Aanrijding en leaseauto Total los.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Beste Raadsel68. Lees uw tekst nog een keer kritisch door. Persoonlijk snap ik niets van wat u schrijft.
Is uw auto total loss? Waren de banden al versleten of is dit door het ongeval veroorzaakt (lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
Hoe reageerd de verzekering op uw vragen?

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59
Beste antwoord
Gekozen door juliomariner

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

door Har45 » 16 mar 2023 21:29

Op rechtswinkel.nl is een soortgelijke situatie te lezen:

Een advocaat geeft daar als antwoord :

"Als u meer kosten moet maken voor een nieuw leasecontract, kunt u de meerkosten mogelijk verhalen op de aansprakelijke partij."

Link: https://rechtswinkel.nl/vragen/eenzijdi ... huld/79768
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is inderdaad een vaag verhaal. Je vraag gaat niet over de directe, maar over de indirecte schade. Dat is een vrij lastig en casuïstisch vraagstuk. Ik zou beginnen bij je verzekeraar en je daarna eventueel juridisch laten adviseren. En sluit een RBV af :wink:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent blijkbaar niet WA casco verzekerd en jammer genoeg ook geen verhaalsrechtsbijstand verzekering?

Het is niet de taak van de politie om iemand aansprakelijk te stellen, en zij maken dat ook niet uit.

U zult door de bestuurder van de auto, waar u tegen aan geknald bent, aansprakelijk gesteld worden voor zijn schade.

U kunt tegen die doorrijder aangifte doen en dat proces verbaal bij voegen bij hetschadeformulier, wat u naar uw verzekeraar stuurt.

Die extra kosten per maand kunt u niet claimen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door 16again »

Als leaserijder kun je de verzekeraar van veroorzaker van ongeluk aansprakelijk stellen voor alle extra kosten , zoals bijvoorbeeld letselschade, meerprijs nieuw lease contract en zelfs tijdelijk vervangend vervoer.

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Har45 »

Lady1234 schreef:
16 mar 2023 16:31
U bent blijkbaar niet WA casco verzekerd en jammer genoeg ook geen verhaalsrechtsbijstand verzekering?

Het is niet de taak van de politie om iemand aansprakelijk te stellen, en zij maken dat ook niet uit.

U zult door de bestuurder van de auto, waar u tegen aan geknald bent, aansprakelijk gesteld worden voor zijn schade.

U kunt tegen die doorrijder aangifte doen en dat proces verbaal bij voegen bij hetschadeformulier, wat u naar uw verzekeraar stuurt.

Die extra kosten per maand kunt u niet claimen.
Wel erg stellig maar of dit juist is valt te betwijfelen.

Link: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... nder&idx=3

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Har45 »

Moneyman schreef:
16 mar 2023 16:23
't Is inderdaad een vaag verhaal. Je vraag gaat niet over de directe, maar over de indirecte schade. Dat is een vrij lastig en casuïstisch vraagstuk. Ik zou beginnen bij je verzekeraar en je daarna eventueel juridisch laten adviseren. En sluit een RBV af :wink:
Een RBV afsluiten zal voor deze schade niet meer zinvol zijn.
Daarnaast om bijstand te krijgen voor toekomstige verkeersschades dient de RBV voorzien te zijn van de verkeersmodule ( verkeers rechtsbijstand)

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door rwolters »

Is het private lease of leaseauto van de zaak?

Oftewel gaat het om:

- hoger leasetarief wat je zelf moet betalen?
- hoger leasetarief wat niet meer in je leasebudget past?
- hogere bijtelling?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Har45 schreef:
16 mar 2023 17:04
Moneyman schreef:
16 mar 2023 16:23
En sluit een RBV af :wink:
Een RBV afsluiten zal voor deze schade niet meer zinvol zijn.
Uiteraard niet. Maar ik vermoed dat TS niet vandaag stopt met aan het verkeer deelnemen...

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Stel deze vragen aan uw verzekering, leasemaatschappij of uw werkgever (indien u lease bij uw werkgever).


Ik denk niet dat u de extra lease kosten bij de tegenpartij kunt verhalen.


U kunt aangifte doen bij de politie dat de tegenpartij geen persoonsgegevens met u uitgewisseld heeft. De politie kijkt alleen of strafrechtelijk strafbare feiten gebeurd zijn.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 16 mar 2023 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Uit het warrige verhaal begrijp ik niet helemaal hoe het nu precies zit.

Maar goed, er is politie ter plaatse geweest bij een ongeval met meerdere personenauto's op de snelweg. Daarnaast zal er ook schade zijn aan het geraakte wegmeubilair. Dus ongetwijfeld heeft de politie in dit geval een rapport geschreven met hun bevindingen over de betrokkenen en de mogelijke toedracht.

Aangezien de auto niet van u was, moet u nu even met de eigenaar van de auto overleggen wie welke schade gaat claimen en of dat ook een gebundelde claim kan zijn.

Als degene die tegen u aan gereden is zich niet bij u bekend gemaakt heeft, moet u die gegevens opvragen bij de politie en zo nodig aangifte doen van het 'doorrijden na een ongeval'.

De aansprakelijkheidskwestie is verder een civiele zaak. Indien bekend is wie de veroorzaker is, of waar zijn/haar auto verzekerd was op het moment van de aanrijding, kunt u via de civiele mogelijkheden uw claim indienen.

En ja, óók aantoonbare nevenschade die als gevolg van een ongeval ontstaat, is in principe te verhalen.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Seinhuis schreef:
16 mar 2023 17:29
Ik denk niet dat u de extra lease kosten bij de tegenpartij kunt verhalen.
En waarom zo dat niet kunnen?
De wetgever schrijft voor dat de WA-verzekeraar van de aansprakelijke partij alle andere betrokkenen volledig schadeloos moet stellen.
Daar horen naast het totaalverlies of de reparatiekosten van de auto ook gewoon allerlei nevenkosten bij.
Kosten van een tijdelijke huurauto/vervangend vervoer bijvoorbeeld. Maar ik sluit niet uit dat óók de extra kosten voor een nieuw leasecontract voor een vergelijkbare auto daarbij horen, gedurende de resterende looptijd van het 'oude' leasecontract.
Zou het oude leasecontract bijvoorbeeld nog 18 maanden lopen met een maandbedrag van 350 euro en kost eenzelfde auto nu 400 euro per maand, dan is dat een schadepost van 900 euro. Aantoonbaar.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
16 mar 2023 17:37
Aantoonbaar.
Klopt, de schade is aantoonbaar. Maar dat is niet genoeg, het causale verband moet ook voldoende zijn. De causaliteit is echter in de praktijk een veel groter discussiepunt - met wisselende uitkomsten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eerst maar eens de tegenpartij achterhalen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is het bewezen dat die andere auto daadwerkelijk betrokken is geweest bij de aanrijding? Zo ja, dan moet u zich bij de politie melden dat er een schadeformulier ingevuld moet worden en dat de verzekeringen het onderling uitvechten. Er zit een verschil tussen daadwerkelijk aantoonbaar de veroorzaker en het had hem geweest kunnen zijn. Pas met een tegenpartij kan het een en ander geclaimed worden.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door rwolters »

Ivo.w schreef:
16 mar 2023 17:37
Seinhuis schreef:
16 mar 2023 17:29
Ik denk niet dat u de extra lease kosten bij de tegenpartij kunt verhalen.
En waarom zo dat niet kunnen?
De wetgever schrijft voor dat de WA-verzekeraar van de aansprakelijke partij alle andere betrokkenen volledig schadeloos moet stellen.
Daar horen naast het totaalverlies of de reparatiekosten van de auto ook gewoon allerlei nevenkosten bij.
Kosten van een tijdelijke huurauto/vervangend vervoer bijvoorbeeld. Maar ik sluit niet uit dat óók de extra kosten voor een nieuw leasecontract voor een vergelijkbare auto daarbij horen, gedurende de resterende looptijd van het 'oude' leasecontract.
Zou het oude leasecontract bijvoorbeeld nog 18 maanden lopen met een maandbedrag van 350 euro en kost eenzelfde auto nu 400 euro per maand, dan is dat een schadepost van 900 euro. Aantoonbaar.
Verzekeringstechnisch is TS geen partij. De leasemaatschappij zal alle schade vergoedt krijgen van de verzekeraar van de schuldige partij, de leasemaatschappij heeft is immers eigenaar van het verzekerde object. De leasemaatschappij kan bij total-loss het contract ontbinden . Dit moet schriftelijk aan de consument worden gemeld. De leasemaatschappij kan natuurlijk wel een voorstel te doen aan TS voor een nieuwe auto. En het is aan TS om dat te accepteren of niet.

Gevolgschade zal TS zelf bij de schuldige van het ongeval moeten proberen te halen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor mij was het duidelijk genoeg.
Raadsel68 schreef:
16 mar 2023 19:23
* vraag 1: Hebben wij ook het recht te weten wie ons geraakt heeft? Aangezien politie een tegenpartij heeft maar niemand naar ons toekwam om een schadeformulier in te vullen. Dit lijkt mij toch verplicht ook al is onze auto geleasd?
Dat recht heeft u. Zonder tegenpartij kan uw verzekeraar niets verhalen. Echter zal dat wel bewezen moeten zijn. Met aannames dat een auto u geraakt zou moeten hebben is geen bewijs. Dat zullen de getuigen moeten beamen.
Raadsel68 schreef:
16 mar 2023 19:23
* vraag 2: Mag de politie deze gegevens met ons delen?
Dat zal wel moeten anders kunt u geen contact opnemen.
Raadsel68 schreef:
16 mar 2023 19:23
* vraag 3: Dan zou ik willen proberen de meerkosten die we nu kwijt zijn aan een nieuw leasecontract )voor eenzelfde auto met zelfde mogelijkheden). Is dat mogelijk zonder Rechtsbijstandverzekering?
Dat zal u zelf bij de veroorzaken moeten halen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mij lijkt dat me heel moeilijk. Als mijn auto nu toevallig total loss wordt gereden door iemand, dan krijg ik mijn schade vergoed. Daarmee heb ik echter niet een vervangende auto, want dezelfde auto is in de huidige markt vele malen duurder.

Voor u geldt geloof ik ook gewoon een leasecontract en daarbij zou de leasepartij voor een vervangende auto moeten zorgen, het contract loopt nog. Of heeft de leasepartij deze ontbonden? Dat moet door middel van een ontbindingverklaring.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Raadsel68 schreef:
16 mar 2023 19:57
Er waren genoeg getuigen die door de politie zijn verhoord. Dat staat dus in hun proces verbaal. Ze zeggen ook dat de dader bekend is maar de ene agent en de andere agent hebben dus blijkbaar een verschil van mening welke het nu is.
Als de getuigen kunnen aangeven welke auto het geweest is kunt u daar mee verder. Twijfelende agenten wil voor u zeggen lege handen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een auto casco verzekerd is en nog zo nieuw als de uwe, vergoedt de verzekeraar bij een total loss de nieuwprijs van dat moment, ook als de auto duurder is.

Maar ik heb geen idee hoe dat met lease geregeld is voor de maandtermijnen.

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Har45 »

Op rechtswinkel.nl is een soortgelijke situatie te lezen:

Een advocaat geeft daar als antwoord :

"Als u meer kosten moet maken voor een nieuw leasecontract, kunt u de meerkosten mogelijk verhalen op de aansprakelijke partij."

Link: https://rechtswinkel.nl/vragen/eenzijdi ... huld/79768

Plaats reactie