LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
MichielFRL

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Ongelezen bericht door MichielFRL » 26 dec 2014 17:42

Van het Volvo forum, de reactie van Volvo Nederland op dit probleem:
De onderhoudsinterval van uw Volvo V50 voorzien van een 2.0D motor is 20.000 kilometer, of één keer per jaar, wat als eerste wordt bereikt. Gelet op de huidige techniek en ruime onderhoudsinterval is het van het grootste belang dat onderhoud volgens fabrieksvoorschrift op tijd en met de juiste olie wordt uitgevoerd. Volvo garandeert de smerende werking van de door haar voorgeschreven olie gedurende de onderhoudsinterval . Daarna verliest de olie haar smerende werking en bij overschrijdingen van de onderhoudsinterval zal dit uiteindelijk slijtage veroorzaken aan draaiende motordelen en/of zuigers, injectoren en turbo. Hierdoor kan brandstoflekkage optreden met mogelijke olievervuiling en stijging van motoroliepeil tot gevolg. Als de motorolie boven het maximum staat kan deze via de carterventilatie in de verbrandingskamers komen. De motorolie werkt in dat geval als brandstof, wat kan leiden tot een ongecontroleerde verhoging van het motortoerental en/of lokale overbelasting van één of meer cilinders, dat tot motorschade kan leiden.
Bron: http://volvolvo.nl/threads/14839-Motor- ... Nl-kloppen

prem

Ongelezen bericht door prem » 26 dec 2014 17:47

Dat is makkelijk afwimpelen. Met mijn auto hou ik me niet eens aan de interval van 30.000 en heb nog nooit wat gehad.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 26 dec 2014 18:44

Als je de reacties verder leest op het Volvo forum ligt is de oorzaak een roetfilter wat te verstopt zit waardoor het regeneratie proces achter elkaar uitgevoerd wordt.
Goedkoopste oplossing is dus om geregeld een tijd met hoge toeren te rijden zodat alles lekker warm wordt en schoon brandt, of even een stuk Duitse autobahn.

thecure

Ongelezen bericht door thecure » 26 dec 2014 22:45

prem schreef:
peteroo schreef:Niet gelijk van alles gaan insinueren. Zo te zien is dit al de derde Volvo V50-bezitter met dezelfde motor die dit is overkomen.

Elk merk kent zijn slechte series en techniek en dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Peugeot had bijvoorbeeld ook een dieselmotor die opvallend vaak in de soep liep door verstopte oliekanalen en bepaalde VAG-diesels kennen ook grote problemen.
Ik vraag alleen waar dat hoge oliepeil vandaan komt. Als het de derde zou zijn zou het nog meevallen. Ik begrijp echt niet waarom Volvo nog zo populair is in Nederland, elke Volvo heeft wel wat. Van die XC tractor gaan de bakken kapot, de V50 loopt vast enz. Enz.
een te hoog peil kam doordat de computer teveel regeneraties gaat starten om het roetfilter schoon te krijgen. vaak gebeurt dit als het filter aan het einde van zijn levensduur is.
er wordt dan extra brandstof ingespoten, en als dit te vaak gebeurd komt dit in het carter terecht en wordt de olie verdund.
de turbo wordt dan niet goed meer gesmeerd, en de lagers krijgen speling. de olie die voor de smering bedoeld is, komt dan het inlaatkanaal in, en de motor gaat hierop lopen.

aan ts, wanneer is het roetfilter vervangen?

kokka

Ongelezen bericht door kokka » 27 dec 2014 11:24

MichielFRL schreef: Hier is niks aan te doen, hooguit een mechanische afsluiting van de luchtinlaat zodra het contact afgezet wordt.
dit is iets wat op veel (vooral amerikaanse) industriële diesel motoren zit. Bij een Detroit diesel zit een klep in de inlaat, die dichtvalt bij bijvoorbeeld te lage smeerolie druk, of overspeed van de motor.

JFvanmeel

Ongelezen bericht door JFvanmeel » 20 feb 2015 13:25

En ook mijn volvo v50 2.0d was ophol geslagen en blok vastgelopen voor 4000 euro laten maken en nu een goed jaar later loopt de motor opnieuw vast weer olie bij de Diesel!
Maar nu ga ik hem natuurlijk niet weer laten maken wat heel jammer is want het voor de rest een fijne auto alleen dat blok is niks waard,wat dus een heel veel voorkomend probleem is bij de v50.
Dus ik raad iedereen aan koop nooit een Volvo V50,de slechtste auto die ik ooit heb gehad.
Laatst gewijzigd door JFvanmeel op 20 feb 2015 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka » 20 feb 2015 13:42

Heb je geen garantie op de reparatie?

JFvanmeel

Ongelezen bericht door JFvanmeel » 20 feb 2015 13:57

Ja ik heb/had wel garantie op de reparatie,maar ik ben bang dat hun er niks aan kunnen doen!

Gesloten