LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oliespetters op sensor Nikon D7000

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

Foto Klein komt zijn verplichting om een goed produkt te leveren niet na
18-01-2011 kocht ik bij Foto Klein in Rotterdam een Nikon D7000 camera.
Zomer 2012 liet ik een serie afdrukken maken en toen bleek dat er spetters op de foto’s , die met kerst 2011 gemaakt zijn, zaten.
De camera is dan 11 mnd., dus nog in de garantie.

Volgens mij waren het oliespetters, maar nee volgens de “deskundigen” was het stof
Dat blaas je toch zo weg denk ik dan.
Ik heb de camera juli 2012 bij Foto Klein gebracht, {{ de camera is dan nog in de garantie}}
heeft de sensor “schoon” gemaakt, maar enkele maanden later zitten er weer spetters op de foto’s
November 2012 weer naar Foto Klein een medewerker meende dat het geen stof , maar oliespetters zijn. {{Camera zit nog steeds in de garantie tot 18-01-2013}}
“Dan moet de camera naar NSP = (Nikon Service Point) in Beverwijk.
Daar is de camera nu zes keer geweest en als hij terugkomt zitten er nog steeds spetters op de opnames.
Zelfs de testfoto’s die bij NSP gemaakt zijn zitten nog vol met spetters.
Ik heb Foto Klein hierover geïnformeerd , aanvankelijk wilde hij wel in samenwerking met NSP een oplossing zoeken, maar NSP legt terecht de verantwoordelijkheid bij Klein, Klein is de leverancier, daar heb ik een overeenkomst mee.
Foto Klein schrijft nu:
“Een camera die na 3 jaar een mankement vertoont, heeft geen recht meer op een kosteloos herstel of vervanging. Er is Europees vastgesteld dat er een economische levensduur voor camera's is vast gesteld op 3 jaar. Na deze periode kunt u geen beroep meer doen op een kosteloos herstel of vervanging.”

Tot nu toe heb ik geen enkel voorstel gezien om het probleem op te lossen.

In overleg met een juridisch adviseur heb ik Foto Klein per aangetekende brief laten weten dat ik de koop wil ontbinden.
Die brief is nu vier weken geleden verzonden, maar geen enkel reactie van Foto Klein.


Voor garantie is Foto Klein op vakantie
Bijlagen
moezel DSC_4646.jpg
zo heb ik er nog een paar honderd
(99.02 KiB) 6791 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door newmikey »

Oliespetters op de sensor zijn helaas géén uitzondering tegenwoordig. De D7000 heeft daar een flinke portie van meegekregen en heeft een behoorlijke historie. Gelukkig zijn ze makkelijk weg te krijgen met sensor swabs en de bijbehorende vloeistof die bij elke goede fotozaak te krijgen zijn. Je kunt het ook laten doen voor een klein bedrag en er zijn verschillende bedrijfjes die dit keurig doen terwijl je wacht. Of ik dit als een "mankement" zou beoordelen? Het is vervelend maar bijna onvermijdelijk dat het af en toe terugkomt. Nikon heeft het, Canon heeft het, iedereen heeft er wel last van.

Je kunt uiteraard proberen de koop te ontbinden maar dat lijkt me een zeer drastische methode en enigzins overkill eigenlijk.

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

Nou, gemakkelijk weg te krijgen??

NSP heeft het al zes geprobeerd en als hij dan terug komt zitten de spetters er nog op

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Als het op desensor zit,moeilijk zef weg te krijgen( wij bij allebei onze camera,s gehad)canon,ze hebben het allemaal,volgens mij valt dit niet onder garantie...

Waar je op kan letten,ons verteld torn,als je je lens eraf haalt en er weer op zet dit zo stof vrij mogelijk te doen,dus schone ruimte,niet buiten zowel( bv wisselen van lens) uit de wind,bv zand etc..

Op gegeven moment had ik het weer klein vlekje,elk blauwe lucht foto zag ik het,ander niet irritant..

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

@rozemarijntje,
Ik heb het over schoonmaken door Foto Klein en NSP (Nikon Service Point) in Beverwijk en het objectief 16-85 gaat er nooit af, ik heb maar een objectief.
De foto is niet gemaakt met een f22, maar hooguit f11 a f13 niet van een blauwe lucht, maar een rivier (de Moezel)
zelfs op een grijze asfaltweg zijn ze irritant zichtbaar.
Laatst gewijzigd door julier op 12 feb 2015 11:02, 5 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door bprosman »

Standaard riedeltje, aangetekende brief, beroepen op non-conformiteit van het product en evt rechtsbijstand inschakelen.
“Een camera die na 3 jaar een mankement vertoont
Camera vertoonde het mankement ruim binnen de garantieperiode en is nooit opgelost.

Casanova56
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2015 18:04

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door Casanova56 »

Zoals ik lees in dit geval van oliespetters, was dit al aan de hand in de garantieperiode.
Volgens mij behoort firma Klein als verkopende partij te zorgen, dat die een goed werkend product levert.
NPS de onderhoudsdafdeling van Nikon is hier dus ook NIET in staat om de klachten van oliespetters op te lossen.
Dan is hier voor maar EEN oplossing, Nikon moet dan zijn verantwoordelijkheid nemen en de persoon van die Nikon D7000 gewoon een nieuwe body geven, met inname van de body met oliespetters.

Ja, hier ff een Offtic gevalletje.
Tijdje terug kreeg Nikon een objectief aangeboden om te repareren.
De reparatie was veel duurder als een tweedehands van dezelfde objectief op Marktplaats.
Reparatie was uitgevoerd, alleen de klacht was er nog steeds, weet niet wat de afspraak was tussen de eigenaar en Nikon.
Objectief werd weer aangeboden, omdat de klacht NIET was verholpen.
De betreffende persoon kreeg toen daarna een nieuwe objectief thuis gestuurd van Nikon uit coulance.
Hierbij is dus bewezen dat NPS NIET altijd in staat is om een klacht op te lossen met reparatie.

Ja, ik heb dus ook een Nikon D7000 van een fotomaatje van me overgenomen en heb tot nu toe geen problemen gehad met mijn Nikon D7000, de teller sta nu al boven de 7500 kliks, waarvan ik vanaf oktober 2013 nu al 4300 kliks.
2x Per jaar krijg die Nikon D7000 een GRATIS clean & check beurt bij een fotozaak.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Om heel eerlijk te zijn,fotoklein vind ik een kl.ote zaak...zacht uitgedrukt.
Vermijd het...echt..

Maar heb je nikon zelf al paar keer gestalkt??
Zodat hij terug kan in garantie ( coulance)

Heb je al gegoogled of jou type camera met lens...dit niet al vaker voor gekomen is?hoe meer klachten van me sen je kan aantonen hoe beter..

Ja,ik bedoelde ik had het met de blauwe lucht,mensen zaten het niet ik wel,superiiritant,je blijft je storen.

Of het nou een rivier is of lucht irritant...

Off topic wij hadden camera de sluiter kapot,bleek produktiefout te zijn,uit coulance gerepareerd,,
Daarom zeg ik kijk eens of je meer kan vinden..
Forum van zoom???

Oke maar 1 objectief( had gekund meerdere)

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »


julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

Aan allen die de afgelopen maanden hebben meegedacht, goede en minder goede adviezen hebben gegeven kan ik melden dat Foto Klein niets , maar dan ook helemaal niets heeft bijgedragen aan het oplossen van het probleem.
Foto Klein liet mij in de steek, verzon telkens weer een nieuwe smoes om onder de garantieclaim uit te komen, maar gelukkig heeft Nikon Nederland het probleem nu opgelost.
In de week voor Pasen heb ik een nieuwe Nikon D7000 van Nikon Nederland gekregen.
Daarmee werd Foto Klein als prutser te kijk gezet.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, dat is goed nieuws. Hopen dat de nieuwe camera dit euvel bespaart blijft.

Heb je Nikon Nederland rechtstreeks aangeschreven dan?

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

@ witte angora,
Ja,Nikon Nederland heeft een nieuwe camera geleverd.
De camera is twee keer bij Klein en zes keer bij NSP in Beverwijk geweest.
Klein berekent wel kosten ook in de garantie periode, ja want het is stof zegt Klein en dat valt niet onder de garantie, terwijl iedereen kan zien dat het oliespetters zijn., die foto klein en NSP er niet afkregen, zie https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5&t=153607


Eigenlijk had Foto Klein het probleem moeten oplossen, maar die heeft vierjaar lang de andere kant opgekeken en heeft geen enkele bijdrage geleverd aan de oplossing.
Foto Klein is zelfs niet aangesloten bij een geschillencommissie, wel bij de thuiswinkel, maar als je een produkt in de winkel koopt dan heb je het nakijken , ook als de storing zich voordoet in de garantie periode.
"Voor Service of garantie moet je bij Foto Klein niet zijn".

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

Op verzoek van Leon Obers, zie Nikon Forum http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3&start=30

een foto gemaakt toen de camera 11 mnd. oud was .
Bijlagen
DSC1866 26-12-2011.jpg
(184.8 KiB) 1738 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

En de eerste foto na de schoonmaakaktie door foto Klein.
Bijlagen
20120824 DSC_3575 1 mnd na schoonmaak Klein.jpg
gemmakt direct na de schoonmaakactie door Foto Klein
(220.95 KiB) 1737 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

Op 06-05-2015 schreef ik: "In de week voor Pasen 2015 heb ik een nieuwe Nikon D7000 van Nikon Nederland gekregen. "
(De oude Nikon D7000 was minder dan waardeloos.)
Maar helaas, op een van de eerste foto's die ik ermee maakte DSC 005 constateerde ik al een drietal spetters en dat is de afgelopen maanden alleen maar erger geworden. is nu het zelfde als bij mijn vorige Nikon D7000, feitelijk nog erger want nu staat de teller pas op DSC 0887 .

Nikon NL adviseerde mij de camera naar het Nikon servicepunt in Beverwijk te sturen, maar dat is zinloos. Mijn vorige camera is er 6 keer geweest om de sensor te laten reinigen zonder enig resultaat.
Ik las op internet dat alleen Chipclean een stofarme /vrije ruimte heeft om sensoren professioneel te reinigen, dan is meteen duidelijk waarom Nikon in Beverwijk geen sensoren kan reinigen, tenminste niet van een Nikon D7000.
Het stof zat er nog op, nog voor dat ze de camera terug stuurden. (foto's als bewijs heb ik nog)

Inmiddels ligt de camera in de kast op de zolder in een plastic tas en wordt niet meer gebruikt, elke keer met foto's thuis komen met spetters, daar heb ik geen zin meer in, dan is voor mij de lol eraf.
Ik heb geen zin meer om uren lang bezig te zijn om de foto's een beetje toonbaar te maken.

Ik heb een Samsung S7 edge smartphone gekocht en daar maak ik prima foto's en vooral films mee, in ieder geval zijn ze brandschoon en prima voor afdrukken van 13 x18 cm
Ik neem nu de tijd om een nieuwe spiegelreflex cg een systeemcamera te zoeken, voorlopig blijf ik wel met mijn Samsung S7 edge fotograferen.
Ik heb geen behoefte meer om de Nikon D7000 mee te nemen. Lenzen en flitser zet ik t.z.t. op marktplaats en de body breng ik naar de kringloopwinkel.
Dit kwam ik ook nog even tegen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=54001
Laatst gewijzigd door julier op 02 aug 2016 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik wilde je verwijzen naar onderstaand topic op het NCN-forum, maar... daar ben je genoegzaam bekend, zie ik. En vast niet naar tevredenheid...

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p780679

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door newmikey »

Fijn dat u even linkt naar het Nikonforum want daar kunnen we ook het volgende lezen:
Voor de verdere rest gaat er totaal niets van jezelf uit, biedt je geen enkele bijdrage op onderwerpen waar andere mensen weer iets mee kunnen op dit forum als zij onderwerpen te berde brengen. Je toont geen enkele belangstelling voor hetgeen hier op het forum gebeurt. Je neemt alleen tot je wat jezelf nodig hebt, maar zelf geef je helemaal niets. Eenrichtingsverkeer. Past wat dat betreft ook keurig netjes in het straatje bij iemand die na vier jaar koste wat kost nog eens een nieuwe camera gaat claimen bij Nikon, waarvan de redenen in ieder geval zeer twijfelachtig zijn.
Uit de rest van de discussie blijkt ook dat uw verhaal hier op het Radar forum met een aantal korrels zout moet worden genomen. U heeft vast van een camera in een mobieltje meer plezier.

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door julier »

@ Moneyman
Jij hebt ook al verstand van elektrische fietsen lees ik!
Maar waar ging het nu over ? juist ja over een vervuilde sensor van een NIKON D7000 , die 6 keer door NSP is "schoongemaakt" zonder enig resultaat, maar een nikonfiel wil niet horen/lezen dat een Nikon product niet deugt en begint dan over iets anders (of ik tevreden ben over wat er een onbenul geschreven is, om de aandacht af te leiden.

@ newmikey nou dat telefoontje (S7) filmt beter dan die Nikon D7000. Geen hinderlijke bijgeluiden van de AF en geen spetters op de opname en het apparaat past in mijn broekzak.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door Moneyman »

julier schreef:@ Moneyman
Jij hebt ook al verstand van elektrische fietsen lees ik!
Je wilt het niet weten, ikmben van alle markten thuis :mrgreen:
julier schreef:Geen hinderlijke bijgeluiden van de AF en geen spetters op de opname en het apparaat past in mijn broekzak.
Tsja. Twee van de drie zaken zijn producteigenschappen. Daar kies je toch bewust voor, of verdiep je je niet in je aankopen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oliespetters op sensor Nikon D7000

Ongelezen bericht door witte angora »

julier schreef:@ newmikey nou dat telefoontje (S7) filmt beter dan die Nikon D7000. Geen hinderlijke bijgeluiden van de AF en geen spetters op de opname en het apparaat past in mijn broekzak.
Dan zou ik zeggen: verpats je D7000 aan een liefhebber en ga verder met je foontje. Sterker nog: met je foontje kun je ook nog eens bellen, dat kan met de D7000 ook al niet. Dus wat houdt je tegen?

Gesloten