LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto van 6 jaar on-maakbaar

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Quark schreef:Mijn garage houder vertelde mij eens dat de huidige auto's zo afhankelijk zijn van de computer, dat ze als deze kapot is al gauw economisch total loss zijn.
Misschien, omdat de branche b.v. wel is ingericht op het naleveren van onderdelen, maar gewoon niet op het naleveren van software?? analoog aan de klachten op dit forum over verouderde navigatie-software??

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
Quark schreef:Mijn garage houder vertelde mij eens dat de huidige auto's zo afhankelijk zijn van de computer, dat ze als deze kapot is al gauw economisch total loss zijn.
Misschien, omdat de branche b.v. wel is ingericht op het naleveren van onderdelen, maar gewoon niet op het naleveren van software?? analoog aan de klachten op dit forum over verouderde navigatie-software??
Ik denk dat bij heel veel garages inderdaad stomweg de kennis ontbreekt. Veel "traditionele" monteurs hebben niet automatisch diepgaande ICT-technische kennis, en dat lijkt tegenwoordig steeds meer vereist te zijn.

En ja, zoeken naar een "omgevallen bitje" is ene lastige en tijdrovende klus. Dat maakt dat de kosten bij de wat goedkopere auto's al vrij snel niet meer tegen de betalen opwegen. En da's behoorlijk zuur, want ook een wat goedkopere auto kost nog steeds klauwen met geld...

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:En ja, zoeken naar een "omgevallen bitje" is ene lastige en tijdrovende klus.
MM, dat doe jij op je laptop met een defect stuurprogramma van een onderdeel ook niet; dan vervang je dat (stuurprogramma) gewoon; dat komt de VW of de Ford blijkbaar niet goed uit.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

bistara schreef:Overigens is de dealer waar we de auto gekocht hebben failliet gegaan, dus dat gaat helaas niet meer. Ik heb wel een rechtsbijstand verzekering. Dus ik ga die zeker bellen om te vragen wat zij voor ons in dit geval kunnen betekenen
Zou zelf bellen voor een afspraak in persoon en pas dan 'je kaarten laten zien'; zie: viewtopic.php?f=93&t=162847&start=20#p2254137 .

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik vermoed dat het om een Seat gaat en te maken heeft met het motormanagement. Als u uw auto naar de garage brengt spreekt u toch eerst af wat het mag kosten en dat ze bellen wanneer het echt veel geld gaat kosten? Maar goed, dat is achteraf.

Nogmaals, ik zou een beroep doen op non conformiteit. Tenzij je binnen drie jaar 200.000 km rijdt mag je verwachten dat een kostbaar product als een auto langer mee gaat.
Ik had eerst 20.000 km geschreven, maar dat moest natuurlijk 200.000 km zijn.

stofzuigertje

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoezo Seat, de AU...di komt soms uit dezelfde fabriek, maar geen merk en type en specificatie,
ik weet echt niet alles maar met goed zoeken op Problemcar en aan speciallist uitbesteden heb ik nu een waardeloze auto gekocht die na lang zoeken, ik had maar liefst 4 maanden werk nu wel een betrouwbare voor leuke prijs.

Zelf sleutelen is goedkoper en toch gevonden.
Ik vermoed dat ze niet voor niets failliet gaan, als je problemen niet oplos voor deze klant komt de rest van familie er ook niet meer en zo word het plaatselijk op verjaardagen doorverteld en daar kan geen reclame tegenop!
Vooral in Dorps gebieden is dit erg sterk, maar ook elders is de roddel en achterklap vaak oorzaak dat jarenlange dealerschap soms toch plotseling instort helaas.

Ik wacht nog steeds op merk en type en ook geen PB gekregen.... ik koop graag voor vriendenprijsje jou probleem.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door peteroo »

VAG heeft in z'n algemeenheid flinke kwaliteitsproblemen. Dus Audi of Seat maakt niet uit, denk ik.

Maar als je zo superhandig bent Stofzuiger, waarom koop je dan steeds andere auto's? Ik ben niet heel handig, maar doe wel een en ander zelf en ga anders naar een vaste, niet al te dure en goede garage. Zodoende heb ik al bijna zeven jaar dezelfde wagen. Steeds andere auto's kopen is uiteindelijk meestal duurder.

@moneyman Het is eerder andersom: bij garages werken jongere monteurs die wel met een computer overweg kunnen maar niet meer echt goed kunnen sleutelen. Bij veel kleine garages hebben ze ook al de nieuwste diagnose-apparatuur.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door john18 »

peteroo schreef:VAG heeft in z'n algemeenheid flinke kwaliteitsproblemen. Dus Audi of Seat maakt niet uit, denk ik.

Maar als je zo superhandig bent Stofzuiger, waarom koop je dan steeds andere auto's? Ik ben niet heel handig, maar doe wel een en ander zelf en ga anders naar een vaste, niet al te dure en goede garage. Zodoende heb ik al bijna zeven jaar dezelfde wagen, die ik destijds voor 1700 euro kocht.
Vergeet vw en skoda niet.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door absent »

Hier staat al ruim 10 jaar een Audi voor de deur. En echt nooit problemen gehad. Ik denk ook niet dat de problemen van TS specifiek merkgerelateerd zijn.
En TS is ook oorverdovend stil.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

bistara schreef:Overigens is de dealer waar we de auto gekocht hebben failliet gegaan, dus dat gaat helaas niet meer.
Bij Audi ligt iig enige verantwoordelijkheid, welke vanwege Audi moet/zal/zou worden ingevuld via formele en informele regels; het desbetreffende aandeel van de verkopende dealer, niet het minste aandeel, is overgegaan naar de curator van de failliete boedel; de anderen proberen blijkbaar hun verantwoordelijkheden, zeg maar, in de put van het faillissement te schuiven.
Ik heb wel een rechtsbijstand verzekering. Dus ik ga die zeker bellen om te vragen wat zij voor ons in dit geval kunnen betekenen
Die gaan misschien ook wel zo iets zeggen??

stofzuigertje

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij een failliete dealer en dealer onderhouden volgens boekje word meestal door collega dealer in die regio overgenomen!

Dan kun je daar terecht, ook voor garantie op uitgevoerde werkzaamheden.

Verder koop ik vaker goedkope probleem voertuigen en verkoop ze als ze weer goed zijn voor veel meer dus gratis rijden of geld toe krijgen
is niet uitgesloten.
Met grote beurt bij dealer in overleg heeft de koper dan tenminste 3 maanden garantie op de werkzaamheden dus toch nog enige garantie dat alle
aanwezige problemen zijn opgelost.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

stofzuigertje schreef:Bij een failliete dealer en dealer onderhouden volgens boekje word meestal door collega dealer in die regio overgenomen!
Van de failliete boedel??

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een auto dient langer als 6 jaar of 100k km mee te gaan. Als deze niet repareerbaar is dan kunt u de koop ongedaan maken. Schrijf de dealer waar u de auto gekocht heeft een aangetekende brief. Als de auto niet binnen 2 weken afdoende gerepareerd is zult u de koop ontbinden en het aankoopbedrag (eventueel via een incassoprocedure) terug eisen.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door peteroo »

absent schreef:Hier staat al ruim 10 jaar een Audi voor de deur. En echt nooit problemen gehad. Ik denk ook niet dat de problemen van TS specifiek merkgerelateerd zijn.
En TS is ook oorverdovend stil.
Ik heb ook een Audi, een van ruim 22 jaar oud. Natuurlijk wel eens kapot geweest, maar ze bouwden best degelijke auto´s toen. Ik doelde vooral op VAG modellen met de tfsi motoren en problematische storingen. Ze scoren niet hoog qua betrouwbaarheid, de laatste tien jaar. jaren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door berndv »

Ik weet niet waar de info over het merk vandaan komt, ik heb wel een vermoeden waar de onduidelijkheid gecreeerd is.
peteroo schreef:k vermoed dat het om een Seat gaat en te maken heeft met het motormanagement.
chrisd1 schreef:Bij Audi ligt iig enige verantwoordelijkheid, welke vanwege Audi moet/zal/zou worden ingevuld via formele en informele regels
peteroo schreef:VAG heeft in z'n algemeenheid flinke kwaliteitsproblemen. Dus Audi of Seat maakt niet uit, denk ik.
stofzuigertje schreef:Hoezo Seat, de AU...di komt soms uit dezelfde fabriek, maar geen merk en type en specificatie,
INderdaad allemaal in Europa gemaakte en betrouwbare merken, maar ts noemt het merk niet, en vanaf peteroo is alles gebaseerd op een vermoeden. Er zijn meer Europese automerken dan de door VAG geproduceerde merken
bistara schreef:Vanwege privacy wil ik het merk en type hier niet noemen. Volgens mij mag dat ook niet. Het betreft hier wel een behoorlijk degelijk merk die al tientalle jaren op de markt is en ook europees geproduceerd is.
olaf79 schreef:Schrijf de dealer waar u de auto gekocht heeft een aangetekende brief.
zal lastig gaan:
bistara schreef:Overigens is de dealer waar we de auto gekocht hebben failliet gegaan

stofzuigertje

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal krijg je na failliet gaan of stoppen dealerschap van de Importeur een brief waar je voortaan voor garantie naar toe kunt gaan.
Die brief is goed bedoeld en naast onderhoud kun je ook vaak de garantie daar verder afhandelen.

Een garantie of coulance regeling kan elke dealer doorsturen naar importeur, dus betalen ze zelf niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door kokka »

stofzuigert schreef:Een garantie of coulance regeling kan elke dealer doorsturen naar importeur, dus betalen ze zelf niet.
Behalve voor garantie op werkzaamheden waar je al eerder op doelde. je kan sowieso met je auto bij elke merkdealer terecht voor storingen die onder de fabrieksgarantie vallen. Ik heb mijn auto in barneveld gekocht maar altijd in onderhoudt gehad bij een andere dealer, ook garantiezaken werden hier gewoon opgepakt en afgehandeld .In het geval van TS gaat het om een auto die al lang en breed uit de fabrieksgarantie is, er valt dus vrij weinig te claimen voor een dealer. het enige dat TS nog zou kunnen is de importeur aansprakelijk stellen, maar dat kan juridisch een lastig gevecht worden.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door peteroo »

Omdat TS het merk niet wilde noemen ben ik op basis van aanwijzingen gaan raden waar het om ging. Afijn, het is een babylonische spraakverwarring geworden.

bistara
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2016 19:03

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door bistara »

olaf79 schreef:Een auto dient langer als 6 jaar of 100k km mee te gaan. Als deze niet repareerbaar is dan kunt u de koop ongedaan maken. Schrijf de dealer waar u de auto gekocht heeft een aangetekende brief. Als de auto niet binnen 2 weken afdoende gerepareerd is zult u de koop ontbinden en het aankoopbedrag (eventueel via een incassoprocedure) terug eisen.
Is dat ook mogelijk als de auto 6,5 jaar is, inmiddels staat hij al een half jaar in de garage en wordt hij er niet jonger op

bistara
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2016 19:03

Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar

Ongelezen bericht door bistara »

Overigens vind ik het heel erg wonderlijk dat er nu inene nog meer merken dan mijn eigen auto merk de dupe zijn van soortgelijke problemen. Ik vraag mij nu af of het uberhaupt verstandig is een degelijke dure auto te kopen, als veel merken met soortgelijke problemen kampen.

Ik heb geen turbo auto, maar gewoon de standaard uitvoering

Gesloten