LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lichtgevoelige digitale camera's

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door mr T. »

Heb een vraag. Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera. Ben van plan om veel binnenshuis en in moeilijke lichtomstandigheden te gaan fotograferen. Ik twijfel tussen de Fuji Finepix F10, de Fuji Finepix F11 of de Nikon D50. Al deze camera's hebben qua lichtgevoeligheid een bereik tot iso 1600. Er zit een flink prijsverschil tussen de camera's en ook het fysieke formaat is verschillend. Wat is de beste en wat zou een alternatief zijn.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Dat zo'n camera ISO 1600 ondersteunt zegt niks over de kwaliteit, ik heb ook zo'n camera gehad, maar dat leverde alleen maar belachelijk veel ruis op.

Je noemt twee totaal verschillende types camera's, nml. compact en SLR, als de keuze puur en alleen bepaald wordt door het feit dat je veel binnenshuis gaat fotograferen, zou ik voor een spiegelreflex halen. Welke het dan wordt zal niet zo heel veel uitmaken want qua ruis (dat is waar het hier om gaat) steken ze allemaal met kop en schouders boven de compactcamera's uit. Zo'n spiegelreflexlens is gewoon veel lichtsterker. En met een spiegelreflex kan je meer, je bent er minder snel op uitgekeken qua mogelijkheden.

Wil je echter een goedkoper alternatief en bovendien een camera die makkelijk mee te nemen is, is de F10 (is de F11 nieuw?) geen verkeerde keuze, naar wat ik gelezen heb heeft die van alle compactcamera's zo'n beetje de minste ruis.


Het is maar net wat je ermee wilt doen...

christusje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2006 19:27

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door christusje »

als je het geld hebt zou ik voor een nikon d50 gaan. Hier kun je op een gegeven moment altijd zelf de lenzen bij kiezen. De camera kan je omdat het een spiegelreflex is een stuk makkelijker instellen

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Kijk eens op www.diwa-awards.com,daar vind je uitgebreide tests van talloze cameras.Let vooral op de lichtgevoeligheid van de lens(of het meegeleverde objectief) f2.8-f5.0 zijn de waarden voor het grootste diafragma bij minimaal en maximaal inzoomen bij de finepix10
De Nikon kan daar door het kunnen wisselen van de objectieven altijd onder(en is dus beter voor jouw doel).Het is vanwege het vormen van ruis altijd aan te bevelen met een zo laag mogelijke iso waarde te fotograferen.100 liever dan 200 ect 1600 al liever helemaal niet aangezien dergelijke hoge waarden funest zijn voor de kwaliteit van de opname.
Veel fotoplezier,acjzr1 8)

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door mr T. »

Bedankt voor de reacties. Moet zeggen dat het er, na het raadplegen van http://www.diwa-awards.com/ en nog een aantal andere websites er niet veel eenvoudiger op is geworden. Zie de Olympus E-300 en E-500 ook als interessante alternatieven (met name om de prijsstelling van de E-300), net als de Konica Minolta Maxxum 5D (worden binnenkort niet meer gemaakt maar de lenzen blijven beschikbaar) of de Canon 350D (erg duur en klein). Kortom ben nog heel erg aan het vergelijken. Begrijp in ieder geval dat het eigenlijk niet zozeer gaat om de keuze voor een camera, maar vooral ook om de keuze voor een lenssysteem.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Heb zelf sinds kort de Olympus Sp-500 UZ, een werkelijk perfecte camera met zeer veel mogelijkheden en prachtige foto's. Misschien ook een optie ?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door hharteman »

Een fantastisch goede site met reviews en testen is hier te vinden.

http://www.steves-digicams.com/

christusje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2006 19:27

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door christusje »

www.dpreview.com is een site met iets minder reclame en betere deep reviews ;)

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ja, waar zelfs de beste camera's nog worden afgezeken op zogenaamde tekortkomingen. Tsja, als je alles vanuit een ultraprofessioneel perspectief gaat reviewen, kan een consumentencamera het nooit goed doen. Als je helemaal warm loopt voor een bepaalde camera door talloze lovende reviews kan het lezen van die site je voorpret danig de kop indrukken.

Ik vind dat niet echt iets voor de gemiddelde consument.

krid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:07

Re: lichtgevoelige digitale camera's

Ongelezen bericht door krid »

weet niet of je al wat hebt, maar dit is ook nog een optie misschien:

LUMIX DMC-FZ30 (panasonic) met licht gevoelige Vaste zoomlens: F waarde: Tele: F3.7 - F11 / Wide: F2.8 - F11

Handig dus voor binnenopnamen. prijs € 649,--

zie verder:

http://www.panasonic.nl/Products_Info.a ... 54|652|4|1

Gesloten