LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door Cro »

Geip Suusje schreef:
29 jun 2020 11:38
Cro schreef:
29 jun 2020 11:03
....., maar je moet niet het objectieve energielabel gaan baseren op een leefpatroon dat voor iedereen anders is.
Het punt wat ik wil maken is dat het energielabel niet objectief is.
Het is gebaseerd op inspanningen, investeringen in maatregelen.
Er wordt niets gemeten. Er is geen bewijs van energiezuinigheid, hooguit een vermoeden.

(Praktijkverbruik wordt uiteraard wel gemeten, is dus een betere norm)
Als het te bewonerafhankelijk is voor het energielabel, dan moet de labelverstrekker een onafhankelijk meetprotocol opstellen.
Maar gemeten moet er worden. Meten is weten!
Dat ben ik deels met je eens, meten is inderdaad weten. Echter met rekenmodellen op basis van bekende isolatie waarden van isolatiemaatregelen tezamen met de gegevens vanuit de nieuwbouw komt je een stuk verder dan te kijken naar iemand persoonlijke energiegebruik.

Van een PIR plaat of HR++ Glas weet je vrij exact wat de isolatie waarden zijn bijvoorbeeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij sloop woningen van 1970 tot 1976 gebouwde rommel zag je hoe de dekens van maar liefst 3 cm glas of steenwol vastgezet waren en na verwijderen buiten muren hier een daar een plukje over!

Vele vakmensen bleken afgelopen 50 jaren dat ik hier met interesse rond keek vaak ingehuurde prutsers.
De aannemer geeft factuur, maar wie kreeg je.
Ook de Pellet kachel moet nu door Erkend vakman geplaatst worden.
En de Airco of Warmte pomp met gediplomeerde met F gassen certificaat.

En weet U waar dat certificaat is?
Ik zag bij installatie bedrijf in Pellet Kachels en Airco van diverse personeelsleden die aan de muur in Kantoor hangen.
Op geen 1½ maar iets meer meters voor mijn onleesbaar, en ik weet dat je meer auto's hebben dan lijstjes aan die muur!

En als je betaalde voor erkende installateurs en die mensen soms ziet en hoorde, doe ik het liever zelf....
En als je weet dat een Factuur zelf maken van een nu net Failliet gegaan bedrijf vervalsen niet mag.....
Maar hoe controleerde je dat, in september 2019 iets gekocht en we hebben beide een HP printer.....
Scannen en aanpassen is paar minuten werk, en als je op deze manier alles gelegaliseerd kreeg voor (Broodje) A label?

Ik mag binnenkort ook geen enkele C.V.ketel meer plaatsen maar als ik de Feenstra verhalen hier lees?
Nieuwe wetten en regels voor vakman verplicht maar nauwelijks controle hierop.
Zelfs al er voor Subsidie een Vakman met Certificaat moest komen, 99% van alle facturen komen uit normale printers
en ze gaan echt niet elke ingescande factuur nakijken of die niet gefraudeerd is.

Als ze in Den Haag regels maken en nauwelijks controleren, wat gebeurde er dan?
En laten ze nu daar ook ooit een Bonnetjes Affaire gehad hebben!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als het aan D66 minister Ollongren ligt, worden de huren van kleine huurwoningen zeer fors opgetrokken aan de hand van het energielabel:

https://www.woonbond.nl/nieuws/nieuwe-p ... e-woningen

En dat dus naast de verhuurdersheffing en de jaarlijkse uurverhoging die per 1 juli a.s. gewoon doorgaat. Ook al is de Eerste Kamer tegen.

En zo wordt huren steeds duurder en zijn mensen met een bescheiden inkomen steeds meer kwijt aan woonlasten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Kot in België?

Ik weet dat vrijwel elk huis;
Een vloer heeft met isolatie.
Diverse muren met Isolatie.
Dak met isolatie.

Maar hoe zit het met de overgang tussen deze delen?
Vaak niet naadloos en kieren vormen en niet berekenbaar isolatie lek.

Ik heb als een van de weinige een Russische Datsja, waar met Ecologiks Schuim laag is gespoten en daarbij
de Vloer, Muren en Dak een geheel doorlopend hebben, dus tussen binnen en buiten wanden 1 schuim laag zonder kieren en lekken.

Daar is de Rd waarde gewoon te berekenen en alleen de Toshiba Airco/Lucht-Lucht warmte Pomp met WTW unit heeft dus aanzuig en uitblaas als enige gecontroleerde lek.

Het grootste probleem zijn de gebruikers, als ik raam open ontregelde ik alles.
Ramen en deuren dicht houden, zomers en winters en een slim ontwerp, toevallig gevonden in Sint-Petersburg en dat
bleek beter te zijn dan de vorige generatie door een slim foutloos ontwerp.

Ik zie mijn Datsja meer als Koelbox, goed gesloten en daar enkele HR+++ ramen en gelijkwaardige deuren erin.
Dankzij het Damp open maar lucht dichte Ecologiks Schuim een prettig klimaat, het ademde en goed ingestelde ventilatie...
die je met handel van open, half tot dicht kunt zetten bij langer geen gebruik zonder je iets ontregelde.

Met alle sensoren die controleren hoe de lucht is, dus tijdens de douche gaat deze harder blazen en afzuigen!
Net als de Afzuigkap die je nooit aan of uit hoefde te doen....
Een slimme woning, ook voor domme mensen die vaak lichten en ventilatie vergeten!

De Co2 meters bepalen of een kamer leeg, 1 oude kater of heel veel visite is en regelde prima bij....
Maar een Nederlands Energie label voor dit verhaal....... Dat word een Label A+++++ pleuris om te berekenen.

Hier niet bekende materialen met onbekende Lambda of Rd waarde en klopt de dikte wel?
Net als de Toshiba Airco / WTW unit die hier vermoedelijk pas in 2021 nieuw op de markt zal komen....

Ja, U weet dat ik onberekenbaar ben, maar mijn huis is dan wel Hetzelfde!

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Cro schreef:
29 jun 2020 11:53
Van een PIR plaat of HR++ Glas weet je vrij exact wat de isolatie waarden zijn bijvoorbeeld.
Je staart je blind op die super PIR isolatiewaarde. Maar als het erom heen tocht (ook een klein beetje) blijft er weinig van over.
Je ziet op de factuur of de foto wel de PIR plaat, maar niet het tochtspleetje. De installateur redeneert: "doar ziede gij toch niks van?".

P.S.: ik heb zojuist isolatie vastgeschroefd. Door een stalen bout van 1 cm2 doorsnee verdwijnt (zonder tocht) ongeveer evenveel warmte als als door 2500cm2 (= 0,5m x 0,5m) isolatie. Als je teveel schroeft blijft er van de superPIR isolatie weinig over. De Erkend deskundige ziet dat (hoogstwaarschijnlijk) over het hoofd. Die ziet alleen "PIR" 120mm dik.
Wat denk je van loodslabben? Staan ook niet op het isolatieprogramma. Dat zijn wel pure koelribben.

xltx
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2020 08:51

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door xltx »

Hallo,
We hebben met de hele straat (56 bewoners) van de woningstichting Lefier drenthe nieuwe energie labels gekregen door invent waarvan heel veel label A, nadat we alle gegevens hebben gecontroleerd en de fouten hebben voorgelegd werden deze bijgesteld naar B.
We hebben een onafhankelijke epa adviseur ingeschakeld en het blijkt dat er zeer zeker nog 22 woningen moeten worden bijgesteld naar label C.
Wat overig volgens ons nog te hoog is voor een tussen woning verbruiken wij tussen de 1600- 1700 m3 gas ?
Wij zijn nu al 2 1/2 jaar bezig om dit met de woningstichting om dit op te lossen en er komt nog een vervolg samen met de huurders federatie .
Het aller ergste is nog dat zelf als de zon op het raam schijn dit mee telt in het energie label, dus de zon gaat ook al niet meer voor niets op.
Mocht je zelf wat aan isolatie hebben gedaan wordt dit gewoon meegenomen in het energielabel ondanks je dit zelf heb betaald,
en mocht je van plan zijn om zonnecollectoren e.d. te nemen i.v.m. het milieu dat heb je gelijk al een label A of hoger te pakken .
Dit houd in dat ondanks je deze zelf heb betaald er ook nog eens extra huur voor moet betalen.
Een energie label A kost 180 euro in de maand dus daarmee is gelijk de besparing van de zonnepanelen van de baan !
Zijn er ook mogelijkheden om met elkaar in contact te komen om hier gezamenlijk wat aan te doen ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat te doen met onjuist energielabel na fraude?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Lees eerst de oude berichten eens goed door!

Als niet jij maar alle 56 bewoners stoken als het hoorde dus geen Raam open maar WTW unit ventileren...
Als niemand een redelijk verbruik haalde? Lees alle eerder geplaatste eens door en als niemand zuiniger is dan
A label dan kun je samen huurverlaging aanvragen tot het hersteld is tot beloofde A label, of reeds betaalde verhoging terug eisen.

Ventileren via WTW unit en ramen dicht laten is minder dan 1000 kuub gas mogelijk... anders gebruikers fouten en als niemand van deze 56 het haalde ondanks wonen volgens A label voorschriften is die isolatie ondeugdelijk.
Vaak koude bruggen of niet goed aangebrachte isolatie.
Bij temperaturen onder 0 komende winter zie je met infra rood camera elk lek... en heb je bewijs.
Ook is een blaas test of een huis voldoende dicht gemaakt is mogelijk... elk krom raam/defecte tocht strip is dan zichtbaar.

Maar ga niet alleen maar als Buurt klagen, 56 x huurders zal eerder resultaat opleveren en het gasverbruik per huisnummer aanleveren als groep als bewijs.

Als het A label een broodje Aap label is , hun probleem!

Gesloten