LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
adam.kuiper
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2016 00:03
Contacteer:

Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Ongelezen bericht door adam.kuiper »

Er is al eens eerder een topic geweest over dit probleem.
Ikzelf sleutel altijd aan mijn eigen auto. Ik kom uit de automotieve wereld en heb me nooit iets aangetrokken van beleids regels van dealers e.d. Ik heb het idee dat er soms weinig kennis is van zaken of men probeert er onder uit te komen als er problemen zijn.
Het probleem met de nokkenassen van m.n. de 1.2 en 1 4 liter motoren van opel geldt voor vrijwel alle ecotec motoren vanaf 1998 t.m 2007.
Ik heb al diverse van deze motoren kunnen redden door tijdig te kijken of de lagerkappen van de bovenliggende nokkenassen wel goed vast zaten.
Op het internet is hierover genoeg te vinden. De lagerkappen zitten vast met een koppel van 8 Nm (0,8 kgm) . Dit is niet bijzonder vast. Ik heb al diverse malen de lagerkappen opnieuw vast gezet op dit koppel. Heel vaak zijn er bouten die nog net vast zaten of soms zelfs los waren Met een juiste momentsleutel kun je de bouten weer op het juiste koppel vastzetten. Ik zet ze vast op 0,8 tot 0,9 kgm..
Olie is niet het probleem van de gebroken nokkenassen! Mits natuurlijk op peil en de juiste olie. Zolang de olie tussen het minimum en maximum blijft kan er weinig gebeuren. De aanzuigfilter ligt diep in het carter en kan, zo ook verteld werd in een vorig topic, niet zonder olie komen te staan bij zwaar remmem of scherpe bochten nemen. Dealers en garage bedrijven die dit vertellen willen naar mijn idee alleen maar onder hun verantwoordelijkheid uit zien te komen. Er zijn namelijk veel van deze motoren in de omloop en hebben al de nodige km's gelopen zonder problemen. Dus een ieder die een Opel heeft uit 1998 t/m 2007 of er een gaat aanschaffen doet er goed aan om het aanhaalkoppel van de nokkenaslagerkappen te laten controleren. Een klusje van niks. Klepdeksel er even af en je bent bij de lagerkappen. Dit wou ik graag even kwijt.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Ongelezen bericht door gemist »

Misschien heel dom van mij hoor, maar als 0,8 kgm niet erg vast is, waarom trek je ze dan niet wat strakker aan?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wel fijn dat je dit mee geeft, adam.kuiper! Ik 'moet' (oude auto gaat over niet al te lange tijd naar de sloop) langzaam aan gaan kijken voor een andere auto, maar de Corsa 1.2 en 1.4 etotec, als er eentje te koop staat, moet ik dus extra controleren op nokkenas slijtage begrijp ik. Of ik moet me afvragen of dát niet de reden is dat het ding te koop staat... :(

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Ongelezen bericht door madfred »

gemist schreef:Misschien heel dom van mij hoor, maar als 0,8 kgm niet erg vast is, waarom trek je ze dan niet wat strakker aan?
Als je de lagerkappen te strak vastzet krijg je teveel wrijving, en dus extreme slijtage.

stofzuigertje

Re: Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelf twijfel ik over de 5W30 olie die de meeste gebruiken.
Persoonlijk zou ik liever 5W40 gebruiken van goede kwaliteit.

Maar deze bekende, ja ooit gingen alle van 10W40 op 5W30 over en vanaf 1997, dat was dus die twijfel periode.
En de losse bouten?
Daar begrijp ik uit dat de motor niet goed rond loopt of trilde of extreem hoge toeren te verwerken kreeg.....

Extra vast zetten zou ik niet doen, de kappen gaan dan vervormen.
Maar klopt je moment sleutel wel?
Ik heb een aantal getest en met vast draaien met diverse en dan meten met 1 sleutel voor weer los en dan zie je soms
verschillen en hoeveel betaalde je voor welk merk moment sleutel?
Ik heb er ook een paar weggegooid.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D

Ongelezen bericht door gemist »

Maat een lager heeft zelf al een ronde behuizing, de kappen wat strakker ( zeg 1,0 of 1,1 ) zetten zou geen "extra" slijtage kunnen geven. Door de warmte zet het lager zelf minder uit dan de kap en blijft de slijtage gelijk, voor zover je van slijtage kunt spreken dan...

Gesloten