LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afstand houden op helling

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Refixzation
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:34

Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door Refixzation »

Wachtende voor een overgang op een hellende weg, rijdt ik niet gelijk weg maar toucheer de auto achter mij.
Ik schijn fout te zijn: ik rij namelijk tegen een stilstaande auto aan.
Maar mijn inziens behoor je als achterligger voldoende afstand te houden in deze situatie, dus anticiperen op een situatie, en niet te dicht op je voorligger te gaan staan.
Maar wie is er nu eigenlijk fout???
Ik heb de tegenpartij die mij aansprakelijk stelt en zelf mijn eigen verzekering stelt de tegenpartij in het gelijk.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door dens »

Tsja, lijkt me nogal logisch. U rijdt toch tegen een ander aan die stilstaat? En u rijdt ook nog eens achteruit. Omdat u het autorijden niet goed beheerst tijdens wegrijden op een helling hoeft een ander daar toch niet de dupe van te zijn?! U bent volledig aansprakelijk en uw verzekering zal moeten uitbetalen aan uw tegenpartij. Gewoon een kwestie van logisch nadenken.

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door Hello »

Hoe hard heb je je achterligger in hemelsnaam geraakt dat er sprake is van erge schade. Als het niet teveel is kan je het beter zelf tikken.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door dds »

Helemaal duidelijk! De topicopener kan duidelijk geen "hellingtrekken", dit zou hij/zij wel moeten doen. De topicopener rolt achteruit, dus deze is fout!!! (overigens dus dezelfde mening als mijn voorgangers).

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door gjvisser »

Maar wat als de achterligger 3 cm vanaf zijn bumper zat?
Ik begrijp de frustratie van de topic opener wel, oke hij had beter moeten optrekken, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel logisch dat je genoeg afstand houdt. Ik blijf ook altijd een dikke meter achter iemand bij een helling, omdat ik weet dat ongeveer 70% niet kan hellingtrekken.

Helaas blijf je toch altijd fout, jij rijdt en de ander niet... Precies hetzelfde als bij iemand achterop botsen. Je wint het nooit, ook al staan de slipsporen nog op de weg van je voorganger.

s-illy
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2006 10:32

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door s-illy »

ik heb nu bijna 1,5 jaar me rijbewijs en de hellingproof is nooit mijn sterkste ding geweest. Natuurlijk ben ik fout als mijn hellingproof fout gaat en ik teggen me achterliggerrol. Daarom heb ik een stikker laten maken en die achter op de kont van me auto geplakt: PAS OP, NIET HELLINGPROOF!

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door Josien80 »

Hoi hoi, toevallig vroeg ik me laatst hetzelfde af. Ik woon vlakbij een groot kruispunt. Bij het stoplicht voor rechtsaf zitten diepe kuilen in de weg waardoor je daar altijd hobbelt. Wat ook opvalt is dat je bij het optrekken bijna altijd nog nahobbelt en terug de kuil in 'glijdt'. Al ben je daar nog zo hellingproof, dan nog kun je het daar niet helpen. Wat te doen als je daar nu een achterligger zou raken? Ik hou er dagelijks mijn hart vast...

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Josien80

Wat dacht je van de rem ingetrapt houden??

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door Josien80 »

Hè hè, wat dacht je zelf, dat ik achterlijk was ofzo? Ik gaf zojuist ook al aan dat ik op zich heel goed helling kan trekken, maar dat het in dit geval door het slechte wegdek eenvoudigweg niet te doen is. Ik vraag me af of je de provincie in zo'n geval niet aansprakelijk kunt stellen.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Afstand houden op helling

Ongelezen bericht door NAK »

Ik schijn fout te zijn: ik rij namelijk tegen een stilstaande auto aan.
Dat je tegen een stilstaande auto aan komt is natuurlijk niet goed, maar het probleem zit bij jou in het achteruitrijden.

Achetruit rijden is voor de wegenverkeerswetgeving een een bijzondere handeling. Als je daarbij een andere auto raakt ben je altijd fout.

Gesloten