LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ondernemersrisico automonteur

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
koennijp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2016 15:30

Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door koennijp » 04 jan 2016 15:42

Goedendag,

Van de week maakte mijn auto een raar geluid. Ik stopte langs de weg en alle koelvloeistof liep over de weg.
Vervolgens heb ik de auto naar een monteur in de regio gesleept, die zou er de volgende dag naar kijken.
Nu heeft de monteur de auto proberen te starten en is de waterpomp vastgelopen , de distributieriem eraf geknalt en zijn er een x aantal kleppen krom. Al met al geen goedkoop grapje.
Maar wie is er nu aansprakelijk? Toen ik de auto naar de monteur had gesleept zat de distributieriem nog op zijn plek en waren er dus ook geen zuigers krom. Is hier ook zoiets als ondernemersrisico voor?

Alvast bedankt.

snuffel1
Berichten: 3432
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door snuffel1 » 04 jan 2016 16:21

De motor was toen u het geluid hoorde al hopeloos kapot maar u bent blijkbaar zelf automonteur! want om de distributieriem zichtbaar te maken heeft u een koffer met gereedschap nodig. Het enige wat u in een oogopslag kunt zien is de multiriem die de dynamo, airco en stuurbekrachtigingspomp aandrijft. Zodra een door de distributieriem aangedreven waterpomp vastloopt is het leed al geleden met als gevolg dat de vertandingen van de distributieriem afbreken en als gevolg kromme kleppen of nog erger kromme drijfstangen in de motor. Nu stelt u dat de monteur de motor heeft verwoest en daardoor aansprakelijk is, dat lijkt mij niet maar u mag daar anders over denken.

koennijp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2016 15:30

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door koennijp » 04 jan 2016 18:32

Dank voor de reactie snuffel.
De waterpomp is vastgelopen toen de monteur de auto heeft gestart. Hij heeft toegegeven dat toen hij de auto startte de waterpomp vastliep en de distributieriem er is afgelopen. Er kan inderdaad veel schade zijn en daarom wil we graag meer van weten. In ieder geval bedankt voor de reactie, mocht u na dit antwoordt nog meer informatie of een andere gedachtengang hebben hoor ik dit graag.

thecure
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door thecure » 04 jan 2016 22:14

Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...

Brahms
Berichten: 2609
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door Brahms » 05 jan 2016 00:56

thecure schreef:Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Dat lijkt me ook, en komt haast nooit voor......

Verder is het interessant om te weten waarom de koelvloeistof uit de motor liep. En ook de reden van het vastlopen van de koelvloeistof / waterpomp.
Of was de behuizing van de pomp al gebarsten en liep daarom de koelvloeistof eruit, en de zaak vast.

prem
Berichten: 1992
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door prem » 05 jan 2016 01:27

Ik zou zeggen probeer een zaak. Het zal niet meevallen en ik geef u weinig kans.

kokka
Berichten: 3420
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door kokka » 05 jan 2016 07:44

en dan ook nog. hij mag dat in eerste instantie dan wel toegegeven hebben, misschien dat hij dat nu wel niet meer doet.

koennijp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2016 15:30

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door koennijp » 05 jan 2016 08:58

Brahms schreef:
thecure schreef:Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Dat lijkt me ook, en komt haast nooit voor......

Verder is het interessant om te weten waarom de koelvloeistof uit de motor liep. En ook de reden van het vastlopen van de koelvloeistof / waterpomp.
Of was de behuizing van de pomp al gebarsten en liep daarom de koelvloeistof eruit, en de zaak vast.
De koelvloeistof is eruit gelopen omdat de as van de waterpomp kapot was. (volgens de monteur)
De motor liep nog toen ik hem aan de kant heb gezet, ook gewoon uitgedaan door de sleutel om te draaien. Dat wijst er dus op dat op dat moment alles nog op zijn plek zat.

Volgens een kennis is dit ondernemersrisico en zijn zij als het goed is hiervoor verzekerd.
Ik ben benieuwd of nog meer mensen deze mening delen of hetzelfde mee hebben gemaakt of hier meer kennis van hebben. Alle reacties zijn welkom!

Moneyman
Berichten: 13879
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door Moneyman » 05 jan 2016 09:22

De vraag is natuurlijk of de schade ontstaan is door het handelen van de monteur, of onvermijdelijk was door de al opgetreden problemen. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen. Zo te zien is TS evenmin iemand met veel verstand van zaken. En zelfs als je hard kunt maken dat de schade door het handelen van de monteur is ontstaan, is het niet automatisch zo dat die dan ook aansprakelijk is voor de schade. De schade moet aan hem toe te rekenen zijn. Ik voorzie dus nog wel de nodige bewijsproblemen.

Vooralsnog zou ik proberen om in goed onderling overleg te kijken hoe ver je kunt komen, daar kom je vaak het best mee weg.

thecure
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door thecure » 05 jan 2016 09:37

koennijp schreef:
Brahms schreef:
thecure schreef:Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Dat lijkt me ook, en komt haast nooit voor......

Verder is het interessant om te weten waarom de koelvloeistof uit de motor liep. En ook de reden van het vastlopen van de koelvloeistof / waterpomp.
Of was de behuizing van de pomp al gebarsten en liep daarom de koelvloeistof eruit, en de zaak vast.
De koelvloeistof is eruit gelopen omdat de as van de waterpomp kapot was. (volgens de monteur)
De motor liep nog toen ik hem aan de kant heb gezet, ook gewoon uitgedaan door de sleutel om te draaien. Dat wijst er dus op dat op dat moment alles nog op zijn plek zat.

Volgens een kennis is dit ondernemersrisico en zijn zij als het goed is hiervoor verzekerd.
Ik ben benieuwd of nog meer mensen deze mening delen of hetzelfde mee hebben gemaakt of hier meer kennis van hebben. Alle reacties zijn welkom!
als de as kapot was (middendoor bedoel je?) kon de motor onmogelijk normaal lopen, de distributieriem loopt ook over de waterpomp.
Het lijkt me waarschijnlijker dat de afdichting stuk gegaan is, waardoor de waterpomp is gaan lekken. vervolgens is deze vastgeslagen toen de monteur de auto startte.

peteroo
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door peteroo » 05 jan 2016 09:59

Raar geluid en koelvloeistof weg lijkt me: pomp al lek onder het rijden. Distributieriem op z'n plek is een visuele vaststelling, maar die kan best al zijn versprongen.
Kortom, een lastige zaak om je recht te halen. Ik zou proberen er samen uit te komen, want anders kost het meer tijd en energie dan noodzakelijk.

Vraag is natuurlijk ook of het om een vrij jonge auto gaat of bijvoorbeeld een Golf III of Corsa in de winter van zijn bestaan?

ps bij mijn stenentijdperk-automobiel wordt de waterpomp meen ik aangedreven via een van de andere riemen.

thecure
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door thecure » 05 jan 2016 10:37

niet alleen in het stenen tijdperk, nu grijpen de autofabrikanten weer terug op dat principe. Bij mijn Focus 1.0 ecoboost wordt de waterpomp weer door de multiriem aangedreven.

koennijp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2016 15:30

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door koennijp » 05 jan 2016 21:52

Kort samengevat;
Heb de auto rijdend aan de kant gezet, motor uit gezet, koelvloeistof liep er allemaal uit. Auto naar de monteur gesleept en vervolgens heeft hij hem daar proberen te starten. Hij (kennis van de familie) heeft gezegd dat op moment dat hij de auto startte hij even liep maar vrijwel de waterpomp meteen vastliep en toen ook de distributieriem eraf knalde. Nu heb ik vandaag ook bericht gehad dat alle 16 kleppen krom zijn. Er moet dus helemaal een nieuwe kop op komen.

Ik denk dat zoals thecure aangeeft hij waarschijnlijk is gaan lekken en toen de monteur de auto startte hij vast is gelopen. Maar de schade die door het starten van de monteur aan mijn auto is ontstaan, valt daar iets over te zeggen met betrekking tot ondernemersrisico? Die waterpomp is voor mij rekening dat staat vast!

stofzuigertje

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 05 jan 2016 23:02

Helaas, geen merk of type vermeld maar ik vermoed dat de waterpomp ook door de tandriem word
aangedreven.

En bij vervangen tandriem doe je dan gelijk de waterpomp ook.
Als die riem en pomp te laat zijn vervangen is risico eigenaar en niet een garage waar je toevallig pech kreeg.

Bij een vastgelopen pomp kan de riem hier over slippen en later breken en bij stationair draaien is de kromme kleppen wel vreemd...
Maar zonder merk en type kan ik niets zeggen, maar eigenaar is verantwoordelijk voor tijdig vervangen tandriem en zolang je niet aantoonde dat dit tijdig is gebeurd kun je niets claimen.

koennijp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2016 15:30

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door koennijp » 06 jan 2016 08:39

stofzuigertje schreef:Helaas, geen merk of type vermeld maar ik vermoed dat de waterpomp ook door de tandriem word
aangedreven.

En bij vervangen tandriem doe je dan gelijk de waterpomp ook.
Als die riem en pomp te laat zijn vervangen is risico eigenaar en niet een garage waar je toevallig pech kreeg.

Bij een vastgelopen pomp kan de riem hier over slippen en later breken en bij stationair draaien is de kromme kleppen wel vreemd...
Maar zonder merk en type kan ik niets zeggen, maar eigenaar is verantwoordelijk voor tijdig vervangen tandriem en zolang je niet aantoonde dat dit tijdig is gebeurd kun je niets claimen.
Merk is volkswagen en het type auto een golf 4 uit 1999. Heb bij hun ook mijn auto APK laten keuren en gevraagd of ze ook naar de distributieriem wilden kijken etc. Hebben zij toen gedaan en ik kon er nog makkelijk een tijdje mee rijden, zag er nog keurig uit. (2 maand geleden nu en 3000km verder)

stofzuigertje

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 06 jan 2016 09:34

Ja, een 17 jaar oude Golf en de riem zag er nog redelijk uit...

Maar alleen APK, en dus geen garantie dat hij niet breekt.
Meestal is bepaalde KM stand of aantal jaren het advies om te vervangen...
De riem zag er goed uit maar de waterpomp, die vervang je ook gelijk met de riem
en daar zit het probleem.

Alleen maar APK en geen grote beurt + riem vervangen en dat was ook al snel €800,- geweest.
Dat is meer dan dagwaarde auto en wilde je dat betalen?

U kon nog doorrijden maar hij zij niet hoelang!
Jammer maar ze zeggen niet voor niets elke 5 jaren nieuwe riem + waterpomp.

Door de werkzaamheden van grote beurt + riem in te vullen op www.mijngarage.nl zie je wat het koste bij een garage in jou buurt, nu te laat maar had je dit willen betalen?

GJvdZ
Berichten: 7410
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door GJvdZ » 06 jan 2016 10:05

koennijp schreef: Merk is volkswagen en het type auto een golf 4 uit 1999. Heb bij hun ook mijn auto APK laten keuren en gevraagd of ze ook naar de distributieriem wilden kijken etc. Hebben zij toen gedaan en ik kon er nog makkelijk een tijdje mee rijden, zag er nog keurig uit. (2 maand geleden nu en 3000km verder)
Ik vraag me af in hoeverre je de staat van een distributieriem visueel kunt controleren. Het is niet voor niets dat fabrikanten in het onderhoudsschema aangeven wanneer de distributieriem moet worden vervangen.

Veldt01
Berichten: 630
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door Veldt01 » 06 jan 2016 12:00

Bij een auto uit 1999 zijn dit soort schades voor eigen risico. Bovendien lekt een pomp niet zomaar zoveel, een falende keerring lekt een hele poos een beetje en gedurende die tijd heb je de kans de boel te vervangen. Vag pompen hebben wel de neiging om plotseling vast te lopen en dat zal zijn gebeurd (daar kan de monteur weinig aan doen).
Een VW van 1999 heeft bij goede onderhoud minimaal driemaal een nieuwe Driem gekregen dus een paar jaar terug de derde (en bij goed onderhoud ook aan zijn tweede of derde waterpomp toe moeten zijn)
Geen documentatie of rekeningen over bovenstaande werkzaamheden doet vermoeden dat er een aanzienlijke kans op structurele schade was....

snuffel1
Berichten: 3432
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door snuffel1 » 06 jan 2016 13:29

De monteur zal aan de hand van uw klachtomschrijving te werk zijn gegaan, de motor liep nog toen hem uit heeft gezet dus de waterpomp was nog niet vastgelopen. Om een diagnose te stellen moet de monteur de motor wel starten om zaken uit te sluiten als daarbij door achterstallig onderhoud en dat is hier zeker het geval gevolgschade ontstaat is de monteur niet aansprakelijk.

thecure
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door thecure » 07 jan 2016 17:39

een golf uit 99? die moet gewoon naar de sloop.

Gesloten