LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mitsubishi Grandis gekocht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
marcel0409
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2014 13:30

Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door marcel0409 »

Afgelopen vrijdag een Mitsubishi Grandis gekocht inclusief een nieuwe APK tot en met september 2015.
Vrijdagavond reed ik door een schroef en moest die dag erna naar de Kwikfit om er een prop in te laten schieten. Nu blijkt dat de voorbanden niet goed meer zijn. Ook merk ik dat als ik over een drempel ga, dat de auto kraakt bij het linker voorwiel. Wat kan dit zijn?

En dan de vraag, kan ik hier mee terug gaan en moet de verkoper hier wat mee doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door berndv »

marcel0409 schreef:Afgelopen vrijdag een Mitsubishi Grandis gekocht inclusief een nieuwe APK tot en met september 2015.
Vrijdagavond reed ik door een schroef en moest die dag erna naar de Kwikfit om er een prop in te laten schieten. Nu blijkt dat de voorbanden niet goed meer zijn. Ook merk ik dat als ik over een drempel ga, dat de auto kraakt bij het linker voorwiel. Wat kan dit zijn?

En dan de vraag, kan ik hier mee terug gaan en moet de verkoper hier wat mee doen?
Op basis van de beoordeling van kwikfit zou ik niets doen, valt me nog mee dat ze niet meteen de remmen en de uitlaat willen vervangen. Bij kwikflut scheelt er altijd meer dan waar je hem voor brengt, zo is het verdienmodel bij hen ingericht.

Het kraakje, was dat bij de koop ook aanwezig? Het hoeft geen defect te zijn, maar kan duiden op slijtage aan je schokbreker.

Of je er mee terug moet gaan weet ik niet. Je kan het altijd melden bij de verkoper. Is het een particulier of een bedrijf? Of er wat aan gedaan kan en zal worden weet ik niet en kan ik je niet garanderen, aangezien het iets is wat wel bij de verkoop net zo aanwezig was als nu en ook met een proefrit geconstateerd kon worden.

marcel0409
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2014 13:30

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door marcel0409 »

Ik heb de banden bij Kwikfit gezien. Ze hebben me het laten zien het was inderdaad aan de binnenkant van de banden.
Het duidt volgens mij ook op schokdemper.

Ik heb het gekocht bij een bedrijf. Laatst heb ik gehoord dat ondanks dat er verder geen garantie is je toch mag verwachten dat een auto goed/veilig afgeleverd wordt.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door henk51 »

Ook merk ik dat als ik over een drempel ga, dat de auto kraakt bij het linker voorwiel. Wat kan dit zijn?
Versleten draagarm rubber waarschijnlijk.

Niet gemerkt tijdens uitgebreide proefrit?
Ik heb de banden bij Kwikfit gezien. Ze hebben me het laten zien het was inderdaad aan de binnenkant van de banden.

U had de banden bij de verkoper goed moeten bekijken of door expert laten bekijken.

ik gehoord dat ondanks dat er verder geen garantie is je toch mag verwachten dat een auto goed/veilig afgeleverd wordt.
U heeft ook dan wel gehoord over een aankoop keuring dan hadden dat soort dingen vooraf bekend geweest.Vooral als uw technische autokennis niet zo denderend is.




gr Henk

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door olaf79 »

Verkoper had de auto niet met versleten banden mogen verkopen, tenzij hij dit expliciet gemeld heeft. Een auto moet geschikt zijn om mee de weg op te mogen (en te kunnen). Als dat niet zo is, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product geleverd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door prem »

olaf79 schreef:Verkoper had de auto niet met versleten banden mogen verkopen, tenzij hij dit expliciet gemeld heeft. Een auto moet geschikt zijn om mee de weg op te mogen (en te kunnen). Als dat niet zo is, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product geleverd.
Lees even...een nieuwe APK, zouden de banden dan niet aan de eisen voldoen?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door encore »

Maar dat kraakje kan ook gewoon een koud rubber zijn. Hoeft niet eens versleten te zijn. De eerste Zafira's hebben dat "probleem" ook. Kraakt bij elke drempel, maar zit je er met meer mensen in is het weg. Wellicht iets van een vet erover heen laten trekken. Maar goed, dat is erg lastig te beoordelen zo op een forum...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef:Verkoper had de auto niet met versleten banden mogen verkopen, tenzij hij dit expliciet gemeld heeft. Een auto moet geschikt zijn om mee de weg op te mogen (en te kunnen). Als dat niet zo is, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product geleverd.
De eisen voor de APK zijn wat anders dan de eisen voor het verdienmodel van de kwikfit. De laatste keer dat ik er was, was ik er omdat de rem links achter vast zat, gelukkig niet in standje remmen, dit hadden ze bij de keuring geconstateerd. Ik ga altijd naar een onafhankelijk keuringsstation die geen reparaties uitvoert, en dus ook geen winst daar over hoeft te maken. Kreeg telefoontje van de kwikfit dat de rem links goed was, maar rechtsachter vervangen moest worden. Ik heb notabene met eigen ogen gezien dat de rem links achter vast zat. En ook beide banden voor waren versleten, terwijl ze voor de APK nog prima waren.

Dat kwikfit zegt dat de banden vervangen moeten worden vind ik geen betrouwbaar oordeel, helemaal niet bij een auto met een nieuwe APK.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door peteroo »

Laten nakijken is altijd verstandig, maar het hoeft niks te betekenen.

Mijn auto kocht ik toen die net 15 jaar was. Toen kraakte de ophanging vaak en dat doet íe nog steeds, maar de garage (niet waar ik 'm heb gekocht) heeft er nooit iets van gezegd en bij de keuring is er ook nog een opmerking over gemaakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mitsubishi Grandis gekocht

Ongelezen bericht door olaf79 »

prem schreef:
olaf79 schreef:Verkoper had de auto niet met versleten banden mogen verkopen, tenzij hij dit expliciet gemeld heeft. Een auto moet geschikt zijn om mee de weg op te mogen (en te kunnen). Als dat niet zo is, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product geleverd.
Lees even...een nieuwe APK, zouden de banden dan niet aan de eisen voldoen?
APK zegt niets. Dat is een momentopname. Misschien voor de verkoop nog andere banden erop gezet. Hoe dan ook, even zelf de profieldiepte controleren is niet zo moeilijk.

Gesloten