LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Wie nog cd's koopt zal het al merken. De amaray cd doosjes worden steeds meer verpakt in goedkope kartonnen cd verpakkingen. Dit noemen ze verduurzamen. Maar verduurzamen betekent ook een product wat lang meegaat. Plastic dus! Die kartonnen rommel waar ze nu mee komen is vaak zo slecht dat bij gebruik, maar zelfs nieuw al kapot gaat of is. Scheuren vouwen putjes. Zelfs het boekje zit soms zo lastig in het kartonnen gleufje dat het gelijk al scheurt.

Plastic mag dan slecht zijn voor het milieu, maar kartonnen doosjes zijn nog veel meer een bron van ergernis. Kennelijk wil de muziekbranche dat je steeds een nieuwe koopt. Lekker duurzaam zo...pff :twisted:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door Moneyman »

PJ 66 schreef:
19 okt 2018 15:58
Wie nog cd's koopt zal het al merken. De amaray cd doosjes worden steeds meer verpakt in goedkope kartonnen cd verpakkingen. Dit noemen ze verduurzamen. Maar verduurzamen betekent ook een product wat lang meegaat. Plastic dus! Die kartonnen rommel waar ze nu mee komen is vaak zo slecht dat bij gebruik, maar zelfs nieuw al kapot gaat of is. Scheuren vouwen putjes. Zelfs het boekje zit soms zo lastig in het kartonnen gleufje dat het gelijk al scheurt.

Plastic mag dan slecht zijn voor het milieu, maar kartonnen doosjes zijn nog veel meer een bron van ergernis. Kennelijk wil de muziekbranche dat je steeds een nieuwe koopt. Lekker duurzaam zo...pff :twisted:
EN nu? Wat is je gewenste oplossing?

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Plastic houden want duurzamer! Bovendien en dat weten velen niet is hout kappen veel schadelijker voor het milieu. Dus die kartonnen doosjes zijn nog veel slechter!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door BreejKC »

Waar kan een mens zich druk om maken? Wel, over veel te veel moeilijk afbreekbaar plastic in deze wereld. En daar hebben we er maar 1 van. De laatste tijd geen tv-programma's daarover gezien en dat het met dat te veel plastic inmiddels volledig uit de hand loopt?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf, luidt het spreekwoord. En daarop sluit naadloos aan: Vele kleintjes maken 1 grote. Kennelijk is een cd-fabrikant hoe klein misschien ook, daar nu mee begonnen. En weer is het niet goed. Ik zie het veranderen van die plastic cd-doosjes in kartonnen verpakkingen wel als een wending in de goede richting om de plasticberg langzaam maar zeker te verminderen.

De meeste cd's en dvd's die ik heb haal ik meestal uit het plastic doosje. Ik klik de voor- en achterkant open om de voor- en achterhoes eruit te halen. Daarna berg ik de cd's en/of dvd's inclusief de hoesjes op in zo'n handige map die je voor een paar Euro koopt bij winkels als de Action etc. De plastic doosjes, als ze al niet kapot zijn gegaan door het eruit halen van de hoesjes, verdwijnen in de loop der tijd in de prullenbak en uiteindelijk op de grote plastic afvalberg. Je denkt er bijna niet bij na, maar ook hierbij geldt: vele kleintjes . . . . .

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, ik haal mijn cd's bij de kringloop voor 1 euro per stuk. Goedkoper kan haast niet, en als je een beetje oplet heb je ze nagenoeg nieuw.

Inderdaad in een plastic doosje, maar op deze manier kunnen ze heel lang meegaan. Bovendien: wat wij in de kringloopwinkel deden was de nette doosje bewaren, voor het moment dat er een nette cd kwam met een kapot doosje. Dan is het simpel om te wisselen. Dat zie ik met kartonnen doosjes inderdaad niet gebeuren. Met als gevolg, als dit doorzet, dat cd's die nog prima bruikbaar zijn ergens op de gemeentewerf belanden.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Hout kappen voor deze kartonnen doosjes is erger dan dit plastic. Dus ja wat is milieu vriendelijker? En als klant wil ik een goed product. Niet dat het van ellende uit elkaar valt. Putjes krassen scheuren. Das leuk als je een nieuwe cd koopt. NOT. Had laatst een cd waarvan het boekje niet links zat maar in het midden. Bij het openmaken scheurde gelijk de voorkant helemaal open. Leuk, nee dus. Ergernis! Dan zat er ook nog een dikke klodder lijm op het kartonnen doosje vol met bobbels. Ziet er gewoon niet uit. Slecht verpakt.

Laten ze die bootvervuilers maar aanpakken die onze oceanen vervuilen. Deze cd voorlopig maar in amaray verpakken!

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Weet je zeker dat het 'nieuw' papier is? Het zou ook gerecycled papier kunnen zijn, en dan is er geen enkele boom omgehakt. Er is dan zelfs nog geen twijgje afgeknipt.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

witte angora schreef:
19 okt 2018 16:40
Weet je zeker dat het 'nieuw' papier is? Het zou ook gerecycled papier kunnen zijn, en dan is er geen enkele boom omgehakt. Er is dan zelfs nog geen twijgje afgeknipt.
Tja recycled papier. Dat kan. :D Begrijp me goed niemand wil in een vervuilde wereld leven. Maar sommige producten zijn er nog niet klaar voor :D

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hout kappen voor deze kartonnen doosjes is erger dan dit plastic

Voor verreweg de meeste kartonnen doosjes wordt gerecycled papier gebruikt, en dat is echt waar. Tenzij het kartonnen doosje hagelwit moet zijn, maar dat is bij die kartonnen cd-doosjes volgens mij niet het geval. Voor die kartonnen doosjes hoeven dus geen bomen gekapt te worden en gaat uw bovengenoemde argument niet op.

En reken maar dat van dat gerecyclede papier in de toekomst vele malen meer gebruik gemaakt gaat worden voor verpakkingsmateriaal. De lobby wordt langzamerhand zo sterk om van plastic verpakkingsmateriaal steeds meer over te gaan op stevig papier of kartonnen materiaal dat het steeds meer merkbaar zal worden. Als we daar wat meer op gaan letten werken we allemaal mee aan een, met een modern woord: circulaire wereld.

Als het even kan weiger ik al plastic tasjes aan te nemen in winkels en vraag of ze, in voorkomend geval, een papieren tasje hebben. Of ik neem gewoon zelf een tas mee waar ik mijn boodschappen in kan doen. Ook hier weer: Vele kleintjes . . . . En als we met z'n allen daar steeds meer op gaan letten wordt ook dit spreekwoord weer bewaarheid.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

BreejKC schreef:
19 okt 2018 16:47
Hout kappen voor deze kartonnen doosjes is erger dan dit plastic

Voor verreweg de meeste kartonnen doosjes wordt gerecycled papier gebruikt, en dat is echt waar. Tenzij het kartonnen doosje hagelwit moet zijn, maar dat is bij die kartonnen cd-doosjes volgens mij niet het geval. Voor die kartonnen doosjes hoeven dus geen bomen gekapt te worden en gaat uw bovengenoemde argument niet op.

En reken maar dat van dat gerecyclede papier in de toekomst vele malen meer gebruik gemaakt gaat worden voor verpakkingsmateriaal. De lobby wordt langzamerhand zo sterk om van plastic verpakkingsmateriaal steeds meer over te gaan op stevig papier of kartonnen materiaal dat het steeds meer merkbaar zal worden. Als we daar wat meer op gaan letten werken we allemaal mee aan een, met een modern woord: circulaire wereld.

Als het even kan weiger ik al plastic tasjes aan te nemen in winkels en vraag of ze, in voorkomend geval, een papieren tasje hebben. Of ik neem gewoon zelf een tas mee waar ik mijn boodschappen in kan doen. Ook hier weer: Vele kleintjes . . . . En als we met z'n allen daar steeds meer op gaan letten wordt ook dit spreekwoord weer bewaarheid.
Okay blijft staan dat het probleem niet wordt opgelost als het gaat om een stevig product. Duurzaam dus wat lang mee gaat in goede staat.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

De hele verkoop van 'nieuwe' cd's zou überhaupt verboden moeten worden.
Niet alleen om het plastic doosje, wat puur afval is. De cd zelf is ook gewoon afval; een nodeloze drager van digitale muziek dat ook op allerlei andere manieren kan worden beluisterd en overgedragen zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het milieu.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door renewouters »

Toen ik lang geleden nog CD's kocht vond ik de kartonnen hoesjes juist veel handiger. Ze namen veel minder ruimte in. En om ze netjes te houden kan je ook gewoon normaal met de producten omgaan natuurlijk. Wat doe je er mee als ze scheuren en vouwen??

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

angel1978 schreef:
19 okt 2018 17:25
De hele verkoop van 'nieuwe' cd's zou überhaupt verboden moeten worden.
Niet alleen om het plastic doosje, wat puur afval is. De cd zelf is ook gewoon afval; een nodeloze drager van digitale muziek dat ook op allerlei andere manieren kan worden beluisterd en overgedragen zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het milieu.
Nog nooit zo'n grote onzin gehoord dan kun je alles wel afschaffen. Ga lekker op de hei wonen dan vervuil je misschien misschien helemaal niemand. Als een cd al niet meer kan zijn alle luxe artikelen onzin. Auto scooter ja ook jouw mobiel. Tja zo kunnen we nog wel even doorgaan.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

PJ 66 schreef:
19 okt 2018 17:50


Nog nooit zo'n grote onzin gehoord
Precies mijn reactie toen ik de OP las :mrgreen:

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

angel1978 schreef:
19 okt 2018 18:21
PJ 66 schreef:
19 okt 2018 17:50


Nog nooit zo'n grote onzin gehoord
Precies mijn reactie toen ik de OP las :mrgreen:
[/quot

OP?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door witte angora »

OP staat voor OpeningsPost.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

MichielFRL schreef:
19 okt 2018 19:56
Geen cd’s kopen is veel milieuvriendelijker.
Geen plezier maken ook. Dit zijn zo van die domzinnige antwoorden pff

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door Moneyman »

PJ 66 schreef:
19 okt 2018 20:05
MichielFRL schreef:
19 okt 2018 19:56
Geen cd’s kopen is veel milieuvriendelijker.
Geen plezier maken ook. Dit zijn zo van die domzinnige antwoorden pff
Helemaal niet onzinnig. Het is gewoon een feit. Of jij het nu leuk vindt of niet, plastic gaat grotendeels verdwijnen. Wen er maar aan.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Moneyman schreef:
19 okt 2018 20:10
PJ 66 schreef:
19 okt 2018 20:05
MichielFRL schreef:
19 okt 2018 19:56
Geen cd’s kopen is veel milieuvriendelijker.
Geen plezier maken ook. Dit zijn zo van die domzinnige antwoorden pff
Helemaal niet onzinnig. Het is gewoon een feit. Of jij het nu leuk vindt of niet, plastic gaat grotendeels verdwijnen. Wen er maar aan.
Wel eens in een auto gereden? Er zit zoveel plastic in producten en dat gaat nog jaren duren. Lichtjaren!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kartonnen verpakking ipv plastic cd doosjes

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies, en daarom wordt er begonnen bij de ge- en verbruiksgoederen. Zoals plastic doosjes...

Gesloten