LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Goedemorgen allen!

Ik hoop dat jullie mij een tip of advies kunt geven over het volgende.

Ik heb gisteren bij een garage (geen bovag) een VW Golf 5 2006 66.000km gekocht. Bij een eerdere proefrit reed hij perfect geen rare geluiden. Schakelde perfect ect.

Week later heb ik de auto gekocht, ik rij naar huis nog steeds reed hij perfect. Bij het tweede ritje hoor ik een knal en de auto rijd niet meer. Waarschijnlijk de versnellingsbak stuk.

Weten jullie of ik in mijn recht staat ook al heb ik geen garantie omdat de auto binnen 5 uur stuk is gegaan?

Alvast bedankt!

Groeten,

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Heb je al met het autobedrijf overlegd? Want dat lijkt mij toch de eerste stap?

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Ik heb hem gebeld, hij zegt laat de ANWB de auto maar brengen mijn trailer is stuk. Anwb brengt hem sowieso niet naar hem ivm afstand van 50km. Ik mag hem niet bij een andere garage laten maken. Hij zegt je hebt geen garantie "gekocht", en ik koop ook maar de auto's in.

Ik probeer mij een beetje in te dekken door tips op dit forum. Stel hij zegt prima ik maak hem maar de kosten zijn voor jou omdat je geen garantie hebt. Wil ik weten of ik in mijn recht sta

Bedankt

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Binnen 5 uur is wel erg snel, maar in feite heb je de auto inderdaad zonder garantie gekocht, dus ik vraag me af of je dan wel recht hebt op kosteloze reparatie.
Heb je al eens een juridisch loket gebeld? Of rechtsbijstand?

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Ja is ontzettend snel!

Nee nog niet gedaan, had gehoopt op enige ervaring hier. Maar dat zijn inderdaad mijn volgende stappen.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door henk51 »

De km stand van 66000 km is die juist b.v. door een NAP ?
Zat er een onderhoudsboekje bij i.v.m. de onderhoudsbeurten?
Je mag hem best bij een andere garage laten repareren alleen vergoed de verkoper de kosten niet,dat is logisch je moet hem eerst zelf de kans geven.
Wat staat er op de factuur b.v. zoiets van koper ziet af van garantie of iets dergelijks.
Waarschijnlijk de versnellingsbak stuk.
Denk je dat zelf of is dit door een monteur/garage bevestigd.

gr Henk

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Ja de kilometers zijn juist, laten checken. Onderhoudsbeurten zijn ook gechecked met kilometerstand. Boekjes zaten er niet bij. Ik laat hem er eerst zelf naar kijken. Het blijft toch vreemd.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door henk51 »

Onderhoudsbeurten zijn ook gechecked met kilometerstand. Boekjes zaten er niet bij.
Waarmee gechecked? Bij de dealer waar auto gekocht is d.m.v. uitdraai onderhouds historie?

gr Henk

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Een kennis werk bij een autobedrijf, kan via NAP de kilometerstand checken enz. Kon geen vreemde dingen vinden, heeft zelf ook met de auto gereden

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door denny009 »

De versnellingsbak stuk na 66.000 is wel heel erg snel, zeker bij een VW. Waarschijnlijk net een geval van bad luck.

Je hebt inderdaad de auto zonder garantie gekocht bij een handelaar, zo iemand koopt ook maar auto's in en verkoopt ze gewoon weer door, zonder soms te weten wat zo'n ding mankeert of er zelf in te hebben gereden, als ze maar winst maken. Je kan altijd vragen om enige vorm van coulance, maar als hij niet bij de Bovag zit aangesloten heb je waarschijnlijk toch pech.

Ik heb ooit zelf een Opel Corsa met bovag garantie gekocht en die ook goed gebruikt ivm wat mankementen die je vaak pas tegenkomt als je er echt in gaat rijden. M'n huidige auto had ik voor een prikkie bij zo'n vaag autohandelaartje gekocht zonder garantie, maar tot op heden geen problemen, het kan soms ook goed gaan.

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Is het niet mogelijk om eventueel de koop te annuleren binnen 7 dagen? Of geldt dat alleen voor een Playstation bij de Intertoys?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

gercoh schreef:Is het niet mogelijk om eventueel de koop te annuleren binnen 7 dagen? Of geldt dat alleen voor een Playstation bij de Intertoys?
Nee, voor een koop op afstand geld een bedenktermijn van 7 werkdagen, dus 9 a 11 kalenderdagen. Voor colportage geld een termijn van 8 dagen. In de toekomst wordt dit waarschijnlijk gelijk getrokken naar 14 kalenderdagen. Je hebt wel recht op kosteloos herstel.
denny009 schreef:De versnellingsbak stuk na 66.000 is wel heel erg snel, zeker bij een VW. Waarschijnlijk net een geval van bad luck.
Dit maakt dat je dit gebrek niet hoefde te verwachten. Omdat dit zich binnen 6 maanden heeft voort gedaan geld er een wettelijk vermoeden van non-conformiteit. Als de verkoper niet wil mee werken dan mag je hetzij de reparatie door een ander laten uitvoeren op diens kosten, hetzij de koop ontbinden of hetzij prijsvermindering eisen. Voor de reparatie mag de verkoper geen kosten in rekening brengen. De kosten die gemaakt moeten worden voor het verslepen komen ook voor rekening van de verkoper. Ik zou het een en ander schriftelijk afhandelen zodat dit later als bewijs kan worden aangedragen.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door bert4321 »

Week later heb ik de auto gekocht, ik rij naar huis nog steeds reed hij perfect. Bij het tweede ritje hoor ik een knal en de auto rijd niet meer. Waarschijnlijk de versnellingsbak stuk.
Zoals anderen al vroegen: hoe zeker ben je dat het de versnellingsbak is?
Volkswagen + knal + rijdt niet meer lijkt me eerder een penbobine.

Los van het probleem lijkt me dat de verkopende partij dit moet oplossen. Zoals alfatrion al schreef geldt er binnen de eerste 6 maanden een wettelijk vermoeden dat een gebrek al bij de koop aanwezig was. Wanneer de verkopende partij dit bestrijd moet hij dit minstens aannemelijk maken. Bij een dergelijk gebrek dat zich openbaart na vijf uur lijkt me dat een onmogelijke taak. Wanneer je de verkoper sommeert om de auto te repareren is het wel verstandig om meteen een termijn te noemen waarbinnen je een oplossing wilt hebben. Anders heb je straks een maand of langer een onbruikbare auto voor de deur staan.

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Bedankt voor de reacties!

Mijn eerste ingeving was een kapotte versnellingsbak. Maar gaat uiteraard meer of het feit dat de auto binnen 5 uur niet meer rijd.

Ik ga door jullie reactie in iedergeval met een goed gevoel naar de garage vrijdag. En ik neem dan ook aan dat hij de auto binnen een aantal dagen gaat repareren. Misschien slim om de garage een gehele check te doen, dat je achteraf niet weer voor verassingen komt te staan

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

denny009 schreef:De versnellingsbak stuk na 66.000 is wel heel erg snel, zeker bij een VW. Waarschijnlijk net een geval van bad luck.

Je hebt inderdaad de auto zonder garantie gekocht bij een handelaar, zo iemand koopt ook maar auto's in en verkoopt ze gewoon weer door, zonder soms te weten wat zo'n ding mankeert of er zelf in te hebben gereden, als ze maar winst maken. Je kan altijd vragen om enige vorm van coulance, maar als hij niet bij de Bovag zit aangesloten heb je waarschijnlijk toch pech.
Is een VW met slechts 66k op de teller die zonder garantie wordt verkocht al niet iets waarbij alarmbellen moet rinkelen? Normaal worden dit soort auto's zo'n beetje als nieuw verkocht.

gercoh
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2011 11:37

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door gercoh »

Ik ben de 3e eigenaar. 2 eigenaren beide 30k gereden. Vond het persoonlijk niet echt verdacht. Aangezien er geen krasje op zit, interieur en exterieur

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door jonis »

Ik ga door jullie reactie in iedergeval met een goed gevoel naar de garage vrijdag

Weet je dat zeker?:

http://www.bovag.nl/pers/persbericht/?messageID=558

Bekend gevalletje....staar je niet blind op slechts 66000Km want auto is ook 6 jaar oud al....+ zijn het lange afstanden of stadsritjes

BTW Scenic: garage bood nog aan als coulance: jullie mogen alsnog de garantie bijkopen voor 1000,-....resultaat : "nee, willen we niet en auto moet het doen"....en toen volgden 2 reparaties van in totaal bijna 6.000,- voor een 4 jaar oude auto.


Of je er echt recht op hebt hangt gewoon mede ook vanaf of het mankement zich voor had kunnen doen in de tijd/km's die jij er mee gereden hebt en niet:
Maar gaat uiteraard meer of het feit dat de auto binnen 5 uur niet meer rijd.
Dat doet ie met een kapotte accu nl ook niet meer en die had je waarschijnlijk wel probleemloos laten vervangen; dus zul je eerst moeten weten wat er echt aan de hand is met de auto.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

jonis schreef:Of je er echt recht op hebt hangt gewoon mede ook vanaf of het mankement zich voor had kunnen doen in de tijd/km's die jij er mee gereden hebt en niet:
Het lijkt me niet dat je in vijf uur zoveel kilometer kunt maken dat dit relevant is.

De koper mag verwachten dat de auto, ondanks dat deze tweedehands is, geschikt is om mee deel te nemen aan het verkeer. De kilometerstand is niet zodanig dat dit aanleiding gaf om te vermoeden dat dit onderdeel zich zou begeven.

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door jonis »

alfatrion schreef:
jonis schreef:Of je er echt recht op hebt hangt gewoon mede ook vanaf of het mankement zich voor had kunnen doen in de tijd/km's die jij er mee gereden hebt en niet:
Het lijkt me niet dat je in vijf uur zoveel kilometer kunt maken dat dit relevant is.

De koper mag verwachten dat de auto, ondanks dat deze tweedehands is, geschikt is om mee deel te nemen aan het verkeer. De kilometerstand is niet zodanig dat dit aanleiding gaf om te vermoeden dat dit onderdeel zich zou begeven.

Koper mag bij een 2de handsje ook verwachten dat iets kapot gaat.....daar is geen KMstand aan verbonden....

BTW "dit onderdeel"

TS zegt "waarschijnlijk versnellingsbak stuk"
Iemand anders merkt op : "Volkswagen + knal + rijdt niet meer lijkt me eerder een penbobine."
TS beantwoord: "Mijn eerste ingeving was..."


.....wereld van verschil in mankementen....

Volgens mij zul je toch eerst moeten weten wat er echt aan mankeert voordat je er echt iets van kunt zeggen of iemand er recht op heeft of niet...

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto gekocht, binnen 5 uur versnellingsbak stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

jonis schreef:Volgens mij zul je toch eerst moeten weten wat er echt aan mankeert voordat je er echt iets van kunt zeggen of iemand er recht op heeft of niet...
Gezien de korte duur waarbinnen het defect zich heeft voort gedaan verwacht ik dat de omstandigheden het zwaarst zullen wegen. De wet geeft aan dat de koper mag verwachten dat de auto die eigenschappen bezit die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefte te betwijfelen. Aan omstandigheden kun je dan denken o.a. aan de prijs van de auto. Als er geen enkele omstandigheid is te noemen dan hoeft de koper dit niet te verwachten, ongeacht van wat er defect is.

Gesloten