Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
16again

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
12 feb 2020 09:51
…. Vaktechnisch luister ik dan niet naar de muzikant, maar naar de technicus die de muziek vereeuwigd heeft.
Eeuwig verknald tegenwoordig in veel gevallen: Bij de kreet remastered denk ik allereerst aan nieuw hoofdstuk in de loudness war

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

16again schreef:
12 feb 2020 11:03
fonsflons schreef:
12 feb 2020 09:51
…. Vaktechnisch luister ik dan niet naar de muzikant, maar naar de technicus die de muziek vereeuwigd heeft.
Eeuwig verknald tegenwoordig in veel gevallen: Bij de kreet remastered denk ik allereerst aan nieuw hoofdstuk in de loudness war
Dan weet je niet goed wat die term inhoudt.

16again

fonsflons schreef:
12 feb 2020 12:00
16again schreef:
12 feb 2020 11:03
Dan weet je niet goed wat die term inhoudt.
helaas wel.
http://roboticpeacock.com/the-loudness-war-in-edm/

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

dat je met een linkje komt betekent niet dat je ook snapt wat een term inhoudt.

fonsflons

Ik had het niet over loudness, maar over remastered. Loudness geef ik 16again gelijk in. Geen verbetering inderdaad.

16again

De link remaster - loudness, komt niet zomaar uit de lucht vallen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Remaster
Die pagina stipt ook remastering van beeldmateriaal aan, waarmee de cirkel in dit topic weer rond is.

fonsflons

Natuurlijk is er een link. Er is ook een link tussen vogelgriep en een dierenarts. Dat wil niet zeggen dat als je het over een dierenarts hebt je het ook automatisch over vogelgriep hebt.

Loudness is een techniek die toegepast kan worden bij remastering, net als 10.000 andere technieken. Loudness is ook alleen slecht als het te extreem toegepast wordt. (praktijk voorbeeld is de reclames die uit je tv knallen.) Daarnaast is de loudness war een redelijk achterhaald begrip. Denk bijvoorbeeld niet dat de soundtrack onder een film gelijk is aan de cd, spotify of radioversie ervan. Die zijn allemaal apart gemixed met de eindbestemming in mind. Loudness uit een gratis plugin van een audioprogrammaatje gaat ook nergens over. Die zijn niet te vergelijken met een Elysia of Manley compressor van bijna 10K. Daarnaast zegt het uiterlijk van een waveform ook niets. Kijk bijvoorbeeld naar melodie gespeeld op een acoustische gitaar. Als je die GOED compressed, en peak-limited zal perfect klinken. Ja maar....de volume verschillen worden toch 'plat geslagen.'? Ja, maar de tonale informatie die vrijkomt bij het hard of zacht aanslaan van een snaar niet. De tonale expressie blijft dus volledig behouden, en de dynamiek wordt beperkt. Maar dat is toch slecht...? Nee, niet als je het goed doet. Je werkt namelijk niet alleen van boven af (pieken indrukken) maar ook van onderaf (expansie.) Zachtere passages worden omhoog gehaald, en hardere passages ingedrukt, en hoe dichter het 'hard' een grens nadert, hoe sterker dat indrukken (compressie) gebeurt. Dus tegen de tijd dat de grens bereikt wordt is dat weliswaar een harde grens maar geen abrupte hoorbare afkapping. Zie het als een auto die harder gaat remmen naarmate je dichter bij een muur komt. Je knalt dus niet tegen een muur aan, maar je anticipeerd op de muur die eraan komt. Hoe beter je apparatuur en kennis, hoe beter dit toegepast kan worden. Zelfs zo goed dat in het voorbeeld van de auto de inzittenden niets merken totdat iemand opeens zegt..huh, we rijden niet meer..waarom staan we stil?
Zolang muzikanten niet perfect zijn (een enkeling daargelaten) wordt compressie altijd toegepast. Vooral om het onmogelijk/onwaarschijnlijk is dat de hele bups muzikanten perfect is.

Dus ja, het zijn 2 termen die aan elkaar gelinked kunnen worden, en nee, je conclusie is niet kloppend. Sterker nog, hij is zelfs compleet verkeerd.

Onderstaande zegt genoeg.
Remaster (also digital remastering and digitally remastered) refers to changing the quality of the sound or of the image, or both, of previously created recordings, either audiophonic, cinematic, or videographic.

Maar goed, wie ben ik. Ik heb slechts 35 jaar professionele ervaring met dit onderwerp. :wink:

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij klassieke muziek en opera is compressie toch vaak simpelweg noodzakelijk? De verschillen in dynamiek tussen pianissimo en fortissimo zijn zo groot, dat je met wat achtergrondgeluid thuis (laat staan in de auto) ofwel de zachte passages niet hoort, ofwel naar je oren grijpt bij de luidste.
Het resultaat hangt af van het vakmanschap van de technicus.

fonsflons

We dwalen af. Compressie is inderdaad in 99,9% van de gevallen bij geluidsopnamen nodig, net als limiting. Het loudness verhaal waar 16 again op doelt vind zijn oorsprong in de jaren 90 en begin deze eeuw. In die periode is er inderdaad een tijd geweest dat het om hard harder hardst ging. Die periode is inmiddels ver achter ons en had ook vooral betrekking op radio versies. Dit staat niet synoniem aan de term remastering. Het jammere is dat de technici al lang van dit idee afgestapt zijn maar de zendstraten (de apparatuur die het de lucht (tv) of internet (radio, spotify) opstuurt dit zelf naar hartelust toepast om op zich begrijpelijke redenen. Een radiozender moet ook goed te volgen zijn in de auto met omgevingslawaai, een tv programma moet ook verstaanbaar zijn voor mensen met iets minder gehoor etc. Ik ken heel wat gefrustreerde geluidstechnici die voor tv mixen en thuis iets heel anders terughoren dan wat zij de mengtafel uitsturen.

Als je als technicus weet dat de mixen die je aanlevert voor de radio daar door een gruwelijke compressor/limiter gaan kun je die techniek beter maar zelf zo goed mogelijk vooraf toepassen zodat het in ieder geval naar jouw maatstaven gebeurd en de apparatuur van de zendstraat bij de omroep zo min mogelijk hoeft te doen. Vandaar dat er bij een professionele productie dus ook tig versies gemixed worden.

TS heeft het over beeld en die vraag lijkt mij inmiddels ruimschoots beantwoord. Zijn 4K Bluray films wel echt 4K? Soms wel, soms niet en soms half.

En uiteindelijk is video ook alleen maar ter ondersteuning van geluid. Dus helemaal niet zo belangrijk en interessant.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 »

In het analoge tijdperk toen er nog kwalitatief goede analoge transistor versterkers werden gebouwd was de loudness functie bedoeld om bij laag volume de lage tonen extra te versterken en maakte deel uit van de toonregeling die toen nog uit separate componenten bevatten. Bij wat hoger volume viel dat effect weer weg en nam de toonregeling het over want anders zouden de luidsprekers gaan dreunen en overbelast worden. Toen het ic de voorloper van de huidige chip in opkomst kwam konden er al veel schakelingen in dat ic geplaatst worden maar de geluidskwaliteit werd al wat afgevlakt en dat werd dan weer gecompenseerd met een uitgebreide toonregeling om dat gemis te compenseren. Als warme broodjes gingen die versterkers over de toonbank want in die tijd waren we gek op knoppen en niemand mocht aan de versterker zitten want één schuifje verkeerd en pa kon weer overnieuw beginnen. Anno nu wordt zelfs analoog signaal eerst gedigitaliseerd en aan het eind van het versterkingsproces weer analoog aan de luidsprekers aan geboden.

fonsflons

En voor iedereen die zich afvraagt wat video zonder muziek voorstelt:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

Voor iedereen die zich afvraagt hoe mijn gemiddelde dag eruit ziet (ik kan zowel de zittende als staande man zijn, afhankelijk van de productie:)
https://www.youtube.com/watch?v=G2Rhh_4GZmU

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
12 feb 2020 16:04
Voor iedereen die zich afvraagt hoe mijn gemiddelde dag eruit ziet (ik kan zowel de zittende als staande man zijn, afhankelijk van de productie:) https://www.youtube.com/watch?v=G2Rhh_4GZmU
fonsflons schreef:
12 feb 2020 15:13
En uiteindelijk is video ook alleen maar ter ondersteuning van geluid. Dus helemaal niet zo belangrijk en interessant.
Bedankt! Twee keer keihard lachen in één topic gebeurt me niet zo vaak :D

16again

fonsflons schreef:
12 feb 2020 13:12
Onderstaande zegt genoeg.
Remaster (also digital remastering and digitally remastered) refers to changing the quality of the sound....
Door de woordkeus changing ipv improving , dekt dit ook de gevallen, waar het geluid er niet op vooruit ging.

Uiterlijk van waveform zegt mij een hoop. Als ik forse clipping zie, weet ik genoeg. Dan kun je compressors van 10k hebben, maar het bezit van een mooie hamer maakt je geen goede timmerman

fonsflons

Tsja, je hebt het gelezen op internet dus ik kan zeggen dat het niet klopt maar dat heeft kennelijk weinig zin. Ik ken overigens weinig slechte timmermannen met een hamer van 10K.

Vincent1985

Ongelezen bericht door Vincent1985 »

Ik vind dat er hier mensen erg moeilijk lopen te doen terwijl het heel simpel is.

Een 4k film hoort super scherp te zijn, anders ga je geen 4k film uitbrengen.

Als ik extra betaal voor een 4k bluray dan verwacht kwaliteit die 4x beter is als een standaard blu-ray. Dan verwacht ik niet naar een muur of lucht te kijken met grote storende korrels. Dan had ik net zo goed een dvd kunnen kopen.

Het gaat er mij er dus om dat het geen gewoonte word om films te upscalen naar 4k om er dan meer geld voor te kunnen vragen terwijl de kwaliteit bagger is. Want dat is gewoon oplichterij.

En als er 4k op de hoes staat dan zou ik niet eerst zelf internet moeten gaan afspeuren om te kijken of de film werkelijk 4k is en niet geupscaled is.

fonsflons

Heb je volledig gelijk in. Maarja, zo zit de wereld in elkaar.

16again

fonsflons schreef:
12 feb 2020 17:17
Tsja, je hebt het gelezen op internet dus ik kan zeggen dat het niet klopt maar dat heeft kennelijk weinig zin.
Mijn technische achtergrond , gaat verder dan wat lezen op internet. En wat ik in de praktijk aan clipping heb gezien in WAV editor heeft mijn mening gevormd over de meerwaarde van remastering.
Anderzijds: wordt remastering wel goed gedaan, dan valt het mij natuurlijk niet op.

fonsflons

Edit, je blijft denken dat remastering over loudness gaat. Prima. Je mag je mening hebben.

16again

Vincent1985 schreef:
12 feb 2020 17:18
Als ik extra betaal voor een 4k bluray dan verwacht kwaliteit die 4x beter is als een standaard blu-ray.
4 keer meer pixels betekent dat de scherpte (=detaillering van het beeld) slechts verdubbelt. Al klinkt marketingtechnisch een factor 4 leuker.

Vincent1985

Ongelezen bericht door Vincent1985 »

Een 4k film is 3840x2160 pixels
Een standaard bluray is 1920x1080 pixels

3840 x 2160 = 8.294.400 pixels

1920 x 1080 = 2.073.600 pixels

8.294.400 : 2.073.600 = 4

In een 4k film passen dus 4 bluray films

Als ik bij een 4k film 200% inzoom dan zie ik het formaat van een bluray en zou het beeld nog steeds scherp of tenminste van bluray kwaliteit moeten zijn.

Dit is vaak niet het geval, zoals goed te zien is bij Ad Astra uit 2019 op 8:02, waarvan ik eerst dacht dat die wel redelijk was. Maar nadat ik ingezoomed had kwam ik erachter dat er een lichte ruis door de hele film gaat.

Films die er nog wel goed uit zien bij 200% zoom zijn bijvoorbeeld

2019 Avengers Endgame
2019 Battle Angel Alita

Opmerking hierbij is dat kwaliteit in een film ook erg kan verschillen per scene omdat blijkbaar scenes met verschillende camera’s worden opgenomen.

Een 4k film zou eigenlijk eerst gekeurd moeten worden voordat hij verkocht mag worden als 4k film.

Plaats reactie