LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetaling Auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Devx
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2007 13:37

Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Devx »

Ik heb een auto verkocht. Deze heb ik verkocht met een aanbetaling van 10% verkoopbedrag.

De koper laat het nu afweten om de auto op te komen halen en op zijn naam te laten zetten. Wat zijn mijn rechten. De afgesproken termijn is al meerdere keren verstreken en al het contact komt van mijn kant. Ook heeft hij verzuimd de auto op te halen op een afgesproken tijdstip en is er niet afgebeld.

Vervolgens heb ik de auto opnieuw op internet gezet en heb ik een goed bod gehad van een ander. Wat is de beste wijze om dit correct op te lossen. Ik heb het vertrouwen in de eerste koper verloren

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Quark »

heb je alles zwart op wit laten zetten?
Zo ja, verkoop je auto zo niet vraag infomatie bij een rechtswinkel

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Auto verkocht maar koper komt niet opdagen.

Als u wel zijn naam en adres heeft dan een aangetekende brief naar deze "koper" en daarin stellen dat hij/zij nog een x-aantal dagen de tijd heeft om alsnog de rest van de koopsom te voldoen.
Geeft hij/zij alsnog een tegenbericht dat hij/zij de auto alsnog wil komen afhalen regel dan een schriftelijke overeenkomst.
Ga met hem persoonlijk naar een postkantoor voor overschrijving.
Krijg ook dan WEL een vrijwaringsbewijs en laat hem die schriftelijke overeenkomst in tweevoud tekenen.

Zonder vrijwaringsbewijs geen verkoop!!
En...... eerst het volledige bedrag met aftrek van die 10%!!

Reageert hij/zij niet binnen de door u gestelde termijn dan staat het u vrij om de auto wederom ter verkoop aan te bieden.
Wel dan met een nieuwe koper alles regelen zoals boven omschreven!!!

Grootvader

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door D1RK »

Als de termijn ruim is overschreden, gewoon elders verkopen en geld weg.

Dat is het risico van dit handgeld, hadden ze maar eerder met de rest moeten komen.
Of ze komen nooit meer en hebben elders iets leukers gezien.

Omdat het om een vermoedelijk mondelinge overeenkomst gaat heeft U bijde het bewijs probleem, dus maak je geen zorgen, als je het zo nog een aantal keren verkoopt, leuk extratje...

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

snap het probleem niet

geen papieren overgeschreven, de auto is dus gewoon nog van jouw

dus gewoon weer verkopen, de tegenpartij heeft geen poot om op te staan

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door dens »

Ik zou de auto gewoon verkopen aan de ander. Als de 1e verkoper zich dan alsnog meldt (binnen een redelijke termijn) dan kun je altijd nog het handgeld teruggeven.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

kheb dit al zo vaak meegemaakt, eigen verantwoording van koper

ik geef ze meestal 2 dagen en als dan de rest niet betaald is - en koper is langsgekomen om auto over te schrijven en op te halen - dan heeft men pech

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door magel725 »

Het hele idee van een aanbetaling is dat je verzekerd bent van verkoop. Als de verkoop dan toch ineens niet door gaat is de aanbetaling voor jou. Dat is het hele idee ook van de aanbetaling; een motivatie om de auto echt te kopen en anders ben je je geld kwijt.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

tis idd een soort garantie dat de koper bij zijn besluit blijft en de wagen wil kopen
doetoie dat niet dna kost hem dat geld

20 van die kopers mbt dezelfde auto, met aanbetaling aan mij vind ik geen enkel probleem :D

BMS.Purmerend

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Hoi Devx.
Ik heb alleen jou eerste stukje gelezen.
Indien jij met een handelaar in zee bent gegaan zijn er wettelijke bepalingen.
Maar het was geen erkenthandelaar.
Ik begrijp uit jou schrijven dat je alles nog bezit.
Dat de overeenkomst met hem ruim is verlopen.
Kijk, Als de afspraak niet wordt nagekomen is er niets aan de hand, Handgeld is een vorm van aanbetaling om jou zekerheid te geven dat de aankoop o.v.b. is gesloten, deze bepaling is niet wettelijk. zo kun je wel 10 keer handgeld ontvangen en houden het is een borg dat je het voertuig niet tussen tijds door verkoopt.
Maak je nu maar niet druk, verkoop de auto er is niets aan de hand, de koper weet met welke zaken hij bezig was, hij had maar moeten komen.

kijk ook bij ANWB
Koopovereenkomst gebruikte auto door de ANWB opgemaakt voor transacties tussen particulieren.
Gewoon uitprinten en gebruiken voor iedereen lees wel de bijsluiter hoe te werken.

related:www.anwb.nl/published/anwbcms/content/b ... _75230.pdf


Hopende u alle van dienst te zijn geweest

Groeten Jan

nicky22
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2006 07:11

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door nicky22 »

Nou bij ons is er wat anders aan de hand. wij hadden zaterdag's mondeling een auto gekocht en een aanbetaling gedaan.

Vervolgens belt de man maandag op :"ja ik heb volgens mij een foutje gemaakt met de prijs en ik heb de advertentie al verwijderd",nou zegt mijn man "bij ons klopt het restant bedrag hoor op de kwitantie. "

Vervolgens zegt die man :" ik had hem voor 300 meer willen verkopen eigenlijk." Maar gelukkig had ik de advertentie uitgeprint met het juiste bedrag zoals op de kwitantie stond als restbedrag en deze heb ik hem gemaild. En daarop kon hij natuurlijk niets meer zeggen. Hij had natuurlijk gehoopt dat ik dat niet had, want dan hadden wij mooi 300 euro meer moeten betalen.

Maar het vertrouwen is gewoon weg, hij bood nog aan om de km stand te laten checken maar goed dat bedrijf zit bij hem om de hoek dus dat was voor ons niet genoeg meer.

Wij hadden er geen lekker gevoel meer bij en hebben de koop ontbonden mede ook omdat er ook geen garantie op zat en deze man geeft zo niet echt een vertrouwelijk gevoel af.

Vervolgens heb ik hem aangeboden om 100 euro te houden van de aanbetaling voor het uurtje tijd wat wij hem gekost hebben die zaterdag.

Vandaag kreeg ik een mail terug en hij dreigt met : "je moet maar hopen dat ik het restbedrag niet ga invorderen....."

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

exact hetzelfde terug reageren:

je moet maar hopen dat ik niet ff langs kom met een paar zware jongens :wink:

nicky22
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2006 07:11

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door nicky22 »

ja dat zou misschien wel een goede optie zijn ja, maar of zulke mensen hier van wakker liggen vraag ik me af. :lol:

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

geen id, maar dat is wel een reactie die zij acuut begrijpen :)

nicky22
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2006 07:11

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door nicky22 »

Nou vandaag wordt het nog gekker dit mailt hij mij :

Hallo,
in overleg met onze jurist hebben we besloten omdat we geen van allen een lange weg willen gaan,tot invordering van 20% van de restbetaling à E.6000,- = E.1200,-.
Dit bedrag dient in twee weken voldaan te worden
Indien voldaan zien wij af van verdere juridische stappen.U kunt natuurlijk tot die tijd ook de auto tegen de restsom afhalen,

Mvg JP


Nou er is helemaal nergens opgenomen dat hij eventueel een boetebedrag in zou kunnen dienen. Hij kan wel 50% willen innen.

En vervolgens staat de auto wel weer te koop zowel op autotrader als op z'n eigen site. En jawel voor die 300 extra die hij ons eerder in het rare telefoontje nog even af wilde trochelen.
Laatst gewijzigd door nicky22 op 12 okt 2007 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

weetje, ik heb ook ooit zoiets meegemaakt

veel bravoure vele gespierde taal en veel intimidatie

ik geloof best dat als zij klanten 10 keer benaderen op deze manier, de schrik er bij 7 van de 10 zodanig inzit dat er van die 10 er 7 betalen, hebben ze toch winst

ik ben toen naar bureau van rechtshulp gegaan en zij hebben even uitgezocht wat het bedrijf nu werkelijk kon doen en uitrichten, het bleek in mijn geval, zals ik al vermoedde, een hoop gelul te zijn, ze hadden geen poot om op te staan

ik raad je aan ook even contact op te nemen met bureau van rechtshulp, en daar krijg je van een jurist gewoon zwart op wit in hoeverre jij in je recht staat

die stuur je ff op en dan is het waarschijnlijk afgelopen met de flauwekul van dat bedrijf

succes

nicky22
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2006 07:11

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door nicky22 »

Bedankt Joyyyy

ik heb inmiddels vandaag contact geahad met het juridisch loket en ik heb net de mail van hierboven naar hun toegemaild. Want dit ga ik in ieder geval nooit betalen.

ben benieuwd.

BMS.Purmerend

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Bij onderhandelingen waar je bij voorbaat al een rotgevoel bij hebt? Is het altijd verstanding niet meer te reageren en direct bij jou verzekering aan te geven welke problemen jij denkt te verwachten.
Indien dan wel laat dan weten dat je informatie gaat inwinnen bij jou verzekering “rechtsbijstand” gezien jij niet met deze handeling eens bent.

Groeten Jan

nicky22
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2006 07:11

Re: Aanbetaling Auto

Ongelezen bericht door nicky22 »

hoi jan

Het was niet bij voorbaat wij begonnen met wantrouwen toen deze man belde dat de prijs volgens hem niet goed was en dat hij de prijs al van de advertentie had verwijderd. Ik had de advertentie uitgeprint anders had hij die 300 euro meer geeist natuurlijk. Toen kregen wij dus twijfels of we er wel goed aan deden. Vervolgens apk datum nagekeken is die ineens ook een half jaar eerder. Ja dan ga je overal aan twijfelen ook aan de km-stand.

Gesloten