LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
harrie sanders
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2019 15:05

Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door harrie sanders »

Sinds ik mijn Alfa Romeo Giulia uit 2017 heb kent deze auto problemen met de achterruitverwarming, de verwarmde buitenspiegels en het start/stop systeem. Hiervoor is de auto meerdere malen bij de dealer geweest en zij kunnen het probleem niet verhelpen omdat blijbaar de fabriek gekozen heeft om deze systemen uit te schakelen als de accu een te lage waarde heeft. De dynamo is echter niet in staat om de accu naar voldoende hoge waarde te laden. Bij de dealer is het probleem bekend, omdat meerdere Giulia rijders dit hebben. De fabriek wil/kan het niet oplossen.
Van een product mag je verwachten dat de opties werken. Ik heb de hoop opgegeven dat het probleem wordt opgelost, maar misschien als we met meerdere eigenaren van dit type Alfa een vuist maken, dat het wel lukt.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 nov 2019 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wees blij dat de systemen niet werken bij een te lage accuspanning. Uit ervaring kan ik zeggen dat het behoorlijk lastig is starten met een te lage accuspanning, dat lukt namelijk niet. Niet alleen uw auto heeft daar last van, maar elke auto heeft dat. Een accu kan maar een beperkt aantal keer genoeg vermogen leveren om te kunnen starten en zou ook nog vermogen moeten overhouden om apparatuur aan de praat te houden.

Een accu laadt op tijdens het rijden, als u bv in een file staat laadt deze niet op met elke keer 5 meter rijden. Op dat moment grijpt de computer in en zal het start stop systeem uitschakelen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neem aan dat u veelal kortere stukken rijdt en de accu dus niet erg veel kans heeft om op te laden? Anders zou u hier niet heel veel problemen mee moeten hebben.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welk merk accu en wat is de spanning als je instapte?

Als ze een goedkope zooi erin gezet hebben en je korte stukken met licht aan reed kan het tekort zijn.
Meet eens via sigarenplug de spanning, zowel voor het starten als na de start als de motor draaide...
Hij moet van 12.4 naar 13,8 volt gaan, en laat eens de accu meten.....
Voor een start/ stop systeem moet je een goede speciale accu hebben, dus zit er wel de goede in?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je moet voor deze zaken bij de verkoper zijn, vraag ze maar eens of ze bereid zijn je terug te plaatsen in de staat zoals deze was voor aankoop auto, zoek maar eens op non-conform, weet je precies wat ik bedoel...

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Giulia maakt gebruik van een AGM accu en dit type accu is per definitie niet geschikt voor veel korte stukken. Je
computer geeft een prioritering aan de te laden componenten en zolang er elders (veel) vraag is zal de agm onvoldoende
worden opgeladen en zal start stop niet werken (en wellicht ook nog andere onderdelen).
Start stop is sowieso een slecht idee (turbo en motor slijten extra) en kan softwarematig worden uitgeschakeld. Incidenteel tje je auto aan een goede druppellader hangen (bijv. C-tec) die een dergelijke accu aankan is een optie (opwaarderen naar een A merk wil incidenteel ook nog helpen).

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door kokka »

is er niet gewoon iets mis met je spanningsregelaar? als je auto tijdens het rijden meer afnemers heeft, moet de dynamo gewoon harder gaan werken. er moet dus wel altijd genoeg spanning zijn om de accu op te laden.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dat is simpelweg hoe veel moderne auto’s werken. Systemen die niet van belang zijn voor het directe functioneren worden afgeschakeld als de boordspanning onder een bepaalde waarde zakt. Geen idee hoe dat bij Alfa werkt, misschien dat ze aan de veilige kant blijven, en dat dus vrij snel gebeurt. Producteigenchap, voonamelijk omdat 12 volt eigenlijk te weinig is voor moderne auto’s.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Kan zo drie merken noemen waar het exact zo werkt. Gulia zit technisch best goed in elkaar en doet eigenlijk niet meer onder voor Duitse auto's (heb meerdere oude Alfa's gehad en daarbij was het normaal dat zich continu storingen voordeden) .
Start stop is niets meer dan een milieu maatregel en daarvan tijdelijk afzien is geen ramp (geld eigenlijk ook voor de verwarmingselementen). Gewoon regelmatig een flink stuk rijden (maar dat geldt tevens voor direct ingespoten benzinemotoren en milieudiesels met regeneratiefilters) doe je dat niet dat gaat het van kwaad tot erger.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door thecure »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2019 15:52


Een accu laadt op tijdens het rijden, als u bv in een file staat laadt deze niet op met elke keer 5 meter rijden. Op dat moment grijpt de computer in en zal het start stop systeem uitschakelen.
de dynamo wordt aangedreven door de motor, dus ook als de motor stationair draait wordt deze bijgeladen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

thecure schreef:
13 nov 2019 22:12
NeoDutchio schreef:
05 nov 2019 15:52


Een accu laadt op tijdens het rijden, als u bv in een file staat laadt deze niet op met elke keer 5 meter rijden. Op dat moment grijpt de computer in en zal het start stop systeem uitschakelen.
de dynamo wordt aangedreven door de motor, dus ook als de motor stationair draait wordt deze bijgeladen.
Een van de kenmerken van een start/stop systeem is dat de motor niet draait als je stil staat. En na een paar keer uit en aan springen is de accu te zwak. Sta je stil gebeurt er niks en met 5 meter rijden laadt de accu echt niet genoeg op.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 nov 2019 22:21
Een van de kenmerken van een start/stop systeem is dat de motor niet draait als je stil staat. En na een paar keer uit en aan springen is de accu te zwak. Sta je stil gebeurt er niks en met 5 meter rijden laadt de accu echt niet genoeg op.
Zo werkt het niet. De motor slaat pas af als er aan allerlei eisen is voldaan. Eén daarvan is natuurlijk dat de accu voldoende spanning heeft en levert.
Dat is ook de manier om (in ieder geval bij auto's uit de VAG-stal) de start-stop definitief uit te schakelen: het vereiste minimale spanningsniveau middels VCDS gewoon zo hoog zetten dat dat nooit gehaald wordt. Resultaat: start-stop werkt niet meer.

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn auto uit de VAG-stal heeft een knop in de middenconsole om het start-stopsysteem uit te schakelen, bv bij file rijden. Heeft de Giulia dat niet?

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Met die knop schakel je de SS slechts tijdelijk (gedurende die ene rit) uit. Als je, zoals ik, tientallen keren per dag in en uit stapt is dat heel irritant. Maar sowieso zou het SSS niet de oorzaak mogen zijn. Als dat wél zo is, is er iets goed fout ;)

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij elke rit, ja. Het was maar een suggestie, maat met tientallen ritten per dag wordt het onredelijk bezwarend, dunkt me.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
14 nov 2019 10:00
(...) wordt het onredelijk bezwarend, dunkt me. (...)
:wink: :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
14 nov 2019 10:00
(...) wordt het onredelijk bezwarend, dunkt me. (...)
:wink: :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
14 nov 2019 10:00
Bij elke rit, ja. Het was maar een suggestie, maat met tientallen ritten per dag wordt het onredelijk bezwarend, dunkt me.
Als ik de auto instap gaat de gordel om, start ik de auto en duw de ss uit. En dat rustig een keer of 10 per dag. Vaste gewoonte.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een VAG groep voertuig is via de ECU door een goede monteur met enige ervaring dit Start Stop ook uit te zetten,
dus dan werkte die nooit meer, tot ze het weer terug gezet hebben.

juliomariner
Berichten: 4806
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alfa Romeo Giulia: meerdere storingen

Ongelezen bericht door juliomariner »

In mijn Citroen C4 kan ik via het touchscreen van de boordcomputer definitief uitschakelen. Het systeem werkt dan niet totdat ik hem weer op dezelfde manier inschakel.

Gesloten