(Illegale) prijsafspraken Sony

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Koodzjek
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2021 18:55

(Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door Koodzjek »

Sinds een week of 4 ben ik na een teleurstellende ervaring met een in-ear koptelefoon van Cambridge op zoek naar een nog betere vervanger. Na het raadplegen van vele, vele tests die ik inmiddels bekeken en gelezen heb ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een set oordoppen van Sony, type WF-1000XM4. Nu zijn deze oordoppen “nogal” prijzig; maar liefst € 279,- waardoor ik al een week of twee bijna onafgebroken elke avond het hele internet aan het afstruinen ben op zoek naar een interessante aanbieding.

Ofschoon (voor zover ik weet) verticale prijsbinding niet toegestaan is in de EU kan ik werkelijk geen enkele (web)winkel vinden die een andere prijs hanteert dan de genoemde € 279,-. Het lijkt er dan ook op dat Sony al zijn distributeurs/verkooppunten nauwgezet in de gaten houdt waardoor en geen enkel stukje concurrentie kan plaatsvinden. Dit geldt overigens zelfs tot in bijvoorbeeld Duitsland, waar alleen bij Amazon.de een paar euro voordeel te halen is. Maar dat is dan ook de enige site waar ik een afwijking van de standaardprijs aantref.

Daarom wil ik jullie eens vragen of dit zomaar toegestaan is? Mij lijkt het dat hier sprake is van een onwenselijke beperking van de vrije marktwerking en concurrentie werking door de leverancier uitgebannen is.

Wie weet mij te vertellen of deze situatie wel toegestaan is, en indien dit niet het geval is, wat je daaraan zou kunnen doen?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Verticale prijsbinding is in principe verboden.

Lees hier.

https://www.akd.eu/nl/insights/het-verb ... oriteiten-

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een van de best geteste n/c koptelefoons, en het topmodel qua functies van dat bedrijf. Dat zie je terug in de prijzen.

Ze hebben ook nog de WF-1000XM3, het vorige topmodel, welke ik zelf bezit tot grote tevredenheid, waar van je in de tweakers pricewatch het prijsverloop op lange termijn kan zien. Dan zie je een identiek prijsverloop als wat je nu signaleert voor de eerste ~6 maanden, dus die prijsdaling zal in de loop van volgend jaar, wel beginnen.

De conclusie van de review op Tweakers is ook, "kun je leven zonder multipoint, dan is de XM3 een interessant alternatief dat weinig voor de XM4 onderdoet en zo'n 130 euro goedkoper is."

Vermoedelijk zal Sony denken na alle ronkende reviews, we geven geen grote inkopende partij forse korting, want dat is nog niet nodig. Beetje "apple gedrag" zegmaar.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door Cro »

Hou er wel rekening mee dat deze oordopjes relatief nieuw zijn. Ik zou dan ook nog geen spectaculaire deals verwachten, anders dan een paar euro verschil her en der.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Prijsafspraken maken is verboden maar zeker bij dit soort gewilde producten houden de leveranciers elkaar bijzonder scherp in de gaten en weten ze allemaal dat als er één duikt ze allemaal minder verdienen. Er is ook niemand die zich op dit moment in de markt probeert in te vechten en dus is het slecht "inkopen".

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn 2 opties.
1. Sony bepaald de prijs en als jij je er al verkoper niet aan wilt houden mag je niets meer verkopen. Dit is verboden.
2. Sony geeft een adviesverkoopprijs mee. Natuurlijk mag je er onder, maar als jij de goedkoopste wil zijn duikt een ander weer onder je prijs waardoor ook jij weer moet zakken. Gevolg is steeds minder marge en je naam gaat er aan.
Er is nu nog geen reden om te gaan stunten. Het kunnen leveren is op dit moment belangrijker dan een prijs. Je verkoopt het nu omdat de klant het jou gunt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Zolang de vraag groot is zullen alle retailers de adviesprijs hanteren. Daar hoeft Sony niets voor af te dwingen. Waarom zal een winkelier een lagere prijs vragen als ze toch als zoete broodjes verkopen?

PS: wat was er mis met de Cambridge in-ears? Ik heb ze ook en ervaar geen problemen (en vind het ondertussen de best klinkende in-ears die ik ken).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
07 okt 2021 20:47
Zolang de vraag groot is zullen alle retailers de adviesprijs hanteren. Daar hoeft Sony niets voor af te dwingen. Waarom zal een winkelier een lagere prijs vragen als ze toch als zoete broodjes verkopen?

PS: wat was er mis met de Cambridge in-ears? Ik heb ze ook en ervaar geen problemen (en vind het ondertussen de best klinkende in-ears die ik ken).
Ik had een teleurstellende ervaring met de Sony WF-1000XM3 in ears. Ik kwam er, zittend in het vliegtuig, (pas) achter dat er geen in-flight entertainmentsysteem bestaat wat werkt via bluetooth, dus ik kon ze niet daarmee gebruiken. Zegt niet zoveel over die dingen zelf, ze vertegenwoordigen een geweldige technische tour-de-fore, maar toch. ik was teleurgesteld. Eigenlijk in mijn eigen niet goede nadenken, maar soit. Ik wil maar zeggen, er zijn veel redenen waarom mensen ergens teleurgesteld in kunnen zijn.

Overigens had Sony voor die in-ears een niet-goed, geld-terug actie, van die restitutie heb ik de WH-1000XM3 over ears gekocht, waar ik dus dik tevreden over ben.
Laatst gewijzigd door sjohie op 08 okt 2021 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30067
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
08 okt 2021 09:09
.... van die restitutie heb ik de WF-1000XM3 over ears gekocht, waar ik dus dik tevreden over ben.
Die zijn toch juist in ear?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
08 okt 2021 09:22
sjohie schreef:
08 okt 2021 09:09
.... van die restitutie heb ik de WF-1000XM3 over ears gekocht, waar ik dus dik tevreden over ben.
Die zijn toch juist in ear?
Tikfoutje, heb het gecorrigeerd in mijn post hierboven. Ik hád die WF-1000XM3 in-ears. en heb er de WH-1000XM3 over-ears voor in de plaats gekocht.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: (Illegale) prijsafspraken Sony

Ongelezen bericht door KR1275 »

De meeste winkels hebben elkaar nauwlettend in de gaten bij populaire spullen. Past 1 winkel de prijs aan, dan gaan de meeste mee.

Gesloten