LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij klassieke muziek en opera is compressie toch vaak simpelweg noodzakelijk? De verschillen in dynamiek tussen pianissimo en fortissimo zijn zo groot, dat je met wat achtergrondgeluid thuis (laat staan in de auto) ofwel de zachte passages niet hoort, ofwel naar je oren grijpt bij de luidste.
Het resultaat hangt af van het vakmanschap van de technicus.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
12 feb 2020 16:04
Voor iedereen die zich afvraagt hoe mijn gemiddelde dag eruit ziet (ik kan zowel de zittende als staande man zijn, afhankelijk van de productie:) https://www.youtube.com/watch?v=G2Rhh_4GZmU
fonsflons schreef:
12 feb 2020 15:13
En uiteindelijk is video ook alleen maar ter ondersteuning van geluid. Dus helemaal niet zo belangrijk en interessant.
Bedankt! Twee keer keihard lachen in één topic gebeurt me niet zo vaak :D

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
12 feb 2020 13:12
Onderstaande zegt genoeg.
Remaster (also digital remastering and digitally remastered) refers to changing the quality of the sound....
Door de woordkeus changing ipv improving , dekt dit ook de gevallen, waar het geluid er niet op vooruit ging.

Uiterlijk van waveform zegt mij een hoop. Als ik forse clipping zie, weet ik genoeg. Dan kun je compressors van 10k hebben, maar het bezit van een mooie hamer maakt je geen goede timmerman

Vincent1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2020 03:16

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Vincent1985 »

Ik vind dat er hier mensen erg moeilijk lopen te doen terwijl het heel simpel is.

Een 4k film hoort super scherp te zijn, anders ga je geen 4k film uitbrengen.

Als ik extra betaal voor een 4k bluray dan verwacht kwaliteit die 4x beter is als een standaard blu-ray. Dan verwacht ik niet naar een muur of lucht te kijken met grote storende korrels. Dan had ik net zo goed een dvd kunnen kopen.

Het gaat er mij er dus om dat het geen gewoonte word om films te upscalen naar 4k om er dan meer geld voor te kunnen vragen terwijl de kwaliteit bagger is. Want dat is gewoon oplichterij.

En als er 4k op de hoes staat dan zou ik niet eerst zelf internet moeten gaan afspeuren om te kijken of de film werkelijk 4k is en niet geupscaled is.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
12 feb 2020 17:17
Tsja, je hebt het gelezen op internet dus ik kan zeggen dat het niet klopt maar dat heeft kennelijk weinig zin.
Mijn technische achtergrond , gaat verder dan wat lezen op internet. En wat ik in de praktijk aan clipping heb gezien in WAV editor heeft mijn mening gevormd over de meerwaarde van remastering.
Anderzijds: wordt remastering wel goed gedaan, dan valt het mij natuurlijk niet op.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

Vincent1985 schreef:
12 feb 2020 17:18
Als ik extra betaal voor een 4k bluray dan verwacht kwaliteit die 4x beter is als een standaard blu-ray.
4 keer meer pixels betekent dat de scherpte (=detaillering van het beeld) slechts verdubbelt. Al klinkt marketingtechnisch een factor 4 leuker.

Vincent1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2020 03:16

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Vincent1985 »

Een 4k film is 3840x2160 pixels
Een standaard bluray is 1920x1080 pixels

3840 x 2160 = 8.294.400 pixels

1920 x 1080 = 2.073.600 pixels

8.294.400 : 2.073.600 = 4

In een 4k film passen dus 4 bluray films

Als ik bij een 4k film 200% inzoom dan zie ik het formaat van een bluray en zou het beeld nog steeds scherp of tenminste van bluray kwaliteit moeten zijn.

Dit is vaak niet het geval, zoals goed te zien is bij Ad Astra uit 2019 op 8:02, waarvan ik eerst dacht dat die wel redelijk was. Maar nadat ik ingezoomed had kwam ik erachter dat er een lichte ruis door de hele film gaat.

Films die er nog wel goed uit zien bij 200% zoom zijn bijvoorbeeld

2019 Avengers Endgame
2019 Battle Angel Alita

Opmerking hierbij is dat kwaliteit in een film ook erg kan verschillen per scene omdat blijkbaar scenes met verschillende camera’s worden opgenomen.

Een 4k film zou eigenlijk eerst gekeurd moeten worden voordat hij verkocht mag worden als 4k film.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

Vincent1985 schreef:
12 feb 2020 20:41
8.294.400 : 2.073.600 = 4

In een 4k film passen dus 4 bluray films
Je rekent alleen maar na wat ik al vermeldde, 4 keer meer pixels. Maar een maat voor sharpness is DPI.
=dots per inch en dus niet dots per square inch.
Bij beeldscherm van gelijke diagonal is de dpi voor 4k scherm dus 2 keer zo groot als HD1920 variant.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij kunt u beter genieten van een film op 100% (zoom én snelheid) dan frame voor frame bij 200% gaan speuren naar imperfecties. U bent, vind ik, bezig met een moderne versie van lucifers tellen of klosjes garen afrollen.

Een 4K-certificering vind ik overigens geen slecht idee. Het moet niet zo moeilijk zijn om daar een industriebreed instituut op te richten, waar alle aanbieders hun product moeten aanleveren, voorzien van gedetailleerde documentatie, zodat de hele keten terug gevolgd kan worden. Een handhavings afdeling neemt daarna natuurlijk steekproeven uit diverse handelskanalen om het keurmerk te borgen. Consumenten kunnen klachten indienen bij een geschillencommissie, die een ander, onafhankelijk instituut kan inschakelen. Hoger beroep kan dan ingesteld worden bij het International 4K Tribunal, te vestigen in, natuurlijk Den Haag, stad van vrede en recht. Aan het Tribunaal is ook een bijzonder openbaar aanklager verbonden die geheel onafhankelijk onderzoek kan instellen en frauderende productiebedrijven kan vervolgen en dwangsommen kan opleggen. De kosten moeten alleen wel opgebracht worden door de consument. Die betaalt misschien liever wat minder voor een "3,9K" film.

Vincent1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2020 03:16

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Vincent1985 »

Ik beoordeel een film niet enkel op 1 slechte scene, en ik kijk natuurlijk niet frame voor frame. Ik geef een tijd aan in de film waar je de film kan aanzetten en dan duidelijk ruis kan zien.

En dat 200% inzoomen is een snelle manier van kwaliteit testen. Als een 4k film er niet goed uitziet bij 200% zoom dan is het geen 4k. Als er bijvoorbeeld zwarte balken boven en onder zitten bij een 4k film, en ik wil de film fullscreen zien dan zet ik all-direction zoom aan. En dan nog hoort het beeld scherp te zijn.

En als ik blu-ray.com moet geloven is Ad Astra die ruis heeft native 4k en Avengers Endgame en Alita die geen ruis vertonen upscaled. Misschien is er bij Ad Astra dan expres een soort filter overheen gelegt, maar ik denk eerder dat blu-ray.com verkeerd geinformeerd is. Dus aan die informatie heb ik ook niks.

In ieder geval is het mij nu duidelijk dat de 4k aanduiding erg onduidelijk is. Totdat er regels voor komen is het enige wat ik kan doen als ik een 4k film koop hopen dat de kwaliteit niet al teveel tegen valt.

En ik denk niet dat 8k nut heeft tenzij je thuis een bioscoopscherm hebt. Want een 65 inch tv vind ik eigenlijk nog te klein voor 4k film. Maar ik kan natuurlijk wel lekker inzoomen.

En voor de mensen die vinden dat ik loop te muggenziften. Als ik een 4k tv koop van meer dan 2000 euro en een 4k film van 35 euro dan mag ik toch verwachten dat ik geen ruis in mijn film tegenkom?

Dit was een retorische vraag, ik ben er klaar mee.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

Vincent1985 schreef:
12 feb 2020 23:06
Als ik een 4k tv koop van meer dan 2000 euro en een 4k film van 35 euro dan mag ik toch verwachten dat ik geen ruis in mijn film tegenkom?

Dit was een retorische vraag, ik ben er klaar mee.
Al is het een retorische vraag, je uitgangspunt is volkomen verkeerd. De ruis wordt in principe groter bij hogere resolutie.
Bij 4k downscalen naar 2k wordt gemiddeld over 4 pixels , wat de ruis in de downscale juist vermindert.
Laatst gewijzigd door 16again op 13 feb 2020 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Mark1992 »

fonsflons schreef:
12 feb 2020 21:13
Zoals eerder genoemd wordt bij dit soort films veel digitaal ingevuld. De acteurs staan een groot deel van de tijd voor een groen scherm. Die digitale invulling zal niet altijd gegarandeerd 4k zijn. Dat is ook niet nodig. Op het moment dat het je pas opvalt als je 2x inzoomed op specifiek 8.02 vind ik persoonlijk dat dit goed genoeg is voor het doel van de scene. Hoewel je onmiskenbaar gelijk hebt is het wel beetje zoeken naar teleurstellingen. Maar dat is je goed recht.

Hetzelfde zal zich herhalen bij de overgang naar 8K

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je het over de originele blurays hebt, en niet over downloads want dan is dit hele draadje rijp voor de prullenbak.
Ligt eraan. Je kunt ook 1:1 4K BluRays downloaden. Doet niets af aan de kwaliteit die jij koopt in de winkel.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Vincent1985 schreef:
12 feb 2020 23:06
Ik beoordeel een film niet enkel op 1 slechte scene, en ik kijk natuurlijk niet frame voor frame. Ik geef een tijd aan in de film waar je de film kan aanzetten en dan duidelijk ruis kan zien.

En dat 200% inzoomen is een snelle manier van kwaliteit testen. Als een 4k film er niet goed uitziet bij 200% zoom dan is het geen 4k. Als er bijvoorbeeld zwarte balken boven en onder zitten bij een 4k film, en ik wil de film fullscreen zien dan zet ik all-direction zoom aan. En dan nog hoort het beeld scherp te zijn.

En als ik blu-ray.com moet geloven is Ad Astra die ruis heeft native 4k en Avengers Endgame en Alita die geen ruis vertonen upscaled. Misschien is er bij Ad Astra dan expres een soort filter overheen gelegt, maar ik denk eerder dat blu-ray.com verkeerd geinformeerd is. Dus aan die informatie heb ik ook niks.

In ieder geval is het mij nu duidelijk dat de 4k aanduiding erg onduidelijk is. Totdat er regels voor komen is het enige wat ik kan doen als ik een 4k film koop hopen dat de kwaliteit niet al teveel tegen valt.

En ik denk niet dat 8k nut heeft tenzij je thuis een bioscoopscherm hebt. Want een 65 inch tv vind ik eigenlijk nog te klein voor 4k film. Maar ik kan natuurlijk wel lekker inzoomen.

En voor de mensen die vinden dat ik loop te muggenziften. Als ik een 4k tv koop van meer dan 2000 euro en een 4k film van 35 euro dan mag ik toch verwachten dat ik geen ruis in mijn film tegenkom?

Dit was een retorische vraag, ik ben er klaar mee.
Bepaalde films maken expres gebruik van ''grain'' in de film. Dat lijkt op ruis, maar is wel zo bedoeld. Daarnaast worden films in de meeste gevallen anders geschoten dan 16:9 (fullscreen). Als jij het beeld inzoomt kan dat nooit scherp blijven. Daarbij ''verpest'' je de film zoals het bedoeld is.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Hier btw nog een link met alle Real/Fake 4K films, uitgebracht per jaar:

https://real4kbluray.com/

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wat hierboven ook is vermeld. Ruis is ook vaak een keuze, helemaal met moderne digitale films. Maar dan is het nog steeds een 4k film. TS is wel heel erg kritisch en lijkt me een ramp om een film mee samen te kijken.

mathewwade
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2019 19:16

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door mathewwade »

Het hangt af van uw apparaat waarop u inhoud afspeelt. Leuk Je zult geen significant verschil zien tijdens het afspelen van 360P- en 480p-video op mobiel. Op dezelfde manier ziet video van 720p en 1080p er hetzelfde uit op mobiel. Hetzelfde geldt voor tv. 1080p en 4K zullen geen verschil maken als uw hardware dit niet ondersteunt.

Vincent1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2020 03:16

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door Vincent1985 »

[Tekst verwijderd]

Maar ik vond dit youtube filmpje die het 4k verhaal goed uitlegt.

https://m.youtube.com/watch?v=YSZ-yFTSmfY

Nadat ik dit filmpje had gezien was het mij duidelijk dat 4k films (met cgi) eigenlijk nog niet gemaakt kunnen worden.

Mijn antwoord op de vraag zijn 4k films wel echt 4k is dus een dikke vette NEE consumenten worden dus al jaren opgelicht.

En toen kwam ik “Gemini Man” 4k film met Will Smith tegen...

Dit is de eerste 4k film waarvan ik kan zeggen WAUW. De scherpte en kleuren zijn echt veel beter dan alle andere 4k films. De film is ook nog eens fullscreen dus geen zwarte balken in beeld. Dit is wat ik verwacht van een 4k film, waar ook nog eens de cgi beelden scherp zijn.

Zo hadden alle 4k films moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 mar 2020 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onrespectvol taalgebruik

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door kuklos »

Vincent1985 schreef:
12 mar 2020 22:55
Ik was niet van plan om nog terug tekomen op dit forum omdat ik vind dat er teveel trollen onzin posten.
Vertaling: de antwoorden bevielen je niet en/of je werd onvoldoende naar de mond gepraat.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door kuklos »

Vincent1985 schreef:
13 mar 2020 01:43
Dit soort trollen berichten bedoel ik dus, ik kom hier om aan te tonen dat 4k films niet de kwaliteit hebben die ze horen te hebben.

En dan komen er een aantal van die forum trollen die het leuk vinden om overal tegenin te gaan. En dan zijn er ook nog van die zielige figuren die bij deze trollen berichten op de “ik vind dit leuk” knop drukken.

Dan vraag ik mij echt af wat komen jullie hier doen, en waarom worden dit soort mensen die het hele forum vervuilen toegelaten.
Dank dat je nog even mijn gelijk bewijst.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zijn 4k Blu-Ray films wel echt 4k ???

Ongelezen bericht door 16again »

Vincent1985 schreef:
12 mar 2020 22:55
En toen kwam ik “Gemini Man” 4k film met Will Smith tegen...

Dit is de eerste 4k film waarvan ik kan zeggen WAUW. De scherpte en kleuren zijn echt veel beter dan alle andere 4k films.
4k maakt natuurlijk meer detail mogelijk. Maar de kleuren veranderen niet als deze film wordt ge-downscaled naar 1080P , of zelfs DVD
Vincent1985 schreef:
12 mar 2020 22:55
De film is ook nog eens fullscreen dus geen zwarte balken in beeld.
Veelal hebben bioscoop films afwijkende aspect ratio, waardoor de breedbeeld TV niet breed genoeg is, en zwarte balken onder en boven nodig zijn. Dit treed ook op bij 1080P op zelfs dvd

Gesloten