LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Hybride
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2011 09:06

Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door Hybride »

Sinds kort ben ik in het bezit van de Clio IV met een Rlink tablet. Voorheen werd bij alle nieuwe Renaults voor alle ingebouwde carminat TomTom oplossingen standaard 90 dagen laatste kaartgarantie gegeven. De support leverde TomTom zelf. men kon een app downloaden en hiermee de kaarten bijwerken.

In dit Rlink tablet wordt TomTom navigatie meegeleverd. Standaard wordt BeNeLux middels een DS kaart geleverd, heb echter gekozen voor een Europakaart tegen meerprijs.

TiomTom in Rlink is compleet anders. Rlink is een soort tablet, je kunt alleen via de Rlinkstore updaten en apps aanschaffen. Sommige zijn gratis, sommige moet je voor betalen. Nu blijkt dat de support voor TomTom kaarten niet via TomTom loopt maar via Renault. Op zich is dat geen probleem, zij het niet dat ineens er ook geen laatste kaartgarantie meer geldt en de DS kaarten zijn ook nog eens gedatteerd. Zo heb ik bij aflevering een DS kaart versie gekregen van maart 2013, terwijl er al lang een nieuwe versie was uitgebracht(15 mei 2013). Deze nieuwe versie is pas beschikbaar gesteld door Renault nederland de 2e week van juli. Op zich is dit niet zo`n probleem als je toch de laatste kaartgarantie hebt van 90 dagen. Dit is het officiele statement van Renault Nederland. erg vreemd want in de Rlink documentatie staat hetvolgende vermeld:

Gegarandeerd de meest recente kaart
Na aflevering van uw nieuwe auto, kunt u de cartografie gedurende een bepaalde termijn
gratis updaten. Daarna zijn updates betalend. Raadpleeg uw merkdealer voor meer informatie.

Ook de dealer heeft aangegeven dat er laatste kaartgarantie werd gegeven.

Kan Renault Nederland dit zomaar wijzigen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door sjohie »

Hybride schreef:Sinds kort ben ik in het bezit van de Clio IV met een Rlink tablet. Voorheen werd bij alle nieuwe Renaults voor alle ingebouwde carminat TomTom oplossingen standaard 90 dagen laatste kaartgarantie gegeven. De support leverde TomTom zelf. men kon een app downloaden en hiermee de kaarten bijwerken.

In dit Rlink tablet wordt TomTom navigatie meegeleverd. Standaard wordt BeNeLux middels een DS kaart geleverd, heb echter gekozen voor een Europakaart tegen meerprijs.

TiomTom in Rlink is compleet anders. Rlink is een soort tablet, je kunt alleen via de Rlinkstore updaten en apps aanschaffen. Sommige zijn gratis, sommige moet je voor betalen. Nu blijkt dat de support voor TomTom kaarten niet via TomTom loopt maar via Renault. Op zich is dat geen probleem, zij het niet dat ineens er ook geen laatste kaartgarantie meer geldt en de DS kaarten zijn ook nog eens gedatteerd. Zo heb ik bij aflevering een DS kaart versie gekregen van maart 2013, terwijl er al lang een nieuwe versie was uitgebracht(15 mei 2013). Deze nieuwe versie is pas beschikbaar gesteld door Renault nederland de 2e week van juli. Op zich is dit niet zo`n probleem als je toch de laatste kaartgarantie hebt van 90 dagen. Dit is het officiele statement van Renault Nederland. erg vreemd want in de Rlink documentatie staat hetvolgende vermeld:

Gegarandeerd de meest recente kaart
Na aflevering van uw nieuwe auto, kunt u de cartografie gedurende een bepaalde termijn
gratis updaten. Daarna zijn updates betalend. Raadpleeg uw merkdealer voor meer informatie.

Ook de dealer heeft aangegeven dat er laatste kaartgarantie werd gegeven.

Kan Renault Nederland dit zomaar wijzigen?
Je schrijft het zelf al, het nieuwe Rlink systeem is iets anders dan het eerdere carminat systeem. Dus daar kunnen inderdaad andere voorwaarden voor gelden, het is immers ook een ander systeem.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door nevermind »

Sinds kort ben ik in het bezit van de Clio IV met een Rlink tablet.
Wat is sinds?
Na aflevering van uw nieuwe auto, kunt u de cartografie gedurende een bepaalde termijn
gratis updaten.
Daarna zijn updates betalend. Raadpleeg uw merkdealer voor meer informatie.
Ook gedaan, of de termijn laten verstrijken?

Waarom niet googelen en deze vraag op een forum stellen, waar vele Clio rijders zijn. Pffff

http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=133&t=16149

Hybride
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2011 09:06

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door Hybride »

Een poging alle vragen te beantwoorden:

- Het zou kunnen dat voor de Rlink andere voorwaarden geldt, dan moet je dat wel kenbaar maken en dat is niet gebeurd. Daarnaast staat in de RLink documentatie gewoon vermeld dat er gratis updates worden verstrekt gedurende een bepaalde termijn
- Sinds is sinds eind juni 2013. In de eerste maand werkte de Rlink store niet en had ik geen internetverbinding in de auto. Daarna kwam ik erachter dat alles behalve T=de TomTom kaarten wordt bijgewerkt via de Rlink store
- De termijn is niet verstreken, er is dus geen termijn. Excuses, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn verhaal. De stelling van Renault Nederland is dat er geen gratis updates zijn voor TomTom in Rlink en dat er geen termijn bestaat waarbinnen je deze kunt binnenhalen.
- Ik ben ook actief op het Clioforum daar heb ik dit ook aangekaart http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=229&t=18457. ik zoek echter een ander podium waar ik de indruk krijg of de handelswijze van Renault Nederland wel legitiem is. Misschien ben ik hier wel verkeerd dan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door sjohie »

Hybride schreef:Een poging alle vragen te beantwoorden:

- Het zou kunnen dat voor de Rlink andere voorwaarden geldt, dan moet je dat wel kenbaar maken en dat is niet gebeurd. Daarnaast staat in de RLink documentatie gewoon vermeld dat er gratis updates worden verstrekt gedurende een bepaalde termijn
- Sinds is sinds eind juni 2013. In de eerste maand werkte de Rlink store niet en had ik geen internetverbinding in de auto. Daarna kwam ik erachter dat alles behalve T=de TomTom kaarten wordt bijgewerkt via de Rlink store
- De termijn is niet verstreken, er is dus geen termijn. Excuses, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn verhaal. De stelling van Renault Nederland is dat er geen gratis updates zijn voor TomTom in Rlink en dat er geen termijn bestaat waarbinnen je deze kunt binnenhalen.
- Ik ben ook actief op het Clioforum daar heb ik dit ook aangekaart http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=229&t=18457. ik zoek echter een ander podium waar ik de indruk krijg of de handelswijze van Renault Nederland wel legitiem is. Misschien ben ik hier wel verkeerd dan.
Of misschien heb je het gelijk niet aan je zijde?

Overigens, niet elke update is een kaart-update, het kán ook een functionele update zijn, dus met bugfixes of nieuwe/veranderde functionaliteit.

En daarnaast is 90 dagen updates nou niet echt enorm ofzo, het duurt meestal een jaar voordat mutaties in het wegennet zijn doorgevoerd in de achterliggende datasets, dus het kan heel goed zo zijn dat je van de paar updates die je zou krijgen in die 90 dagen, helemaal niks merkt qua nieuwe wegen/rotondes etc.

Hybride
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2011 09:06

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door Hybride »

Het zou best kunnen dat ik het gelijk niet aan mijn zijde heb. Wellicht is er iemand die mij van mijn ongelijk kan betuigen?
Het betreft alleen kaart updates, niet over een software update. Dat staat ook zo vermeld in de Rlink handleiding.
90 dagen is wel de norm van TomTom. Hiermee kun je, na aanschaf van een TomTom product, de laatste beschikbare kaarten ophalen. Je betaalt voor een nieuw product, dan wil je ook nieuwe kaarten en geen gedateerde kaarten die zoveel als mogelijk bijgewerkt zijn.

Hybride
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2011 09:06

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door Hybride »

Ik nog wat aanvullende informatie

Ín de handleiding van Rlink http://www.e-guide.renault.com/portail/ ... -1_NLD.pdf staat op blz 13:

Na levering van uw nieuwe auto kunt u de kaarten maximaal 60 dagen lang gratis updaten.
Daarna worden de updates betalend.

En op blz 27:

Gegarandeerd de meest recente kaart
Na aflevering van uw nieuwe auto, kunt u de cartografie gedurende een bepaalde termijn gratis updaten. Daarna zijn updates betalend. Raadpleeg uw merkdealer voor meer informatie

Renault houdt dus de termijn op 60 dagen zla sje de handleiding mag geloven tenminste. In de praktijk bestaat deze update en termijn niet, volgens Renault Nederland. Misleiding?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door sjohie »

Hybride schreef:Ik nog wat aanvullende informatie

Ín de handleiding van Rlink http://www.e-guide.renault.com/portail/ ... -1_NLD.pdf staat op blz 13:

Na levering van uw nieuwe auto kunt u de kaarten maximaal 60 dagen lang gratis updaten.
Daarna worden de updates betalend.

En op blz 27:

Gegarandeerd de meest recente kaart
Na aflevering van uw nieuwe auto, kunt u de cartografie gedurende een bepaalde termijn gratis updaten. Daarna zijn updates betalend. Raadpleeg uw merkdealer voor meer informatie

Renault houdt dus de termijn op 60 dagen zla sje de handleiding mag geloven tenminste. In de praktijk bestaat deze update en termijn niet, volgens Renault Nederland. Misleiding?
Het staat in de handleiding, dus dan kennen ze het wel lijkt me? En 60 dagen is een bepaalde termijn. Dat een medewerker niet elk detail van elk model uit elke handleiding kan oplepelen is een ander verhaal, maar de informatie is en was gewoon beschikbaar. En als er binnen 60 dagen na aflevering geen update verschijnt, heb je dus op dag 60+1 gewoon de meest recente kaart.

Die 90 dagen van vroeger, zijn niet meer dan dat, een andere bepaalde termijn voor een ander model auto.

Hybride
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2011 09:06

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door Hybride »

Renault Nederland heeft in de 2e weeh van juli versie V9.10 beschikbaar gesteld, dus een nieuwere versie is er zeker wel. Volgens de gebruikershandleiding zouden er gratis updates beschikbaar gesteld worden en dat gebeurt dus niet. men ontkent stellig dat deze gratis worden aangeboden, laat staan dat hiervoor een termijn van 60 dagen beschikbaar wordt gesteld. M.a.w. men houdt zich niet aan hun eigen handleiding of is het wellicht misleiding?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door sjohie »

Hybride schreef:Renault Nederland heeft in de 2e weeh van juli versie V9.10 beschikbaar gesteld, dus een nieuwere versie is er zeker wel. Volgens de gebruikershandleiding zouden er gratis updates beschikbaar gesteld worden en dat gebeurt dus niet. men ontkent stellig dat deze gratis worden aangeboden, laat staan dat hiervoor een termijn van 60 dagen beschikbaar wordt gesteld. M.a.w. men houdt zich niet aan hun eigen handleiding of is het wellicht misleiding?
Misschien is dit een (niet gratis) functionele update van het Rlink systeem als geheel, en geen (wel 60 dagen gratis) kaartupdate van de navigatie-app op het R-link systeem? Op tablets en smartphones zijn systeem/firmware updates ook iets compleet anders dan updates van individuele apps? De ene komt van de maker van het toestel, de ander van de maker van de app.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
Hybride schreef:Renault Nederland heeft in de 2e weeh van juli versie V9.10 beschikbaar gesteld, dus een nieuwere versie is er zeker wel. Volgens de gebruikershandleiding zouden er gratis updates beschikbaar gesteld worden en dat gebeurt dus niet. men ontkent stellig dat deze gratis worden aangeboden, laat staan dat hiervoor een termijn van 60 dagen beschikbaar wordt gesteld. M.a.w. men houdt zich niet aan hun eigen handleiding of is het wellicht misleiding?
Misschien is dit een (niet gratis) functionele update van het Rlink systeem als geheel, en geen (wel 60 dagen gratis) kaartupdate van de navigatie-app op het R-link systeem? Op tablets en smartphones zijn systeem/firmware updates ook iets compleet anders dan updates van individuele apps? De ene komt van de maker van het toestel, de ander van de maker van de app.
Dit is het punt.
TS begrijpt niet het verschil tussen een firmware en een kaart update.
Dit zijn inderdaad twee verschillende dingen.

somdv
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2008 18:21

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door somdv »

Topic Starter heeft geen gelijk dat je Renault kunt verplichten om gratis kaartupdates te verzorgen. Je koopt het product bij Renault en die heeft zijn eigen voorwaarden.

Momenteel is Renault erg onduidelijk over kaartupdates. Er is m.i. behalve een update in juli niets meer uitgebracht en het is onduidelijk hoe je kaartupdates kunt krijgen.

Ik heb zelf ook het systeem en een tomtom live services abonnement. Ik had verwacht dat daar ook kaartupdates bij zaten. Maar ik zie daar vooralsnog niets van terug. Voor discussies over updates e.d. kun je beter in het Renault forum discussiëren.

5zBass
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2014 00:02

Re: Reanult Nederland en TomTom in Rlink

Ongelezen bericht door 5zBass »

De topic starter Hybride legt in detail uit dat Renault op hun sites én in de handleiding schrijft dat je recht hebt op de laatste-kaartgarantie. Geen énkele reactie geeft hem gelijk, terwijl hij het 100% bij het rechte eind heeft. Héél erg vreemd vind ik dat.
Renault schrijft verschillende dingen betreffende de termijn waarop je er recht op hebt, maar ze schrijven wél dat je er recht op hebt.
De tegenargumenten die hier gebruikt werden slaan helemaal nergens op.
Op http://www.renault.be/nl/diensten-finan ... dia/rlink/
schrijven ze: Goed om te weten: Na de levering van uw voertuig kunt u tot 90 dagen gratis uw kaarten updaten.
In de handleiding staat: Na levering van uw nieuwe auto kunt u de
kaarten maximaal 60 dagen lang gratis updaten.
Daarna worden de updates betalend.
In de handleiding staat ook: Gegarandeerd de meest recente kaart
Na aflevering van uw nieuwe auto, kunt u de
cartografie gedurende een bepaalde termijn
gratis updaten. Daarna zijn updates betalend.

Ik begrijp niet de reacties die 'Hybride', de topic starter kreeg; hij heeft 100% gelijk. Ik vraag me af hoe het verhaal afgelopen is. Ik laat iets weten hoe mijn verhaal afloopt, want ben sinds gisteren in het bezit van een wagen met R-Link.

P.S.: Ik merkte 4 jaar geleden reeds op dat men de ene keer het had over 60 dagen, de andere keer over 90 dagen. Dit issue blijkt nog steeds niet opgelost. Ik vraag me af hoe dat soort situaties mogelijk kunnen zijn.

Gesloten