LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ford Ka 2010 roest

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
S-0nna
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2014 14:44

Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door S-0nna »

Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig en aangezien de forddealer mij afwimpelt hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb dit jaar een Ford Ka van 2010 overgenomen via een dealer (geen forddealer). De auto is steeds dealeronderhouden geweest en zag er goed uit.

Ik ontdekte, toen ik mijn auto aan het wassen was, een heel klein roestvlekje (2mm) op de achterkant bovenaan mijn auto (waar sommige autos een spoiler hebben zeg maar). Toen ik dat deel van mijn auto grondiger inspecteerde zag ik op verschillende plekken hele kleine vlekjes roest, zo klein dat je het bijna niet kunt onderscheiden van vuil maar aangezien ik mijn auto aan het wassen was, weet ik zeker dat het geen vuil is.

Ik ben bij de forddealer geweest, die geven aan dat het roestplekje van 2mm vast lakschade is. Ook al moesten ze toegeven dat er geen deukje of krasje zichtbaar is. De hele kleine stipjes deden ze af als vuil en onder het mom van 'we weten ook niet hoe het kan, nog nooit zoiets eerder gezien' was de discussie gesloten. Ze adviseerden me het goed zichtbare plekje met lakstift te behandelen, dan roest het volgens hen niet verder. Lakgarantie is maar twee jaar, dus ford doet hier verder niets mee.

Ik vraag me nu af of roest zo spontaan kan ontstaan en of de lakstift zal helpen, aangezien de roest er al zit. En daarbij vrees ik dat die kleine, nu nog vrijwel onzichtbare stipjes, ook alleen maar groter worden. Ik heb het gevoel dat er iets mis is met de lak (dat het wegtrekt of nooit goed is gespoten), maar ik heb er geen verstand van en ik heb geen idee wat ik kan doen om dit op te lossen. En ik vraag me ook af of ford, ondanks dat de lakgarantie twee jaar is, niet de verantwoordelijkheid heeft dit op te lossen..

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven! :)

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door 53078 »

Dat Ka's roestbakjes zijn is bekend. En dat Ford daar niks tegen doet is ook bekend.
Einde verhaal. Snel inleveren voor een roestvrij Japannertje...

danboom
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 sep 2014 15:19

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door danboom »

misschien door steenslag

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Als het roestsmet is van b.v. slijpsel van een slijptol die in de buurt is geweest, of dat slijpstof erop is gewaait, dan is het mogelijk dat u dit soort "roest" krijgt, dan goed er uit poetsen met cleaner, en daarna in de was zetten, er zijn poets bedrijven die dit machinaal tegen een redelijke prijs doen.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door 53078 »

danboom schreef:misschien door steenslag
een heel klein roestvlekje (2mm) op de achterkant bovenaan mijn auto (waar sommige autos een spoiler hebben zeg maar).
Aha, de Ka is gebruikt voor de achteruit-rij races? :shock:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door eleven »

S-0nna schreef:Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig en aangezien de forddealer mij afwimpelt hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb dit jaar een Ford Ka van 2010 overgenomen via een dealer (geen forddealer). De auto is steeds dealeronderhouden geweest en zag er goed uit.

Ik ontdekte, toen ik mijn auto aan het wassen was, een heel klein roestvlekje (2mm) op de achterkant bovenaan mijn auto (waar sommige autos een spoiler hebben zeg maar). Toen ik dat deel van mijn auto grondiger inspecteerde zag ik op verschillende plekken hele kleine vlekjes roest, zo klein dat je het bijna niet kunt onderscheiden van vuil maar aangezien ik mijn auto aan het wassen was, weet ik zeker dat het geen vuil is.

Ik ben bij de forddealer geweest, die geven aan dat het roestplekje van 2mm vast lakschade is. Ook al moesten ze toegeven dat er geen deukje of krasje zichtbaar is. De hele kleine stipjes deden ze af als vuil en onder het mom van 'we weten ook niet hoe het kan, nog nooit zoiets eerder gezien' was de discussie gesloten. Ze adviseerden me het goed zichtbare plekje met lakstift te behandelen, dan roest het volgens hen niet verder. Lakgarantie is maar twee jaar, dus ford doet hier verder niets mee.

Ik vraag me nu af of roest zo spontaan kan ontstaan en of de lakstift zal helpen, aangezien de roest er al zit. En daarbij vrees ik dat die kleine, nu nog vrijwel onzichtbare stipjes, ook alleen maar groter worden. Ik heb het gevoel dat er iets mis is met de lak (dat het wegtrekt of nooit goed is gespoten), maar ik heb er geen verstand van en ik heb geen idee wat ik kan doen om dit op te lossen. En ik vraag me ook af of ford, ondanks dat de lakgarantie twee jaar is, niet de verantwoordelijkheid heeft dit op te lossen..

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven! :)

Lakgarantie. Voor uw lakgarantie kunt u bij al onze officiële Ford dealers terecht. Wanneer de lak van uw auto moet worden hersteld ten gevolgen van een fabricagefout, wordt dit kosteloos hersteld ongeacht een eventuele verandering van eigenaar gedurende de garantieperiode.

S-0nna
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2014 14:44

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door S-0nna »

Bedankt voor de reacties! :) Fijn zulke tips..
Roestsmet/roestspikkels zou misschien wel kunnen, alhoewel ik niet dichtbij een station oid woont. En dan dringen zulke roestspikkels door tot in de lak begrijp ik? Kunnen die spikkels dan ook de rest van de auto aanvreten? Omdat er 1 groter roestvlekje zit (die van 2mm).

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door riddert »

Waarschijnlijk is het toch steenslag, hoe gek het ook klinkt aan de achterzijde van de auto. Komt vaker voor, ook aan de zijkant van de auto.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door dhc »

Auto uit 2010, plekjes van 2 mm en dan zeuren bij de Forddealer waar je de auto niet hebt gekocht...
Respect!

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door peteroo »

Ook vrij recent gebouwde Japanse auto's roesten soms, hoe goed ze technisch ook zijn. Zie Daihatsu en Mazda. Ik heb acht jaar in een Mazda gereden tot grote tevredenheid, maar roesten deed het wagentje helaas wel.

Het kan zijn dat er slecht staal of slechte lak is gebruik, of dat de auto op lasnaden roest. Ook de Ford Focus schijnt te kunnen roesten op bepaalde plekken door het gebruik van agressieve kit. De oude Ford Ka staat trouwens bekend als roestbak (oa wielophanging meen ik), al weerhield dat de mensen er niet van om de autootjes massaal aan te schaffen. En soms is het gewoon pech hebben dat je een auto uit een mindere serie hebt getroffen.

In het algemeen kom je op internet verhalen tegen over bezuiniging op roestbeschermende maatregelen. Goede en grondige roestpreventie is duur. Maar de hoofdmonteur van mijn garage vertelde me dat ze ook bij Duitse 'premium' auto's van een jaar of vier oud al serieuze roest aan de remleidingen constateren.

Roest is een naar verschijnsel voor de autobezitter, maar troost je: ik heb een auto van 20 jaar oud die vrijwel geen roest vertoont en dan gaan er gewoon andere dingen stuk door ouderdom en slijtage.

Google maar eens op 'roest moderne auto'

lam1964
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2014 20:50

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door lam1964 »

Kan je iets vertellen over de roestpuntjes,deze heb ik namelijk ook gehad en de boosdoener was dat er iemand op mijn naast gelegen dak aan het slijpen was met een slijper op staal.
De reststoffen wat daarbij vrijkwamen zijn dus op het dak van de auto beland en daar kijk je niet zo snel naar en na de eerste regenbui kon het roestduiveltje zijn gang gaan,denk dat bij je Ka iets soortgelijks moet zijn gebeurd.

Texpert
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:16

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door Texpert »

Dergelijke vliegroest is deels te verwijderen door de lak te behandelen met klei. Meguiars heeft standaard setjes met een stukje klei en vloeistof om de lak vrij te maken van verontreinigingen zoals deze vliegroest. Hier zal net deels mee weggaan, als je pech hebt is het metaal in de lak gebrand, en zal het niet onzichtbaar worden. Aan te raden is de auto na het kleien te behandelen met goede was. Beter nog is kleien, lak polijsten en in de was zetten, maar hier moet je wel ervaring, en vooral zin in hebben.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door Veldt01 »

klei is hier niet echt de oplossing (kan wel maar de rood/oranje kleur gaat niet weg), ik zou voor een snelle omvormer zoals IronX o.i.d. gaan, als je ooit een witte auto hebt gehad kun je niet zonder. Werkt ook top om ijzerdeeltjes van Velgen te verwijderen.

Sonax extreme velgreiniger (halfords, versie zonder zuur) kan 1:1 verdund met water ook maar niet in de volle zon gebruiken, opspuiten, inwrijven en na korte tijd weer afspoelen met veel water, beter te kort en herhalen als in laten drogen.
Laatst gewijzigd door Veldt01 op 16 nov 2014 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Merp2000
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014 02:15

Re: Ford Ka 2010 roest

Ongelezen bericht door Merp2000 »

Ik heb een Ford Taunus, ook een enorme roestbak, maar ja die is dan ook wat ouder.

Gesloten