LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is hier een Audiofiel?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
vanish
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2006 13:55

Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door vanish »

Ik heb wat vraagjes, ben benieuwd of ze ook op deze site zitten, audiofielen;-)

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Wat wil je weten? :?:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik zie mij zelf als audiofiel,
Omdat ik geen luidsprekers meer kan vinden die aan mijn (smaak) eisen voldoen ben ik zelf luidsprekers gaan bouwen.
Ik hoor het verschil tussen MD en CD en het verschil tussen Plaat en Casette.Toch hoeft een goede installatie voor mij geen tienduizenden euro's te kosten.Versterker,600 gulden...CDspeler 550 gulden...Platenspeler 270 gulden...Casettedeck 850 gulden...en luidsprekers...ca.200 gulden per stuk (aan onderdelen).
Resultaat...Geweldig geluid!(en niet alleen volgens mij). :P

jiping

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door jiping »

Maak je dan ook de luidspreker zelf zoals de tweeter ,magneten enzo helemaal uit het niets?
Of stel je het meer het geheel samen?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ok,lollig,
Ik zoek de juiste componenten via internet en folders en bouw vervolgens mijn luidsprekers.Als ik niet tevreden ben over het resultaat dan verander ik het een en ander.Zoals tweeters of filteronderdelen.

Toolboy

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat is voor een ieder anders de belevenis van geluid.

Ik zweer bij technics maar dat is persoonlijke smaak
Nu heb ik canton speakers die een buitengewoon zuiver geluid leveren.
Daarvoor had ik o.a Bose 301/2 die ook geweldig presteerden op m`n kenwood audio.
Wat is nou audiofiel??
Ik heb ook van hull kabels aangesloten maar hoor geen verschil met de kabels die ik zelf heb gemaakt.
Het is volgens mij net waar je tevreden mee bent.

jiping

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door jiping »

Was helemaal niet lollig maar serieus bedoelt.
Ik vraag me gewoon altijd al af of het heel moeilijk danwel onmogelijk is om ook de eigenlijke luidsprekers zelf te fabriceren uit magneten en doek spannen in een frame.
Het lijkt mij in ieder geval wel een uitdaing om het uit helemaal niets op te bouwen.
Zo heb ik een oude klok waarbij de klankstaven met een ijzeren draadje aan een strak gespannen stuk doek vastzit die daardoor op een soort luidspreker lijkt en ook het geluid al behoorlijk versterkt.

peukiemon
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 nov 2005 10:14

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door peukiemon »

@ jiping

Het is vrijwel onmogelijk om de speakers zelf op te bouwen magneet chassis en de rest wat er bij komt kijken.
Wat je wel kan doen, ik heb in het verleden zelf elektrostaten gebouwd.
Nadeel voor klassiek geweldig voor moderne muziek een ramp.

Maar wat is audiofiel, dat is volgens mij zeer persoonlijk.
Wat ik geweldig vindt klinken vindt een ander weer helemaal niets.
Het is gewoon hoe je geniet van muziek, ik heb een redelijke installatie.
Gemodificeerde eindversterkers, dito luidsprekers en als ik b.v. Kate Bush opzet krijg ik kippevel.
Maakt dit me tot audiofiel omdat ik het voor mezelf kwa muziek zo goed voor mekaar heb.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

jiping


Geplaatst op 06 Nov 2006 23:56 door jiping


--------------------------------------------------------------------------------

Was helemaal niet lollig maar serieus bedoelt.

Sorry,dat had ik dan verkeerd begrepen.
Je kunt wel iets creeeren met koperdraad een magneet en doek wat geluid zal produceren maar het zal bijna onmogelijk blijken om het goed te laten klinken.Het is natuurlijk wel een enorme uitdaging om zo iets te proberen.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@Toolboy
Hoe groot de invloed van betere luidsprekersnoer is is afhankelijk van verschillende factoren.Hoe lang de snoer is bij voorbeeld en hoe goed de snoer is die je wilt vervangen. Een kort stuk redelijke snoer vervangen door goede snoer zal geen hoorbaar verschil opleveren.
Ik had echter vrij dikke luidsprekersnoer van Micro Electro van 10 meter lang(per kanaal).Ik heb dit vervangen door Audioquest Indigo Blue.
Het leverde een enorm verschil op qua klank.De weerstand van deze snoer bleek ook zo laag dat mijn toenmalige versterker door te lage inpendantie uit begon te vallen.Dus heb ik die ook maar vervangen.
Voor mijn 5.1 installatie gebruik ik nog wel "gewone"kabel.
Ik draai er toch geen muziek op.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door ronald g »

Kan vraagsteller niet beter een forum op een audiofielensite zoeken.
Iedereen beleeft geluid anders, puur persoonlijk de een wil een harde bas, de ander het twinkelen van de hoge tonen. Er is ook verschil in wat men wil luisteren frans bouwer zal op een transistor radio nog klinken. Klassiek of in ieder geval muziek waar vele instumenten te horen zijn vereist zeer goede luidsprekers waar zeker al een drieweg systeem, gescheiden door goede filters benodigd is.

Succes Ronald.

vanish
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2006 13:55

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door vanish »

Frans Bouwer>
Wie is dat?

Ronald wat bedoel je?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoempapa of platte pop muziek met een bas dreun, is werkmuziek ga je dus niet voor zitten. Rick wakeman had een lp ook op cd uit (the mytes and ledengs of king arthur) als je de goede apparatuur had kon je de muziek echt voelen. en het tinkelen van de bellen in de hoge tonen. Het is maar een voorbeeld. Maar mijn moeder vloog bij sommige bas passages gewoon op . Met goede apparatuur met name de luidsprekers, want die maken het toch, kan muziek een hele belevenis zijn. Mijn boxen waren wharfedale kingsdale.

Nb. ik kan in herinnering nog steeds om mijn moeder lachen als ze weer eens opsprong.

Ronald.

jiping

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door jiping »

Het is natuurlijk wel een enorme uitdaging om zo iets te proberen.
Dat lijkt mij dus ook,
ik heb wel eens wat ondernomen maar dan meer in de trand van "leuke schoolproefjes"( zoals een deurbel 8) ) waar je a.d.h.v. een beschrijving met een magneetje en een bekertje een luidsprekertje van 0,1 watt kon maken. :D
Maar dat was inderdaad weinig subtiel
meer zo'n boxje dat ook altijd in van dat speelgoed zit wat irritante herrie voortbrengt..........

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Experimenteren met luidsprekers is enorm leuk.Ik ben begonnen met stevige dozen (van wasmiddelen) en luidsprekers welke ik uit oude TV's haalde.De scheidingsfilters maakte ik ook uit onderdelen van oude TV's.
Ik heb een keer de eindtrappen van mijn toenmalige stereotorentje opgeblazen,maar afgezien van die 40 gulden schade heb ik er alleen maar lol aan beleefd.Het heeft me ook enorm veel geleerd over luidsprekers.De enige die voor jou de ideale luidspreker kan bouwen ben je zelf.Niemand kent jouw smaak beter dan jij zelf.Ik ben dolgelukkig met mijn eigenbouw zuiltjes.Alleen Mission komt in de buurt. :wink:

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door oxazepam »

Iedereen heeft eigen voorkeuren, ik hoor het verschil tussen MD en CD echt niet (zit daar verschil tussen dan???) Eerst had je Live dat was het best, toen kreeg je een plaat en dat is heel goed, toen kreeg je digitaal CD en dat was minder, maar ach het cd'tje leverde voordeel. nu heb ik een Ipod, maar voornamelijk werk ik met airtunes. Mij gaat het om kleiner, ik wil geen lelijke audioinstallatie, ik vind die dingen echt niet om aan te zien en de macbook die leg ik keurig in de kast.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

oxazepam,Jij bent dus duidelijk geen audiofiel!
MD klinkt nog beroerder dan een ouderwetse audiocasette.
Gecomprimeerde muziek zoals op een Ipod is leuk,maar heeft niets te maken met goede kwaliteit geluid.
Een LP is ook gecomprimeerd maar klinkt vele malen beter(voor diegenen met een platenspeler).
Als ik al comprimeer dan is het voor in de auto en dan is het WMA en geen MP3.Neem gerust nog zo'n tabletje,dan klinkt alles geweldig!
Groetjes,acjzr1 8)

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door G7 »

Mag ik hier ook even wat vragen?

Ik ben op zoek naar een homecinemaset en had al wel wat in gedachten, zoals dat Bose setje met die twee boxjes. Ik heb hier even jullie ervaringen/conclusie's gelezen en nu zie ik hier dus vanaf.

Vanmiddag waren we even bij een groot winkelketen en daar stond een mooie set van het merk Harman Kardon met BSL (?) boxjes. De verkoper liet ons een cd horen en werkelijk, hier kreeg ik kippevel van. Zo mooi!

Mijn vraag is eigenlijk aan jullie: is het wat? Zoals jullie wel bemerken, heb ik er totaal geen verstand van, dus zou alles mooi vinden, maar dit was ook mooi. En dat merk zei mij ook niets, maar de verkoper zei dat het een van de bekendste merken is. Het zal, maar is dat naar jullie mening ook zo?

Bvd. :wink:

jiping

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door jiping »

Een LP is ook gecomprimeerd maar klinkt vele malen beter(voor diegenen met een platenspeler).
Inderdaad, dat wist ik ook nooit.
Maar ik ben ook bezig met muziek maken en hoorde dus dat waneer je die op plaat wil persen ik eerst alle bassen zoals de basloop en de kickbass in het midden moet zetten en dus niet in stereo omdat anders de naald eruit gaat springen. Ook worden te diepe bassen afgezwakt omdat anders de naald er gewoon uit loopt...........

Maar zonder in een lp/cd discusie te vervallen, persoonlijk denk ik dat de lp toch het dichtst bij natuurlijke geluidsbeleving ligt omdat geluiden uit onze omgeving per definitie analoog zijn ( toch? een vogel die buiten fluit brengt in principe een analoog geluid voort) en volgens mij analoge geluiden het best analoog weer gegeven kunnen worden.

Maar mischien is de cd techniek ook alweer zo ver dat dit niet meer opgaat........

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Wie is hier een Audiofiel?

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Ik ben op zoek naar een homecinemaset en had al wel wat in gedachten, zoals dat Bose setje met die twee boxjes. Ik heb hier even jullie ervaringen/conclusie's gelezen en nu zie ik hier dus vanaf.


Gelukkig weer iemand gered!! Hebben we weer een goede daad gedaan.
Wat je koopt is persoonlijk maar ik zou bij de luidsprekers beginnen want dat wordt het hart van je installatie. Liever goede luidsprekers met een goedkope audioset als andersom. Over het algemeen klinken kleine luidsprekers schel zonder mid en laag. Compenseren met een sub geeft niet het mooie audiogeluid. Zuilen hebben een mooiere klankkast en klinken zacht ook mooi.

Gesloten