LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Distributie ketting gebroken

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
bazzeman
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2014 14:16

Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door bazzeman »

Goede middag,

Afgelopen zondag is mijn distributie ketting gebroken van mijn Mazda CX-7.
Als ik iedereen moet geloven kan en mag deze niet kapot zelfs volgens mazda.
De auto komt uit 2007 en er staat 88.000 KM op de teller. Alleen nu wil mazda de auto
niet repareren om dat hij niet meer in de garantie valt.

Wat kan ik nu het beste doen aangezien niet een een coulance regeling willen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door newmikey »

Laten repareren en betalen voor de reparatie of is dat te simpel gedacht?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens de onderhoudsbrochure hoeft hij inderdaad niet vervangen te worden. Tenzij het een ouder exemplaar is, tot 2006, dan is het om de 10 jaar of 160.000 kilometer. Dus inderdaad een beetje vreemd dat hij het toch opgeeft.

Ik denk echter dat er weinig aan te doen, is, de auto is nu eenmaal 7 jaar oud. De kosten zijn dus voor jezelf. Je kunt de vraag eventueel aan het juridisch loket voorleggen, het eerste consult is doorgaans gratis, maar ik denk niet dat je er veel van kan verwachten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door kokka »

heb je de auto bij deze dealer gekocht? heb je altijd braaf al het onderhoud daar uit laten voeren?
je zou kunnen stellen dat het product wat je gekocht hebt niet conform was, en dat je op grond daarvan herstel eist.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door ruud_a »

bazzeman schreef:Goede middag,

Afgelopen zondag is mijn distributie ketting gebroken van mijn Mazda CX-7.
Als ik iedereen moet geloven kan en mag deze niet kapot zelfs volgens mazda.
De auto komt uit 2007 en er staat 88.000 KM op de teller. Alleen nu wil mazda de auto
niet repareren om dat hij niet meer in de garantie valt.

Wat kan ik nu het beste doen aangezien niet een een coulance regeling willen.
en weet u zeker dat de stand op de kilometerteller klopt?

joyce is nu boos
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2014 07:35

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door joyce is nu boos »

en weet u zeker dat de stand op de kilometerteller klopt?
Hier zou ik beginnen met zoeken.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door hawkwind »

snuffel1 schreef: Uw stelling kan en mag niet kapot gaan snijdt geen hout want alle draaiende delen in een motor kunnen kapot gaan. Ik vrees dat als u geen coulanceregeling kan treffen deze er ook niet gaat komen.
Een distributie KETTING behoort toch wel een autoleven mee te gaan hoor.

E-J
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mei 2013 20:18

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door E-J »

hawkwind schreef:
snuffel1 schreef: Uw stelling kan en mag niet kapot gaan snijdt geen hout want alle draaiende delen in een motor kunnen kapot gaan. Ik vrees dat als u geen coulanceregeling kan treffen deze er ook niet gaat komen.
Een distributie KETTING behoort toch wel een autoleven mee te gaan hoor.
Oh Ja? Waarom moest dan de ketting van de VR6 blokken van VW met een interval aan de revisie?

RCEE
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mei 2011 22:37

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door RCEE »

Als ik het mij goed kan herinneren is er ooit een recall geweest op de distributie van de CX-7 .Is deze uitgevoerd ?
Zoek eens goed op internet!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door dhc »

Zoek eens goed op internet!
Had u ook kunnen doen, er is geen recall geweest.....

Lord Voldemort
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jul 2014 20:27

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door Lord Voldemort »

Een distributieketting is een onderhoudsvrij onderdeel wat geen vervangingstermijn heeft, wat niet betekent dat het niet kapot zou kunnen gaan. Gezien de auto ruimschoots buiten de garantie is, is het meer dan begrijpelijk dat zowel de importeur als dealer u hier niet in tegemoetkomen.

Dit is gewoon dikke pech. Er zit niets anders op om gewoon voor de kosten op te draaien.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hawkwind schreef: Een distributie KETTING behoort toch wel een autoleven mee te gaan hoor.
ALLES kan kapot gaan. Ook dingen die dat normaal gesproken niet horen te doen. Het is gewoon pech als je toevallig die ketting hebt die kapot gaat. Maar dat hoor nu eenmaal bij het hebben van spullen: die kunnen kapot gaan en dan moet je kosten maken. Of dat nu een auto is, of het dak van je huis.

Texpert
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:16

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door Texpert »

De stelling dat een distributieketting nooit vervangen hoeft te worden is onjuist, evenals dat de ketting onderhoudsvrij is. Wanneer een motor is voorzien van een ketting is deze onderhoudsarm, dat wil zeggen dat er geen periodieke vervangingstermijn wordt voorgeschreven zoals deze bij een riem wel wordt voorgeschreven. Al naar gelang het gebruik, leeftijd en kilometerstand zal ook een ketting ooit aan vervanging toe zijn. Dit is dikwijls eerder het geval bij motoren die hogere vermogens leveren of voorzien zijn van een turbo. Wanneer een ketting geluid gaat maken is deze uiteraard aan vervanging toe, maar soms speelt ook de leeftijd en gebruik (zware last, bv trailers) een rol. Als de auto uit de garantie is behoort het dus gewoon tot onderhoud zoals je bv ook wel eens de remblokken moet vernieuwen. Maar ja, het is inderdaad vaak een dure reparatie.... :|

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Texpert schreef:De stelling dat een distributieketting nooit vervangen hoeft te worden is onjuist, evenals dat de ketting onderhoudsvrij is. Wanneer een motor is voorzien van een ketting is deze onderhoudsarm, dat wil zeggen dat er geen periodieke vervangingstermijn wordt voorgeschreven zoals deze bij een riem wel wordt voorgeschreven. Al naar gelang het gebruik, leeftijd en kilometerstand zal ook een ketting ooit aan vervanging toe zijn. Dit is dikwijls eerder het geval bij motoren die hogere vermogens leveren of voorzien zijn van een turbo. Wanneer een ketting geluid gaat maken is deze uiteraard aan vervanging toe, maar soms speelt ook de leeftijd en gebruik (zware last, bv trailers) een rol. Als de auto uit de garantie is behoort het dus gewoon tot onderhoud zoals je bv ook wel eens de remblokken moet vernieuwen. Maar ja, het is inderdaad vaak een dure reparatie.... :|
Als je een nieuwe ketting op een oud kettingwiel legt schiet je er niets mee op. Die gaat gegarandeerd (nog meer) geluid maken. De oude ketting en de -wielen waren op elkaar ingelopen.
Je moet dus zowel ketting als de -wielen vervangen.
Dit lijkt me dusdanig kostbaar dat dat niet bij het normale onderhoud van de gemiddelde auto hoort; als het zover moet komen beschouw de auto dan liever als afgeschreven.

stofzuigertje

Re: Distributie ketting gebroken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn tegen vragen;

1 Gebruik je de juiste olie soort?
Bij verkeerde type kan er slijtage ontstaan waardoor deze korter mee gaat als je goedkope verkeerde type of dikte olie zou gebruiken.

2 Tijdig onderhoud door goede garage?
Als je niet goed luisterde en niet tijdig controleerde dus de grote beurt maar half uitvoerde?

3 Vervuiling;
Ja, door vuil kan een automatische ketting spanner vast gaan zitten en de dan losse ketting kan zichzelf dan kapot slaan.
Dit gebeurde meestal door goedkope olie of te laat verversen en verzuurde olie...

Dus 3 veel voorkomende fouten en de gevolgen maar zonder onderzoek kan ik niet zeggen welke van de 3 het juiste antwoord bij deze is.

Gesloten