LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Noise-cancelling koptelefoons getest

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Rem87
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2020 11:15

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Rem87 »

Een wat verlate reactie, wellicht, maar ik herken de ervaring zoals Entropy die beschrijft volledig. Afgelopen voorjaar een NC-hoofdtelefoon aangeschaft (tegen de klusburen, links, rechts, boven en onder) en al snel rare gehoorklachten ontwikkeld. Een heel hoge tinnitus, een vergrote gevoeligheid voor bepaalde tonen en geluiden die onder de noemer hyperacusis zouden kunnen vallen en natuurlijk de daarbij horende stress, omdat ik als professioneel musicus mijn oren wel echt nodig heb.
Na een paar weken naar de audicien gegaan voor een gehoortest, maar daaruit bleek dat er geen schade aan mijn oren was. Het tegenovergestelde, eerder: mijn gehoor loopt tien jaar achter op mijn werkelijke leeftijd. Geruststellend, maar de ellende hield er niet mee op. Ruim twee maanden nadat het gepiep en de overgevoeligheid begonnen was verdween het langzaam maar zeker en was mijn gehoor weer zijn normale gevoelige zelf.
Omdat ik alle mogelijke oorzaken wilde uitsluiten de hoofdtelefoon de tussenliggende maanden niet meer aangeraakt, maar omdat stress door de lockdown mij uiteindelijk de meest logische leek onlangs weer eens een podcast van een uur geluisterd met de hoofdtelefoon op - om ondanks de zoem van de afzuigkap geconcentreerd te kunnen luisteren. U raadt het al: de zelfde ellende begon acuut opnieuw. Exact de zelfde klachten en dat na een hele tijd zonder enige harde geluiden of wat dan ook.
Mijn idee is dat het niet zozeer het gehoor beschadigt, als wel de perceptie door het brein compleet in de war stuurt. Simpel gezegd: de eigen Noise Canceling-functie die wij allemaal in ons brein hebben raakt volledig van de leg en gaat geluiden anders (harder, scherper) registreren dan ze zijn.
Mocht Entropy dit lezen dan hoor ik graag van hem. Al was het maar om te weten of zijn piep uiteindelijk ook weer verdwenen is.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door 16again »

Rem87 schreef:
14 nov 2020 11:44
Mijn idee is dat het niet zozeer het gehoor beschadigt, als wel de perceptie door het brein compleet in de war stuurt. Simpel gezegd: de eigen Noise Canceling-functie die wij allemaal in ons brein hebben raakt volledig van de leg en gaat geluiden anders (harder, scherper) registreren dan ze zijn.
Klinkt als een goede verklaring.
Bij cancellation van op zich al niet schadelijke geluidsnivos blijft er in het oor nog minder geluid over, wat geen fysieke schade kan veroorzaken.

Rem87
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2020 11:15

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Rem87 »

Aanvullend: een andere theorie die mij aannemelijk in de blijkbaar nogal overgevoelige oren klinkt is dat de ANC-functie zorgt voor extra druk op het trommelvlies. Een effect vergelijkbaar met dat van tijdens de daling in een vliegtuig. Dit is een redelijk veel voorkomende klacht mbt deze hoofdtelefoons en kan leiden tot mildere of zwaardere symptomen van vliegtuigoor. Voor mij persoonlijk zou dat het continue klaren van de afgelopen paar dagen en eerder dit voorjaar verklaren.
Dat ANC in zichzelf niet schadelijk is lijkt me nog steeds buiten kijf staan, maar het zou wel fijn zijn als men voor dit soort effecten zou waarschuwen. Het mag dan hoogstwaarschijnlijk vanzelf weer overgaan, opnieuw een paar weken met het geluid als van een transformatortje in mijn oren en continue moeten klaren had ik liever vermeden.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door 16again »

Rem87 schreef:
14 nov 2020 17:56
Aanvullend: een andere theorie die mij aannemelijk in de blijkbaar nogal overgevoelige oren klinkt is dat de ANC-functie zorgt voor extra druk op het trommelvlies. Een effect vergelijkbaar met dat van tijdens de daling in een vliegtuig.
Hoogst onwaarschijnlijk. In vliegtuig is sprake van langzaam veranderende druk.
Dergelijke wijzigingen zitten in frequentie onder de 1 Hz, een frequentiebereik waar noise canceling juist helemaal niets meer doet.

Rosh84
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2021 16:22

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Rosh84 »

Na een tijdje zoeken op meerdere websites dook ik op dit topic. Daarom even geregistreerd en ook mijn verhaal hieronder beschreven. Hopelijk geeft het mensen die hetzelfde (hebben) ervaren enigzins rust of perspectief. Mij hebben de verhalen van Entropy en Rem87 mij wat rust gegeven en wellicht heeft dat bijgedragen aan het herstel.

De reactie vanaf mijn kant. Zelfde probleem ondervonden als Entropy en Rem87 beschrijven. Na kort gebruik van de nieuwe Sony wh-1000xm4 een hele hoge frequentie die daarna 24/7 aanwezig was.

Ik denk dat ik de headset maximaal een uur of 5 in een periode van 1 week heb gebruikt. Een week later begon ik een paar keer in de avond een hoge frequentie te horen die na een tijd weg ging. Maar dat werd in de dagen erna vaker en erger. Tot een moment (ik gok 5 dagen later) dit geluid constant aanwezig was. Zo erg dat inslapen moeilijk werd en ik er 's nachts wakker van werd.

Ik heb de headset teruggestuurd en het is nu een maand na dato. De frequentie gaat langszaamaan weg en is lang niet meer 24/7 aanwezig. Als ik heel bewust het geluid ga opzoeken komt het nu terug, maar het is al stukken minder.

Waasijie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2021 22:51

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Waasijie »

Hallo
Ik herken het ook. Al jaren heb ik de QC35 van Bose, altijd groot fan van geweest. Vaak muziek of gewoon niks. De afgelopen maanden had ik hem zo vaak op, dat ik er praktisch mee opstond en hem pas afdeed als ik ging slapen. Misschien is dat wat overdreven, ik had hem sommige in ieder geval wel vaker op dan af. Hij zit lekker en is nooit 'aanwezig', daarnaast koppelt die met de Bluetooth zo makkelijk aan pc en telefoon dat afdoen meer moeite kost dan ophouden.

Sinds een week hoor ik nu ook een constante piep en gebruik ik hem niet meer. Ik ben er erg van geschrokken en wat mij betreft mag er wel een bijsluiter bij NC koptelefoons geleverd worden!

Standaard staat de noice canceling aan, ik maakte mij er nooit zorgen om. Dit terwijl ik bij evenementen wel oordopjes indoe om juist m'n gehoor te beschermen. De koptelefoon had ik overigens altijd op de zachtste of bijna zachtste stand dus daar ligt het zeker niet aan. Ik zit afgelopen maanden nagenoeg alleen maar thuis met weinig geluid van buitenaf, daar ligt het ook niet aan. Enige denkbare is misschien combinatie met stress, maar eigenlijk valt dat erg mee.

Al gebruik ik hem al jaren en heb ik er nooit last van gehad, als ik had geweten dat NC tinnitus kan veroorzaken was ik er wel voorzichtiger mee geweest. Hopelijk gaat de piep binnenkort weg..

Waasijie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2021 22:51

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Waasijie »

Aanvullend op mijn bericht net, ik herinner mij nog van een paar weken geleden (laatste week/weken dat ik hem droeg) dat ik een paar keer dacht, terwijl ik hem op had, 'staat ie nou aan of niet'? En vervolgens de notice canceling aan en uit zette om het te testen. Ik was al zo gewend geraakt aan de NC-'ruis' dat m'n hersenen dat geluid blijkbaar al tegen-filterde waardoor ik het zelf niet meer hoorde.

Klinkt misschien raar en niet als een aanvullend bericht, maar ik bedoel het als signaal voor anderen: als je koptelefoon te comfortabel begint te zitten, is het misschien eens tijd hem even niet te gebruiken (of in ieder geval de NC-functie ervan uit te zetten). Of is het misschien al te laat en heb je de week erna piepende oren. :)

Gesloten