Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Remcon1977
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2021 21:09

Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Ongelezen bericht door Remcon1977 »

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels in een web terecht gekomen binnen bedrijven voor iets wat in mijn ogen heel makkelijk is: het regelen van een nieuwe tv. Aangezien ik niet meer goed weet mijn rechten en plichten zijn licht ik het hier even kort toe.

De spelers
Philips (fabrikant tv)
CE Repair (reparatie bedrijf met een uitermate slechte service overigens)
Coolblue (hier de tv gekocht in november 2017 voor 2300 euro)

Half september ging mijn televisie niet meer aan ik heb daarom coolblue gebeld en deze stuurden mij door naar CE Repairs. Helaas konden zij het defect niet oplossen en kreeg ik een voorstel voor een nieuw toestel uit 2020.
Op zich geen slecht voorstel maar ik had mijn zinnen gezet op een toestel van 2021. Dit voorstel ook gedaan uiteindelijk via Philips en ook een nieuw voorstel gekregen van CE Repair en daar weer op akkoord gegeven.
Ik heb coolblue wel gevraagd wat de opties zijn voor mij en deze hebben (wellicht te snel) een voorstel gedaan bij CE Repairs voor creditering. Na veel gedoe en vele emails later even duidelijk gevraagd of ik nu het nieuwe toestel wel geleverd zou krijgen en dat zou goed zijn. Gisteren ontving ik een bericht dat CE Repair het toestel op komen halen en ik een brief krijg om via Coolblue verder een creditering te krijgen (?)
Weer met CE repairs in conclaaf en nu blijkt dat door het voorstel van Coolblue is geaccepteerd en mijn verzoek tot en nieuwe tv is geannuleerd. Dit is volgens hen niet meer terug te draaien aangezien Philips daar vrij star in is (voorstellen lopen al snel binnen 48 uur af).
Coolblue zegt dat het ook mogelijk is de tv zonder bemoeienis om te ruilen door hun en aldaar een nieuwe tv te bestellen. Volgens CE repair en Philips zelf wordt er pas creditering toegepast als de tv is opgehaald en ik een zogenaamd RMA brief heb ontvangen. Dan kan ik me wenden tot Philips voor een voorstel.

Zoals te begrijpen begint het me allemaal wat te duizelen en stel ik de volgende vragen
-Coolblue beweert als ik een tv via CE repair laat vervangen ik geen garantie of een hele korte krijg (3 maanden max) klopt dit of is dit onzin en puur een truc om bij hun iets aan te schaffen ?
- Klopt het met betrekking tot de RMA brief dat ik echt het toestel op moet laten halen door een afspraak met CE Repairs te maken of kan het direct via Coolblue
- en een hele belangrijke ik heb 100 euro onderzoekskosten betaald aan CE Repairs die later verrekend is in het voorstel dat CE repairs heeft aangeboden voor een nieuwe tv die is afgeketst door de creditering van Philips. Echter als ik via coolblue nu een creditering aanvraag is die 100 euro in rook op gegaan. Moet ik deze als verloren beschouwen ? CE Repair wil niks terug geven namelijk aangezien ik creditering regel via een ander bedrijf en Coolblue geeft ook niet thuis
- Tot slot wat is een redelijke (misschien wel verplichte) creditering in euro's voor een televisie van bijna 4 jaar die 2300 euro gekost heeft maar een langere levensduur heeft ?

Mvg Remco

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als de TV buiten de garantie defect gaat dan kan het zo zijn dat er kosten aan reparatie worden doorberekend. Wel moeten ze dat jou van ter voren bekend maken.

Als het goed is zijn de onderzoek kosten van ter voren aan je gecommuniceerd. In dat geval heb je de opdracht ervoor gegeven en zal je de kosten gewoon moeten betalen.

Volgens de Europese regelgeving heb je 2 jaar garantie, volgens de Nederlandse wetgeving is het een redelijke termijn. Wat dat is is heel moeilijk vast te stellen. www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... t/garantie


De rest van je vragen durf ik niet te beantwoorden. Eventueel kan je naar www.degeschillencommissie.nl gaan voor een onafhankelijke bindend uitspraak.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Remcon1977 schreef:
12 okt 2021 21:11
Zoals te begrijpen begint het me allemaal wat te duizelen en stel ik de volgende vragen
1. Coolblue beweert als ik een tv via CE repair laat vervangen ik geen garantie of een hele korte krijg (3 maanden max) klopt dit of is dit onzin en puur een truc om bij hun iets aan te schaffen ?
2. Klopt het met betrekking tot de RMA brief dat ik echt het toestel op moet laten halen door een afspraak met CE Repairs te maken of kan het direct via Coolblue
3. en een hele belangrijke ik heb 100 euro onderzoekskosten betaald aan CE Repairs die later verrekend is in het voorstel dat CE repairs heeft aangeboden voor een nieuwe tv die is afgeketst door de creditering van Philips. Echter als ik via coolblue nu een creditering aanvraag is die 100 euro in rook op gegaan. Moet ik deze als verloren beschouwen ? CE Repair wil niks terug geven namelijk aangezien ik creditering regel via een ander bedrijf en Coolblue geeft ook niet thuis
4. Tot slot wat is een redelijke (misschien wel verplichte) creditering in euro's voor een televisie van bijna 4 jaar die 2300 euro gekost heeft maar een langere levensduur heeft ?
Ik heb de vragen genummerd.

1. Als je een televisie laat vervangen, betaald of niet, dan gaat de wettelijke garantie opnieuw lopen. In de eerste zes maanden na aflevering is er sprake van een omgekeerde bewijslast. CE repair geeft dus minimaal zes maanden garantie.
2. Vraag het ze.
3. Ja, ik zou gewoon kijken naar de bottem line. Welk aanbod is goedkoper?
4. De vraag die je eerst positief beantwoord moet kunnen beantwoord is: is de televisie (bij aflevering) ondeugdelijk? Kun je aantonen dat de kwaliteit niet in orde was?
Seinhuis schreef:
14 okt 2021 16:58
Volgens de Europese regelgeving heb je 2 jaar garantie, volgens de Nederlandse wetgeving is het een redelijke termijn.
Volgens de Europese regelgeving moet de verkoper minimaal twee jaar aansprakelijk zijn voor non-conformiteit. Als je in Belgie een non-conforme televisie koopt, je dat na drie jaar ontdekt en kunt bewijzen, dan kun je helemaal niets. Volgens Nederlandse wetgever is de verkoper altijd aansprakelijk voor non-conformiteit.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

probleem hier is dat u met allerlei verschillende partijen gesproken heeft maar uiteindelijk is er maar 1 verantwoordelijk en dat is coolbleu, de verkoper dus.

ga dan ook met hen in conclaaf en accepteer hun voorstel, tegelijk, als u kunt aantonen dat bij de verkoop dit toestel al niet non-conform was, via e repair eventueel? dan heeft u feitelijk gezien recht op volledige compensatie.

Remcon1977
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2021 21:09

Re: Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Ongelezen bericht door Remcon1977 »

Nog even terugkomend op mijn eerdere bericht. Het is niet zo dat ik coolblue gevraagd heb mijn aanvraag tot een nieuw toestel te annuleren bij CE repair. CE Repair heeft het voorstel van coolblue meteen als waar aangenomen en geannuleerd zonder mijn weten. Het was volgens hun ook moeilijk terug te draaien wat me sterk lijkt maar goed.
Inmiddels is het me wel gelukt de reparatie kosten terug te krijgen echter met Coolblue kom ik geen steek verder wat betreft creditering. Vandaag philips gebeld en deze geven aan dat toen CE repair de tv kwam ophalen en de brief achter liet met een kenmerk het bedrag eigenlijk al richting de verkoper gaat. Geen idee of dat waar is. Ik heb inmiddels al zeker 8 keer met Coolblue gebeld en die geven steeds aan het bij de juiste afdeling uit te zetten en vervolgens krijg ik of geen antwoord of alleen antwoord op mijn oude vraag over de kosten die ik aan CE Repair heb betaald. Wat zijn nu mijn opties nog ? De RMA brief heb ik 19 oktober al naar Coolblue gestuurd dus daar mag nu toch wel wat meer duidelijkheid over komen. Kan ik nog naar een geschillencommissie gaan of iets dergelijks? Ik vind 700 a 800 euro toch wel iets teveel geld om zo te laten schieten.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Rechten en plichten buiten garantie defecte televisie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik vind het moeilijk om je antwoord te geven. Hopelijk kan www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies jou verder helpen.

Een oordeel van de geschillencommissie is definitief. Onlangs dat dit goedkoop en laagdrempelig is, adviseer ik wel om alleen als laatste redmiddel te gebruiken.

Gesloten