Gesloten