LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandstofverbruik Hyundai i10

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door newmikey »

Een beetje een wereldvreemde klacht is dit. Dan kunnen we allemaal wel de autofabrikanten van alle merken en hun dealers gaan aanklagen. De auto voldoet volkomen aan het doel waarvoor hij gekocht is: rijden. Dat ie een beetje meer benzine slurpt is a)normaal aangezien de verbruikscijfers altijd met een degelijk voorbehoud in the folder en websites staan en b)Volledig afhankelijk van de rijstijl van de gebruiker, TS in dit geval.

Zelfs met de nieuwe test op verbruik die tussen 2013 en 2016 beschikbaar zou komen zal er niet zo heel veel veranderen en zullen klachten als deze met twee korrels zout genomen moeten worden - er zit immers niemand naast TS om zijn rijstijl te checken.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Er is onlangs een kort geding geweest over dit onderwerp.
Uitspraak spreekt voor zich.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... uik__.html

v.d.Heyden

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door ruud_a »

hoe gaan we dan in het vervolg het energieverbruik van droogtrommels testen?
door er in de fabriek een vochtig (klein) zakdoekje mee te drogen?
mensen gooien er ook verschillende hoeveelheden van bijna natte, tot bijna droge was in.
de ijskast testen door 20 cm dikke wanden van piepschuim er tegen aan te plakken?(niet aan de achterkant natuurlijk)
een verschil tussen 28 km per liter en 18 km per liter is niet reeel.
die 28 km redt helemaal niemand op de weg.
als je een ijskast koopt, wil je weten hoeveel stroom hij op een dag verbruikt.
van een auto wil je weten hoeveel benzine hij ongeveer verbruikt bij een normale rijstijl.
(dus niet extreem energiezuinig rijdend en niet vol gas wegscheurend)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door dhc »

Appels peren...dood paard.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door newmikey »

dhc schreef:Appels peren...dood paard.
+1 hardstikke dood inderdaad

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door ruud_a »

newmikey schreef:
dhc schreef:Appels peren...dood paard.
+1 hardstikke dood inderdaad
aan dode paarden trekken is makkelijker dan aan paarden trekken die besloten hebben, de andere kant uit te gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door kweenie »

ruud_a schreef:
dhc schreef:Je schrijft net dat je geen verstand van rechten hebt, ga dan ook geen l*lkoek verkopen. Jouw mening is niet relevant. En de door jou aangehaalde parkeerzaak is individueel getoetst.
Appels en peren dus.

Ajax staat trouwens 1-0!
stel, om eens even te overdrijven, dat de fabrikant in de fabriek in staat is een auto op een gegeven moment onder ideale omstandigheden 1 liter op 50 km te laten verbruiken, terwijl het werkelijke verbruik 1 liter op 10 km is.
(ik heb overigens geen idee hoe de verhouding nu ligt.)
en de verkoper zwaait met zijn folder van 1 liter op 50 km.
zou je dan kunnen stellen dat je wordt opgelicht?
Nee. Ze zijn namelijk verplicht om die gestandaardiseerde cijfers te publiceren. En ze mogen geen andere cijfers gebruiken.

Als je vindt dat je dan wordt opgelicht, dan moet je die regelgeving aanpakken. En niet de autofabrikanten die zich 'braaf' aan de regels houden.

volvopiet
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 jun 2011 20:20

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door volvopiet »

Door met gestandaardiseerde verbruikscijfers te werken zijn de auto's onderling met elkaar te vergelijken. Ze zullen allemaal in de praktijk afwijken van deze gestandaardiseerde cijfers. Dit mag al jaren bekend zijn.

Als droogtrommels allemaal getest worden met 1 zakdoekje erin, kun je ze ook goed onderling vergelijken. Je weet dan dat de echte verbruikscijfers ook hoger zullen liggen.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

De ECE-cyclus is het ‘stedelijke’ onderdeel van de Europese rijcyclus NEDC 2000 en bestaat na het starten van de motor uit vier herhalende patronen van 195 seconden (met een maximumsnelheid van 50 km/h) waarna een ‘snelweg’ deel (EUDC-cyclus) volgt van 400 seconden. In totaal duurt het programma 1.180 seconden, is de totaal af te leggen afstand 11.007 meter, is de gemiddelde snelheid 33,6 km/h en bedraagt de maximumsnelheid 120 km/h. Omdat de test op een rollenbank wordt uitgevoerd en de stukken met constante snelheid relatief kort zijn, komen de opgegeven waarden hoogst zelden overeen met de werkelijkheid.

rgw
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2015 11:28

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door rgw »

ik probeer zuinig te rijden. De Hyundai I10 4 cilinder rijdt niet beter dan 12 kilometer per liter. Dat is gewoon de waarheid. Het door de fabrikant opgegeven verbruik, is gewoon onjuist. Het zou prima zijn als er compensatie afgedwongen kan worden voor de rechter. Het verschil tussen opgegeven waarden en de werkelijkheid, is schandalig. Ik reed vroeger een Renault Laguna Diesel 2.2 liter. Op lange stukken haalde ik 1 op 19. In het stadsverkeer kwam ik niet slechter uit dan 1 op 16. Ouderwetse auto maar duidelijk aanzienlijk beter dan een moderne Hyundai. Dus mocht er ooit compensatie afgedwongen worden, dan doe ik graag mee. De eerste klager heeft groot gelijk.

De manier om het te bepalen die ik al jaren toepas, is simpel. Tanken tot het randje. Kilometerstand opschrijven. Rijden. Opnieuw tanken tot het randje. Nieuwe kilometerstand minus de oude en dan delen door het aantal liters dat getankt kon worden. 1 op 12, bij hoge uitzondering ietsies beter. Helaas.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door peteroo »

Veel auto's uit de jaren '90 waren al erg zuinig, met name de diesels. De techniek was wat eenvoudiger en de auto's waren veel soberder uitgerust, maar daar staat tegenover dat ze ook lichter waren. De ouderwetse VAG 1.9 TDI en Renault dieselmotoren bijvoorbeeld, waren erg duurzaam en zuinig. Mijn Oudi op benzine haalt zelfs ruim 15 procent betere cijfers dan de fabrieksopgave.

Toen de overheid allerlei eisen ging stellen aan zuinigheid, uitstoot en veiligheid en zuinige en schone auto's via belastingmaatregelen en gunstige regelingen ging bevoordelen, werd het interessant voor autofabrikanten en importeurs om de cijfers flink op te poetsen via gemanipuleerde testmethoden. Intussen is natuurlijk wel bekend dat het verbruik en daarmee de uitstoot (!) doorgaans veel minder gunstig is dan wat de fabrikanten opgeven.

De overheid is vast niet erg happig om daar veel ruchtbaarheid aan te geven. Ze verdient al veel aan de verkoop van nieuwe auto', maar rijft vooral enorme bakken geld binnnen via accijnzen op brandstof. Bovendien moet ze dan toegeven dat ze totaal ondeskundig is op autogebied en zich flink om de tuin heeft laten leiden. Het beleid zou volledig op losse schroeven komen te staan.

Of een rechtszaak tegen Hyundai enige kans maakt kan ik niet beoordelen. Je moet dan aantonen dat je zo zuinig mogelijk hebt gereden. Bovendien maakt een zuinige auto pas echt verschil boven een bepaald kilometrage. Voor het geld dat u uit zou moeten geven kun je nog jaren probleemloos rijden, want kwalitatief zijn het prima auto's.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

Nou Peteroo met een stuk algemene blabla kun je het meerverbruik van de I10 niet verklaren. Men belooft bijna 1:25 maar 1:10 in de praktijk is mogelijk ondanks dat het geen hybride is.....dit soort onzin tref je bij mijn auto niet aan, mijn 2.4 belooft 1:11 en hoe diep ik het pedaal ook intrap, over een hele tank gezien wordt het bijna altijd 1:10.

1:12 is gewoon veel voor een moderne motor die zuinigheid belooft, dat verbruikt een 528 automaat gemiddeld nl ook volgens travelcardverbruik (leaserijders) .....en dat is een auto met 2.0 liter turbomotor met automaat 250PK en 1600KG en van 0-100 in 6 sekonden....af en toe

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door peteroo »

Wat is dat nu voor reactie? Ik praat niks goed, maar geef mijn ideeën over het geknoei met verbruiks- en uitstootcijfers.

1 op 12 in plaats van 1 op 25 is inderdaad een belachelijk verschil, maar of je hiermee een rechtszaak gaat winnen is de vraag. Misschien zegt de rechter inderdaad wel: "meneer, als u de krant lees en eens op internet kijkt, weet u toch dat autofabrikanten de kluit belazeren'.

De enige weg is als groep bezitters van een i10 een zaak aan te spannen tegen Hyundai.

Lord Voldemort
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jul 2014 20:27

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Lord Voldemort »

Verbruik van de auto kan overal aan liggen. Zoals algemeen bekend verbruik je gewoon meer bij korte afstanden dan bij snelwegverkeer. Ook kan brandstof een hoop uitmaken, of er wel of geen airco aanstaat, of je ramen open staan, het gewicht dat zich in de auto bevindt (lees: meer personen en/of volgeladen achterbak) en of je bandenspanning goed is. Als ik jou was zou ik dit eerst even nagaan.
Buiten dat bepaalt een importeur het verbruik van een auto niet en heeft hier zelfs geen enkele invloed op. Dat wordt bepaald door een extern bedrijf met (LET OP!) een lege auto (dus zonder stoelen en toestanden om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen) tijdens ideale omstandigheden en valt de 1 op 14 van jou gewoon binnen de norm.

Feit dat de importeur je klacht niet naar wens heeft opgelost, betekent niet dat deze klantonvriendelijk is.

stofzuigertje

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1:12?
Ja, het kan met stadsverkeer en zachte banden.
Doe er eens 2.5 Ato in en als je niet door Amsterdam Centrum gaat maar met 80 Km over de rondweg is dat wel langer maar toch zuiniger met 1:20....
Ja, soms is omrijden voordeliger want remmen = energie verspillen, net als draaiende motoren in file en constant rijden is het zuinigste...
Ook boven de 90 Km verlies je de stroomlijn en gaat hij bij 130 Km extreem zuipen!

Ja, kleine stadsauto die je beter buiten de stad kunt gebruiken....
Ook de i20 kan zuiniger maar wie gebruikt hem hoe!
Rijstijl aanpassen dus uitrollen in versnelling en zo min mogelijk remmen en liever buitenom dan via file...
Dan is van 12 naar 20 km op 1 liter mogelijk!

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

:roll:

-De rijder is niet veranderd
-het merk is niet veranderd, alleen ingeruild op nieuw model
-de instantie die het verbruik vaststelt is niet veranderd
-het gebruik is niet veranderd
-de fabrieksopgave is nauwelijks veranderd

Het enige wat nu opeens wel echt anders is, is het meerverbruik van dik 40%

:roll:
1:12 is gewoon veel voor een moderne motor die zuinigheid belooft, dat verbruikt een 528 automaat gemiddeld nl ook volgens travelcardverbruik (leaserijders) .....en dat is een auto met 2.0 liter turbomotor met automaat 250PK en 1600KG en van 0-100 in 6 sekonden....af en toe
Wat denk je stofzuiger? Zouden die op rijstijl en verbruik letten?

Ria van den Eijnde
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2015 16:04

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Ria van den Eijnde »

Hallo.
Ik heb een I10 gekocht in Nov,2014,
Nu is na 9 maanden de gehele olie op. Ik heb nog geen 5000 km gereden.
ik heb er 2 liter in gedaan.
Ik heb dit besproken met de garage en ben er naar toe gegaan om de auto na te laten kijken. Er was geen lek,maar ze vertelde mij dat dit wel vaker voor kwam bij een nieuwe auto. en dat ze nu in Nov bij de eerste beurt weer gaan kijken.
Ik vind dat raar want ik wij hebben vaker een nieuwe auto gekocht en heb dit nog nooit mee gemaakt.
Ik baal er van dat dit extra kosten van de olie voor mijn rekening is.
Kan dit zo maar ??
Groetjes Ria

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Veldt01 »

De olie was niet op maar heel ver onder de minimum stand (gezien de totale hoeveelheid olie in het blok mag je in je handen knijpen dat er nog geen schade is).
Al is 2 liter op 5000 km wat veel toch zou ik mezelf heel snel aanleren om om de paar tankbeurten (en nadat de auto meer dan 5 minuten uit is) even de olie na te kijken. Doe je dat niet dan vermoed ik dat de kans op een vastgelopen motor levensgroot aanwezig is en dan is het ineens geen garantie meer.
Dus blijven peilen en wordt het meer dan een beetje per 1000 km dan zou ik bij de dealer gaan klagen (niet goed "inrijden" in de eerste 1000 km kan bij dit soort motoren overigens wel degelijk tot iets meer olieverbruik leiden).

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door peteroo »

Ria van den Eijnde schreef:Hallo.
Ik heb een I10 gekocht in Nov,2014,
Nu is na 9 maanden de gehele olie op. Ik heb nog geen 5000 km gereden.
ik heb er 2 liter in gedaan.
Ik heb dit besproken met de garage en ben er naar toe gegaan om de auto na te laten kijken. Er was geen lek,maar ze vertelde mij dat dit wel vaker voor kwam bij een nieuwe auto. en dat ze nu in Nov bij de eerste beurt weer gaan kijken.
Ik vind dat raar want ik wij hebben vaker een nieuwe auto gekocht en heb dit nog nooit mee gemaakt.
Ik baal er van dat dit extra kosten van de olie voor mijn rekening is.
Kan dit zo maar ??
Groetjes Ria
Het is een beetje lullig om te zeggen, maar veel mensen hebben de ballen verstand van zelfs het eenvoudigste onderhoud. Die paar liter olie kost in elk geval heel wat minder dan een nieuwe motor.

Olieverbruik komt gewoon voor en je moet geregeld peilen. De ene motor lijkt vrijwel niks te verbruiken, terwijl je bij de andere bijna een zwarte pluim verwacht te zien. De werking van olie gaat ook achteruit door het gebruik van de motor. Anderzijds dient de dealer wel te waarschuwen dat een nieuwe motor ook olie kan gebruiken en dat je dat in de gaten moet houden. Met name nieuwe VAG-motoren staan bekend om stevig olieverbruik in het begin.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Lezen is ook een kunst, de meeste manuals geven op pagina 1 aan dat periodieke controle (elke beurt) van de vloeistoffen noodzakelijk is. Zelf schuld als je niet in staat bent om even de motorkap op te tillen (al hebben de modernste motoren enkel nog sensoren en moet je maar hopen dat die betrouwbaar genoeg zijn om de vloeistof niveaus weer te geven.
Hyundai heeft maar één lampje en dat is oliedruk en als dat gaat branden (zal bij een liter zijn) kun je terug naar start en een nieuwe motor bestellen.....

Gesloten