LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valschade Apple Ipod Nano

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
stephano1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2011 17:43

Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door stephano1990 »

Voor moederdag heb ik een Ipod Nano gekocht bij de vestiging van Media keten Saturn in Tilburg. Echter is hij laatst een keertje gevallen waardoor de aan/uit knop vast zit (wat overigens niet zo snel zou moeten kunnen bij zo'n duur apparaatje).

Maar goed, ik ben ermee terug geweest naar de winkel en die hebben hem opgestuurd naar Apple die een offerte voor reparatie terug gestuurd heeft waarin ze aanbieden mijn moeders Ipod met een aanschafwaarde van €179,- te repareren voor een prijs van €253,85! Terwijl de enige schade dat stomme knopje is dat vast zit!


Buiten het feit dat ik dit geen service vind voor een duur merk als Apple hebben we ook nog een probleem met de garantie, voor val schade dien je namelijk een aparte verzekering af te sluiten.

Nou blijkt dat de verkoper je hoort te attenderen op de bizar hoge reparatiekosten van Apple en de mogelijkheid voor een verzekering, maar dat hebben ze bij mij niet gedaan (ondanks dat de telefoniste van de winkel volhoudt dat dat altijd gebeurt).

Naar aanleiding van dit probleem zit ik met de volgende vragen:

Mag Apple wel een bedrag vragen dat ver boven de aanschafwaarde gaat voor een reparatie (zeker als het om iets kleins gaat als hier)?

En kan ik bij Saturn Tilburg mijn schade verhalen omdat zij mij niet op dit risico gewezen hebben?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door Rickyman »

Beste stephano1990,
Ik heb een auto van 1.000 euro en ik reed tegen een paaltje, nu zit er een deuk in. Dat mag toch niet voor zoveel geld? En ik had nog garantie.
Ook wil mijn verzekering niet betalen omdat in WA verzekerd ben en de adviseur had mij op de all-risk moeten wijzen maar dat heeft hij echt niet gedaan.
De reparatie kost overigens 1120 euro.

Kortom wat denk je zelf :evil: :evil: :evil: :evil:

Rickyman

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Als u op grond van de mededeling omtrent hoge reparatieprijzen ware deze gemaakt besloten zou hebben dit apparaatje niet aan te schaffen, kunt u in theorie uw gelijk halen bij de verkoper.
Vraagt u de verkoper eens aan te tonen dat deze u inderdaad heeft gewezen op de zeer hoge reparatie prijzen kennelijk gangbaar bij Apple, en aan te tonen dat deze u inderdaad gewezen heeft op de mogelijkheid van verzekering voor dit soort schades.
Uitganspunt is het volgende: een geschonden mededelingsplicht gaat voor een geschonden onderzoeksplicht.
De verkoper zal e.e.a. wel niet aan kunnen tonen. In welk geval u met beroep op dwaling de koopovereenkomst kunt vernietigen ex. 3:44 BW jo. 3:49 BW en / of ex. 6:228 BW, plus ex. 6:162 BW schadevergoeding kunt vorderen om terug in de situatie te komen als had u het artikel niet aangeschaft, of ex. 6:230 behoud van de zaak met vermindering van de koopprijs of gratis reparatie.
Pindakaaspotje schreef:Uiteindelijk heb je hem zelf uit je handen laten vallen, dat kan je niet op een winkel verhalen. Zou wel heel krom zijn.
TS zal wel niet bewust gekozen hebben voor exorbitant hoge reparatieprijzen. U betoogt dat er wel wat voor te zeggen is, maar enkel het aan-uit knopje wat blijft steken, een futiliteit zou men verwachten, wat resulteerd in een schadebedrag meer dan de nieuwwaarde? Volstrekt belachelijk, dit houdt in dat hiermee dit apparaatje als een total-loss beschouwd kan worden. Dit lijkt mij niet kenmerkend voor apparaatjes in deze prijsklasse, verkoper had TS hierop moeten wijzen, dat de reparatie afdeling van Apple bovengemiddeld duur is.

:wink: Pinda, probeer TS enkel een handvat te geven, en geloof me, vanuit juridisch standpunt valt er een hoop voor te zeggen. Dit is nu eenmaal hoe dwalingszaakjes in elkaar steken. Of het in deze zonder aannemelijk zijn / maken dat de reparatie-prijzen van Apple idd. exorbitant hoog zijn niet wat dunnetjes is, laat ik aan TS over.

@RickyMan
Uw vergelijking gaat niet helemaal op. TS stuurt in zijn verhaal aan op dwaling, een geschonden mededelingsplicht mbt. met name veel hoger dan normale reparatie prijzen, en het bestaan van een verzekering welke dit soort schades dekt. Wanneer dit alles hard gemaakt kan worden zal beroep op dwaling wel eens zeer succesvol kunnen zijn.
De auto kon nog rijden?
Wat hield de dwaling in bij de auto?

Hoe dan ook, het standpunt 'ik koop voor een hoop geld een mooi apparaatje, ik verwacht niet dat een enkele val dit apparaatje verwoest' kan ik me wel in invoelen. Schade, ok, maar total-loss, nee, het betreft enkel een vastzittend aan-uit knopje. Ik zou waarschijnlik ook zwaar verdingesd zijn, proberen verhaal te halen, en besluiten nooit meer een Apple produkt te kopen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Pindakaaspotje schreef:Zolang de opbouw van de kosten redelijk (marktconform) zijn
Daar valt of staat het mee. Een doorslaggevend argument daarin is m.i. dat Apple de reparatiekosten niet afhankelijk stelt van de reparatie, maar aanvankelijk van het te repareren apparaatje, en er dan in geval van TS nog wat bij op doet. Kijk hier maar. Het zal u wel opvallen dat de reparatie kosten voor dezelfde apparaatjes hoger worden naarmate er meer nieuwere generaties van hetzelfde apparaatje zijn. Vervangingsstimulans? Of een rechter dit alles nu nog steeds naar de prullenbak verwijst valt te bezien.

stephano1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2011 17:43

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door stephano1990 »

Zelfs met de hogere loonkosten vind ik dit bedrag bizar hoog, het gaat om een kleine reparatie, het is niet zo dat ik de Ipod in de vorm van een mozaïek puzzel ingeleverd heb. Zelfs met een zeer royale uurloon (en eventueel kosten voor een nieuw knopje) zou dit nog niet op een bedrag van 200 euro uit moeten komen.

De ipod heeft ook geen interne schade, de offerte spreekt ook duidelijk alleen over externe schade en het apparaat zelf werkt nog prima.

En het voorbeeld van een auto van duizend euro is niet relevant, een auto van duizend euro is jaren oud, dit was een nieuwe Ipod. En als je een nieuwe auto voor meer geld beschadigt dan dat hij waard is, heb je het toch wel erg bond gemaakt, dit was een klein ongelukje.

Het lijkt me eerder dat ze de prijs bewust hoog houden om verzekeringen te verkopen.

Ik heb overigens ook gehoord dat Apple de prijs hoog houd om mensen te ontmoedigen hun apparaten te laten repareren omdat ze dat gewoon liever niet doen.

Overigens heb ik uiteraard de reparatiekosten niet geaccepteerd en laat ik mijn ipod terugsturen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Er is natuurlijk altijd wel iets te bedenken waarmee de reparatie prijs gerechtvaardigd kan worden. Jammer genoeg hebben wij daar geen zicht op. Evenwel zijn er zo links en rechts toch wel wat klachten te vinden over de extreem hoge prijzen die Apple hanteerd. En zijn er inderdaad inmiddels bedrijfjes opgestaan die de Apple-reparaties doen voor minder, hoewel ik niet denk dat Apple hier gelukkig van wordt, denk ik dat ze i.i.g. hier in Nederland niets tegen kunnen doen.
Ik hou het vooralsnog op een stimulans om tot vervanging over te gaan.

stephano1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2011 17:43

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door stephano1990 »

De Ipod heeft geen interne schade, op de offerte van apple word ook duidelijk alleen over externe schade gesproken en ik heb ook aangegeven dat ik alleen het knopje gerepareerd wil hebben.

Hij werkt ook gewoon nog, het enige probleem is het aan en uit knopje dat vast zit.

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door mzuri »

'An apple a day keeps the doctor away'.
:-\ Geldt vlgs mij niet voor Apple.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door amelissen »

stephano1990 schreef:Voor moederdag heb ik een Ipod Nano gekocht bij de vestiging van Media keten Saturn in Tilburg. Echter is hij laatst een keertje gevallen waardoor de aan/uit knop vast zit (wat overigens niet zo snel zou moeten kunnen bij zo'n duur apparaatje).
Je kan hem hebben laten vallen van 10 hoog, moet alles dan nog steeds werken? Die dingen kunnen gewoon niet tegen vallen, al vallen ze van de tafel op een dikke vloerbedekking.
Duur apparaat betekent dus dat je er veel voorzichtiger mee moet zijn!
Die kleine telefoons zijn nu eenmaal zo techniek gebonden dat alles makkelijk kapot kan.

Kees.H
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mei 2011 14:27

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door Kees.H »

Een service organisatie in de lucht houden kost een hoop geld,personeel,behuizing,voorraad,garantie op reparatie enz enz.De maak industrie is niet voor niets praktisch uit Nederland verdwenen.
De opgegeven reparatie prijs is waarschijnlijk voor Apple kostendekkend gecalculeerd, aan jouw de keuze reparatie of nieuw kopen.
Heb je geen handig neefje ? Op internet zijn massa's "How to" manuals te vinden en losse parts ook,google maar eens op Ipod Nano parts.

Succes !

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door Dirkie »

Nou blijkt dat de verkoper je hoort te attenderen op de bizar hoge reparatiekosten van Apple en de mogelijkheid voor een verzekering, maar dat hebben ze bij mij niet gedaan
Dan was een slechte verkoper, want normaal zal de verkoper bij de MM je altijd een verzekering proberen aan te smeren, want verkoop = provisie :mrgreen:
En buiten dat is dan nog maar de vraag of valschade wel gedekt wordt.

stephano1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2011 17:43

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door stephano1990 »

Dirkie schreef:
Nou blijkt dat de verkoper je hoort te attenderen op de bizar hoge reparatiekosten van Apple en de mogelijkheid voor een verzekering, maar dat hebben ze bij mij niet gedaan
Dan was een slechte verkoper, want normaal zal de verkoper bij de MM je altijd een verzekering proberen aan te smeren, want verkoop = provisie :mrgreen:
En buiten dat is dan nog maar de vraag of valschade wel gedekt wordt.
Klopt, bij normale electronica winkels werkt het ook zo. We hebben een vervangende ipod gekocht bij dixons waarbij we wel een verzekering aangeboden kregen (en het zelfs specifiek op de bon vermeld staat dat het ons wel is aangeboden zodat er geen verwarring over kan ontstaan).

Maar megastores als saturn en mediamarkt is het vaak zelfservice en reken je bovendien bij een andere persoon af dan de winkelverkoper dus dan is er niet altijd een gelegenheid om de koper op de mogelijkheid voor een verzekering attent te maken.

oinkoink12
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 mar 2009 03:15

Re: Valschade Apple Ipod Nano

Ongelezen bericht door oinkoink12 »

Had je er maar een verzekering op moeten afsluiten.

Tevens weet ik uit ervaring (saturn) dat er altijd bij een total loss verklaring ook een omruilvoorstel wordt gedaan vanuit apple voor 120 euro ofzo.

Misschien kun je daar naar informeren.

Gesloten