LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Emissie lampje

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Emissie lampje

Ongelezen bericht door mika21 »

Goedemorgen allemaal.

Wij zijn in het bezit van een Volvo. Al geruime tijd brandt het lampje: emissie service vereist.

De garage vertelt eigenlijk niks, alleen dat we meteen een reparatie moeten doen. Zo niet: dan kan de auto start problemen krijgen of er gewoon mee ophouden.

Voordat we dat doen: wie heeft er ervaring met deze storing en zouden jullie meteen naar de garage vliegen (rijden)?

Bedankt vast voor jullie antwoord.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Emissie lampje

Ongelezen bericht door Dirkie »

mika21 schreef:Goedemorgen allemaal.

Wij zijn in het bezit van een Volvo. Al geruime tijd brandt het lampje: emissie service vereist.

De garage vertelt eigenlijk niks, alleen dat we meteen een reparatie moeten doen. Zo niet: dan kan de auto start problemen krijgen of er gewoon mee ophouden.

Voordat we dat doen: wie heeft er ervaring met deze storing en zouden jullie meteen naar de garage vliegen (rijden)?

Bedankt vast voor jullie antwoord.
http://www.google.nl/#q=emissie+service+vereist

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Emissie lampje

Ongelezen bericht door sjohie »

mika21 schreef:Goedemorgen allemaal.

Wij zijn in het bezit van een Volvo. Al geruime tijd brandt het lampje: emissie service vereist.

De garage vertelt eigenlijk niks, alleen dat we meteen een reparatie moeten doen. Zo niet: dan kan de auto start problemen krijgen of er gewoon mee ophouden.

Voordat we dat doen: wie heeft er ervaring met deze storing en zouden jullie meteen naar de garage vliegen (rijden)?

Bedankt vast voor jullie antwoord.
Dat duidt vaak op iets van een kapotte lambda-sonde, of een andere sensor in het uitlaattraject. Dat kan er voor zorgen dat de emissies van bepaalde stoffen te hoog wordt, wat gevolgen kan hebben bij de APK (evt zelfs afkeur geloof ik). Op korte termijn belangrijker is dat die gegevens vaak door het motormanagement gebruikt wordt om het lucht/brandstof mengel bij te stellen waar nodig, en dus kan de missende informatie van die kapotte sensor betekenen dat je auto minder zuinig gaat rijden.

Sinds mijn vader met een "check olie" lampje door bleef rijden, en uiteindelijk een nieuwe motor nodig had, ben ik geen fan van zomaar doorrijden met dit soort meldingen. :wink:

Maar als je die garage niet vertrouwd ga je toch naar een andere die wat meer info delen? Overigens zou ik niet meteen een expert niet vertrouwen, enkel omdat die slecht (geld kostend) nieuws geeft. Als de autofabrikant dit ingebouwd heeft, is er vast een reden voor.

lars0817
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2015 20:27

Re: Emissie lampje

Ongelezen bericht door lars0817 »

Ik heb een volvo v70 2.4 uit 2001, maar hij stottert op lage snelheid in derde en tweede versnelling ( rond 30km/h). Weet iemand wat dit veroorzaakt.

Gesloten