LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plasma of LCD?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Gabrielle74
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2006 22:16

Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Gabrielle74 »

Ik heb slapeloze nachten..... We waren er eigenlijk wel uit dat het plasma werd, maar nu toch weer twijfel. Van alle kanten hoor je verschillende dingen, zo verwarrend! De een zegt dat plasma er met een aantal jaar uit gaat, de ander zegt weer bij een groot formaat kun je beter plasma nemen. En dan ook bij verschillende winkels geweest en zeggen ook allemaal iets anders, de ene zegt dat een bepaald toestel van philips wel HDready is en de ander ontkent dit weer, heb het hier over de 42PF7320. Wie moet je nou geloven? Dus als iemand mij kan helpen met eerlijke informatie en wat ik nou beter kan doen, plasma of LCD, dan hoor ik het heel graag, want wordt er nu dood moe van!

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Kijk op de site van Philips.
Zoek op typenummer en klik daarna op specificaties.
Staat alles wat je moet/wil weten ....


Succes, Lieske


Prosperot
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:36

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Prosperot »

Alle voors en tegen op een rijtje:

http://www.digitale-televisie.be/modules/dtv/?id=10

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

Als het goed si zijn alle nieuwe LCD en Plasma schermen HDTV ready, het grootste probleem met een plasma is het verbruik.

Dit is een heel stuk hoger dan LCD die weer qua verbruik te vergelijken is met een normale tv.

Saran
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 nov 2005 14:00

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Saran »

Ik heb onlangs een plasma panasonic th42pa50 gekocht..super tevreden..prachtig beeld..(ook analoog)..is nu te koop voor 1500 euro mediamarkt...dat hele gedoe met hd ready zou ik weinig aandacht geven..breedbeeld uitzendingen zijn zelfs nu nog een uitzondering...dus hd zal nog wel een tijdje duren... de panasonic is goed betaalbaar en je weet nooit welke technieken er nog zullen komen..met deze weet je dat je de komende jaren een groot scherm hebt met mooi beeld.. kijk maar op kieskeurig..alleen maar positieve reacties... ik vind persoonlijk lcd te glad wat geen plezierig effect heeft bij tv kijken..plasma is meer wat je gewend bent van je gewone tv..
succes..

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Als het goed si zijn alle nieuwe LCD en Plasma schermen HDTV ready, het grootste probleem met een plasma is het verbruik.

Dit is een heel stuk hoger dan LCD die weer qua verbruik te vergelijken is met een normale tv.
Zucht

Een switch van beeldbuis naar plasma TV scheelt op jaarbasis bij veel kijken ongeveer 30-40 euro. Waar heb je het dan over.

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

bel of bezoek de plaatselijke RTV monteur en vraag het hem.


Hij zal je een gewone beeldbuis adviseren voor de komende 3/4 jaar.


mocht je toch een LCD/Plasma kopen, neem verlengde garantie en kijk goed of de voeding in de verlangde garantie valt. Deze gaan regelmatig defect.


Neem een plasma op proef thuis, er zitten nogal wat modellen bij die niet helemaal stil zijn.

Mark2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:01

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Mark2000 »

Gabrielle,

Je hebt veel vragen is zal kort proberen te antwoorden.

De Philips 42PF7320 is geen HD scherm en ook niet HD-ready. De resolutie is immers 852x480. HD-ready is een afspraak waar een TV aan een aantal eisen moet voldoen. Te weten;

zo moet eerst en vooral een minimale resolutie van 720 lijnen (pixels dus) in breedbeeld geëerbiedigd worden.

Daarnaast moeten de apparaten signalen kunnen ontvangen via zowel 1920 x 1080 pixels 50/60 Hz (ook gekend als interlaced, 1080i) als 1280 x 720 pixels 50/60 Hz (ook gekend als progressive scan, 720p).

Tenslotte dienen de toestellen die het label dragen ervoor te zorgen dat ze zowel HDMI en DVI (digitaal) als YPbPr (analoog) kunnen ontvangen.


Wellicht een technisch verhaal maar het komt er op neer dat een TV minmaal 720p beeldlijnen moet kunnen verwerken en ook 1080i beeldlijnen aan kunnen. Daarnaast moet de TV beschikken over de twee aansluitingen, HDMI en component.

De verschillen tussen LCD en Plasma hebben te maken hoe ze hun beeld verwerken en projecteren. Beide hebben voor en nadelen, deze zijn op diverse sites na te lezen. Welke beter is heeft niks met de techniek te maken, maar waar jouw voorkeuren naar uitgaan en waar je de TV voor gebruikt! Ik kan je nu al vertellen dat zowel LCD als Plasma in de toekomst worden vervangen door een andere techniek die een combinatie heeft van beiden. Kijk gewoon in de winkel waar je voorkeur naar uitgaat. Let daar bij wel op dat ze vaak in de winkel beelden laten zien die je normaal niet in de huiskamer te zien krijgt.

Staar je overigens niet blind op HD-ready TV's. Het wordt veelal als verkoopargument gebruikt. HD films kan je niet afspelen via je huidige DVD speler, uitzendingen van HD-TV zijn er ook nog niet, als er wel TV uitzendingen komen heb je een aparte decoder nodig, kosten daarvan zijn nog niet bekend (geschat rond 300 euro). Op dit moment kun je alleen HD-TV kijken als je satelliet heb en dan maar een handje vol zenders, waar je waarschijnlijk niet naar kijkt. HD films kun je momenteel alleen zien door je PC aan te sluiten op de scherm.
Oh ja, als de XBOX360 heb kan je spelletjes spelen in HD.

Uitzonderingen zijn er altijd maar het is de vraag of je daar als consument gebruik van gaat maken.

Als je voor een plasmascherm wil kijken zijn er eigenlijk 3 marktleiders, Pioneer, Panasonic en Hitachi, dit zijn ook de fabrikanten die over het algemeen de mooiste schermen maken.

Ps de Philips 42PF7320 is een veelste duur scherm voor de mogelijkheden die het biedt.

Gabrielle74
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2006 22:16

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Gabrielle74 »

Bedankt voor al deze reacties! Heb vandaag de stoute schoenen aan getrokken en een plasma van Samsung gekocht, de PS42P5H. Deze is volgens mij helemaal geweldig, ook gezien de reviews op andere sites. Maar goed, nog even afwachten, krijg `m als het goed is met anderhalve week. Nu maar hopen dat ik geen spijt krijg.... :roll:

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

Captain Pervert


Geplaatst op 25 Feb 2006 00:05 door Captain Pervert


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Als het goed si zijn alle nieuwe LCD en Plasma schermen HDTV ready, het grootste probleem met een plasma is het verbruik.

Dit is een heel stuk hoger dan LCD die weer qua verbruik te vergelijken is met een normale tv.


Zucht

Een switch van beeldbuis naar plasma TV scheelt op jaarbasis bij veel kijken ongeveer 30-40 euro. Waar heb je het dan over.
Maak er maar tussen de 70 en 100 euro per jaar meer.

action roy
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 feb 2006 19:18

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door action roy »

Dan heb je het dus nog steeds nergens over, wel eens nagedacht wat je vaatwasser verbruikt op jaarbasis of je pctje, lekker de hele nacht downloaden ?

Ik vind dat zeuren over stroomverbuik echt een beetje onzin, als ik nou een grote auto met een grote snelle motor koop zoals bv een subaru impreza dan ga je toch ook niet zeuren dat de auto zoveel benzine verbruikt ?!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ action Roy, het gaat om een LCD of Plasma als het beeld nagenoeg gelijk is qua scherpte maar de kosten zijn hoger dat is het punt die ik onder de aandacht bracht als een punt waar je over na kan denken.

Een auto is ook duurder dan een fiets, is ook appels met peren vergelijken.

En er zijn mensen die niet zo denken als jij, ik koop maar wat kan me niet schelen wat het kost.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wat ik nog niet ben tegengekomen in de reakties maar wel al eens door Radar of door Kassa belicht was het feit dat plasmaschermen konden 'inbranden' Het logo van een TV-station vaak bovenin het scherm bleef,volgens klachten, dagenlang zichtbaar.

Hoe de stand van zaken nu is weet ik niet maar het is wel verstandig om op dat punt voor de aankoop een extra garantie te vragen dat dit niet gebeurt en wel gedurende de levensduur van zo'n scherm.

Dit zou dus een aanvulling moeten zijn op de "kleine lettertjes" in de koopovereenkomst.
Elke overeenkomst tussen koper en verkoper is rechtsgeldig ook als deze afwijkt van de koopovereenkomst die de desbetreffende winkelier/winkelketen normaal hanteert.

De Vrije Vogel

action roy
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 feb 2006 19:18

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door action roy »

Als mensen op zoek zijn naar een nieuwe tv en die tv moet zo'n 100 cm zijn of groter dan zou ik zeggen neem een plasma, om even niet op de details van de techniek in te gaan kun je er vanuit gaan dat een plasma bij grotere formaten gewoon beter beeld oplevert. Een lcd kwa stroomverbuik vergelijken met een grote plasma vind ik ook appels met peren vergelijken.
Daarbij iemand die een kleine euro 2,5 3 tot 4000 over heeft voor een goede plasma zal denk ik dan ook niet dood gaan van het bedrag wat extra betaald wordt aan de energieleverancier.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

Als iemand een tv koopt van 2,3, 4000 euro zal diegene er vast voor gespaart hebben of via een lening gekocht. en het verschil tussen een 100 cm plasma of een 100 cm LCD is te verwaarlozen.
De aanschafprijs is nagenoeg het zelfde, en volgens mij heeft een plasma nog steeds last van snel inbranden of dit moet inmiddels opgelost zijn. Het inbranden bij plasma verkort de levensduur aanzienlijk.

En het stroomverbruik bij 2 soorten tv's is niet appels met peren vergelijken het zijn televisie's.

Voor de rest is het een persoonlijke mening, wil je een enorme tv in de kamer van meer dat 100 cm dan kom je al snel bij een plasma uit een scherm van tussen de 80 en 90 cm is een LCD een optie.

efgetje
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2006 16:43

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door efgetje »

Dat gedoe over HD-ready is gewoon een wassen neus. Je wordt voor de gek gehouden.
Dit betekend alleen dat de lcd of plasma de aangeboden resolotie van
1920 x 1080 pixels omzet naar de resolutie die de tv heeft. Meestal ligt deze resolutie veel lager dan de echte HD resolutie.
Alleen een tv die echt de HD resolutie aankan zonder het aantal pixels omlaag te brengen is voor mij echt HD.
HD-ready is gewoon fake HD.

bennie prins
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2006 17:37

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door bennie prins »

de nieuwe lcd tv van philips met ambelight aan de zijkanten is de beste tv ze hebben een test gedaan daar was deze de winnaar

sjarelke
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2006 17:58

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door sjarelke »

Hi

Ik ben de trotse bezitter van de nieuwe Philips 42PF9830 !! :lol:
Hij heeft all aansluitingen die je maar kunt wensen, usb, cardreaders, hdmi, 3 scarts, aansl voor progressice scan en zelfs een netwerkverbinding voor naar je pc. waarschijnlijk vergeet ik nog wat.
De netwerk verbinding werkt heel eenvoudig en zo kun je vanaf de pc gelijk alle film/muziek bestanden op je tv kiezen en afspelen in digitaal formaat. Via de usb poort kun je er zelfs een mediaplayer aanhangen of een externe harde schijf, de TV herkent dat ook gewoon.

Hij is echt HD-tv ready en leest de resolutie 19.. bij 1080 dus echt.
Het beeld is haarscherp en het contrast is geweldig.
Een DVD speler die via de nieuwe HDMI uitgangn loopt zit er ook bij en bij goede kwalitetis-DVD's lijkt het beeld wel 3Dimensionaal.

De speakers die erin zitten zijn tenministe niet van karton gemaakt en geven een goed geluid. Ze winnen het niet van mijn tuner versterker maar het klinkt wel prima.

Ambilight werkt ook heel goed en stoort helemaal niet.
En zit een mooie standaard bij met een motor in, als je hem niet ophangt kun je er gebruik ban maken en zit je altijd recht voor je TV.

Overdag geeft hij ook perfect beeld en het instellingenmenu werkt reuze makkelijk. Eenvoudiger kan haast niet.

Met deze TV wordt het DVD/TV kijken pas echt interessant, nu alleen nog een beter programma aanbod op TV :wink:

sminke
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:58

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door sminke »

Beste Forum vrienden;

Jammer dat er door veel ondeskundige mensen allerlei informatie op dit forum wordt gezet die gewoon of achterhaald of niet waar zijn;

De feiten Als je groot(s) wil kijken neem je plasma.
Waarom?
a.De respons snelheid is 1 tot 2,5 ms ipv lcd 10-15msec! 10x zo goed!
b. Het verschil tussen wit en zwart is bij lcd 1:1200 bij plasma inmiddels 1:10.000!! 10x beter!!
-Een plasma heeft inmiddels factor 100!! meer kleuren als een LCD.
c.Geen kijkhoek probleem u kunt ovebijv.ral in de kamer zitten...
d.Levensduur van een goede plasma Panasonic of Pioneer is vergelijkbaar..Dwz 40-60.000 branduren Bij dagelijks kijken meer dan 15 jaar..
e.Stroomverbruik is inmiddels bij bijv de nieuwe Panasonics minimaal vergelijkbaar omdat dit bij plasma varieerd naarmate er meer of minder licht is. Een LCD brand altijd volop!
f. Hoge panel resoluties (HD ready) zijn er vanaf 2399,= Panasonic of Pioneer 3299,= winkelprijs
Maar een standaard resolutiescherm vanaf 1600,= kan ook prima HD weergeven..

Inbranden kan ook bij uw huidige normale tv, als dit bij u nu het geva is moet u geen plasma kopen. Maar bij normaal kijken hebt u hier geen last van..

Veel plezier met uw beslissing....


Sminke

Gesloten