LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

Beste forummers,

Wie heeft er advies over het volgende.

Ik ben zo langzaam aan toe aan een nieuwe auto (heeft geen haast, begin volgend jaar is ook prima). Ik zoek een zeer zuinige middenklasser die in ieder geval automaat heeft. Een auto tussen ongeveer 4.25 en 4.55 lengte met alle mogelijke denkbare snufjes zoals parkeersensoren, achteruitrijkamera, etc. Budget exclusief inruil plm € 35.000 (mag ook een onsje meer of minder zijn). Bijtelling is misschien relevant, in ieder geval 14% maximaal. Ik rij ongeveer 15.000 km per jaar (dus diesel is bij meeste merken geen optie)

Wie heeft ervaring of tips voor ultra zuinige auto's? Ik ben zelf aan het kijken naar een Toyota Auris Hybrid of Lexus CT200 hybrid. Beide geven een verbruik van 1:26 km, uit praktijkgegevens blijkt ongeveer 1:18.5. Dit vind ik zuinig genoeg. Ik rij nu een Renault Megane 2.0 automaat en met mazzel haal ik 1:11.5 km

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door tenormin »

@olaf79, neem aan dat u deze pagina ook wel hebt gelezen? http://www.hybrideauto.eu/
Staat rechts meer bij Hybride informatie. Al mag het volgend jaar zijn, wel rekening houden met de levertijd, hoor. Grapje.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door encore »

over een paar weken staat hier een Tesla naast den oude S.. Kek,leuk,riant maar wel prijzig. En nee, geen Aai-foons hier in huis.
Hoezo kan de bijtelling van belang zijn? Je koopt zelf een auto toch? Niks te maken met de bijtelling dus.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door sjohie »

Met de eisen benzine en 14% wordt de spoeling al redelijk dun binnen je budget, dan zijn het of modellen uit de klasse C1/108/Aygo of de door je zelf al genoemde modellen van Toyota of Lexus. Als je ruimte wilt zou ik voor de Auris wagon gaan, iets kleiner maar "premium" alternatief is dan de CT200. Als een uitstapje naar diesel mag, is er nog de Peugeot 3008 eHDI, een diesel hybride. Ik weet niet wat die combinatie doet qua wegenbelasting etc, maar die is ook 14%.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door encore »

Dan kun je "beter" even wachten tot eind 2015. Skoda komt met een heel fraai wagentje
Afbeelding
Het aanbod bestaat uit vier benzine- en drie dieselmotoren. De instapper is een 1.0 MPI met 60 pk. Een 1.2 TSI met 110 pk vormt het topmodel van de benzinemotoren. Dieselen kan met een 1.4 TDI met vermogens van 75 pk tot 105 pk. Eind 2015 volgt nog een Fabia Greenline met onder de kap een 75 pk sterke 1.4 TDI driecilinder. Het gemiddelde verbruik van die versie bedraagt 3,1 l/100 km, goed voor een CO2-emissie van 82 g/km. Dat de auto pas eind 2015 komt, betekent dat Skoda die uitvoering slechts enkele maanden of zelfs weken kan aanbieden met 14 procent bijtelling. De grens ligt volgend jaar nu eenmaal op 82 gram.bron
En ja, dat karretje vinnik wat mooier dan de aankomende Tesla, ik heb het alleen niet zelf voor het zeggen bij deze auto ;-)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Och, ik heb er geen moeite mee om mijn auto met jouw tesla te ruilen, hoor. Als jij problemen hebt met de tesla :wink:

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door encore »

[quote="kweenie"... jouw tesla ...[/quote]

Kleine correctie. Het is HAAR Tesla, maar wel betaald met mijn centjes. Ik wil , hoe raar het ook klinkt, iets kleins om in rond te scheuren. Mijn oude S doet het nog goed hoor, maar ik vind elke week voor 200 euri tanken niet zo heel grappig meer. En laatst kreeg ik een Panda mee als leenauto..En ik moet zeggen, ik heb me kostelijk vermaakt. En alles zat erin, alleen dat DistanceControl niet. En ja, elektrisch rijden vinnik inderdaad erg grappig. Die paar keer dat ik verder ga dan de actieradius toelaat overleef ik heus wel. Maar ik ben nog in afwachting van de levensduur van de batterijen van zo'n ding. Toevallig weet ik dat ze bij Tesla een robot hebben die twee AA-cellen paart ( parallel aan elkaar soldeert met een weerstandje erbij ) en een robot die een hele bak vult met die duocellen en ook aan elkaar soldeert. Mijn ervaring met RC-voertuigjes heeft mij een gezond wantrouwen naar de levensduur van accucellen gebracht. En ja, ik denk inderdaad dat mijn wederhelft over twee/drie jaar naar huis komt lopen omdat er een paar cellen zijn gebarsten oid. Dus als dat goed blijft gaan dan vinnik een Zoe een leuk ding om mijn S op in te ruilen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar even terug naar het topic. Moet het een nieuwe auto zijn of mag het ook een tweedehands zijn?

stofzuigertje

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De inmiddels 13 jaar oude Prius uit 2001 met slechts 432.463 Km op de teller heeft binnenkort een nieuw accu pack nodig.
Niet goedkoop maar de originele uit 2001 zijn nu wel echt op!
Op Benzine kun je onbeperkt door rijden maar dan is hij niet echt zuinig meer, laden en de stroom niet kwijt kunnen verspil je energie.

Maar ook na zoveel Km en het enige probleem is de zijkant voorstoel waarvan de stof is doorgesleten!

Dus 13 jaren zonder grote kosten is mogelijk.
Echter, ik zag een Renault in Showroom, slechts 2 jaren oud en daar zit een huur accu bij en als je de prijs per maand hiervoor weet, hoef ik deze zeer mooie Renault niet meer!

Dus kijk eerst goed naar welk merk en de kosten.
Een vol Elektrische zou ik nog niet kopen, tekort laadpunten maar deze halve met benzine er naast kom je echt overal!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Maar even terug naar het topic. Moet het een nieuwe auto zijn of mag het ook een tweedehands zijn?
Het gaat om een nieuwe auto.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:De inmiddels 13 jaar oude Prius uit 2001 met slechts 432.463 Km op de teller heeft binnenkort een nieuw accu pack nodig.
Niet goedkoop maar de originele uit 2001 zijn nu wel echt op!
Op Benzine kun je onbeperkt door rijden maar dan is hij niet echt zuinig meer, laden en de stroom niet kwijt kunnen verspil je energie.

Maar ook na zoveel Km en het enige probleem is de zijkant voorstoel waarvan de stof is doorgesleten!

Dus 13 jaren zonder grote kosten is mogelijk.
Echter, ik zag een Renault in Showroom, slechts 2 jaren oud en daar zit een huur accu bij en als je de prijs per maand hiervoor weet, hoef ik deze zeer mooie Renault niet meer!

Dus kijk eerst goed naar welk merk en de kosten.
Een vol Elektrische zou ik nog niet kopen, tekort laadpunten maar deze halve met benzine er naast kom je echt overal!
Bedankt voor de info. Prius heb ik ook overwogen maar vind ik net te groot / duur. Dat Toyota staat voor kwaliteit is bekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat je ook even moet bekijken is of je vooral lange stukken rijdt of veel kortere stukken. Ik heb begrepen dat het voordeel van hybride vooral tot zijn recht komt als je veel moet optrekken en afremmen en dat het voordeel dus wat tegenvalt als je vooral lange stukken met constante snelheid rijdt. Maar dit weet ik niet uit eigen ervaring. Andersom zal een 'gewone' zuinige auto wellicht wat weinig kracht hebben en bij optrekken misschien tegenvallen (in prestatie en in geluid). Maar dit zuil je vooral zelf moeten ervaren.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door smilie »

Op korte termijn (in iedere geval voor volgende jaar) komen VW en Audi ook met hybrides. Wellicht interessant om dat ook uit te zoeken? I.t.t. Japanners gaan Duitsers wel degelijk fatsoenlijke motor erin zetten (volgens mij al redelijk krachtige 1.4 met 150 PK + elektro motor wat in iedere geval voor prima prestaties moet zorgen).

Prijs weet ik niet zo 1-2-3 maar voor +/- 35k zullen ze wel te vinden zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Wat je ook even moet bekijken is of je vooral lange stukken rijdt of veel kortere stukken. Ik heb begrepen dat het voordeel van hybride vooral tot zijn recht komt als je veel moet optrekken en afremmen en dat het voordeel dus wat tegenvalt als je vooral lange stukken met constante snelheid rijdt. Maar dit weet ik niet uit eigen ervaring. Andersom zal een 'gewone' zuinige auto wellicht wat weinig kracht hebben en bij optrekken misschien tegenvallen (in prestatie en in geluid). Maar dit zuil je vooral zelf moeten ervaren.
Hybrides rijden meestal tot ~50 km/h elektrisch, en daarna op de verbrandingsmotor. En die laatste springt onder de 50km/h ook bij als de accu leeg is. Je moet dus een rustige rechtervoet hebben, en niet te hard rijden. Simpel gezegd, je moet je een "hybride rijstijl" aanleren. Ook winnen ze vaak remenergie terug, wat je soms ook nog wel eens merkt in het rijgedrag. Dat is bij de nieuwere modellen overigens alweer een stuk beter. Maar een hybride waar je alleen 130 km/h mee rijdt op de snelweg is niet zo efficiënt, dan wint een zuiniger diesel zonder 300kg accu's en elektronica het.

Pure elektrische auto's kennen dat niet, maar daar heb je het probleem van actieradius. Een tussenoplossing is dan een Chevrolet Volt, Opel Ampera of de nieuwe BMW i3. Dat zijn wel elektrische auto's, want de aandrijving is altijd via de elektromotor, maar daar is er een benzinemotor aan boord die de accu's bij kan laden.

De winst qua verbruik is dus nogal afhankelijk van het daadwerkelijke gebruik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door kweenie »

De jetta is al als hybride verkrijgbaar, voor 30.000. Golf volgend jaar.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door ruud_a »

is het met 15.000 km per jaar lonend een superzuinige hybride auto te kopen?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door encore »

euh..de Chevvy Volt en Slopel Ampera zijn niet helemaal elektriek. Ze hebben op batterijtjes een megalomane actieradius van...40 km. En verder mag je lekker dieselen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door sjohie »

encore schreef:euh..de Chevvy Volt en Slopel Ampera zijn niet helemaal elektriek. Ze hebben op batterijtjes een megalomane actieradius van...40 km. En verder mag je lekker dieselen...
Dan kom je niet ver in je Ampera/volt, aangezien die een benzinemotor hebben, geen diesel. Overigens is de optionele motor in de bmw i3 die ik ook noemde, wél een "echte" range extender, die dus nooit direct de wielen aandrijft. In de Ampera/Volt is dat blijkbaar stiekum wel zo, de PR van General Motors/Opel werkt dus een stuk efficiënter als hun "elektrische "auto's. :roll:

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door encore »

en dan hebben we het nog niet gehad over het vreselijk brutale klantenservice-dinges van Slopel. Service? NUL.
Wat bij ons de doorslag gaf voor de Tesla S is het feit dat we slechts 6 km van de Tesla-garage wonen. De andere merken elektrieke bakjes moeten allemaal in onderhoud bij "gecertificeerde" elektrieke-bakjes-garages en da's niet echt in de buurt. Gaat wellicht in de toekomst goed komen. Of niet, want de eerste elektrieke auto was er al in 1832/39..daarna een tijdje weggeweest....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar die Tesla is niet echt relevant, omdat de goedkoopste nog altijd twee keer zo duur is als het budget...

Gesloten