LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
RechtDoorZeee
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2012 10:15

MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door RechtDoorZeee »

Op Vrijdag 3 februari jl. heb ik een fotocamera (Sony NEX-5N - 629 euro) gekocht bij MediaMarkt voor de verjaardag van mijn vriendin. Weliswaar 40 euro duurder dan Bol.com maar dan had ik de camera meteen. De volgende dag heb ik de camera als cadeau gegeven maar uiteindelijk vond mijn vriendin de camera beetje aan de grote kant vanwege de grote lens. De camera was letterlijk niet langer dan 5 minuten uit de doos geweest, de overige meegeleverde onderdelen hebben de doos niet verlaten. Op Dinsdag 7 februari jl. ging ik terug naar de MediaMarkt om de camera terug te brengen. Dat kon, maar dan moest ik 10% van de totale waarde van de camera betalen aan MediaMarkt + 15 euro servicekosten. Dit omdat de camera niet meer als nieuw verkocht kan worden. Dit had ik nou absoluut niet zien aankomen van de elektronica gigant MediaMarkt. Mij werd toen verteld dat de nieuwe regel sinds januari van kracht was en ik bij koop door een van de MediaMarkt medewerkers hiervan op de hoogte gesteld moest worden, wat dus niet gebeurd is. Volgens de MediaMarkt medewerker hoeft MediaMarkt geen artikelen retour te nemen, dat zijn ze namelijk volgens de wet niet verplicht. Het feit dat ze een artikel terugnemen wordt als extra service bestempeld en de 10% + 15 euro is in het leven geroepen om de klant tegenmoet te komen.

Tijdens de koop is mij nooit verteld dat er kosten zijn verbonden aan het feit als je de camera zou terug brengen. Noch door de meneer die mij heeft geholpen op de afdeling camera's noch door de kassière. Niets in woord of geschrift over de nieuwe regeltjes van MediaMarkt. Dat heb ik ook aan de Servicebalie kenbaar gemaakt. Mij werd toen verteld dat ik toen de algemene voorwaarden zou moeten raadplegen op de site van MediaMarkt alvorens ik tot koop overging, of ik moest zelf naar de voorwaarden vragen aan de medewerker die mij de camera verkocht heeft. Dit omdat MediaMarkt niet verplicht is om haar eigen regels die betrekking hebben op mijn aankoop aan mij kenbaar te maken.

MediaMarkt is de enige elektronica zaak in Nederland die kosten verbindt aan artikelen die terug wordt gebracht.

Ik zou nu willen weten of het allemaal wel klopt wat MediaMarkt nu allemaal beweerd en hoe ik mijn geld kan terugkrijgen.

Nooit meer MediaMarkt voor mij 'Ik ben toch niet gek'

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik zou nu willen weten of het allemaal wel klopt wat MediaMarkt nu allemaal beweerd en hoe ik mijn geld kan terugkrijgen.
Bij aankoop in een winkel
Koop is koop. Dat betekent dat als u te kennen geeft iets te willen kopen u er aan vast zit.

Bij de meeste winkels doet men in de praktijk niet moeilijk als u iets wilt ruilen of zelfs terugbrengen, maar dat is niet bij alle aankopen het geval.
Ruilen is een gunst en geen verplichting alleen bij online aankopen gelden andere regels kunt u allemaal lezen op consuwijzer.
Op dit forum en vele andere forums staan honderden berichten van mensen die bij mediamarkt een produkt kochten die na ruiling/reparatie gewoon weer tegen nieuw prijs in de schappen stonden.
Ben blij dat ze dat nu niet meer gaan doen misschien dat ik nu werr eens wat ga kopen daar.

gr Henk

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Renske99 »

Jeetje wat belachelijk.

Ik leef kennelijk nog in de oertijd want volgens mij is/was het altijd zo dat je artikelen binnen 7 dagen terug kunt brengen, bij sommige bedrijven is dan wel de regel dat ze geen geld teruggeven maar tegoedbonnen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Renske99 schreef:Jeetje wat belachelijk.

Ik leef kennelijk nog in de oertijd want volgens mij is/was het altijd zo dat je artikelen binnen 7 dagen terug kunt brengen, bij sommige bedrijven is dan wel de regel dat ze geen geld teruggeven maar tegoedbonnen.
Kan is anders dan dat de winkel verplicht is een artikel retour te nemen.
De ene winkel is er inderdaad makkelijker mee dan de andere.
Maar het is nooit een plicht geweest van een winkel om een artikel retour te nemen.
Ruilen is een gunst, geen recht.
Is het artikel defect of ondeugdelijk is het een ander verhaal, maar 'het valt toch een beetje tegen' geeft geen recht op ruil of geld terug.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door henk51 »

TS wil niet ruilen maar geld terug.Hij had beter online kunnen kopen want dan had hij een bedenktijd gehad.
Koopt u een product op afstand? Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? Dan hebt u bijna altijd recht op een bedenktijd. Hieronder leest u daar meer over.

Wat is een bedenktijd?
De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn. Als u binnen de bedenktijd een product terugstuurt moet de verkoper u binnen dertig dagen terugbetalen
bron: consuwijzer

gr Henk

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Sage. »

RechtDoorZeee schreef:De camera was letterlijk niet langer dan 5 minuten uit de doos geweest, de overige meegeleverde onderdelen hebben de doos niet verlaten.
Het ruilen an sich is natuurlijk geen probleem MITS het ongeopend is, ik geef MM in dit geval dus echter volledig gelijk. De doos is immers geopend en deze kunnen ze dus niet meer als ''nieuw'' verkopen (ondanks dat de goederen niet gebruikt zijn). Het product is niet defect of heeft geen andere gebreken..

Wellicht in de toekomst handiger als je te samen met je vriendin een camera uitzoekt zodat zij precies weet wat zij kan verwachten.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door witte angora »

Sage. schreef:
RechtDoorZeee schreef:De camera was letterlijk niet langer dan 5 minuten uit de doos geweest, de overige meegeleverde onderdelen hebben de doos niet verlaten.
Het ruilen an sich is natuurlijk geen probleem MITS het ongeopend is, ik geef MM in dit geval dus echter volledig gelijk. De doos is immers geopend en deze kunnen ze dus niet meer als ''nieuw'' verkopen (ondanks dat de goederen niet gebruikt zijn). Het product is niet defect of heeft geen andere gebreken..

Wellicht in de toekomst handiger als je te samen met je vriendin een camera uitzoekt zodat zij precies weet wat zij kan verwachten.
Eens. Ik zou ook geen camera willen die door een ander uit de doos is gehaald en vervolgens is teruggebracht, zeker niet als er voor hetzelfde geld identieke dozen naast liggen die niet open zijn gemaakt.

En die 15 euro servicekosten, ik denk dat ze het bij MM een beetje zat aan het worden zijn, ze zijn iedere keer een hoop tijd en energie kwijt door dit gedoe. Logisch dat ze die kosten nu gaan door berekenen.

Verliezen ze klanten? Neuh, niet echt naar mijn mening, de enigen die wegblijven zijn degenen die zelden zeker van hun zaak zijn en de spullen na 'bezichtiging' alsnog terugbrengen. Daar verliezen ze niks aan, want ze verkochten toch al niks aan die categorie. Het enige wat ze verliezen is een hoop gedoe. :mrgreen:

Ik kan die nieuwe regels alleen maar omarmen.

MAXIEM

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door MAXIEM »

RechtDoorZeee

Om je naam recht te doen: koop in een winkel is koop en er is geen bedenktijd, tenzij anders is afgesproken. Met het voorstel van MM valt te leven en ze hoeven juridisch gezien deze regeling niet voorafgaande aan de koop aan de klant mee te delen.

Maxiem.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Jolijn »

De ene klant brengt iets echt helemaal ongebruikt retour, de ander niet. Dat hoeft niet altijd te zien zijn.
Tot de tweede koper problemen met iets krijgt en dan gaat steigeren.

Een tijdje terug is hier een discussie over geweest: iets zou niet voor de volle mep verkocht mogen worden, als het door een eerdere koper retour is gebracht. Maar de verkoper moet dan op de prijs inleveren.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... ilit=nieuw

MM heeft daar dus iets op bedacht. Op zich niet verkeerd, mits het betreffende artikel dan ook voor een lagere prijs wordt verkocht.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Dirkie »

Hulde en een pluim aan de MM. Zouden ze hier op het forum de klachten gelezen hebben over als nieuw verkochte teruggebrachte goederen?
En een tip voor TS: volgende keer je vriendin meenemen naar de MM. Laat haar ter plekke proberen welke ze goed vindt (= klein genoeg). Dan voorkom je een hoop problemen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door witte angora »

Hulde en een pluim aan de MM. Zouden ze hier op het forum de klachten gelezen hebben over als nieuw verkochte teruggebrachte goederen?
Hulde en pluim zijn ook niet weer nodig, naar mijn mening. Maar ik denk dat MM, net als veel andere bedrijven, zeker wel meeleest op het forum.

Ongetwijfeld zullen ze de klachten wel gelezen hebben. Maar ze zullen dan ongetwijfeld ook de (meerdere) berichten gelezen hebben: 'heb je iets gekocht bij MM, maar is het volgende week in de reclame, en daarmee goedkoper? Breng het terug, mag binnen 14 dagen, en haal een nieuwe uit de winkel voor de lagere prijs'. En dat kan dus nu niet meer. Kan wel, alleen, je krijgt 10% minder, en een rekening van 15 euro. En dan loont het niet meer.

Dit soort dingen zal zeker wel een rol gespeeld hebben, naast ook nog het feit dat het ongelimiteerd ruilen simpelweg een steeds grotere kostenpost voor het bedrijf is geworden.

Ik denk dat uiteindelijk 'de' consument in zijn eigen voet heeft geschoten, met al dat gehamer op de eigen rechten, de plichten van winkeliers, en het 'slim' interpreteren van de algemene voorwaarden om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En het zou me niks gaan verbazen als steeds meer winkels het 'recht' om te ruilen fiks gaan inperken.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:
Hulde en een pluim aan de MM. Zouden ze hier op het forum de klachten gelezen hebben over als nieuw verkochte teruggebrachte goederen?
Hulde en pluim zijn ook niet weer nodig, naar mijn mening. Maar ik denk dat MM, net als veel andere bedrijven, zeker wel meeleest op het forum.

Ongetwijfeld zullen ze de klachten wel gelezen hebben. Maar ze zullen dan ongetwijfeld ook de (meerdere) berichten gelezen hebben: 'heb je iets gekocht bij MM, maar is het volgende week in de reclame, en daarmee goedkoper? Breng het terug, mag binnen 14 dagen, en haal een nieuwe uit de winkel voor de lagere prijs'. En dat kan dus nu niet meer. Kan wel, alleen, je krijgt 10% minder, en een rekening van 15 euro. En dan loont het niet meer.

Dit soort dingen zal zeker wel een rol gespeeld hebben, naast ook nog het feit dat het ongelimiteerd ruilen simpelweg een steeds grotere kostenpost voor het bedrijf is geworden.

Ik denk dat uiteindelijk 'de' consument in zijn eigen voet heeft geschoten, met al dat gehamer op de eigen rechten, de plichten van winkeliers, en het 'slim' interpreteren van de algemene voorwaarden om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En het zou me niks gaan verbazen als steeds meer winkels het 'recht' om te ruilen fiks gaan inperken.
Als een artikel een paar dagen later goedkoper is, dan heb je feitelijk gewoon pech. Maar je zou langs de klanten service kunnen gaan en het verhaal uitleggen en dan zijn ze misschien wel bereid om het artikel retour te nemen tegen aanschafprijs en dit meteen weer aan je te verkopen tegen de korting prijs. Kun je altijd proberen. Overigens ging je eerste topic niet over deze vorm van iets terug brengen.
En ruilen is bij gewone winkels geen overigens 'recht' maar een gunst of coulance van de winkelier. Bij gewone winkels geldt de regel Koop is Koop. Als het andere is in principe coulance.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door BBCS »

henk51 schreef:TS wil niet ruilen maar geld terug.Hij had beter online kunnen kopen want dan had hij een bedenktijd gehad.
Koopt u een product op afstand? Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? Dan hebt u bijna altijd recht op een bedenktijd. Hieronder leest u daar meer over.

Wat is een bedenktijd?
De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn. Als u binnen de bedenktijd een product terugstuurt moet de verkoper u binnen dertig dagen terugbetalen
bron: consuwijzer

gr Henk
Ik ben daar op tegen.
De reden is dat mensen eerder na moeten denken met wat ze kopen.
Er zijn helaas nog teveel mensen die puur impulsief aankopen doen en dergelijke regels stimuleren dat eenmaal.

De een noemt dat klantvriendelijkheid, de ander noemt het dwaas.

Ik ben echt een voorstander van dat mensen beter nadenken voordat ze iets kopen of ze het werkelijk gebruiken kunnen.

Over de aanschafprijs: het moment van aankopen is gewoon het punt waarbij de prijsafspraak geldig is. Is het product een paar dagen later goedkoper: heeft de koper pech. Het is a-sociaal om het verschil terug te vragen.
Als het product duurder wordt, vinden de meeste mensen het echt niet kunnen dat de winkelier dan het verschil vraagt, waarom dient de winkelier dan wel het verschil terug te betalen als het product goedkoper is?

Koop je een product bij MediaMarkt en je ziet dat een product op dat moment bij BCC goedkoper is, behoor je het verschil bij MediaMarkt terug te vragen. Je hebt immers zaken gedaan met MediaMarkt en niet met BCC.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Emmy75 »

BBCS schreef:Ik ben daar op tegen.
Nee, voor een koop op afstand (waar henk aan refereert) ben ik daar niet op tegen. Een product welke in een webwinkel wordt aangeboden, kan niet op dezelfde wijze beoordeeld worden als een product in een winkel die je kunt oppakken en bekijken van alle kanten. De afmetingen van een camera staan er bijvoorbeeld wel bij maar eigenlijk moet men even voelen hoe het ding in de hand ligt.
BBCS schreef: Over de aanschafprijs: het moment van aankopen is gewoon het punt waarbij de prijsafspraak geldig is. Is het product een paar dagen later goedkoper: heeft de koper pech. Het is a-sociaal om het verschil terug te vragen.
Als het product duurder wordt, vinden de meeste mensen het echt niet kunnen dat de winkelier dan het verschil vraagt, waarom dient de winkelier dan wel het verschil terug te betalen als het product goedkoper is?
a-sociaal vind ik wat sterk geformuleerd. Persoonlijk vind ik dat een consument het netjes zou kunnen vragen. Het staat de winkelier immers vrij om nee te zeggen. Dan vind ik wel dat de consument dat nee zou moeten accepteren en geen hele discussie moet gaan voeren.

Ik moet nog zien dat een consument naar de winkel gaat hollen om meer geld te brengen als een product duurder is geworden. Begrijpelijk op zich en zelfs als de winkelier een foutje heeft gemaakt op het prijskaartje kan de consument eisen dat deze levert tegen die prijs mits er geen sprake is van een groot verschil oftewel kennelijke fout waarbij de consument had kunnen vermoeden dat dit niet juist is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door crazyme »

RechtDoorZeee schreef:Op Dinsdag 7 februari jl. ging ik terug naar de MediaMarkt om de camera terug te brengen. Dat kon, maar dan moest ik 10% van de totale waarde van de camera betalen aan MediaMarkt + 15 euro servicekosten. Dit omdat de camera niet meer als nieuw verkocht kan worden. Dit
Lijkt mij heel erg logisch, verpakking is open geweest. Geopende verpakkingen laat ik altijd liggen. Daar heeft iemand met zijn fikken in gezeten en ik weet niet waarom.
RechtDoorZeee schreef: Volgens de MediaMarkt medewerker hoeft MediaMarkt geen artikelen retour te nemen, dat zijn ze namelijk volgens de wet niet verplicht. Het feit dat ze een artikel terugnemen wordt als extra service bestempeld en de 10% + 15 euro is in het leven geroepen om de klant tegenmoet te komen.
Lees : dat doen ze niet omdat ze het verplicht zijn maar om van het gezeur af te zijn
RechtDoorZeee schreef: Tijdens de koop is mij nooit verteld dat er kosten zijn verbonden aan het feit als je de camera zou terug brengen. Noch door de meneer die mij heeft geholpen op de afdeling camera's noch door de kassière. Niets in woord of geschrift over de nieuwe regeltjes van MediaMarkt. Dat heb ik ook aan de Servicebalie kenbaar gemaakt. Mij werd toen verteld dat ik toen de algemene voorwaarden zou moeten raadplegen op de site van MediaMarkt alvorens ik tot koop overging, of ik moest zelf naar de voorwaarden vragen aan de medewerker die mij de camera verkocht heeft. Dit omdat MediaMarkt niet verplicht is om haar eigen regels die betrekking hebben op mijn aankoop aan mij kenbaar te maken.
Er is u waarschijnlijk ook niet verteld dat wanneer u het toestel laat vallen het kapot gaat.

Kortom: weer een klant die denkt dat hij bedonderd wordt terwijl hij zelf gewoon niet weet hoe de vork in de steel zit.
RechtDoorZeee schreef:'Ik ben toch niet gek'

Ik zeg niets ! :mrgreen:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef:Lijkt mij heel erg logisch, verpakking is open geweest. Geopende verpakkingen laat ik altijd liggen. Daar heeft iemand met zijn fikken in gezeten en ik weet niet waarom.
Het valt mij op dat niemand (inclusief ikzelf ik pak zelf ook nooit de voorste doos enz) graag de verpakkingen koopt waaraan zichtbaar is dat deze geopend is geweest of een apparaat dat eerst (ook al is het maar heel kort) gebruikt is geweest door een vorige koper. Terwijl er wel zoveel consumenten zijn die het maar normaal vinden dat alles wat in een winkel gekocht is onbeperkt teruggenomen zou moeten worden.

Dit is niet persoonlijk jegens crazyme bedoeld omdat ik dat bericht even quote, maar meer iets wat me zo invalt vanwege veel van dit soort topics en discussies.

@TS,
Ik sluit mij dan ook aan bij de rest waar de punten koop = koop en ruilen = gunst zijn aangehaald.

Het is wel opmerkelijk dat we eerst talloze topics hier voorbij hebben zien komen waar consumenten klagen dat ze een geruild product als nieuw kochten. Vervolgens is MM daar wat aan gaan doen en nu komen de volgende klachten weer voorbij. Oftewel het is niet goed of het deugt niet. Het blijft een lastig iets inderdaad.

Sja het was wel handiger geweest om eerst naar het ruilbeleid te informeren omdat u de aanschaf deed als cadeau voor iemand. Maarja da's mosterd na de maaltijd.

Heel misschien staat er nog ergens een deur op een klein kiertje. Op de site van de mm wordt bij het stukje over ruilen en retourneren met geen woord gerept over servicekosten en andere kosten bij ruiling. Wellicht kunt u zich daarop beroepen. https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket ... etcatid=71

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik vind het een rare regel. Zeg dan dat ruilen niet mag, ben je ook klaar.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sephora30 schreef:Ik vind het een rare regel. Zeg dan dat ruilen niet mag, ben je ook klaar.
Dat zou inderdaad een stuk duidelijker zijn en voorkomt ook een hele hoop discussie tussen klant en mm.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ruilen mag wel, maar vlgs bepaalde voorwaarden; die wel voor de koop duidelijk moeten zijn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: MediaMarkt - Ongebruikt artikel retour tegen betaling

Ongelezen bericht door sephora30 »

Vraag me af of je die 15 euro altijd moet betalen, dus bv ook als je iets van een tientje koopt.

Gesloten