LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
27 jan 2021 15:49
Geen aankoop keuring, omdat je de verkoper op zijn blauwe ogen geloofde. De onderhoudshistorie niet nagetrokken, omdat je de verkoper op zijn blauwe ogen geloofde. Lege accu bij de proefrit zou ik al verdacht vinden, persoonlijk. Dan zou ik echt alles gaan nakijken. Al doe ik dat toch elke keer.
En toch is het niet zo heel moeilijk om kopers te verleiden om dit soort auto's te laten kopen. Als je weet dat er iets niet klopt, poets je 'm extra mooi op, en zorg je dat de prijs net iets onder het gemiddelde ligt. Vervolgens zorg je dat de klant in de auto gaat zitten (nog in de showroom) en het ding is als voor 95% verkocht. Om 1 of andere reden kopen heel veel mensen nog steeds op basis van emotie een auto. Ik kan geen andere grote uitgave bedenken waar dat zo makkelijk gaat als bij auto's.

Moneyman
Berichten: 30050
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 16:00
Autobedrijf gekocht niet bovag wel rdw erkend.
Tsja, niet bepaald een bedrijf waar je een dergelijke auto onder deze omstandigheden moet kopen dus. Als in: nergens bij aangesloten, dus je kunt nergens op terugvallen.
Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 16:00
Volgens het Burgerlijk Wetboek moet het product alle eigenschappen hebben die nodig zijn om het normaal te kunnen gebruiken. Dat is nu niet zo. Het product doet het niet conform de afspraak door al deze klachten er ontstaan zelfs gevaarlijke verkeerssituaties door!
Het feit dat een auto issues heeft maakt 'm niet meteen non-conform. Daarvoor is veel meer nodig. Hierbij wordt ook gekeken naar je eigen rol, en juist daarbij ga jij nat.
Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 16:00
Ik heb over het product de volgende klachten:
Roet filter
Trilling tijdens rijden
Schudden bij stationair
Witte rook komt van de auto af hierdoor heb ik met autopech langs de weg gestaan. (13-01-2021)
Dat zegt allemaal nog steeds niets concreets over wat er met de auto aan de hand was, waaraan dat te wijten was, wat er had moeten gebeuren en wat je er zelf aan/ mee had kunnen doen.
Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 16:00
Vervolgens laten maken en twee dagen na de reparatie sta ik weer langs de kant!
Waarbij de verkoper natuurlijk zal zeggen dat de auto dus ondeugdelijk gerepareerd is en het grote van-het-kastje-naar-de-muur-spel gaat beginnen. Juist daarom had je terug gemoeten naar de verkoper.
Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 16:25
wat betreft dat zelf fixen, het zou toch oerdom van mij zijn om alsnog aan mijn auto te laten sleutelen door mensen die zich onbetrouwbaar en ondeskundig hebben opgesteld?
Tsja, dat is een wat moeilijk te verteren argument als je er wél 30k stukslaat, zonder enige keuring of verstand van zaken. Je hebt sowieso die plicht, en hebt die genegeerd.

Ik zou zeggen; (duur) leergeld.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Normaal maak ik geen PB's openbaar, maar aangezien er relevante informatie in staat wil ik het wel graag delen. De auto is niet vanuit de bedrijfsvoorraad verkocht. Vandaar dat deze geschorst was. Wederom een rode lamp dus.

Kort samengevat: Een handelaar die nergens bij aangesloten is, een auto zonder boekjes en een verkoop die buiten het bedrijf om gaat. Dat ruikt niet eens, dat stinkt.

Fixi2020
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:56

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Fixi2020 »

Heb perongeluk een pb gestuurd ik dacht door daar op te klikken dat ik je citeerde, de auto reed die zelf prive, vervolgens heeft die de auto geschorst en heeft die de auto aangeboden via zn eigen autobedrijf.

Misschien heb ik voor verwarring gezorgd

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 17:20
(...) de auto reed die zelf prive, vervolgens heeft die de auto geschorst en heeft die de auto aangeboden via zn eigen autobedrijf.
Een vreemde constructie, maar het is misschien voordeliger (voor de handelaar) dan wat mij de nette manier zou lijken: eerst aan zijn bedrijf verkopen en dan pas aan een derde verkopen. Maar dat zie ik misschien verkeerd.

Inmiddels weet u dat de auto twee jaar geen onderhoud heeft gehad en dat er problemen zijn. Dat wekt bij mij de indruk dat de handelaar welbewust smoesjes verkoopt (of zelfs ronduit liegt) over de reden van schorsing en/of de technische staat van de auto.

Allemaal wijsheid achteraf, helaas. Wat mij betreft heeft u twee mogelijkheden: 1. De auto zo snel mogelijk verkopen, in de hoop dat u er niet al te veel op toelegt.
2. In de auto blijven rijden en door een betrouwbaar bedrijf laten onderhouden. De reparatiekosten moet u dan in gedachten maar bij de aanschafkosten meetellen. Hopelijk is dat samen dan niet veel meer dan het bedrag wat u voor een goed exemplaar kwijt zou zijn geweest. Met een beetje geluk heeft u dan nog een aantal jaren plezier van uw auto.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Erthanax »

PeterPeters1966 schreef:
27 jan 2021 16:40
(...) Om 1 of andere reden kopen heel veel mensen nog steeds op basis van emotie een auto.
De marketing en reclame van autofabrikanten is voor een groot deel gebaseerd op emotie. Dat geldt trouwens ook voor de autotijdschriften en -programma's. Mooie (en in commercials soms heel vreemde) beelden van wereldsteden, exotische landschappen, uitzonderlijke omstandigheden, die vrijwel niets te maken hebben met het dagelijkse woon-werkverkeer of het parkeerterrein bij het winkelcentrum.
Ik kan geen andere grote uitgave bedenken waar dat zo makkelijk gaat als bij auto's.
Ik ook niet!

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Fixi2020 schreef:
27 jan 2021 17:20
de auto reed die zelf prive, vervolgens heeft die de auto geschorst en heeft die de auto aangeboden via zn eigen autobedrijf.
Briljant. Ik heb zelf een jaar of 20 in de autohandel gezeten, en dit is toch wel een klassieker. Bijna nog beter dan dat oude dametje die alleen op zondag reedt.

Maar serieus, ik zou voorstellen dat hij een deel vergoed, er is meestal nog wel uitbte slepen, al is het maar 500 euro, als ze daarmee het gezeur en de rest van de verantwoordelijkheid afkopen willen ze er meestal wel in mee gaan.
Als die auto nu goed is, gok ik zo dat je hetzelfde kwijt bent als wanneer je direct een goeie had gekocht.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Har45 »

Even een simpele gedachte gang mijner zijds.......

TS heeft de auto bij een Audi dealer laten uitlezen en laten repareren wat een hoop geld kostte.
TS heeft geen aanvullende opmerkingen gehad over nog verder te voeren onderhoud en het probleem was verholpen.

Audi dealers zijn wel aangesloten bij de BOVAG en volgens hun algemene voorwaarden zou er 6 maanden garantie zijn op de uitgevoerde werkzaamheden.

Laat een klant zijn of haar auto repareren bij een BOVAG-autobedrijf?
Dan hebben ze recht op zes maanden reparatie- en onderhoudsgarantie.

Klanten krijgen hiermee de zekerheid dat als het probleem terug komt, of niet is opgelost, ze hiermee terug kunnen naar het autobedrijf.
Het recht hierop staat opgenomen in de algemene voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 30050
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Reken jezelf daar niet te rijk mee. Dat recht behelst enkel en alleen het gerepareerde of vervangen onderdeel, en garandeert (uiteraard) niet dat het probleem ook is opgelost. Alleen als die bewuste reparatie zelf niet goed is gedaan, heb je daar garantie op.

Bij complexe storingen, waarbij soms stapsgewijs zaken vervangen of gerepareerd worden, kan je natuurlijk niet na stap 1 de resterende stappen onder “garantie op reparatie” laten vallen.

Natuurlijk kan TS terug, maar dan begint het kat en muis spel waar ik het eerder om deze reden al over had.

Als ik TS was, zou ik eerst kijken hoe ver hij komt bij de verkoper, en als dat niks wordt teruggaan naar de audidealer.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Har45 »

Moneyman schreef:
27 jan 2021 21:03
Reken jezelf daar niet te rijk mee. Dat recht behelst enkel en alleen het gerepareerde of vervangen onderdeel, en garandeert (uiteraard) niet dat het probleem ook is opgelost. Alleen als die bewuste reparatie zelf niet goed is gedaan, heb je daar garantie op.

Bij complexe storingen, waarbij soms stapsgewijs zaken vervangen of gerepareerd worden, kan je natuurlijk niet na stap 1 de resterende stappen onder “garantie op reparatie” laten vallen.

Natuurlijk kan TS terug, maar dan begint het kat en muis spel waar ik het eerder om deze reden al over had.

Als ik TS was, zou ik eerst kijken hoe ver hij komt bij de verkoper, en als dat niks wordt teruggaan naar de audidealer.
Moneyman ik ging er "gemakshalve" vanuit dat voor bijna 1600 euro de reperatie was uitgevoerd en het achterstallige onderhoud.
Zo zie je maar weer : “Assumption is the mother of all fuckups.”

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door kokka »

@TS. als jij kan aantonen dat je verkeerd ben voorgelicht over de auto (de staat of het verleden van) zou ik echt een poging doen om de koop te ontbinden op grond van dwaling.
overigens moet ik wel zeggen dat een injector er opeens mee op kan houden. heb dat met mijn S6 ook gehad, van het een op andere moment liep hij ineens te schudden. hij liep toen nog maar op 9 cilinders i.p.v 10. dat hoeft niet meteen te betekenen dat er slecht onderhoud aan de auto is gepleegd.

Fixi2020
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:56

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Fixi2020 »

Voor 1600 euro is alleen een verstuiver vervangen, als ik nu terugga naar de audi dealer zullen die er uiteraard alles van maken behalve dan dat het de fout was van hun reparatie.. Waarschijnlijk is er een andere verstuiver kapot gegaan zeggen ze.


Maar wat ik mij dan afvraag op de factuur staat dat ze alle 6 verstuivers hebben uitgelezen en gemeten hebben ( kosten €225,17)

Hoe kan het dan zo zijn dat na 2 dagen een andere verstuiver kapot is gegaan. Dan heb je iets niet goed gemeten/uitgelezen toch?

Fixi2020
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:56

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Fixi2020 »

kokka schreef:
28 jan 2021 11:33
@TS. als jij kan aantonen dat je verkeerd ben voorgelicht over de auto (de staat of het verleden van) zou ik echt een poging doen om de koop te ontbinden op grond van dwaling.
overigens moet ik wel zeggen dat een injector er opeens mee op kan houden. heb dat met mijn S6 ook gehad, van het een op andere moment liep hij ineens te schudden. hij liep toen nog maar op 9 cilinders i.p.v 10. dat hoeft niet meteen te betekenen dat er slecht onderhoud aan de auto is gepleegd.
Ja de audi heeft er een nieuwe ingeplaatst en alle andere uitgelezen en gemeten, maar helaas 2 dagen later sta ik met precies t zelfde probleem langs de kant... Dan is er iets niet goed gemeten of uitgelezen neem ik aan, want anders hadden ze wel aangeraden om ook de andere bijna defecte verstuiver te vervangen toch?

sake1987

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door sake1987 »

Iets kan aan de eisen voldoen en toch 2 dagen later de geest geven.

Fixi2020
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:56

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Fixi2020 »

sake1987 schreef:
28 jan 2021 12:21
Iets kan aan de eisen voldoen en toch 2 dagen later de geest geven.

Ik vind dat vreemd u niet dan? Als er een meting gedaan word en uitgelezen word dan moet je als gecertificeerd audi monteur met jarenlange ervaring toch wel zien dat deze verstuiver ook aan zn laatste ritjes bezig is of zie ik dat verkeerd? Of word zon meting voor 225 euro gewoon gedaan omdat het kan?

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Er zijn genoeg redenen te bedenken dat in 2 dagen een verstuiver defect gaat. De meest voorkomende is vervuiling. Dit kan in de brandstof hebben gezeten, maar bijvoorbeeld ook tijdens het vervangen van de andere verstuiver in het systeem zijn gekomen. Het is vrijwel niet aan te tonen wat de bron van het stuk lopen is. In vrijwel alle gevallen is het beter om alle verstuivers en soms zelfs de pomp en leidingen mee te vervangen, aangezien een metaalsplintertje het hele brandstofsysteem stuk kan laten lopen.

Fixi2020
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:56

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Fixi2020 »

Ja dat is nu ook de bedoeling om alles te vervangen, maar dat had audi ook wel kunnen aanbevelen om zo gevaarlijke verkeerssituaties te voorkomen, om te voorkomen dat ik weer zonder auto zit..

Moneyman
Berichten: 30050
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fixi, je reacties hangen nog steeds van aannames en verwijten aan elkaar. Je komt daar geen steek verder mee. Kijk nou eens naar je eigen rol en ga een goed gesprek aan - met een open mind. Wie weet wordt je verrast...

Fixi2020
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:56

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Fixi2020 »

Moneyman schreef:
28 jan 2021 13:09
Fixi, je reacties hangen nog steeds van aannames en verwijten aan elkaar. Je komt daar geen steek verder mee. Kijk nou eens naar je eigen rol en ga een goed gesprek aan - met een open mind. Wie weet wordt je verrast...
Het gesprek met Audi ben ik aangegaan, maar die zeggen dat ze het goed gerepareerd hebben en willen de sleepkosten niet betalen om de auto daadwerkelijk de controleren op de gemaakte reparatie, het autobedrijf wil alleen er zelf aan sleutelen en wil mij niet tegenmoet komen.. Dus voorzover ik weet ben ik het gesprek met beide partijen aangegaan en schiet het niets op.

Tot nu toe is mijn eigenrol dat ik €1600 betaald heb en daar blijft het niet bij het zal wel richting de 4500€ gaan..

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Aankoop Audi sq5 gebreken binnen 4 weken!

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Fixi2020 schreef:
28 jan 2021 12:33
Ja dat is nu ook de bedoeling om alles te vervangen, maar dat had audi ook wel kunnen aanbevelen om zo gevaarlijke verkeerssituaties te voorkomen, om te voorkomen dat ik weer zonder auto zit..
Laat de tank ook spoelen of evt vervangen. Zoals ik al zei, 1 metaalsplintertje kan het hele systeem, ook het nieuwe compleet stuk laten lopen.

Gesloten