LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plasma of LCD?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

jor schreef:Dit vond ik inderdaad op hun site al blijft het vreemd dat retailers als Plasmadiscounters/BCC er nog niet van op de hoogte zijn/waren.En het is natuurlijk pas ingegaan, maar je hebt een goed punt!
En voor producten aangeschaft voor 1 juli 2009 gedurende een periode van 12 maanden vanaf de aankoopdatum. Producten aangeschaft vanaf 1 juli 2009 geldt een periode van 24 maanden vanaf de aankoopdatum.
Bedankt voor de les. :wink:
graag gedaan :D :D

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Bericht Re: Plasma of LCD?
Dit vond ik inderdaad op hun site al blijft het vreemd dat retailers als Plasmadiscounters/BCC er nog niet van op de hoogte zijn/waren.En het is natuurlijk pas ingegaan, maar je hebt een goed punt!
BCC geeft al een hele tijd minimaal 2 jaar garantie op alles wat ze verkopen

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

Ouwe aap schreef:BCC geeft al een hele tijd minimaal 2 jaar garantie op alles wat ze verkopen
Ehh. Nee, althans geen handelsgarantie. Op hun site heeft de BCC het over de wettelijke garantie:
Wettelijke garantie

Dit is de garantie die u als consument altijd heeft wanneer u een product aanschaft. U heeft wettelijk gezien altijd recht op een goed werkend product dat beantwoordt aan de koopovereenkomst die met u is gesloten.

Fabrieksgarantie

De fabrikant kan zelf ook garantie geven op een product. Dit zijn meestal specifieke service voorwaarden van de fabrikant bij een product. Deze gelden meestal voor 1 of 2 jaar en kunt u nalezen in de toelichting van de fabrikant.

Recht op een goed product

Wanneer u een product koopt, heeft u altijd recht op een product van goede kwaliteit, dat geschikt is voor normaal gebruik. Het merk, de prijs en de toelichting van uw verkoopadviseur en de reclame-uitingen van de fabrikant bepalen wat u van uw aankoop mag verwachten.

Vertoont een product nadat u het gekocht heeft binnen 6 maanden een defect, dan hoeft u niet te bewijzen dat het product bij aankoop niet in orde was. Na 6 maanden dient u dit wel te bewijzen.

<knip>
Aan het einde van dat bericht schrijven ze tenslotte het volgende:
Het Service Plus pakket van BCC
Wanneer een defect zich voordoet geeft de wettelijke garantie niet altijd de zekerheid die u graag zou willen hebben. Daarom biedt BCC u het Service Plus pakket.
http://www.bcc.nl/info/wettelijke-garantie
Ze geven dus alleen maar aan wat de wettelijke garantie min of meer inhoudt en 'adviseren' een uitgebreide handelsgarantie aan te schaffen.

jokesk
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:30

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door jokesk »

Alleen al uit milieu-overwegingen zou ik geen plasmascherm nemen.
Deze schermen gebruiken namelijk veel meer ernergie dan de LCD scheremn.
Er zijn trouwens nu ook al LEDschermen. Die zien er ook prachtig uit. Nadeel.... nu nog helaas nogal prijzig :(

stofzuigertje

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Advies;

bereken naast de aankoop ook voor elke tv het stroomverbruik!
zowel stand by als tijdens kijken over Uw gemiddelde gebruik over 10 jaar!

Dan ziet U of een iets duurdere die zuinig is zoals de Led TV rendabel is.
Plasma is niet duurder bij gelijkwaardige, maar omdat het meestal oudere modellen zijn zullen ze hoger verbruik hebben.
2 jaar terug was dit hetzelfde maar gezien de omzet zullen de LCD nu een voorsprong opbouwen.

Dus reken uit wat deze over 10 jaar gaat kosten en beslis dan pas!

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Willem, leuk dat je citeert, maar nu laat je precies het middelste gedeelte weg waar het om gaat :
Mijn product werkt niet goed. Wanneer heb ik volgens de wet recht op herstel of vervanging?

De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar..
Waarom doe je dat ?

Wettelijke garantie, handelsgarantie, het zal de consument worst zijn hoe je het noemt, het gaat erom dat de consument minimaal 2 jaar garantie heeft en ook krijgt, dat weet ik uit eigen ervaring.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

Het wordt nogal off-topic. Maar goed, je stelt mij tenslotte een vraag.
Ouwe aap schreef:Willem, leuk dat je citeert, maar nu laat je precies het middelste gedeelte weg waar het om gaat :
Mijn product werkt niet goed. Wanneer heb ik volgens de wet recht op herstel of vervanging?

De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar..
Waarom doe je dat ?
Omdat het bericht anders onnodig lang wordt. Het middelste gedeelte is immers ook alleen maar een gedeeltelijke beschrijving van de wettelijke garantie.
Wettelijke garantie, handelsgarantie, het zal de consument worst zijn hoe je het noemt, het gaat erom dat de consument minimaal 2 jaar garantie heeft en ook krijgt, dat weet ik uit eigen ervaring.
Jij schreef: "BCC geeft al een hele tijd minimaal 2 jaar garantie op alles wat ze verkopen"
Het lijkt dan net alsof BCC 'meer doet' dan de concurrentie. Dat klopt niet, iedere winkelier dient zich aan de wettelijke garantie te houden. Bovendien is er nogal een verschil tussen de wettelijke garantie en de handelsgarantie. Bij bijvoorbeeld 2 jaar handelsgarantie ligt de bewijslast die volledige 2 jaar bij de verkoper. Bij de wettelijke garantie gaat na 6 maanden de bewijslast over het ontstaan van het defect van de verkoper over op de koper. Nogal een verschil. BCC geeft niet standaard 2 jaar handelsgarantie.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Het lijkt dan net alsof BCC 'meer doet' dan de concurrentie. Dat klopt niet, iedere winkelier dient zich aan de wettelijke garantie te houden.
Klopt, maar dat doe ze niet, zie de ellenlange discussies in de ontelbare topics hier. En dat is dus inderdaad wat ze wel meer doen, simpelweg zich aan de wet en de regels houden.
Bij bijvoorbeeld 2 jaar handelsgarantie ligt de bewijslast die volledige 2 jaar bij de verkoper. Bij de wettelijke garantie gaat na 6 maanden de bewijslast over het ontstaan van het defect van de verkoper over op de koper. Nogal een verschil. BCC geeft niet standaard 2 jaar handelsgarantie.
Dat doen ze in de praktijk wel. Maar ze willen zich logischerwijze wel indekken tegen figuren die wat minder eerlijk zijn zeg maar. En geloof me, die zijn er, talloos

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

@Ouwe aap.
Oké dat is dan duidelijk; de BCC geeft niet standaard 2 jaar handelsgarantie. Ze verkopen die wel. Ook bij de BCC zijn er wel eens problemen hoor. Hier zomaar even twee voorbeelden:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 60&t=74193

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=69779

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Wauw, sterk punt. Behalve dat geen van beiden je verhaal onderbouwt.

Maar natuurlijk heb je overal wel problemen. Zo zul je hier ieder merk en winkelier tegen komen. Alleen de 1 net iets vaker dan de ander.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

Wauw, sterk punt. Behalve dat geen van beiden je verhaal onderbouwt.
Waarom niet?

Ik wil best met je verder discussiëren over de garanties van BCC. Maar dan kun je beter een nieuw onderwerp starten. Dit wordt véél te off-topic. Het hoort hier immers te gaan over verschillen tussen plasma en LCD tv's.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Omdat de 1 over voorwaarden gaan, niet over de termijn en de ander is zo ontzettend vaag dat niemand die serieus neemt.

Maar je hebt gelijk. On topic maar weer. Plasma is uitstervend denk ik...

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

Oké, je wil blijkbaar hier verder gaan. De moderators grijpen wel in wanneer dit niet gewenst is. Toch? :wink:
Ouwe aap schreef:Omdat de 1 over voorwaarden gaan, niet over de termijn en de ander is zo ontzettend vaag dat niemand die serieus neemt.
Een quote uit de eerste link:
Hij vroeg naderhand ook welk merk het was omdat verschillende merken verschillende beleiden voerden op het gebied van Pixels. Het is een Samsung LCD Tv en de jongeman vertelde mij dat dit geen probleem was.
Een quote uit de tweede link:
wij weer terug naar Bcc en daar snapten ze het ook niet , maar oke de dvd weer terug naar de fabriek en pas na 3 weken belt Bcc met de mededeling dat ze niet wisten hoe het probleem opgelost kon worden.
In beide gevallen laat de BCC het 'afhangen' van de fabrikant. Dat is niet 'in lijn' met de wettelijke garantie...

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Oké, je wil blijkbaar hier verder gaan.
Nee dat wil ik niet. Alleen we waren al of topic en jij wil nog verder afdwalen. Ik wilde alleen even iets recht zetten, namelijk dat BCC wel gewoon die 2 jaar hanteert.
Jij probeert een discussie los te weken over het feit of dode pixels onder garantie vallen en hoeveel. Nou, ik weet het niet en het boeit mij niet, dus geen discussie hierover wat mij betreft.
Verder citeer je weer iets onvolledig waardoor weer een verkeerde indruk ontstaat :
wij weer terug naar Bcc en daar snapten ze het ook niet , maar oke de dvd weer terug naar de fabriek en pas na 3 weken belt Bcc met de mededeling dat ze niet wisten hoe het probleem opgelost kon worden.
Bcc stelde voor om een ander dvd recorder uit te zoeken. Ik zei oké ik wil dan een vergelijkbare met die mogelijkheden die ik wilde bij de vorige die ik uitgezocht had, maar die was wel iets duurder, dat kostte mij nog eens € 75 extra .
Prima opgelost lijkt mij. Het feit dat die man een duurdere wil is zijn "probleem" en heeft niets met slechte service te maken en BCC laat het hier al helemaal niet afhangen van de fabrikant zoals jij beweert.

Maar wederom terug on topic, plasma wordt het niet denk ik :roll:

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

Ouwe aap schreef:
Nee dat wil ik niet. Alleen we waren al of topic en jij wil nog verder afdwalen.
Afdwalen waar naartoe? Ik wil alleen maar jouw ongenuanceerde opmerking corrigeren. En wel deze:
"BCC geeft al een hele tijd minimaal 2 jaar garantie op alles wat ze verkopen"

Dat klopt gewoon niet. Nogmaals, het lijkt dan net alsof BCC meer doet dan de concurrentie. Wellicht een beetje flauw, maar om het e.e.a. duidelijker te maken: Jij zegt hier eigenlijk dat de BCC óók 2 jaar garantie geeft op bijvoorbeeld gewone duracell batterijen.
Ik wilde alleen even iets recht zetten, namelijk dat BCC wel gewoon die 2 jaar hanteert.
Dat kun je alleen maar zeggen als je zelf bij de BCC werkt; anders kun je dat niet weten... :wink: En ik zet vervolgens weer 'recht' dat dat niet waar is. In tegenstelling tot jou onderbouwd met bewijs d.m.v. 2 url's. Als die voorbeelden (het waren de 2 meest recente topics over de BCC op Trosradar) jou niet bevallen zoek ik er nog wel een paar op. Je zegt het maar.
Jij probeert een discussie los te weken over het feit of dode pixels onder garantie vallen en hoeveel.
Nee hoor, hoe kom je daar nu bij. Ik geef alleen maar aan dat er ook bij BCC wel eens problemen zijn m.b.t. garantie. Jij zei tenslotte dat de BCC altijd 2 jaar garantie geeft. Je zei dat zonder enig voorbehoud. Als de BCC echt standaard 2 jaar garantie zou geven, is het niet relevant van welke fabrikant de TV afkomt en wat het beleid van die fabrikant is m.b.t. dode pixels...

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Helicon »

Voor alle twijfelaars.

Ik heb nu ruim 3 jaar een 50 inch (125 cm) plasma TV van Panasonic en ben hier zeer tevreden over. Mijn kinderen hebben onlangs beiden een 107 cm ook van Panasonic aangeschaft en zijn uitermate tevreden. Ook hier zie je in die korte tijd alweer vooruitgang in beeldkwaliteit. De schittering van de schermen valt in de praktijk reuze mee. De zwarting is naar mijn mening ook nog steeds beter dan de lcd.

Over de energieverschillen zou ik mij niet te druk maken. Terecht wijzen enkele forumleden op de verschillen in gebruik bij lichte en donkere beelden. Ja, de plasma geeft warmte af, maar dat scheelt in de koude periode ook weer in stookkosten en in de zomermaanden kijk je minder lang en je merkt het nauwelijks.

Sommige leden wijzen op milieu-aspekten, mergens lees je dat de vloeibare kristallen die in lcd-schermen gebruikt worden zeer giftig zijn.

Ook de opmerking ten aanzien van de sterkere schermen van plasma's in relatie tot kinderen zijn terecht en iets om rekening mee te houden.

Over de levensduur zwijgen ook veel mensen. Wel bekend is dat plasmaschermen technisch gezien gemakkelijk 30 jaar mee kunnen maar over de levensduur van de lamp achter de lcd's lees je niets. Maar ook hier geldt dat de tijd niet stilstaat. Oleds zullen de lcd's en uiteindelijk de plasma's gaan vervangen, maar zijn verhoudingsgewijs nog duur.

Over het algemeen geldt dat grote schermen eigenlijk nog steeds het beste met plasma-technologie zijn te maken.

Bij de aanschaf moet je je niet niet laten misleiden door de instellingen van de winkelier. Vraag om de afstandsbediening en ga spelen met de instelmogelijkheden en kijk welk beeld het je beste bevalt. De traagheid van lcd'schermen is vandaag de dag minimaal. Een lid sprak over enkele miliseconden hetgeen juist is, maar de verversingssneldheid is tegenwoordig kleiner dan 8 msec en dan merk je een aantal msec meer zeer snel.

De kijkhoek was vroeger ook een probleem bij lcd's, maar is intussen bijna 180 graden.

De technische levensduur hangt vaak van veel factoren af. Een soldeerverbinding van een plasma of lcd kan even slecht zijn. Ook een Mercedes heeft wel eens een technisch probleem.

Kortom, kijk gewoon wat je aanspreekt en naar je financiele mogelijkheden van nu en niet pas over 10 jaar. Intussen kan er technologisch en in je leven van alles gebeuren.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Afdwalen waar naartoe?
Naar een discussie over voorwaarden, niet over de termijn waar ik het over had.
Ik wil alleen maar jouw ongenuanceerde opmerking corrigeren.
Niet ongenuanceerd, gewoon een feit, is dus ook niet te corrigeren.
Dat klopt gewoon niet. Nogmaals, het lijkt dan net alsof BCC meer doet dan de concurrentie.
Heb ik reeds toegelicht.
Wellicht een beetje flauw, maar om het e.e.a. duidelijker te maken: Jij zegt hier eigenlijk dat de BCC óók 2 jaar garantie geeft op bijvoorbeeld gewone duracell batterijen.
Niet een beetje maar heel erg. En inderdaad, ook op Duracell batterijen zal garantie gegeven worden. Uit deze opmerking blijkt dat je toch niet zoveel over garantie weet als je zelf denkt.
Dat kun je alleen maar zeggen als je zelf bij de BCC werkt
Regelrechte onzin, onderbouw die stelling eens.
En ik zet vervolgens weer 'recht' dat dat niet waar is.
Welles nietus wellus nietus
In tegenstelling tot jou onderbouwd met bewijs d.m.v. 2 url's.
Je zegt iets te onderbouwen maar doet dat totaal niet. Je onderbouwt namelijk alleen iets over voorwaarden, aangezien je daar geen stelling over genomen hebt (we hadden het over een termijn) is het dus geen onderbouwing.
Als die voorbeelden (het waren de 2 meest recente topics over de BCC op Trosradar) jou niet bevallen zoek ik er nog wel een paar op. Je zegt het maar.
Als jij daar gelukkig van wordt moet je dat zeker doen. Van mij hoeft het niet, ik heb al gezegd dat ik geen discussie ga voeren over voorwaarden zoals dode pixels.
Nee hoor, hoe kom je daar nu bij. Ik geef alleen maar aan dat er ook bij BCC wel eens problemen zijn m.b.t. garantie.
Heb ik nooit ontkend en sterker nog, uiteraard zijn die problemen er. Die vind je overal, elke winkel en ieder merk zul je terug vinden in dit forum.
Jij zei tenslotte dat de BCC altijd 2 jaar garantie geeft. Je zei dat zonder enig voorbehoud. Als de BCC echt standaard 2 jaar garantie zou geven, is het niet relevant van welke fabrikant de TV afkomt en wat het beleid van die fabrikant is m.b.t. dode pixels...
Ik zei dat BCC minimaal 2 jaar garantie geeft. Ik had het duidelijk over de termijn, of verwacht je werkelijk dat ik alle voorwaarden erbij had moeten vermelden ? Je mag je TV niet laten vallen, giet er geen water in, zet 'm niet onder hoogspanning.....heb je nog even ???? Nou, ik niet vriend.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door WillemV »

Ouwe aap schreef:Ik zei dat BCC minimaal 2 jaar garantie geeft.
Nee, dat zei je niet. Je zei:
"BCC geeft al een hele tijd minimaal 2 jaar garantie op alles wat ze verkopen"

Op alles... Afgezien van de wettelijke garantie is dat gewoon niet waar. Ook niet bij Duracell batterijen.

Je hangt nu een heel verhaal op van dat ik jou ergens toe probeer uit te lokken. Of dat ik het over 'pixels' wil hebben of zo (je lijkt BBCS wel :wink:). Onzin, daar heb ik het niet over. Ik heb over jouw ongenuanceerde uitspraak. Deze: "BCC geeft al een hele tijd minimaal 2 jaar garantie op alles wat ze verkopen" Nogamaals, deze uitspraak van jou slaat nergens op en is volkomen onzinnig en onwaar.

Erik Wannee
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:20

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Erik Wannee »

Naast LCD en plasma is er een nieuw type TV dat de komende tijd zeker zal doorbreken: OLED.
OLED schermen worden niet - zoals LCD - van achteren belicht met een lamp, maar ze geven zelf licht! Daardoor kan een OLED TV flinterdun zijn! Er is zelfs een filmpje op Youtube waarin je het scherm kunt oprollen terwijl er een bewegend beeld op te zien is!
http://www.youtube.com/watch?v=T5wG5wWlWYI
Doordat ze alleen maar licht geven dat ook werkelijk nodig is en doordat OLEDs bijna zo zuinig zijn als gewone LED's, zijn die TV's enorm zuinig met energie. Véél zuiniger dan plasmaschermen. Bovendien is de beeldkwaliteit onovertroffen.
Het is nu alleen nog wachten tot de prijs wil zakken, maar dat is een kwestie van tijd.
Houd deze ontwikkeling in de gaten!

NB OLED TV's moeten niet verward worden met LED TV's; dat zijn LCD schermen die van achteren met LED-verlichting worden verlicht.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door LeoZ »

OLED?....

Sony heeft onlangs de verdere ontwikkeling rond OLED (tijdelijk) stopgezet!

Dus: LCD of Plasma; bij LCD is er dan nog de verlichting achter het LCD scherm met Led's verlicht (i.p.v. TL).

Nog iets over de kosten::
Bij Plasma is bij donkere beelden het verbruik het laagst en bij b.v. een helder wit beeld het hoogst.
Bij LCD is het verbruik constant.

Bij de nieuwste generatie Plasma schermen van b.v. Panasonic is het verbruik aanzienlijk minder dan voorheen.

Als er nu nog wordt geneuzeld over verbruik en milieu... tja....

Ga lekker genieten van mijn Panasonic TX-P50G10e tv.

(zet voor die milieu-freaks de CV wel 1 graad lager, heb overal in het huis spaar- én Led lampen, recycle het douchewater (in een emmer) om de vloeren schoon te maken en bezit geen auto!)

Gesloten